Hemspråk ja eller nej?
Det är ett språk som alla i Sverige ska kunna, men eftersom de flesta har föräldrar som kan svenska så borde (enligt ditt första inlägg som jag citerat) man kunna ha svenska i skolan enbart för de barn som inte har någon förälder som talar svenska hemma.
Trots detta har de allra flesta barn svenska som skolämne, flera timmar varje vecka.
Och tro mej, det är behövligt!
Vilket ordförråd skulle barnen ha om enbart hemmet stod för inlärningen av svenska? Vilka böcker skulle läsas? Vilka typer av texter skulle diskuteras och skrivas? Hur tror du att språket skulle förändras på tex 5 - 10 - 15 -20 år utan svenska i skolan, förutom för de som ej ha svensktalande föräldrar?
Mina gissningar är_
Det skulle variera alltför mycket. VIssa barn skulle ha rika ordförråd och andra mycket torftiga. Det skulle variera alltför mycket. Vissa barn skulle läsa stor bredd och mycket, andra skulle kanske aldrig läsa texter. Det skulle variera alltför mycket. Vissa barn skulle diskutera lyrik, poesi, faktatexter, krönikor, insändare mm med sina föräldrar. Andra barn skulle inte ens veta om att det finns olika typer av texter och att dessa har dolda budskap till läsarna. Min farhåga är att det skulle bli större skillnader mellan barnen. Det är redan idag alltför stora skillnader på hur det går för barnen i skolan och framtida arbetsmarknaden, beroende på föräldrarnas utbildningsgrad. För 30 år sedan spelade det nästan ingen roll vilken utbildning som föräldrarna hade, barnen kunde lyckas oavsett. Nuförtiden är det en stark koppling mellan föräldrarnas utbildning och om barnen lyckas eller ej. Dessutom skulle det kanske bli så att de barn som inte hade svenska föräldrar och därmed har en bra utbildning i svenska genom skolan, skulle ha ett bättre språk än de infödda!