• Anzil

    Förolämpar jag henne för att jag beställer samma mat?

    Hej!

    Jag är stamgäst på en trevlig restaurang. I början beställde jag lite olika tills jag fann den smakrika rätten som blev min favorit. Den är stark, har mängder av olika grönsaker och har olika smaker i sig.

    Restaurang ägaren har hittills frågat artigt två tillfällen varför jag bara beställer den där rätten. Då har jag självfallet svarat med vad jag tycker, och att det beror på att den smakar så gott och har massa olika smaker i sig.

    Vi brukar samtala och det är en mycket trevlig ägaren. Jag har börjat fundera på om jag kanske förolämpar henne för att jag inte beställer de andra. Då har jag vid tre tillfällen beställt tre olika rätter, men jag återgår till den maträtten jag tycker är bäst. Det är ju trots allt en restaurang, och jag tycker som gäst att jag kanske borde vara självisk nog och beställa det som jag blir nöjd med. Men jag kan samtidigt inte hjälpa hur jag känner och rädslan över att jag kanske kränker henne/gör henne nervös till att hon inte skulle kunna laga andra mat som smakar gott.

    Å andra sidan verkar jag inte vara den enda stamkunden, en gäst kom in och sa snabbt vad han ville ha och han sa bara: Det gamla vanliga, nummer elva.

    Den rätten som jag beställer har en annan nummer.

    Så jag hoppas att hon inte känner en rädsla över att andra hennes rätter inte smakar gott.  Men jag kanske sårar henne på något sätt ändå?

  • Svar på tråden Förolämpar jag henne för att jag beställer samma mat?
  • Anzil

    Hur skulle ni känt er?

    Jag har försökt tänka i mig i sitsen om jag var en ägare på en restaurang och så har jag en stamkund som endast beställer en vis typ av maträtt nästan jämnt. Så skulle jag bli glad för att gästen har funnit sin favorit och jag skulle ta det som komplimang för att jag lagar någon mat som får gästen att vilja återkomma.

    Trots allt, så kommer jag till restaurangen för att jag blir sugen på rätten. Och inte för att jag råkar ha vägarna förbi.

    Men jag vet inte hur fallet är för andra/i hennes fall..

  • Meriall

    Det är nog ingen fara, tror bara hon är nyfiken. Vill du testa något nytt så kam du ju be henne rekommendera någon rätt baserat på den du gillar.

  • Krepesm

    Jag hade nog inte blivit förolämpad, men jag hade nog tyckt det känts väldigt tråkigt att alltid ta samma.

  • Anzil
    Krepesm skrev 2018-08-19 11:54:06 följande:

    Jag hade nog inte blivit förolämpad, men jag hade nog tyckt det känts väldigt tråkigt att alltid ta samma.


    Alltid ta samma som gäst, eller att alltid laga samma rätt åt den specifika gästen som väljer samma maträtt?

    Varför skulle det kännas tråkigt, om det kommer andra gäster som väljer olika rätter. Så får ju ägaren laga olika mat i alla fall?

    Eller skulle det kännas tråkigt ändå, kanske?
  • Krepesm
    Anzil skrev 2018-08-19 12:10:55 följande:
    Alltid ta samma som gäst, eller att alltid laga samma rätt åt den specifika gästen som väljer samma maträtt?

    Varför skulle det kännas tråkigt, om det kommer andra gäster som väljer olika rätter. Så får ju ägaren laga olika mat i alla fall?

    Eller skulle det kännas tråkigt ändå, kanske?
    Nej, att alltid laga samma tror jag inte, det får man ju vänja sig vid som kock, speciellt om man inte har så mycket rotation på menyn.

    Nej jag menar mer att det borde kännas tråkigt för dig att alltid ta samma, men sen är jag en person som gillar att variera och prova nya saker på en meny.

    Men vi är ju alla olika så jag menade verkligen inte att vara otrevlig eller så, ta du det du gillar, bry dig inte om vad andra tycker.
  • Iarwain

    Jag upptäckte att jag blivit stamgäst på ett ställe när man en dag frågade "Det vanliga?".

    Jag som ogillar att vara förutsägbar (fast jag vet att jag är det), sa "Nej, jag vill ha errm oorrhm arrgg, <något helt annat>".

    Jag åt upp det andra som inte alls var lika gott, efter det gick jag inte dit så ofta längre...

    Mitt råd, beställ vad du vill och restauratören är nog glad att ha dig där vad du än äter.

  • Anzil
    Krepesm skrev 2018-08-19 12:21:35 följande:
    Nej, att alltid laga samma tror jag inte, det får man ju vänja sig vid som kock, speciellt om man inte har så mycket rotation på menyn.

    Nej jag menar mer att det borde kännas tråkigt för dig att alltid ta samma, men sen är jag en person som gillar att variera och prova nya saker på en meny.

    Men vi är ju alla olika så jag menade verkligen inte att vara otrevlig eller så, ta du det du gillar, bry dig inte om vad andra tycker.
    Hmm..Nej, det känns inte särskilt tråkigt alls. Jag älskar den där rätten och nej. Du var verkligen inte otrevlig eller utstrålande något sådant i ditt inlägg :)

    Hmm..Jag bryr mig inte om någon skulle tycka jag var tråkig bara för att jag beställde samma typ av maträtt. Jag vart mer nervös över om jag på något sätt förolämpar ägaren.

  • Krepesm
    Anzil skrev 2018-08-19 12:57:25 följande:
    Hmm..Nej, det känns inte särskilt tråkigt alls. Jag älskar den där rätten och nej. Du var verkligen inte otrevlig eller utstrålande något sådant i ditt inlägg :)

    Hmm..Jag bryr mig inte om någon skulle tycka jag var tråkig bara för att jag beställde samma typ av maträtt. Jag vart mer nervös över om jag på något sätt förolämpar ägaren.
    Okej, nej det tror jag inte, du kan ju berätta för ägaren att du ofta ser fram emot just denna rätten och att den är höjdpunkten på dagen, eller något i stil med att "ingen lagar denna rätten lika bra som ni gör".

    Om du lägger fram det så blir nog ägaren glad istället för förolämpad.
  • Physalis

    Nej tror knappast ägaren blir förolämpad om du inte skulle säga typ "det är det enda ätbara på menyn".

    Sålänge du framhäver att just den rätten är extra god eller din favorit så är ägaren säkert bara glad.


    Korrekturläser som en kratta
  • Ggrodan
    Anzil skrev 2018-08-19 11:32:42 följande:

    Hej!

    Jag är stamgäst på en trevlig restaurang. I början beställde jag lite olika tills jag fann den smakrika rätten som blev min favorit. Den är stark, har mängder av olika grönsaker och har olika smaker i sig.

    Restaurang ägaren har hittills frågat artigt två tillfällen varför jag bara beställer den där rätten. Då har jag självfallet svarat med vad jag tycker, och att det beror på att den smakar så gott och har massa olika smaker i sig.

    Vi brukar samtala och det är en mycket trevlig ägaren. Jag har börjat fundera på om jag kanske förolämpar henne för att jag inte beställer de andra. Då har jag vid tre tillfällen beställt tre olika rätter, men jag återgår till den maträtten jag tycker är bäst. Det är ju trots allt en restaurang, och jag tycker som gäst att jag kanske borde vara självisk nog och beställa det som jag blir nöjd med. Men jag kan samtidigt inte hjälpa hur jag känner och rädslan över att jag kanske kränker henne/gör henne nervös till att hon inte skulle kunna laga andra mat som smakar gott.

    Å andra sidan verkar jag inte vara den enda stamkunden, en gäst kom in och sa snabbt vad han ville ha och han sa bara: Det gamla vanliga, nummer elva.

    Den rätten som jag beställer har en annan nummer.

    Så jag hoppas att hon inte känner en rädsla över att andra hennes rätter inte smakar gott.  Men jag kanske sårar henne på något sätt ändå?


    Du är en kund, inte en pojkvän.
Svar på tråden Förolämpar jag henne för att jag beställer samma mat?