• Älskadeunge18

    Upp med era ÄRLIGA förlossningsberättelser!!

    När jag var gravid så läste jag ofta förlossningsberättelser där allt va så himla bra, vilket säkert stämmer för vissa men själv kände jag mig under min förlossning lite vilsen och rädd eftersom jag nästan aldrig hört dåliga och väldigt jobbiga sidor utav förlossningar. Är väldigt intresserad utav att höra om era erfarenheter och även bra för er som ska föda tycker jag så man vet vad som faktiskt kan hända att allt inte är så puttenuttigt eller att man har ont och sen är det över. Börjar med min!

    För det första så började mina värkar med en helt vanlig magont under en hel natt, var nästan två veckor över tiden vid detta laget så kände inga större förhoppningar. Mot dagen börjar jag få väldigt lätta sammandragningar med säkert tjugo minuters mellanrum och åkte iväg till släktingar över hela dagen. Påpekar att jag har ont i magen och får då höra att värkar känns endast i ryggen (bullshit). Lossnar lite slemhinna också under dagen. Mot kvällen är det väldigt oregelbundna värkar men känns absolut starkare och jag har ont. Åker hem och väl hemma vet jag inte vart jag ska ta vägen under värkarna men är fortfarande oregelbundna ibland med 11 minuters mellanrum. Ringer fl och dom tycker jag ska ta alvedon att det kan verkligen inte vara på g ännu eftersom värkarna är oregelbundna och få. Här tycker jag man ska lita på sin magkänsla för jag hade så ont att jag spydde i värkarna. Sket i dom och åkte in iallafall. Får först en sån där som mäter värkarna runt magen och har såklart knappt ont när jag väl ligger där och dom påpekar flera gånger att jag kommer bli hemskickad. Men sen blir jag undersökt och är öppen 4cm, och får en plats ändå. Alltså, en fl kan vara igång med oregelbundna värkar!

    Tar väl knappt en timma innan jag får lustgas och det här va en annan sak ingen sagt till mig att värkarna kan hålla i sig nästan oavbrutet i flera timmar, vilket det var för mig så jag var helt okontaktbar i flera timmar enda tills jag födde. Fick även epidural och den hjälpte knappt, hade så starka värkar att jag minns ingenting utav det ens kändes att få den, även läkaren fick göra om det flera gånger så var inte rädda för epiduralen!!

    Det var det som var jobbigt för mig att jag hade förväntat mig att få vila, prata och kanske äta lite under förlossningen eftersom alla sagt att efter epiduralen känner man ingenting. Jag började känna direkt att det trycker nedåt och det gjorde svinont. Under kanske 3-4 timmar tog jag inte ens av lustgasen från mitt ansikte. Har hört att många känner sig rädda att vara kvar ensam i rummet men jag var så borta av smärta att jag inte ens brydde mig att min sambo åkte iväg och hämtade mat och var ensam i säkert närmare en timma. Jag pratade inte under flera timmar och hade ögonen stängda. Att gå upp och gå var helt otänkbart för mig. Sedan skulle jag börja krysta vilket jag gjorde i flera timmar utan resultat, var helt utmattad och fick dessutom feber på köpet. Hade alltid hört att det är några värkar sen är det över men så var det verkligen inte för mig. Bytte position flera gånger och var livrädd att bajsa på mig, (nej jag sket inte i det som vissa säger att man gör) och bad min sambo gå ut flera gånger för jag inte kunde kontrollera mig kändes det som.

    Tillslut gick hjärtslagen ner vilket satte fart på barnmorskorna och läkare kallades in, då hade jag krystat i säkert 3-4tim. Jag bönade och bad om KS, men vägrades vilket jag ännu är arg över för nu började det värsta enligt mig. Läkaren fick trycka med all sin kraft på min mage, alltså han låg över mig och tog i allt han kunde med händerna på magen under värkarna medans jag fick krysta och två barnmorskor fick hjälpa mig ta i, så var det i säkert tio minuter innan bebis kom ut. Smärtan som kom när han tryckte på min mage, det kändes ärligt talat som att jag skulle dö. Låg där helt utblottad, utmattad och sjuk och det kändes som jag var en trasdocka när han bara tog i och tog i och hade det varit över revbenen så hade dom gått av, min sambo fick hålla mig still. Måste även påpeka att jag var helt tyst och förstår inte riktigt skrikandet i en fl. alla är vi olika. Ut kom bebis iallafall och måste tyvärr säga att jag var helt tom på känslor och förstod ingenting. Det var inte alls så som jag trott att man svämmar över av kärlek, utan allt var väldigt chockerande. Fick ha bebis kanske tjugo minuter och jag återhämtade mig nog mest, sedan skulle moderkakan ut och bebis togs ifrån mig till pappan. Återigen tryckte dom på min mage, den var helt öm och jag ville nästan gråta av smärta. Det var hemskt !! Det tog ett tag det med innan jag skulle sys, jag förstod redan att det hade blivit ganska illa eftersom det gjorde så ont när bebis kom ut och jag syddes i 3 timmar av 3 olika läkare, var helt borta av lustgas och mindes inte ens att jag hade fött barn. Det gjorde såååå ont och dom använde stora verktyg inuti. Tror det var en paus mellan att dom sydde som jag fick amma bebis lite och gosa men sen var det samma sak igen.

