• ALM82

    Ni som har barn som lägger sig tidigt

    Hej!

    Har en snart 4 månader gammal bebis här hemma och börjar så smått tänka på sovtider/rutiner. Vi har redan börjat lägga henne runt samma tid varje kväll, det blir vid 20.30-21.30. 

    Jag har läst att många med lite äldre barn lägger dom redan vid kl 19. Jag tänker ju då att vi säkert kommer att komma i samma sits en dag. 

    Vad gör ni då om ni måste bort på kvällen? Vi bor inte i Sverige och här så umgås man liksom vid den tiden, är man bortbjuden så är det ofta till kl 19-19.30. 
    Sover barnen i vagnen då eller får de vara uppe lite längre just den kvällen?

  • Svar på tråden Ni som har barn som lägger sig tidigt
  • BragoP

    Vår dotter måste somna hemma på kvällen. Hon blir hysterisk om vi kommer hem senare än 19. Vi har provat några gånger och både kvällen och dagen efter blir kaos.

    Nu är varken jag eller mannen nå vidare sociala, vi är båda introverta så för oss funkar det strålande trots att vi inte kan vara så flexibla. Vi är gärna hemma. Jag förstår dock att det kan ställa till med problem för folk som är så sociala som ni verkar vara.

  • Monkii

    Mitt barn brukar sova mellan 19.30-20.00. Timmen före läggdags brukar alla vara trötta så då är det skönt att försöka varva ner lite så att man kan fixa läggningen utan kalabalik. Om barnet somnar för sent så måste vi ha lite sovmorgon nästa dag så det funkar inte när man ska till jobbet. Så jag skulle inte ta med mig ett barn som behöver lugn & ro före 20 ut för min egen skull, det är inte riktigt schysst.

  • Jsv17
    ALM82 skrev 2018-09-03 12:57:20 följande:

    Tack alla för svar!

    Som förstagångsförälder så är man ju lite oerfaren och jag har alltid undrat. För alla säger ju att det är så viktigt med rutiner, men det fungerar ju inte om man kanske är borta 2 kvällar i veckan. För oss så passar det bra med läggtid runt kl 21, just nu åtminstone, sen får vi se hur det blir!


    Testa vad som fungerar, vår son lägger sig alltid mellan 19-19:30 när vi är hemma. Åker vi bort på kvällen vilket vi också gör ganska frekvent, så ska vi vara borta mycket längre än 19:30 då har jag nattat honom antingen i sele hos mig, eller vagnen (tycker sele har fungerat bäst för oss nu medans han ändå är relativt liten) och han har sovit där, vaknat när man sätter honom i bilstolen, men oftast somnat om redan där och sedan har jag kunnat bära honom sovandes till hans säng. Ska vi åka hem hyfsat nära läggtid, innan 20:30, då har jag låtit honom vara uppe till vi ska åka, bytt till pyjamas och gett honom lite välling i bilstolen så somnar han på vägen hem och jag bär sedan in honom i sängen. För oss har det inte skapat några problem, nån enstaka gång har han vaknat och inte velat somna om när vi kommit hem men då har han fått vara uppe nån timme med oss och sen somnat och vi har inte sett det som problem. Jag har väldigt fasta rutiner med både sömn mat under dagen, som jag liksom följer där vi är, han vilar i vagn/sele om vi är iväg och mat kan han ju få där man befinner sig, rutiner för mig iaf betyder inte samma plats + samma tid, utan just samma tid, och tider kan man oftast följa hyfsat vad man än gör.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • ALM82
    Meriall skrev 2018-09-03 14:58:58 följande:

    Bjuder hem vännerna ist för att åka dit?


    Hehe, ja precis, det kan man ju också göra, men vi åker ju inte alltid till vänner, ibland går man ju ut och gör något på kvällen ändå. 
    Undrade mest hur folk gjorde när barnen går och lägger sig så pass tidigt. :)
  • Alexi

    Vi har aldrig lagt barnen så tidigt som 19. Runt 20 har känts som en vanlig läggtid, som inte påverkar middagar och annat. 

  • legomum

    Mina gjorde kväll/natt redan vid 17 när de var 4 månader.

    När vi var iväg så lade jag dem i vagnen. Vaknade de så fick de vara uppe tills de blev trötta och kunde somna om.

  • Vinterankan

    Jag hade ambitionen när vi fick vårt första barn att vi skulle ha tydliga rutiner. Men då vi helt enkelt inte är rutinmänniskor så lyckades vi aldrig med det vilket jag är enormt glad för.

    På helgen tex så kan vi äta lunch när som helst ca 11-14, middag mellan 17-20 och lägga sig mellan 21-01 utan att det är några egentliga problem. Lite trött dagen efter om man lägger sig sent, men det blir ingen katastrof. Det ena barnet är känsligare för mat än det andra men det är inte så att vi behöver anpassa särskilt för det utan han kan få lite frukt eller så vid behov.

    När vi är på semester i varmare länder så anpassar de sig också direkt till att ha en siesta mitt på dagen och gå ut till middagen vid 20 och traska runt en halvtimme för att hitta rätt ställe. Kan tillägga att de är i lågstadieåldern nu men det har varit liknande även när de var yngre.

