• Jennymaria84

    IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

    Hej!

    Jag ska påbörja IVF i höst! Har gjort utredning och ska ha startsamtal i höst!

    Vore kul att följa några fler! ??

  • Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF
  • Annanathalia
    Jackiebackie skrev 2018-12-31 11:05:04 följande:

    Tack för svar! =)

    Vet du möjligtvis var TMC ska ligga på för att vara "normalt"?

    Jag är för övrigt extremt nervös för äggplocket, hatar verkligen när folk gräver i underlivet, och äggstocksspolningen gjorde väldigt ont (spänner mig vilket inte gör det bättre). 

    Vet du om det är stor chans att lyckas när det är manligt faktor? Eller är det samma chans oavsett "fel"?


    Hej :)

    Jag var också väldigt orolig över äggplock då man läst en hel del om det och att deg skall göra extremt ont. Nu är även detta såklart väldigt individuellt men jag tyckte verkligen inte det var någon fara alls för mig gjorde spolning av äggledarna mycket mer ont. Försök vara så avslappnad som möjligt för det kommer hjälpa dig. Du kommer lösa det galant!
  • H@llon

    Hej!

    Jag var också orolig för äggplocket (spola äggledarna var fruktansvärt) men att plocka äggen var bland det lättaste med hela behandlingen. Jag fick både lugnande, smärtlindrande och bedövning så jag var härligt hög med en värmekudde på magen. Efteråt fick jag krypa ner i en skön säng och äta frukost.

    Inte för att skrämmas men när bedövningen släppte (på vägen hem) och ett par dagar efteråt var jag så uppblåst och öm i magen att varje steg jag tog gjorde ont. Men det kanske är olika för dig. :)

    Jag vet inte hur chansera ser ut med manlig faktor men jag har hört att chanserna för graviditet till ca 80% (både ivf och naturligt) beror på äggkvaliteten. Resterande 20% är spermier och livsstil. Har hört detta på podden Jag vill ha barn.


    Jackiebackie skrev 2018-12-31 11:05:04 följande:

    Tack för svar! =)

    Vet du möjligtvis var TMC ska ligga på för att vara "normalt"?

    Jag är för övrigt extremt nervös för äggplocket, hatar verkligen när folk gräver i underlivet, och äggstocksspolningen gjorde väldigt ont (spänner mig vilket inte gör det bättre). 

    Vet du om det är stor chans att lyckas när det är manligt faktor? Eller är det samma chans oavsett "fel"?


  • lyckligast80
    Jackiebackie skrev 2018-12-30 22:31:34 följande:

    Hej alla! Jag hoppas att det är okej att hoppa in här. Jag och min man (båda 29 år) står nu i kö för att starta ivf till våren. Vi ställdes i kö i början på oktober och står även med på kort varsel listan. Vi ska göra ivf på Sahlgrenska och vi är barnlösa pga manlig faktor.

    Jag har lite funderingar och tänkte kolla om ni här kanske har lite svar :) om inte annat är det skönt att det är fler som genomgår samma sak ?? Det är lugnande att läsa igenom allt ni skriver, och att det är så olika hur man upplever ivf.

    Så här kommer lite frågor.

    Om man kommer in på kort varsel listan, ringer de samma dag eller får man iaf ett par dagar att förbereda sig? Hur var det för er, om ni stod med på kort varsel listan?

    Är det större risk att barnet får missbildningar när man sprutar in spermien i ägget (kommer inte ihåg vad metoden heter) än om det skulle vara en naturlig graviditet.

    Ett utav spermievärdet vi fick hette TMC, men jag hittar det ingenstans. Vet ni vad det betyder?

    Kommer man kunna jobba normalt under hormonbehandlingen, eller kommer man må jättedåligt? Det är iofs kanske rätt individuellt.

    Tack på förhand :)


    Hej och välkommen!

    När vi stod i kö började vi ringa ungefär 4 månader och frågade hur vi låg till och det kunde såklart inte säga något om just då mer än att väntetiden var (då) ca 6-7 mån.

    I sep nu hade det gått 6 månader och vi hade inte hört något så min sambo ringde igen, och då har vi sån tur att någon hade precis avbokat sin tid dagen efter så den tog vi! Kort varsel! Så det var ren tur att vi ringde:)

    Annars hade vi haft tid i nov fick vi veta. Vet inte hur dem gör vanligtvis, men kort varsel betyder ju att man ska kunna komma in när dem ringer. Så det kan ju lika färna vara samma dag som 3 dagar efter. Gissar jag. : )

    Sen gick allt fort eftersom att jag skulle ha min mens några dagar efter och började då med sprutorna, korta protokollet. Vi har ingen förklaring till vår barnlöshet.

    Jag kunde jobba som vanligt, har inte blivit påverkad av hormonerna alls. Ägguttaget gjorde inte alls ont. Har gjort 2 och vi börjar med rond 3 nu i Jan.

    Men alla upplever behandlingen olika. Viktigt att lyssna på sin kropp bara. Men lite öm i magen är man allt av sprutorna och efter ägguttaget.
  • Jackiebackie
    lyckligast80 skrev 2019-01-02 11:07:02 följande:
    Hej och välkommen!

    När vi stod i kö började vi ringa ungefär 4 månader och frågade hur vi låg till och det kunde såklart inte säga något om just då mer än att väntetiden var (då) ca 6-7 mån.

    I sep nu hade det gått 6 månader och vi hade inte hört något så min sambo ringde igen, och då har vi sån tur att någon hade precis avbokat sin tid dagen efter så den tog vi! Kort varsel! Så det var ren tur att vi ringde:)

    Annars hade vi haft tid i nov fick vi veta. Vet inte hur dem gör vanligtvis, men kort varsel betyder ju att man ska kunna komma in när dem ringer. Så det kan ju lika färna vara samma dag som 3 dagar efter. Gissar jag. : )

    Sen gick allt fort eftersom att jag skulle ha min mens några dagar efter och började då med sprutorna, korta protokollet. Vi har ingen förklaring till vår barnlöshet.

    Jag kunde jobba som vanligt, har inte blivit påverkad av hormonerna alls. Ägguttaget gjorde inte alls ont. Har gjort 2 och vi börjar med rond 3 nu i Jan.

    Men alla upplever behandlingen olika. Viktigt att lyssna på sin kropp bara. Men lite öm i magen är man allt av sprutorna och efter ägguttaget.
    Jag ringde in idag och kollade hur det såg ut med kortvarsel kön, och de har börjat ringa dem som skrevs in i september (som vi gjorde) nu, så det kan bli under januari sa hon, eller februari. Och vanligtvis har man minst ett dygn på sig då det sällan kommer avbokningar samma dag. Känns ändå skönt att veta, så man hinner förbereda sig någorlunda.

    Hur har era män sett på hela processen? min sambo är väldigt lugn och svarar bara att "vår tid kommer" när jag börjar babbla om nervositet och att alla andra får barn efter barn. Jag förstår inte om man bara inte vill prata om det eller om han faktiskt är lugn på riktigt.

    Jag kan inte hjälpa det men jag känner viss avundsjuka på de man känner som blir gravida hela tiden. jag försöker att inte visa det och gratta dem, men det är sjuuukt svårt. 


  • lyckligast80
    Jackiebackie skrev 2019-01-02 16:12:48 följande:

    Jag ringde in idag och kollade hur det såg ut med kortvarsel kön, och de har börjat ringa dem som skrevs in i september (som vi gjorde) nu, så det kan bli under januari sa hon, eller februari. Och vanligtvis har man minst ett dygn på sig då det sällan kommer avbokningar samma dag. Känns ändå skönt att veta, så man hinner förbereda sig någorlunda.

    Hur har era män sett på hela processen? min sambo är väldigt lugn och svarar bara att "vår tid kommer" när jag börjar babbla om nervositet och att alla andra får barn efter barn. Jag förstår inte om man bara inte vill prata om det eller om han faktiskt är lugn på riktigt.

    Jag kan inte hjälpa det men jag känner viss avundsjuka på de man känner som blir gravida hela tiden. jag försöker att inte visa det och gratta dem, men det är sjuuukt svårt. 


    Okek vad bra att det iaf är en dag att förbereda sig på om dem ringer:)

    Min sambo ör precis likadan, det kommer när det kommer säger han och att det inte handlar om vi får barn utan bara när. Jag är som du. Och jag är glad för andra som är gravida, men visst fasen önskar jag att det var jag! Avundsjuka men missunnar dem inte. Vi kämpar ju! Så självklart känns det i hjärtat när någon berättar att dem är gravida. Är inte ledsen för att dem är det utan för att vi inte är det. Och det får man vara.
  • Jackiebackie
    lyckligast80 skrev 2019-01-02 16:17:32 följande:
    Okek vad bra att det iaf är en dag att förbereda sig på om dem ringer:)

    Min sambo ör precis likadan, det kommer när det kommer säger han och att det inte handlar om vi får barn utan bara när. Jag är som du. Och jag är glad för andra som är gravida, men visst fasen önskar jag att det var jag! Avundsjuka men missunnar dem inte. Vi kämpar ju! Så självklart känns det i hjärtat när någon berättar att dem är gravida. Är inte ledsen för att dem är det utan för att vi inte är det. Och det får man vara.
    Ja men det känns som att det kanske är lättare för männen, de har ingen direkt biologisk klocka. Sen stressar jag upp mig och blir nervös pga alla behandlingar, alla sprutor bla. 

    Precis, jag är väldigt glad att mina vänner ska få barn, men jag vill verkligen också. Jag är så spänd och förväntansfull på hur det kommer vara att va gravid. 


  • Camii80

    Så, min sambo och jag kunde inte hålla oss imorse och vi testade oss - ruvardag 13 idag - och vi plussade. Har aldrig plussat tidigare så vet inte om detta klassas som ett starkt eller svagt

    plus. Vågar dock inte helt lita på resultatet då jag läst att Ovitrelle kan hålla i sig uppemot 14 dagar. Vad tror ni?

    Vi har fått testdag 5/1 och vi kommer självklart testa oss igen. Men visst blev man lite glad idag, att nu kan det vara på riktigt ???? Nu blir det väääldigt jobbigt att behöva vänta 3 ynka dagar till, fy alltså ????

  • Sasso122
    Camii80 skrev 2019-01-02 22:55:24 följande:

    Så, min sambo och jag kunde inte hålla oss imorse och vi testade oss - ruvardag 13 idag - och vi plussade. Har aldrig plussat tidigare så vet inte om detta klassas som ett starkt eller svagt

    plus. Vågar dock inte helt lita på resultatet då jag läst att Ovitrelle kan hålla i sig uppemot 14 dagar. Vad tror ni?

    Vi har fått testdag 5/1 och vi kommer självklart testa oss igen. Men visst blev man lite glad idag, att nu kan det vara på riktigt ???? Nu blir det väääldigt jobbigt att behöva vänta 3 ynka dagar till, fy alltså ????


    Det skulle jag klassa som ett starkt plus :) STORT GRATTIS!!!! :)
  • Camii80
    Sasso122 skrev 2019-01-03 00:15:00 följande:

    Det skulle jag klassa som ett starkt plus :) STORT GRATTIS!!!! :)


    Tack!! :)

    Är fortfarande lite ängslig över att det kan vara Ovitrelle-sprutorna som luras.

    Får se på lördag morgon om jag kan släppa oron och bara låta plussat få sjunka in :)
  • lyckligast80
    Camii80 skrev 2019-01-02 22:55:24 följande:

    Så, min sambo och jag kunde inte hålla oss imorse och vi testade oss - ruvardag 13 idag - och vi plussade. Har aldrig plussat tidigare så vet inte om detta klassas som ett starkt eller svagt

    plus. Vågar dock inte helt lita på resultatet då jag läst att Ovitrelle kan hålla i sig uppemot 14 dagar. Vad tror ni?

    Vi har fått testdag 5/1 och vi kommer självklart testa oss igen. Men visst blev man lite glad idag, att nu kan det vara på riktigt ???? Nu blir det väääldigt jobbigt att behöva vänta 3 ynka dagar till, fy alltså ????


    Ett tydligt plus! Vågar mig på ett grattis!! : ) Ta ett digitalt också på lördag:)
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF