• Anonym (Rädd!)

    Vet inte om jag vågar föda barn längre..

    Jag har börjat bli väldigt förlossningsrädd och är jätterädd att jag kommer ha så ont att jag svimmar eller tappar kontrollen helt . Tappar man kontrollen/fattningen av smärtan och skriker olämpliga saker? Vilket bedövningsmedel lindrar mest och finns det så man kan få ha bedövningen hemma och ta redan vid dom första värkarna så man slipper ha så ont? Bara tanken av att folk skriver förlossningsbrev får mig att bli livrädd och tänka på att folk skriver brevet för att lämna till läkaren för att dom har så ont att dom inte kan prata eller tänka, är det så??? Det är jätte viktigt för mig att mitt förlossningsbrev läses omedelbart av läkaren och att läkaren gör som mina önskemål om jag ska våga föda. Får man dödsångest av en förlossning ?? Det har jag läst att man kan få.

  • Svar på tråden Vet inte om jag vågar föda barn längre..
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd!) skrev 2018-08-01 19:19:10 följande:

    Kan min bm på min mödravård bestämma vilken medicinering jag ska ha eller gör bm på förlossningen det? För jag vill gärna va med och planera och föra fram önskemål innan förlossningen


    Läs på om alla olika typer som finns så att du har koll. Sen pratar du med den som ska vara med dig på förlossningen så att hen har koll på hur du känner.

    Jag har väntat till själva förlossningen med att bestämma vad jag vill ha. Det går ju inte att veta innan hur det kommer kännas för dig att föda.

    Kunskap är makt.
  • Anonym (Vill aldrig föda)

    Jag vill aldrig föda barn, är livrädd, hört från många hur ont det gör och dessutom är det många som får problem där nere efteråt, kissar på sig och har ont vid sex och så. Jag vill liksom inte förstöra mitt eget liv direkt, varför finns ingen adekvat smärtlindring idag, förstår inte varför man fortfarande ska behöva föda i smärta?!

  • Anonym (Det går bra!)
    Anonym (Vill aldrig föda) skrev 2018-08-01 20:05:46 följande:

    Jag vill aldrig föda barn, är livrädd, hört från många hur ont det gör och dessutom är det många som får problem där nere efteråt, kissar på sig och har ont vid sex och så. Jag vill liksom inte förstöra mitt eget liv direkt, varför finns ingen adekvat smärtlindring idag, förstår inte varför man fortfarande ska behöva föda i smärta?!


    För att allt som de kör i dig kommer att gå till barnet också. Och man kan inte sätta in vad som helst på en nyfödd, förstår du väl?
  • AndreaBD
    Anonym (Vill aldrig föda) skrev 2018-08-01 20:05:46 följande:

    Jag vill aldrig föda barn, är livrädd, hört från många hur ont det gör och dessutom är det många som får problem där nere efteråt, kissar på sig och har ont vid sex och så. Jag vill liksom inte förstöra mitt eget liv direkt, varför finns ingen adekvat smärtlindring idag, förstår inte varför man fortfarande ska behöva föda i smärta?!


    För att det kan göra att värkarna stannar upp eller något annat krånglar: Dvs. man kan inte helt "stänga av" kvinnan, annars kan hon inte föda fram barnet heller. Det krävs att hon jobbar på det.
  • Anonym (Vill aldrig föda)
    AndreaBD skrev 2018-08-01 23:04:48 följande:

    För att det kan göra att värkarna stannar upp eller något annat krånglar: Dvs. man kan inte helt "stänga av" kvinnan, annars kan hon inte föda fram barnet heller. Det krävs att hon jobbar på det.


    Hmm det var ju jobbigt att höra att man måste föda med smärta... jag som halvt väntade på att de skulle komma på någon bättre smärtlindring så jag kunde skaffa barn
  • AndreaBD
    Anonym (Vill aldrig föda) skrev 2018-08-02 06:59:36 följande:
    Hmm det var ju jobbigt att höra att man måste föda med smärta... jag som halvt väntade på att de skulle komma på någon bättre smärtlindring så jag kunde skaffa barn
    Njaaaa... jag är förstås ingen läkare. Hittills är det ju lite så att man inte riktigt vet i förväg hur det kommer att bli. De måste ju göra en bedömning vad som är bäst då. Om man t.ex. får en epidural-bedövning så ska det ju vara helt smärtfritt. Jag ville också ha det, åtminstone med två av barnen, men det blev bara så att barnmorskan först sa att det var för tidigt (värken kan stanna av då). Sedan gick det så snabbt - då var det för sent. Just det - en gång sa de också att de då måste ha en narkosläkare med och det var inte så lätt att fixa detta nu.... Tyvärr. Jag kan bara rekommendera att ta reda på mycket noga om det är säkert att det går att ordna epidural, och att vara medveten om att man ändå måste vänta tills man är mitt  i förlossningen och att det då tar (jag tror) 20 minuter tills det har effekt.

    Sedan är jag lite misstänksam mot epidural, eftersom man kan få ont i huvudet i en vecka efter det, och jag har själv haft det - inte efter epidural med efter man tog ett prov av ryggmärgsvätska för en undersökning. Jag kunde knappt göra nåt i en vecka, sån huvudvärk hade jag. Personligen skulle jag snarare rekommendera lustgas och att ligga i badkar med varmt vatten så länge det går. Tro det eller ej, men värken är inte bara av ondo. Det är en upplevelse också. Och det är på något sätt häftigt att man klarat det.
  • Anonym (Igångsatt)
    Anonym (Rädd!) skrev 2018-07-31 21:43:02 följande:

    Jag har börjat bli väldigt förlossningsrädd och är jätterädd att jag kommer ha så ont att jag svimmar eller tappar kontrollen helt . Tappar man kontrollen/fattningen av smärtan och skriker olämpliga saker? Vilket bedövningsmedel lindrar mest och finns det så man kan få ha bedövningen hemma och ta redan vid dom första värkarna så man slipper ha så ont? Bara tanken av att folk skriver förlossningsbrev får mig att bli livrädd och tänka på att folk skriver brevet för att lämna till läkaren för att dom har så ont att dom inte kan prata eller tänka, är det så??? Det är jätte viktigt för mig att mitt förlossningsbrev läses omedelbart av läkaren och att läkaren gör som mina önskemål om jag ska våga föda. Får man dödsångest av en förlossning ?? Det har jag läst att man kan få.


    Be om en igångsättning!!! Det fick jag med mitt andra barn då min första förlossning var en mardröm. Med andra barnet så fick jag ryggmärgsbedövning det första som hände och först efter detta sattes jag igång. Det var 2-3 veckor innan beräknat datum.

    Det kändes väldigt bra och tryggt att åka in till BB i lugn och ro. Fick sitta i ett eget rum och hade god tid att prata med personalen innan de satte igång mig. Och förlossningen gick jättebra. Den var rena drömmen i jämförelse med min första. Visst hade jag ont och skrek även under denna förlossning. För ont gör det och det måste man igenom. Men smärtan var inte ens en bråkdel av den som jag kände vid förlossning nummer ett. Och mellan värkarna var jag helt mig själv, talbar och hade full kontroll. Så var det verkligen inte under den första.

    Första förlossningen hade jag extrema smärtor och fick ingen bedövning, inte ens lustgas. För allt blev så bråttom och jag kunde inte tala- bara vråla. Jag svimmade av smärtan flera gånger. Det gick inte att be om bedövning. Värkarbetet var så intensivt att jag inte fick några pauser och jag sprack en hel del.

    Eftersom det gick så fort så fick jag syrgas- fick alltså inte ens lustgas. Från första värken tills allt var avklarat gick det en och en halv timme varav 45 minuter spenderades i bil (där jag började få krystvärkar). En riktig störtförlossning. Jag var tvungen att stanna på BB en vecka efteråt för att återhämta mig eftersom jag blev chockad. Jag var bara 19 år gammal.

    När det gäller kontroll så behöver du inte ha kontroll. Din kropp klarar av att föda barnet själv. Tillochmed en medvetslös människa kan föda barn. Du krystar av dig själv. Det går varken att snabba på eller hålla tillbaka. Lita på att din kropp är anpassad för att klara av detta. Gör ingenting. Följ bara med i arbetet. Du kommer kanske att tro att du ska dö. Men det gör du inte. Och ropar du att du hatar barnet, maken eller barnmorskorna eller att du vill dö eller vad som helst så gör det inget. Det är väldigt vanligt. De som befinner sig i rummet vet att du är så smärtpåverkad att du inte kan tänka klart och styra ditt beteende. Det är helt okej.

    Se till att informera din make om hur du vill ha det i den mån du kan så han kan ta kontroll och du kan fokusera på att föda.

    Du kommer att ta dig igenom förlossningen. Du överlever den. Men för att göra den så skonsam som möjligt både psykiskt och fysiskt så rekommenderar jag dig att be barnmorskan om en igångsättning då du är så rädd. Då kan du vara bedövad från början, få föda i lugn och ro när belastningen på BB är som lägst och slippa mycket av de plågsamma smärtorna.

    Det kommer säkert att gå bra =)
  • Anonym (Igångsatt)
    AndreaBD skrev 2018-08-02 10:51:20 följande:
    Njaaaa... jag är förstås ingen läkare. Hittills är det ju lite så att man inte riktigt vet i förväg hur det kommer att bli. De måste ju göra en bedömning vad som är bäst då. Om man t.ex. får en epidural-bedövning så ska det ju vara helt smärtfritt. Jag ville också ha det, åtminstone med två av barnen, men det blev bara så att barnmorskan först sa att det var för tidigt (värken kan stanna av då). Sedan gick det så snabbt - då var det för sent. Just det - en gång sa de också att de då måste ha en narkosläkare med och det var inte så lätt att fixa detta nu.... Tyvärr. Jag kan bara rekommendera att ta reda på mycket noga om det är säkert att det går att ordna epidural, och att vara medveten om att man ändå måste vänta tills man är mitt  i förlossningen och att det då tar (jag tror) 20 minuter tills det har effekt.