    Det tog nog tre fyra dagar innan jag kom över vad som hade hänt och kunde börja njuta utav bebisen. Stygnen gjorde ont i flera månader efteråt och kunde knappt sitta.

    Hoppas min fl inte skrämmer er allt för mycket för ut ska bebisarna iallafall! Nästa gång kommer jag böna och be om KS! Upp med era historier nu!!

  • Svar på tråden Upp med era ÄRLIGA förlossningsberättelser!!
  • Älskadeunge18
    franksmatte skrev 2018-09-07 23:57:23 följande:

    Lugnt, nä jag skrattar åt det lite nu och hur jag innan hade fantiserat om hur fantastiskt det skulle bli, och hur Stark jag skulle vara. Jag glömde säga det att jag kände inte direkt att "åh mitt lilla underbara barn" det tog ett par dygn efter det innan jag kunde känna att jag älskade henne. Jag kände mig som en dålig mamma för att jag inte hade dom kärlekskönslorna till mitt barn på en gång. Sen fick jag baby blues och jag hade inte läst om det innan, fattade inte vad det var med mig. Jag storgrät. Hade man kunnat tjäna pengar på begravningar som inhyrd "proffisionell sörjerska" så hade jag varit rik nu. Hahah


    Jag såg också fram emot fl och kände mig också superstark men låg där som en trasdocka och saknade hem (tänkte knappt på att en bebis skulle med hem.) Kände inte heller känslor på en gång utan kände mest att va, vad har jag gjort? Ska jag inte få sova inatt? Haha!
  • Älskadeunge18
    malle88 skrev 2018-09-08 06:26:08 följande:

    Min förlossning startade på natten när jag vaknade av en värk. Därefter kom de var sjunde minut. Jag kokade kaffe och ringde till FL. Jag hade inte ont men BM misstänkte att barnet låg i säte, så vi skulle höra av oss direkt. Vi skulle komma så fort vi kunde, så fick försöka väcka min man vilket är jättesvårt ;) tillslut kom han upp och vi åker. I bilen får jag värkar ungefär var tredje minut.

    Väl inne kollar de med ultraljud, hon ligger med huvudet ner så vi skrivs in på FL. De förbereder för en epidural men den tar aldrig, och när doktorn ska justera epiduralen börjar den blöda så den dras. Jag blir erbjuden en ny men tackar nej, det var för jobbigt att sitta ihopkrupen när jag hade värkar.

    Mina värkar sitter på magen och BM sätter sterila vatteninjektioner där. Funkar bra i kombination med lustgas. Därefter minns jag inte så mycket, nån gång flyttas jag från sittandes på en pilatesboll till sängen, jag vet att de sänker lustgasen eftersom jag blir borta. Vid halv åtta får jag börja krysta och de väljer att sätta bäckenbottenbedövning, och jag är så trött att de satt värkstimulerande på mig och mellan varje krystning matar mannen mig med Dextrosol och saft så jag ska orka lite till. 50 minuter senare kommer dottern :) moderkakan kommer strax efter och de syr ett "skönhetsstygn", därefter hoppar jag mig till BMs förvåning upp för att duscha. Hon har aldrig sett en föderska komma upp 15 min efter förlossningen så obehindrat men jag är superpigg :) under tiden sover mannen och dottern i förlossningssängen :P vi äter och sedan väntar vi på att skrivas hem.

    Jag var nöjd efter förlossningen men jag minns inte så mycket av slutet. Däremot förstoppningen och babybluesen som kom efter jag gärna hört mer om :(


    Nu när jag tänker efter så minns jag inte om jag satt eller låg ner när jag fick min epidural? Kan inte minnas att jag behövde sätta mig upp utan tror jag bara behövde kura ihop mig i sängen? Nej jag minns inte, minns iallafall att jag tänkte att jag hade oroat mig helt i onödan över den!

    Jag åkte också hem mindre än ett dygn efteråt, känner absolut att det var det bästa för mig och tycker alla som vill åka hem ska stå på sig för med oss så försökte dom in i det sista att vi skulle stanna kvar!

    Jag vet inte om jag fick förstoppning för jag var jätte rädd att ?trycka? haha så vägrade gå på toa! Kändes som allt skulle rivas upp därnere!
  • Älskadeunge18
    lövet2 skrev 2018-09-08 00:13:38 följande:

    Första och andra förlossningen var nästan exakt likadana, och ändå var den första en skräckupplevelse och den andra en drömförlossning. Det berodde på att jag hade någon idé om att det var bättre ju mindre jag visste om det som väntade. Jag skulle inte kunna oroa mig i förväg, tänkte jag. Det enda jag visste var att första barnet alltid kommer två veckor över tiden, att förlossningen tar minst 12 timmar och att det börjar med svaga värkar som knappt känns, och sedan blir värkarna värre för varje timme.

    Det började med att vattnet gick när jag sov, men det fattade inte jag. 12 dagar före bf? Nej, det var omöjligt. Jag måste ha kissat på mig. Sedan fick jag häftiga magsmärtor som kom och gick. Tarmvred?

    När jag väl fattade att förlossningen hade startat, så blev jag panikslagen. Värkarna gjorde olidligt ont, och det där skulle bara vara början? Det skulle bli 100 gånger värre? Aldrig, då skulle jag dö!

    9 mil i bil, med värkar varannan minut, det är inte kul. Väl framme så såg bm att jag var vidöppen och att det var dags att krysta. Jag hann liksom inte med, för jag hade bara precis hunnit förstå att jag skulle föda barn nu - i dag. Ingen aning om hur man krystar och visste inte att jag skulle sluta krysta när bm sade till. Jag krystade på och sprack massor. När babyn var ute, så var jag överlycklig. Inte för barnet, utan för att smärtan försvann. Från start till mål tog det 3 timmar.

    Min andra förlossning var likadan, men nu visste jag vad som hände och var inte rädd. Jag hade tränat profylax och visste precis vad jag skulle göra. Allting gick klockrent, smärtfritt och snabbt.


    Hur många stygn fick du? Sprack ju också som sagt massor men fick aldrig reda på hur många stygn jag fick :( tog iallafall 3 timmar att sy mig och det kändes i flera månader!
  • Älskadeunge18
    Brazillove skrev 2018-09-08 04:34:28 följande:

    Min förlossning startade mitt i natten, först kom slemproppen  (visste inte att det var den utan blev skiträdd när det kom blod i toan och började googla)

    Direkt efteråt började jag få lite molvärk. Tänkte inte att det var förlossningen så jag försökte sova. Tills jag upptäckte att dom kom med 5 min mellanrum. Hade då haft molvärk I ca 1 timme. Ringde till förlossningen och fick komma in.

    Efter en undersökning så visade det sig att jag var 1 cm öppen. Dom trodde det var på G men var inte säkra så dom kom tillbaka en timme senare. Nu 2 cm öppen. Okay förlossningen var definitivt igång sa dom. Öppnade mig med 1 cm i timmen med värkar som kom var femte min. Starka värkar som gjorde ont som satan. Lustgasen gjorde inte mycket förutom att göra mig yr i skallen. 

    Men höll ut tills jag var 9 cm öppen. Då stod jag inte ut längre och bad om epidural. 

    Sista cm tog 2 timmar. vet inte om det var på grund av epidural eller om det skulle vart så iallafall men det kändes lite bättre efter jag fick den iallafall. 

    Hinnan jag var helt öppen så kände jag hur min kropp skrek "Krysta!!!" Medans barnmorskan sa till mig att inte krysta än. Var hur jobbigt som helst. Efter ca 15 min sa hon "Okay du kan krysta lite nu" Och fan vad skönt det kändes att få krysta!

    Jag ligger nu på sidan och krystar, samtidigt kramar jag min man runt halsen (lyckades nästan strypa honom berättade han senare....)

    En annan barnmorska kommer in och tycker att jag ska ligga och föda i en mer traditionell pose. Jag som var hög som ett hus tack vare lustgas tycker dock inte det då det kändes skönt att krama om min man medans jag födde.

    "Jaha då får vi göra så här"

    Säger dom och sätter på något på min sons skalle så dom kan hålla ögonen på hans hjärtslag bättre.

    Efter 30 min av krystande var han ute. och 1 min efter det kommer moderkakan. 

    Jag fick sys på två ställen men var väldigt milt.  Första gången gå på toa efter förlossningen var dock en suprise. Jag pissade på mig framför toan på bb på grund av att bäckmusklerna var så svaga efteråt.... 

     


    Haha min sambo hade träningsvärk i 3 dagar efter fl! Hade inte heller en aning att kissandet skulle vara så jobbigt efteråt, det gjorde ont och som sagt svårt att hålla sig, och man vill inte ens röra med papper därnere :(
  • Älskadeunge18
    Erla skrev 2018-09-08 06:41:05 följande:

    Det är väl mer att gränsen finns för föderskans och bebisens säkerhet. Krystade du i 3-4 timmar har ju något uppenbarligen gått snett. Lyft det med någon på din mvc och hör med dem om det verkligen låter normalt och rimligt. Jag förstår att det tagit tid att ens vilja bli gravid för dig och du borde ha fått hjälp att bearbeta din förlossning, som uppenbarligen var traumatisk för dig. Kämpa för ks nästa gång :)

    Ja, jag önskar verkligen att alla fick en bra förlossning och jag håller med om att första månaderna med bebisen inte var sådär mysig och underbar. Jag hoppas det blir annorlunda med andra barnet.


    Det ska jag göra! Tycker dock att det är väldigt konstigt att i mina papper om fl jag fick med mig hem står det att det var en normal fl? Men kommer börja prata om det redan på inskrivningen om KS med min bm haha! Får mardrömmar när jag tänker på att allt därnere skulle rivas upp igen!

    Jag hoppas också kunna njuta mer av en bebis nästa gång!
  • Emy88

    Första barnet: jag vaknar upp på morgonen och vattnet går. Väldigt olägligt, fem veckor innan bf och samma dag som vi ska flytta in i vårt nya hus. Har inget ont men ringer förlossningen som säger att jag ska komma in på kontroll på eftermiddagen. Känner ingenting under timmarna hem men så fort vi sättet oss i bilen kommer regelbundna värkar. Kommer in till sjukhuset och har starka värkar men enligt ctg (som tydligen satt fel) så har jag inga värkar alls och barnmorskan nästan dumförklarar mig. En läkare kommer in i rummet och ser på en gång att det är bråttom och jag körs i rullstol till förlossningsavdelningen. Väl därinne är jag 3 cm öppen men bara en halvtimme senare är jag 6 cm öppen de försöker stanna upp förlossningen men det går inte så bra, efter 1 timme och 45 minuter är jag helt öppen. Det gjorde ont eftersom värkarna var så otroligt täta och intensiva men jag kände hela tiden att det var hanterbart. Vid 10 cm öppen får kroppen för sig att vila så där låg jag i över 2 timmar helt öppen, ingen smärta och inga värkar. Sen kom krystvärkarna och dottern var ute efter en halvtimmes krystande, två stygn krävdes. En lätt förlossning men där jag hade ont i två veckor efter ändå.

    Andra barnet. Känner på tidig kväll att jag börjar få ont i magen (två veckor innan bf) och behöver gå på toaletten, direkt efter toalettbesöket kommer regelbundna, kraftiga värkar. Vi sätter oss direkt i bilen mot sjukhuset. Under timmens bilfärd gör det riktigt ont och är orolig över att jag ska föda i bilen. När vi kommer fram är jag 6 cm öppen, de sätter spinalbedövning eftersom de förväntar sig att det ska gå fort. Men där ligger jag återigen i två timmar utan några direkta värkar, efter dessa två timmar är jag bara öppen 8 cm. Så då tar de hål på hinnorna, på 10 minuter öppnar jag mig till 10 cm (under den tiden var det enormt smärtsamt med värkar så täta att jag bara hade 10-20 sekunder mellan dem). Därefter kom krystvärkarna och pojken var ute efter 20 minuter krystande (kryssandet upplevdes som en befrielse), inga stygn krävdes. En drömförlossning där jag mådde otroligt bra efteråt kände mig precis som vanligt efter en timme. Dock upptäcktes problem med pojken ett dygn efteråt vilket gjorde att vi blev kvar ett tag på BB.

  • lövet2
    Älskadeunge18 skrev 2018-09-08 08:12:45 följande:
    Hur många stygn fick du? Sprack ju också som sagt massor men fick aldrig reda på hur många stygn jag fick :( tog iallafall 3 timmar att sy mig och det kändes i flera månader!
    De räknade inte. Knappast lika många som du, för bm sydde i 45 minuter - utan bedövning. En barnmorska av den gamla stammen, en ung mamma som inte visste något. Nu kan jag ju se vilket vansinne det var, att sy så mycket utan bedövning, men då trodde jag det skulle vara så. Jag minns att jag låg och skakade i slutet. De fick lägga över mig en sådan där filt i aluminiumfolie.
  • moder_jord

    11 daga innan bf började jag må riktigt dåligt. Yrsel, kallsvettningar, fruktansvärd huvudvärk och kände mig allmänt dålig och sjuk. Skulle till bm dagen därpå, då såg vi att jag bl.a hade fått högt blodtryck. Hon ringde förlossningen och vi skulle få åka in på kontroll. Hon sa ?lycka till?. För hon trodde nog att jag skulle få bli igångsatt.

    De misstänkte havandeskapsförgiftning. Men jag hade inte alla rätt på att verkligen få diagnosen just då.

    Vi har 2 h enkelväg till förlossningen och åkte dit fram och tillbaka i nästan 4 v. Kontroll efter kontroll. Vissa gånger sov vi över på patienthotell, hem igen i 2-3 dagar för att sedan vara tillbaka. Mellan 7-10 resor blev det nog i slutändan.

    Sista vändan skulle jag bli igångsatt på dag 42+0. Då man räknas som överburen. I detta landsting väntar man max 17 dagar efter bf. Men eftersom jag inte var i bra form så väntar man max 15 dagar efter bf. Då jag fick börja igångsättningen.

    Kl 8 på morgonen fick jag min första dos cytotek. Det tog fram mot eftermiddagen innan värkarna började bli starka. Jag fick då ta mig ett bad och åt lite middag.

    Det fick så långsamt fram, så väl efter badet kom bm och tog hål på min fosterhinna så vattnet gick och i samma sekund eskalerade värkarna på en skala från typ 20 till en miljon! Jag kaskadkräktes rakt fram vid första värken. Hela min middag flög ut på bm och undersköterskorna i rummet och över hela min säng. Som nått man ser i en överdriven film men aldrig själv trott det finns sån kraft i kräket.

    Från den stund blev som allt svart. Jag försvann som in i en svart dimma. Kunde inte öppna ögonen eller vara desto mer medveten om något runtom mig eller vad som sades. Allt runtom blev som på distans.

    Hade önskat mig en förlossning utan smärtstillande men grät och skrek mellan andetagen att jag inte klarar utan smärtstillande. Ville ha spruta på en gång! Visste onte hir jag skulle överleva nästa värk. Eller nästa och ändå höll sig kroppen i liv. Men jag trodde jag skulle dö för varje värk som avlöstes av en värk innan den första var över. Ingen värkvila. Bara värktopp på värktopp. Aldrig värkstopp.

    Jag hade 3 cm av tappen kvar och knappa 1 cm öppen när de tog hål på min hinna.

    Så tidigt får man inte EDA och egentligen inte ens komma in i förlossningsrum. Men jag fick gå med sån där förlossningsrullator till förlossningssale när mina värkar var så täta och intensiva.

    Lite skönare att vara i rörelse en stund. Men var som annars väldigt bortom denna värld pga den enorma smärtan som kom som en chock.

    Värkarna kändes att de inte var naturliga. Kroppen svarade dåligt på igångsättningen. Jag hade fortfarande ingen värkvila mellan värkarna. Den ena avlöste den andra. I varje värktopp skrek jag. Och jag är annars en väldigt tyst och lugn person. Men gick inte att hålla smärtan i kroppen.

    Jag är i alla fall bra på att andas djupt och lugnt och minns att jag fick beröm för det många gånger. Utan det vet jag inte hur det hade gått. Och att min man strök mig över ryggen i alla timmar. Den beröringen gjorde så mycket.

    Vattnet tog de vid 18 tiden och vid 2 på natten fick jag EDA. Det mesta där emellan är en smärtsam dimma med gallskrik och gråt utan värkvila. EDAn gjorde att jag för första gången sen innan vattnet togs kunde öppna ögonen och prata. Det var som trolleri hur smärtan försvann och kvar var bara ett tryck neråt i varje värk. Jag blev som en människa igen och låg ner och vilade och andades lugnt i värkarna som var tillbaka på typ nivå 20 igen istället för en miljon. Helt klart uthärdligt.

    EDA släppte på ena sidan och jag fick en påfyllnadsdos.

    Jag var då 5 cm öppen. En bit av tappen kvar. Men bebis hade inte sjunkit något alls.

    De kunde inte möta mina värkar med CTG och fick sätta in en värkmätare i livmodern. BM började ana att något inte stod rätt till då bebis hjärtfrekvens gick ner. Och väl när hon kunde se vars mina värkar var såg hon att hjärtslagen gick ner på fel ställe om värkarna och kallade in läkare som tog blodprov på bebis.

    Blodet var surt.

    Man hade innan läkaren kom stängt av oxytocin droppet som jag fått efter EDA sprutan (som man får för att öka värkarna om det avtar vid eda.) Men så fort oråd anades stängde det av det.

    Så värkarna hade stannat så gott som helt.

    5.15 togs beslutet om akut snitt.

    Man gjorde i ordning mig och rullade in mig i salen.

    Jag hade fått enorma skakningar som biverkningar av EDA så jag skakade i hela kroppen och hackade tänder. Jätte obehagligt. Hela kropp och själ kändes annars rätt lugn. Det var slut på all smärta. Mitt barn skulle få komma ut. Jag var helt slut. Lite i chock att alla mina rädslor inför förlossningen blev verklighet. Men var för borta för att något egentligen skulle sjunka in. Det jag minns var mer som ett lugn att allt skulle vara över snart.

    De tog ut min lilla ur son kl 5.50 och sprang iväg med honom. Han hade fått featal distress och bajsat i magen. Min man fick följa med ut när de skulle tömma munnen från meconium och få igång andningen. Bebis var så tagen av förlossningen att han direkt fick fara in på neonatal. Få sondmatning och komma i CPAP (blås i nästan pga andningsstörning som är vanligt vid snitt. Då andningsinpulsen inte kommer på samma sätt som vid vaginal födsel).

    Det jag hann se av vårt barn när de sprang ut var ett dinglande blåvitt ben. Hörde från rummet när han började göra ljud och då visste jag att han levde. Men känslomässiga kopplingen kom inte då. Kändes mer som att jag varit svårt sjuk. Blivit opererad och nu skulle återhämta mig från operationen.

    Min man kom till uppvaket vars jag skulle vänta på att återfå känsla och rörelse i underkroppen. Det sjukaste var att försöka skicka ner signaler till mina tår att vicka på dom. Men det gick inte. Den mest märkliga ansträngning jag varit med om.

    När min man kom dit till mig visade han en film och en bild på vårt lilla mirakel och jag brast ut i storgråt att han var det finaste jag sett. Hela mitt hjärta värkte och jag saknade honom så. Fast jag aldrig träffat honom. Hjärtat bara expanderade och expanderade.

    Jag hackade tänder och skakade ända fram till 9.30 på morgonen innan EDA var ur systemet så pass att biverkningen släppte.

    Först när jag kunde ställa mig upp fick jag rulla iväg med rullstol och träffa min son. Han var då 7 h gammal. Så mycket sorg i de 7 förlorade timmarna men så mycket kärlek i att möta honom. Jag grät och grät överrumplad av all kärlek och sa direkt att jag vill ha en till. Nu är jag i v 38 med småsyskonet och min son är 15 månader.

  • Jsv17

    Jag är väl en sån där som man inte ska läsa om egentligen då, där allt gick toppen, men jag delar min berättelse av ett annat skäl, om annat som kan hända efteråt som jag inte alls var beredd på.

    Min förlossning startade med att slemproppen började gå punktligt på kvällen på bf. Fick dock inga värkar eller sammandragningar i samband med det, utan först dagen efter så började det mola lite, som mensvärk, så svagt att jag var osäker på om det ens var värkar men de kom regelbundet ungefär var 10:e minut, men jag kunde fortsätta dagen som vanligt. Först runt 19-20 på kvällen började jag få andas mig igenom dem och vid 21 gick jag in i duschen då jag tänkte att här var det kanske något på gång så jag ville duscha och sova om det nu var så att jag skulle föda barn i nästkommande dagarna (man får ju höra att det tar sån tid för förstföderskor) det var skönt med varm vatten på magen och ryggen, duschad en stund men vid 21:45 gick jag och la mig, då sa det pang och värkarna var starka och kom varannan var 3:e minute och jag låg och flåsade mig igenom dem och min man tänder lampan och frågar om vi inte ska ringa förlossningen, jag tänkte att det var ALLDELES för tidigt men ok, bm lyssnade på mig i 10sek och sa att jag var välkommen in haha så jag åker om än ganska motvilligt, jag var en sådan som ville stå upp under värkarna så bilresan in var ingen höjdare då jag var tvungen att ta värkarna sittandes, jag vill stå med armarna upp över huvudet, vi kommer in, får vänta lite ute i korridoren då de ska städa klart, så tar x antal värkar där jag spjärnar mot mot väggen med armarna och andas igenom, går jättebra jag kan fortfarande fokusera på pauserna även om de redan nu var korta och skojar och skrattar med min man däremellan.

    Får äntligen komma in på ett rum, jag ätnings särskilt öppen bara 1cm men bm bedömer att mina värkar är så pass starka att hon skriver in oss ändå, lite äldre kvinna och hon hade nog nåt på känn för sen tog det fart. Hinner inte vara där mer än 2tim länge så går värkarna ihop med varann, jag får inte min paus, de vill att jag ska testa lustgas HATAR att ha saker över ansiktet så jag tar typ två tag i den och säger jag behöver nåt annat, då återstår endast epidural, jag som var öppen typ 4cm här 01:30 tänker att det är ju minst 6tim kvar av detta, bäst jag tar epiduralen, fick den strax efter 2, och samtidigt sätter de sån skalp elektrod på min son då de har svårt att hitta hans hjärtljud eftersom jag rör på mig så mycket att bandet glider runt och vattnen går i samband med det. För vissa kanske epiduralen tar bort värkarna, inte för mig, men de tog bort udden av smärtan så jag kunde iaf ligga ner lite och vila men dröjde inte mer än en timme så var jag tvungen att stå igen, plötsligt känner jag att jag måste bajsa, alltså det trycket neråt så mkt och trots allt jag läst så fattar jag inte att de är krystvärkar haha min man dock har lite mer sinnesnärvaro och trycker på klockan. Jag är öppen 10cm och får börja krysta, detta var 04:20 (enligt journal jag hade då INGEN koll på klocka haha) och 04:40 är han ute Jag upplevde krystningsfasen som det bästa på hela förlossningen, jag är inte mycket för att vänta och bara ?hålla ut? som man ska göra under värkarna, utan trots att det gjorde svinont kändes det 100ggr bättre att få vara aktiv, jag sprack lite, bm bedömde det som en mindre grad 2 sprickning men på ett knepigt ställe så det tog lite tid att sy, jag märkte knappt detta, jag var så uppe i min son och för mig så sjöng änglakörer och jag var helt förälskad i honom från första stund, 5min efter han kommit upp på mitt bröst vänder jag mig till min och säger, det här, det här måste vi göra om! Jag mådde verkligen tipp topp, jag behövde inte ens en alvedon efter min förlossning, och jag kunde göra både nummer 1 och 2 helt utan bekymmer och bara några dagar efter fl så kände jag mig helt som vanligt, kunde knipa strålen redan på dag 2.

