• Anonym (Gotlandsbröllop)

    Kan man kräva barnfritt vid bröllop långt bort?

    Jag och min kille bor i Stockholm och planerar att gifta oss på Gotland nästa höst. Vi har ganska många vänner med barn som då kommer att vara mellan 1 och 5 år (några spädisar kanske tillkommer tills dess). Vi har själva tre barn (då 1, 3 och 5,5 år) som kommer att vara med på bröllopet, men i övrigt önskar vi ha det barnfritt (ammande barn undantagna). Vi ser det som att det är vår största dag och fest, som vi kommer lägga en stor summa pengar på, och vill då kunna ha en ordentlig fest utan att barnens fokus ?tar över?. Vore även tråkigt om alla (eller iaf en i varje par) skulle gå hem tidigt/inte festa/dricka alls pga barnansvar. De flesta av våra vänner bor i dock Stockholm, och bröllopet skulle innebära 2 nätter borta för de flesta.

    Är det rimligt att kräva barnfritt? Vet att man brukar säga att det är upp till brudparet att bestämma, och att man som gäst får tacka nej om det inte passar, men vi vill ju gärna att våra vänner ska vara med på vårt bröllop.

    Skulle du lämna ditt/dina barn på fastlandet och åka till Gotland 1-2 nätter för bröllop?

  • Svar på tråden Kan man kräva barnfritt vid bröllop långt bort?
  • Physalis
    hammarhajen skrev 2018-08-20 22:25:57 följande:

    Tycker det är jättemärkliga åsikter om att det skulle vara dyrt och besvärligt att resa. Hur gör ett par där den ena ÄR från Gotland och den andra från Stockholm? Jo, halva gästlistan får resa hur man än gör. Precis som när en engelska gifter sig med en grek eller en lundensare med en ölänning. Självklart kan man inte förvänta sig att alla bröllop man blir bjuden på är nästgårds.

    Hade det varit en god vän hade jag försökt lösa det, eller så hade den som var närmast brudparet fått åka. 


    Har man långväga gäster brukar man mig veterligen vara medveten om det extra besväret försöka hjälpa sina gäster att kunna delta. Exempelvis genom att kompromissa med sin vilja att ha barnfritt, om detta hade gjort det svårare för gästerna att komma.

    Man är inte en dålig människa om man inte gör så. Däremot är det rätt illa att kalla de gäster som inte kan komma för tråkiga, eller dåliga vänner.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (MS)
    Physalis skrev 2018-08-21 09:50:21 följande:

    Har man långväga gäster brukar man mig veterligen vara medveten om det extra besväret försöka hjälpa sina gäster att kunna delta. Exempelvis genom att kompromissa med sin vilja att ha barnfritt, om detta hade gjort det svårare för gästerna att komma.


    Exakt detta! Vi hade vårt bröllop så att hälften fick resa rätt långt eftersom vi kommer från olika länder. Sån tur är så kommer min man från ett jättefint ?turistvänligt? ställe. Som kompensation för att alla från Sverige reste och sov över iallafall 2 dagar så ville vi så klart göra det så enkelt och kul som möjligt för dem; inga komplicerade klädkoder, undanbad oss presenter, hela familjen välkommen, hjälpte till att hitta på/tipsa om roliga/mysiga grejor att göra förutom att komma på vårt bröllop, etc.

    Tycker att hela det där tänket som går lite ?vår dag, vi ska ha det EXAKT som vi vill? är lite självcentrerat och något ohövligt. Vi gifte oss ju, så vi hade så klart en fantastisk dag nästan oavsett. Sen ville vi bjuda våra vänner på en fantastisk fest så att de skulle vara lika lyckliga som vi (även om det så klart är lite högt siktat då de inte gifte sig), och då fick vi ju fundera på hur de olika gästerna trivs bäst istället för på hur vi trivs bäst.
  • astridh92

    Det där är skitsvårt. Jag tycker personligen att det är helt upp till brudparet. Men, det är ju så klart också så att vissa kommer att stanna hemma om det är barnfritt och övernattning. En kompis till mig hyrde in en nanny som tog hand om barnen under bröllopet. Det kanske kan vara en idé?