    Sedan är jag lite misstänksam mot epidural, eftersom man kan få ont i huvudet i en vecka efter det, och jag har själv haft det - inte efter epidural med efter man tog ett prov av ryggmärgsvätska för en undersökning. Jag kunde knappt göra nåt i en vecka, sån huvudvärk hade jag. Personligen skulle jag snarare rekommendera lustgas och att ligga i badkar med varmt vatten så länge det går. Tro det eller ej, men värken är inte bara av ondo. Det är en upplevelse också. Och det är på något sätt häftigt att man klarat det.
    Man måste inte vänta tills man är i mitten av förlossningen. Jag fick epidural under förlossning nummer 2 redan innan jag blev igångsatt. Det var det absolut första som gjordes. Jag blev igångsatt på grund av en vidrig störtförlossning med barn nummer 1.
  • BragoP
    AndreaBD skrev 2018-08-02 10:51:20 följande:

    Njaaaa... jag är förstås ingen läkare. Hittills är det ju lite så att man inte riktigt vet i förväg hur det kommer att bli. De måste ju göra en bedömning vad som är bäst då. Om man t.ex. får en epidural-bedövning så ska det ju vara helt smärtfritt. Jag ville också ha det, åtminstone med två av barnen, men det blev bara så att barnmorskan först sa att det var för tidigt (värken kan stanna av då). Sedan gick det så snabbt - då var det för sent. Just det - en gång sa de också att de då måste ha en narkosläkare med och det var inte så lätt att fixa detta nu.... Tyvärr. Jag kan bara rekommendera att ta reda på mycket noga om det är säkert att det går att ordna epidural, och att vara medveten om att man ändå måste vänta tills man är mitt  i förlossningen och att det då tar (jag tror) 20 minuter tills det har effekt.

    Sedan är jag lite misstänksam mot epidural, eftersom man kan få ont i huvudet i en vecka efter det, och jag har själv haft det - inte efter epidural med efter man tog ett prov av ryggmärgsvätska för en undersökning. Jag kunde knappt göra nåt i en vecka, sån huvudvärk hade jag. Personligen skulle jag snarare rekommendera lustgas och att ligga i badkar med varmt vatten så länge det går. Tro det eller ej, men värken är inte bara av ondo. Det är en upplevelse också. Och det är på något sätt häftigt att man klarat det.


    Jag hade spinalhuvudvärk efter lumbalpunktion, kunde inte resa mig upp på 2 veckor. Vedervärdigt. Inför förlossningen fick jag prata med anestesiläkaren (?) Om skillnaden mellan nålen för epidural samt den de använder till epidural samt skillnaden hur de för in nålen mm. Jag hade bestämt mig för att jag aldrig skulle ta epidural men nu blev min smärta olidlig så jag var "tvungen", trodde jag. Hjälpte inte ett skit när man öppnar sig från 4 till 8 cm medan de lägger den. Fick ingen lindring alls. Huvudvärken fick jag i alla fall inte så det var jag glad för.
  • BragoP

    Jag var rädd innan och när vi åkte in till förlossningen så kommer jag ihåg att jag tänkte, jaha det är idag jag ska dö alltså.

    Vattnet gick i alla fall på kvällen och eftersom dottern inte var fixerad så ville dom att vi skulle åka in på koll. På vägen in börjar värkarna. Mina värkar var från start 3 minuter emellan och de blev snabbt tätare. Jag fick stanna efter kollen och fick ett rum på BB där jag fick prova att duscha som smärtlindring, fick akupunktur samt en TENS. Det enda som fungerade för mig var TENS- apparaten.

    Mina värkar började bli riktigt jobbiga vid tvåtiden på natten och de kom väldigt tätt men TENS-apparaten hjälpte ett par timmar till. Jag ringde konstant på den stackars barnmorskan för jag kände att jag inte skulle klara av det. Till slut kl 6 skickade hon ner mig till förlossningen så att jag kunde få lustgas. Det hjälpte rätt bra när jag väl fått in snitsen men efter några timmar föreslog BM epidural. Det som jag i förväg sagt att jag inte skulle ha. BM insisterade på det och de ringde efter anestesiläkaren. Epiduralen las kl 8 har jag för mig och den hjälpte ingenting. Fick aldrig den där pausen.

    Jag höll krampaktigt tag i min lustgas och jag fick panik ett par gånger och ville hem men sen när jag ÄNTLIGEN fick börja krysta och själv kunde göra något aktivt så återfick jag kontrollen och allt blev hur lätt som helst. Föda barn var ju inget problem!

    Trots att det var jobbigt och trots att jag fick panik ett par gånger så gick allt så BRA! Jag fick ett otroligt bra bemötande av duktiga professionella barnmorskor som fick både mig och min man att känna oss trygga.

    Visst skrek jag några gånger men det var när jag inte fick krysta. Inget någon ens kommenterade. När jag väl fick krysta så vände jag allt inåt och jag har aldrig känt mig så stark.

Svar på tråden Vet inte om jag vågar föda barn längre..