    MEN min son vägde bara 2600g, tillväxthämmad av okänd orsak, och vi gjorde ändå flera tul som inte visat på det... Så han blev tillmatad då han föddes utanför kurvan (både vikt och längd) de tog hans blodsocker och det var för lågt trots tillmstning, så helt plötsligt blev han inskriven på neo bara 6tim efter han fötts i min värld hamnade man där med för tidigt födda barn och det fanns inte i min världsbild att det skulle kunna hända oss bf+2.... dessutom var det egentligen fullt på neo och jag var inskriven på förlossningen så vi separerades dessutom första natten, och min värld rasade ihop, där låg min fina pojke med sond sin första dag i livet och jag kunde inte ens vara med honom min man sa att han kunde sitta med honom (fanns en stol bredvid) men att separeras från båda var otänkbart så jag ville att han skulle stanna med mig, jag hade ju inte sovit på 1,5 dygn och blev rådd till att gå och sova. Sedan började en kamp, mot hans viktuppgång, få honom att amma, hålla temp, blodsocker, det ena avlöste det andra och början sprang vi mellan neo och BB innan vi till sist fick ett rum (helt galet har jag förstått i efterhand då jag ju inte mådde dåligt) jag var helt förkrossad och oförberedd på att det kunde bli så med en okomplicerad graviditet och fl. vi blev kvar på neo i nästan en vecka och ett tag kändes det som att vi aldrig skulle få ta med vår pojke hem. Jag är inte alls rädd att va gravid och föda igen, men livrädd för att hamna i en sådan situation igen. Nu vet jag dock mer och kommer kunna ställa krav, men som förstagångs mamma och skör som man är där i början så hänger man liksom bara med... Vår lilla kille mår toppen idag och har tagit igen allt, och är nu medel i både längd och vikt, men de där första dagarna gjorde att början på mitt föräldraskap blev helt annorlunda mot hur jag tänkt, och oron satt i länge, mest för att vi skulle separeras om han skulle bli inlagd, så ska det ju inte gå till men då det hänt så var jag livrädd för det väldigt länge och oroar mig för en liknande situation vid ett ev. Syskon.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • moder_jord
    Jsv17 skrev 2018-09-08 10:18:18 följande:

    Jag är väl en sån där som man inte ska läsa om egentligen då, där allt gick toppen, men jag delar min berättelse av ett annat skäl, om annat som kan hända efteråt som jag inte alls var beredd på.

    Min förlossning startade med att slemproppen började gå punktligt på kvällen på bf. Fick dock inga värkar eller sammandragningar i samband med det, utan först dagen efter så började det mola lite, som mensvärk, så svagt att jag var osäker på om det ens var värkar men de kom regelbundet ungefär var 10:e minut, men jag kunde fortsätta dagen som vanligt. Först runt 19-20 på kvällen började jag få andas mig igenom dem och vid 21 gick jag in i duschen då jag tänkte att här var det kanske något på gång så jag ville duscha och sova om det nu var så att jag skulle föda barn i nästkommande dagarna (man får ju höra att det tar sån tid för förstföderskor) det var skönt med varm vatten på magen och ryggen, duschad en stund men vid 21:45 gick jag och la mig, då sa det pang och värkarna var starka och kom varannan var 3:e minute och jag låg och flåsade mig igenom dem och min man tänder lampan och frågar om vi inte ska ringa förlossningen, jag tänkte att det var ALLDELES för tidigt men ok, bm lyssnade på mig i 10sek och sa att jag var välkommen in haha så jag åker om än ganska motvilligt, jag var en sådan som ville stå upp under värkarna så bilresan in var ingen höjdare då jag var tvungen att ta värkarna sittandes, jag vill stå med armarna upp över huvudet, vi kommer in, får vänta lite ute i korridoren då de ska städa klart, så tar x antal värkar där jag spjärnar mot mot väggen med armarna och andas igenom, går jättebra jag kan fortfarande fokusera på pauserna även om de redan nu var korta och skojar och skrattar med min man däremellan.