  • Åsa
    Anonym (det är ert bröllop) skrev 2018-08-21 08:47:49 följande:

    Kan/vill man inte skaffa barnvakt eller inte har råd så får man helt enkelt tacka nej eller så åker den part som är tätast med någon av brudparet och den andra får stanna hemma. 


    Vilka alternativen är vid sådan inbjudan tror jag inte är oklart. Vad TS sonderade var om folk här skulle ha tackat ja på de premisserna. Vilket alltså du skulle ha gjort.
  • Physalis
    Anonym (MS) skrev 2018-08-21 10:06:50 följande:

    Exakt detta! Vi hade vårt bröllop så att hälften fick resa rätt långt eftersom vi kommer från olika länder. Sån tur är så kommer min man från ett jättefint ?turistvänligt? ställe. Som kompensation för att alla från Sverige reste och sov över iallafall 2 dagar så ville vi så klart göra det så enkelt och kul som möjligt för dem; inga komplicerade klädkoder, undanbad oss presenter, hela familjen välkommen, hjälpte till att hitta på/tipsa om roliga/mysiga grejor att göra förutom att komma på vårt bröllop, etc.

    Tycker att hela det där tänket som går lite ?vår dag, vi ska ha det EXAKT som vi vill? är lite självcentrerat och något ohövligt. Vi gifte oss ju, så vi hade så klart en fantastisk dag nästan oavsett. Sen ville vi bjuda våra vänner på en fantastisk fest så att de skulle vara lika lyckliga som vi (även om det så klart är lite högt siktat då de inte gifte sig), och då fick vi ju fundera på hur de olika gästerna trivs bäst istället för på hur vi trivs bäst.


    Lite samma här. Jag flyttade 60 mil till min man. Alltså bor hela min släkt 60 mil bort.

    Vi ville att våra gäster skulle kunna komma och därför såg vi till att underlätta så mycket som möjligt. Exempelvis fick mina syskon som då var studenter (eller liknande) bo i vår lägenhet, samåka med andra osv för att på så sätt ha råd att delta.

    Har man gäster med olika förutsättningar som man vill ska kunna komma så får man anpassa sig efter det i största möjliga mån.

    Nu verkar det däremot som att ts gäster inte har några problem med upplägget och då är det ju lugnt att göra precis som de tänkt.

    Däremot tycker jag att man absolut ska få vara fullkomligt egoistisk när det kommer till sitt bröllop. Men då får man vara såpass medveten att man förstår att det är man själv som exkluderat vissa gäster genom att göra det för kostsamt på olika vis för de att delta. Och därför inte kalla dessa gäster tråkiga.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Greta)

    OT kanske men vad menas med "barn" egentligen? Hur gamla barn är det ok att ta med? Ingen under 18 å?

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Greta) skrev 2018-08-21 11:34:36 följande:
    OT kanske men vad menas med "barn" egentligen? Hur gamla barn är det ok att ta med? Ingen under 18 å?
    Jag vet inte vad som menas, men tänker att även "barn" över 18 år kanske inte är inkluderade, dvs om ett par blir bjudet på barnfritt bröllop räknar man nog inte med att deras 27-årige son kommer med.
  • sextiotalist
    Anonym (Nja) skrev 2018-08-21 11:37:05 följande:
    Jag vet inte vad som menas, men tänker att även "barn" över 18 år kanske inte är inkluderade, dvs om ett par blir bjudet på barnfritt bröllop räknar man nog inte med att deras 27-årige son kommer med.
    Jag är rätt säker på att när man skriver barnfritt så är det en förklaring att man inte vill ha barn som är beroende av sina föräldrar med sig. Vill man ha med sig äldre barn, så är de med all sannolikhet med i inbjudan.


Svar på tråden Kan man kräva barnfritt vid bröllop långt bort?