    Sedan finns det såklart en baksida och det är att vi antagligen under deras första år haft det lite jobbigare än de mer rutinfasta människorna vid läggning på vardagar då man ju måste tänka på nästa dag på ett annat sätt. Men det gick över i ca 5-årsåldern.

  • Lady Anne
    Vinterankan skrev 2018-09-04 19:39:28 följande:

    Jag hade ambitionen när vi fick vårt första barn att vi skulle ha tydliga rutiner. Men då vi helt enkelt inte är rutinmänniskor så lyckades vi aldrig med det vilket jag är enormt glad för.

    På helgen tex så kan vi äta lunch när som helst ca 11-14, middag mellan 17-20 och lägga sig mellan 21-01 utan att det är några egentliga problem. Lite trött dagen efter om man lägger sig sent, men det blir ingen katastrof. Det ena barnet är känsligare för mat än det andra men det är inte så att vi behöver anpassa särskilt för det utan han kan få lite frukt eller så vid behov.

    När vi är på semester i varmare länder så anpassar de sig också direkt till att ha en siesta mitt på dagen och gå ut till middagen vid 20 och traska runt en halvtimme för att hitta rätt ställe. Kan tillägga att de är i lågstadieåldern nu men det har varit liknande även när de var yngre.

    Sedan finns det såklart en baksida och det är att vi antagligen under deras första år haft det lite jobbigare än de mer rutinfasta människorna vid läggning på vardagar då man ju måste tänka på nästa dag på ett annat sätt. Men det gick över i ca 5-årsåldern.


    Jag är extrem rutinmänniska, och har alltid haft mycket tydliga rutiner med mina barn, men när jag läser ditt inlägg så tänker jag ändå så här, att om man inte själv är så mycket för rutiner, då kanske det bara blir jobbigt att vara rutinfast med barnen? :) Man fostrar ju ändå barnen in i familjegemenskapen på något sätt, med allt vad det innebär av matvanor och rutiner och smak och annat. Så trots att rutiner fungerat ypperligt i vår familj och trots att jag själv är tacksam över att det gjort det, så betyder inte det att jag tycker att rutiner är det bästa i alla familjer.

    Vi har vänner som gör på alla möjliga olika sätt vad gäller rutiner och läggtider, och vi har lyckats umgås med dem ändå genom åren. Allt löser ju sig. Man får vara lite flexibel bara. If there's a will, there's a way, som det heter.
  • Vinterankan
    Lady Anne skrev 2018-09-05 10:30:25 följande:

    Jag är extrem rutinmänniska, och har alltid haft mycket tydliga rutiner med mina barn, men när jag läser ditt inlägg så tänker jag ändå så här, att om man inte själv är så mycket för rutiner, då kanske det bara blir jobbigt att vara rutinfast med barnen? :) Man fostrar ju ändå barnen in i familjegemenskapen på något sätt, med allt vad det innebär av matvanor och rutiner och smak och annat. Så trots att rutiner fungerat ypperligt i vår familj och trots att jag själv är tacksam över att det gjort det, så betyder inte det att jag tycker att rutiner är det bästa i alla familjer.

    Vi har vänner som gör på alla möjliga olika sätt vad gäller rutiner och läggtider, och vi har lyckats umgås med dem ändå genom åren. Allt löser ju sig. Man får vara lite flexibel bara. If there's a will, there's a way, som det heter.


    Ja om man själv är rutinmänniska så är det ju annorlunda. Jag har nog ärligt talat aldrig tänkt att det är något man kan trivas med utan mest tyckt synd om de som blir styrda i vardagen av sina egna inneboende rutiner.
  • legomum
    ALM82 skrev 2018-09-03 12:57:20 följande:

    Tack alla för svar!

    Som förstagångsförälder så är man ju lite oerfaren och jag har alltid undrat. För alla säger ju att det är så viktigt med rutiner, men det fungerar ju inte om man kanske är borta 2 kvällar i veckan. För oss så passar det bra med läggtid runt kl 21, just nu åtminstone, sen får vi se hur det blir!


    Du ska helt klart få rutiner som passar för Er, inte för moster Agda som har åsikter eller alla andra på bvcträffarna. Så länge ni mår bra är inte era rutiner dåliga och de är ju inte karvade i sten så de kan ju förändras när de behövs.
  • Ninniisen

    Våra barn har alltid lagt sig tidigt, runt 19.30 förutom då de varit väldigt små (vår 4 månaders somnar vid 21-21.30) och det har inte varit några problem att vara uppe längre om vi är iväg eller har något hemma. 


    ° ★ Izabelle ° ★ Felicia ° ★ Gabriel ° ★ Alice ° ★ Emmy ° ★ Freja
  • Duckan

    Vi har tagit det som det kommer om vi varit bortbjudna. Låtit henne stöka på lite längre, försökt få henne att sova. Ibland gick det, ibland ej, men hon var tidig med att sova i kapp så la hon sig sent så sov hon till senare.
    Inga problem med andra ord.

Svar på tråden Ni som har barn som lägger sig tidigt