    Får äntligen komma in på ett rum, jag ätnings särskilt öppen bara 1cm men bm bedömer att mina värkar är så pass starka att hon skriver in oss ändå, lite äldre kvinna och hon hade nog nåt på känn för sen tog det fart. Hinner inte vara där mer än 2tim länge så går värkarna ihop med varann, jag får inte min paus, de vill att jag ska testa lustgas HATAR att ha saker över ansiktet så jag tar typ två tag i den och säger jag behöver nåt annat, då återstår endast epidural, jag som var öppen typ 4cm här 01:30 tänker att det är ju minst 6tim kvar av detta, bäst jag tar epiduralen, fick den strax efter 2, och samtidigt sätter de sån skalp elektrod på min son då de har svårt att hitta hans hjärtljud eftersom jag rör på mig så mycket att bandet glider runt och vattnen går i samband med det. För vissa kanske epiduralen tar bort värkarna, inte för mig, men de tog bort udden av smärtan så jag kunde iaf ligga ner lite och vila men dröjde inte mer än en timme så var jag tvungen att stå igen, plötsligt känner jag att jag måste bajsa, alltså det trycket neråt så mkt och trots allt jag läst så fattar jag inte att de är krystvärkar haha min man dock har lite mer sinnesnärvaro och trycker på klockan. Jag är öppen 10cm och får börja krysta, detta var 04:20 (enligt journal jag hade då INGEN koll på klocka haha) och 04:40 är han ute Jag upplevde krystningsfasen som det bästa på hela förlossningen, jag är inte mycket för att vänta och bara ?hålla ut? som man ska göra under värkarna, utan trots att det gjorde svinont kändes det 100ggr bättre att få vara aktiv, jag sprack lite, bm bedömde det som en mindre grad 2 sprickning men på ett knepigt ställe så det tog lite tid att sy, jag märkte knappt detta, jag var så uppe i min son och för mig så sjöng änglakörer och jag var helt förälskad i honom från första stund, 5min efter han kommit upp på mitt bröst vänder jag mig till min och säger, det här, det här måste vi göra om! Jag mådde verkligen tipp topp, jag behövde inte ens en alvedon efter min förlossning, och jag kunde göra både nummer 1 och 2 helt utan bekymmer och bara några dagar efter fl så kände jag mig helt som vanligt, kunde knipa strålen redan på dag 2.

    MEN min son vägde bara 2600g, tillväxthämmad av okänd orsak, och vi gjorde ändå flera tul som inte visat på det... Så han blev tillmatad då han föddes utanför kurvan (både vikt och längd) de tog hans blodsocker och det var för lågt trots tillmstning, så helt plötsligt blev han inskriven på neo bara 6tim efter han fötts i min värld hamnade man där med för tidigt födda barn och det fanns inte i min världsbild att det skulle kunna hända oss bf+2.... dessutom var det egentligen fullt på neo och jag var inskriven på förlossningen så vi separerades dessutom första natten, och min värld rasade ihop, där låg min fina pojke med sond sin första dag i livet och jag kunde inte ens vara med honom min man sa att han kunde sitta med honom (fanns en stol bredvid) men att separeras från båda var otänkbart så jag ville att han skulle stanna med mig, jag hade ju inte sovit på 1,5 dygn och blev rådd till att gå och sova. Sedan började en kamp, mot hans viktuppgång, få honom att amma, hålla temp, blodsocker, det ena avlöste det andra och början sprang vi mellan neo och BB innan vi till sist fick ett rum (helt galet har jag förstått i efterhand då jag ju inte mådde dåligt) jag var helt förkrossad och oförberedd på att det kunde bli så med en okomplicerad graviditet och fl. vi blev kvar på neo i nästan en vecka och ett tag kändes det som att vi aldrig skulle få ta med vår pojke hem. Jag är inte alls rädd att va gravid och föda igen, men livrädd för att hamna i en sådan situation igen. Nu vet jag dock mer och kommer kunna ställa krav, men som förstagångs mamma och skör som man är där i början så hänger man liksom bara med... Vår lilla kille mår toppen idag och har tagit igen allt, och är nu medel i både längd och vikt, men de där första dagarna gjorde att början på mitt föräldraskap blev helt annorlunda mot hur jag tänkt, och oron satt i länge, mest för att vi skulle separeras om han skulle bli inlagd, så ska det ju inte gå till men då det hänt så var jag livrädd för det väldigt länge och oroar mig för en liknande situation vid ett ev. Syskon.


    Det var verkligen hemskt att bli separerad från sitt barn. Har fortfarande sorg över det. Att hans start blev separation efter nästan 10 månader i magen. (Var överburen)

    Jag var kvar i ett rum på förlossningen i 2 dygn medan min son låg i kuvös med CPAP och sondmatades helt i 2 dygn. Vi fick vara dit och hälsa på. Men han skulle övervakas dygnet runt. Så kändes som att vi inte riktigt fått vårat barn än. Utan istället att vi fick låna honom. Och man fick som be om lov för att hålla i honom. Jätte märklig känsla och inte alls som man föreställt sig.

    När han var 2 dagar fick vi flytta in på barnavdelningen med honom och då började kämpandet med att starta upp amning och få upp hans vikt utan sond innan vi fick åka hem. Vi var allt som allt 9 dagar på förlossning/bb/sjukhus. (Kontroller och prover, igångsättning, akut snitt, neo, barnavdelning.) Stannade 6 dagar efter sonen föddes då vi lyckats få bort sond och han ökade i vikt med amning. Men vi ammade nästan nonstop i flera dygn. Hann knappt äta eller gå på toa själv. Sov några minutrar åt gången. Ingen lek att starta amning 2 dygn efter födsel.

    Räddningen för att alla skulle få sova lite var när vi bid ett tillfälle bad om att han skulle få flaska med ersättning så alla skulle få pusta ut och sova en stund. Ingen av oss sov annars. Och våran son var också helt slut av att försöka kämpa för maten utan att sova för han var så hungrig.

    Allt gick bra i slutändan. Men det känslomässiga sitter kvar.
Svar på tråden Upp med era ÄRLIGA förlossningsberättelser!!