• Anonym (Höginkomsttagare)

    Skattesystemet - anonyma svar

    Vad är det för fel på skattesystemet? Hur blev det så här?

    Det har gått bra för mig i livet, inte superbra men helt klart bra. Men varför ska jag betala procentuellt mer än en med snittinkomst?

    Tycker verkligen låginkomsttagare och medelinkomsttagare att det är rättvist att höginkomsttagare ska betala procentuellt mer i skatt? Att det blir mer i faktiska kronor köper jag alla dagar i veckan, men inte att åläggas med statlig inkomstskatt och värnskatt.

    I princip så innebär det beskattning av utbildning och driv.

    Vad tycker ni? Behöver väll inte hymla med att jag inte kommer rösta på något av de röda alternativen...

  • Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar
  • sextiotalist
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-15 07:14:29 följande:
    Jag betalar knappa 60% i marginalskatt, en sjukpensionär betalar kanske 31% i skatt. Förklara igen hur sjukpensionären kan tro att denna betalar mest i procentuell skatt?
    För det första så ska du skilja mellan marginalskatt och total skatt. Nu råkar du tillhöra de få procenten i Sverige som har en så hög marginalskatt, så ditt totala skatt ligger kring 35-36% men sjukpensionären har kring 32% (den skattetabellen jag tittade på), så ja, just du har det. Sedan misstänker jag att du har en del avdrag som gör att din totala skatt sjunker
    Jag har det inte, trots att jag betalar statlig skatt så har jag en total skatt på knappt 27%.
    Jag förutsatte att du tillhörde den stora majoriteten och inte den lilla klick som tjänar närmare 60 000 i månanden.
  • Anonym (Höginkomsttagare)
    sextiotalist skrev 2018-08-15 07:39:37 följande:

    För det första så ska du skilja mellan marginalskatt och total skatt. Nu råkar du tillhöra de få procenten i Sverige som har en så hög marginalskatt, så ditt totala skatt ligger kring 35-36% men sjukpensionären har kring 32% (den skattetabellen jag tittade på), så ja, just du har det. Sedan misstänker jag att du har en del avdrag som gör att din totala skatt sjunker

    Jag har det inte, trots att jag betalar statlig skatt så har jag en total skatt på knappt 27%.

    Jag förutsatte att du tillhörde den stora majoriteten och inte den lilla klick som tjänar närmare 60 000 i månanden.


    Om man skriver att man betalar mest i procentuell skatt kanske man skall kunna backa upp det. Klart man betalar mest i skatt om man räknar bort alla som betalar mer.

    32% är ju sjukpensionärens marginalskatt, även om den slutliga snittskatten inte sjunker så mycket så ligger den säkert på under 30% iaf. Även om det är mycket för sjukpensionären så betalar de knappas mest i skatt av alla.
  • sextiotalist
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-15 09:12:34 följande:
    Om man skriver att man betalar mest i procentuell skatt kanske man skall kunna backa upp det. Klart man betalar mest i skatt om man räknar bort alla som betalar mer.

    32% är ju sjukpensionärens marginalskatt, även om den slutliga snittskatten inte sjunker så mycket så ligger den säkert på under 30% iaf. Även om det är mycket för sjukpensionären så betalar de knappas mest i skatt av alla.
    Du betalar ju mer i kronor och ören.
    Backa upp? du behöver bara titta i skattetabellerna, så får du svart på vitt hur mycket man betalar i skatt.
    Marginalskatt är den skatt som ökas eller minskas vid en inkomständring. Egentligen är den effekt av förändringar av inkomsten.

    Så en sjukpensionär som inte får några förändringar i sin inkomst har ingen marginalskatt. Marginalskatten är INTE 32% för en som har t.ex sjukpension. En sjukpensionär kan ha skatteavdrag enligt skattetabell 28 eller 36, eller allt däremellan (vilket ger en skillnad på faktiskt skatt)

    Nej, det betalar inte mest skatt, men de betalar procentuellt högre skatt än vad en med medelinkomst gör och procentuellt mer även av oss som passerar gränsen där den progressiva skatten slår in. Men självklart, beloppet är ju lägre
  • KillBill
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-15 07:14:29 följande:

    Jag betalar knappa 60% i marginalskatt, en sjukpensionär betalar kanske 31% i skatt. Förklara igen hur sjukpensionären kan tro att denna betalar mest i procentuell skatt?


    Om man bara fokusera på skatten på en del av inkomsten så får man inte hela bilden. Det som är intressant är den totala skatten på den totala inkomsten.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (H)
    KillBill skrev 2018-08-15 16:53:29 följande:
    Om man bara fokusera på skatten på en del av inkomsten så får man inte hela bilden. Det som är intressant är den totala skatten på den totala inkomsten.
    Just så.
  • Anonym (Jonas)

    Varför ska bara lönearbete beskattas progressivt? Varför inte aktieaffärer, egna företagares utdelningar, uthyrning av hus?

    Varför ska en läkare som tar extra pass och räddar liv få 55% I skatt på all OB medan jag får betala platt skatt på mina aktievinster?

    Om jag hyr ut mitt attefallshus är de första 50 000 jag gör i vinst skattefria och sedan betalar jag bara 30% I skatt på övrig vinst oavsett hur hög den är. Varför är dessa pengar värda att beskattas lägre än läkarens?

  • Liberté

    I Sverige så straffar man arbetare och medelklasen rent generellt.
    Det är denna grupp som sugs ut för att täcka skattelättnader för storföretagen i landet samt de som betalar för bidragen hos de sämre lottade..

    Rätt ologiskt att ha höga skatter på arbete då varje person med lite hjärna ser till att plocka ut vinst genom ett eget företag om möjligt då skatterna är så mycket lägre och inte ökar på samma sätt.

    Skatteökningar är idiotiskt när större och större del av potentiella arbetskraften går på bidrag, det enda som händer är att personer med lite tankekraft inser att man ska flytta pengar utomlands alt sig själv.

  • Liberté
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-15 08:17:26 följande:

    Varför ska bara lönearbete beskattas progressivt? Varför inte aktieaffärer, egna företagares utdelningar, uthyrning av hus?

    Varför ska en läkare som tar extra pass och räddar liv få 55% I skatt på all OB medan jag får betala platt skatt på mina aktievinster?

    Om jag hyr ut mitt attefallshus är de första 50 000 jag gör i vinst skattefria och sedan betalar jag bara 30% I skatt på övrig vinst oavsett hur hög den är. Varför är dessa pengar värda att beskattas lägre än läkarens?


    Precis som du skriver så är det helt idiotiskt.
    Att arbeta extra timmar inom vård / skola / etc ger ingenting egentligen då man snabbt kommer ut över en gräns där det ger väldigt lite i plånboken och således är värdelöst som morot.

    Tror det traditionellt mer handlar om signalpolitik från S och V till personer som inte har någon som helst koll på hur ekonomi fungerar.

    Ex: En advokat på en byrå kommer definitivt bilda sig själv ett enmansbolag inom paraplyet på byrån för att kunna plocka ut högre lön till mindre skatt.
  • Anonym (Egentligen Sosse, men ...)

    Jag tycker att ett tryckutljämnande skattesystem är delvis rätt trots att jag är kapitalist.

    Däremot så ställer jag mig mycket tveksam till vad och vem pengarna går till nuförtiden.

    Om vi har en administrativ yta som kallas Sverige så tycker jag att det är totalt fel att t ex ge bidrag och pensioner till folk som kommer hit från andra administrativa ytor och inte har betalat in till den gemensamma kassan.

    Är verkligen inte rasist men det finns en ekonomisk verklighet att förhålla sig till...Varför inte ha ett globalt system, det tycker jag verkar bättre så slipper man den där rasistdiskussionen hel tiden.

  • Anonym (Jonas)
    Anonym (Egentligen Sosse, men ...) skrev 2021-05-15 10:07:25 följande:

    Jag tycker att ett tryckutljämnande skattesystem är delvis rätt trots att jag är kapitalist.

    Däremot så ställer jag mig mycket tveksam till vad och vem pengarna går till nuförtiden.

    Om vi har en administrativ yta som kallas Sverige så tycker jag att det är totalt fel att t ex ge bidrag och pensioner till folk som kommer hit från andra administrativa ytor och inte har betalat in till den gemensamma kassan.

    Är verkligen inte rasist men det finns en ekonomisk verklighet att förhålla sig till...Varför inte ha ett globalt system, det tycker jag verkar bättre så slipper man den där rasistdiskussionen hel tiden.


    Tycker du att det är.rätt att enbart lönearbete beskattas progressivt och alla andra inkomstformer platt? Sveriges 0.5 miljoner rikaste är väldigt sällan lönearbetare som betalar mycket marginalskatt så om man vill tryckutjämna, varför då utelämna de som har mest resurser och enbart fokusera på medelinkomsttagare som lönearbetar?
Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar