• Teresia0407

    Mitt första prov på högskolan och jag fick bara godkänt, fast jag satsade på VG.

    Jätte deprimerande, mitt första prov och jag fick bara godkänt. VG delen floppade och jag tappade nu gnistan totalt. Nu vill jag bara ge upp och strunta i det här, så exakt känns det. Det var verkligen en jättestor miss. Hur ska jag hitta drivet nu.. Blä känns det som.

  • Svar på tråden Mitt första prov på högskolan och jag fick bara godkänt, fast jag satsade på VG.
  • Tiina87
    Teresia0407 skrev 2018-09-11 09:37:11 följande:

    Wow vilka bra input ni kommer med, ni peppar mig verkligen! Jurist linjen går jag inte, så då är det ju lugnt då. Jag ska absolut ta till mig lärdom från floppen och faktiskt bara satsa godkänt, för ja visst var det så jag tog studenten med 2 MVG, 6 VG och 2 G. Jag får försöka sänka kraven och tänka utifrån nya nivåer och då är fanimej inte G så jäkla dåligt! Och jag ska banne mig köpa mig en present!


    Tänk istället på att det är innehållet du ska lära dig och kunna även efter kursen är slut.

    Hade samma tankar som dig efter min första tenta, skillnaden var dock att jag fick underkänt (2 poäng frpn godkänt dock) men jag var helt knäckt
  • Teresia0407
    Tiina87 skrev 2018-09-11 12:17:14 följande:

    Tänk istället på att det är innehållet du ska lära dig och kunna även efter kursen är slut.

    Hade samma tankar som dig efter min första tenta, skillnaden var dock att jag fick underkänt (2 poäng frpn godkänt dock) men jag var helt knäckt


    Sant
  • K Kalle
    Tiina87 skrev 2018-09-11 12:13:51 följande:
    När jag gick på universitet så hade vi många delprov som brändes prov eller duggor. Och även universitetet och högskolor är skolor. Dock är man inte elv utan student
    En högskola kan man kalla skola. Ett universitet är ett universitet, inte en skola. Det är ett utbildningsställe, men inte en skola. En skola är ett ställe där läraren lär ut och elever tar in den kunskapen. Men på universitet har man själv ansvar för studierna. Man ska inte behöva gå på en enda föreläsning (heter inte 'lektioner' på universitet) om man inte vill utan bara plugga hemma och sen gå och skriva tentan.
  • K Kalle
    Teresia0407 skrev 2018-09-11 09:37:11 följande:

    Wow vilka bra input ni kommer med, ni peppar mig verkligen! Jurist linjen går jag inte, så då är det ju lugnt då. Jag ska absolut ta till mig lärdom från floppen och faktiskt bara satsa godkänt, för ja visst var det så jag tog studenten med 2 MVG, 6 VG och 2 G. Jag får försöka sänka kraven och tänka utifrån nya nivåer och då är fanimej inte G så jäkla dåligt! Och jag ska banne mig köpa mig en present!


    Ett tips för framtiden: det heter 'juristlinjen' och inte 'jurist linjen'. Jag vet att många särskriver, men det ser mer seriöst ut att inte göra det.

    Satsa inte på G. Satsa på VG, men bli inte besviken om du får G!

    ...och ja, jag tycker att du ska köpa dig själv en present!
  • Teresia0407
    K Kalle skrev 2018-09-12 08:38:03 följande:

    En högskola kan man kalla skola. Ett universitet är ett universitet, inte en skola. Det är ett utbildningsställe, men inte en skola. En skola är ett ställe där läraren lär ut och elever tar in den kunskapen. Men på universitet har man själv ansvar för studierna. Man ska inte behöva gå på en enda föreläsning (heter inte 'lektioner' på universitet) om man inte vill utan bara plugga hemma och sen gå och skriva tentan.


    Haha då kan jag lika gärna sitta på bibblan som en Karlsson och efter tre år hävda min utbildning, jag dör vad rolig läsning detta var. Universitet är förlegat och överskattat!
  • Teresia0407
    K Kalle skrev 2018-09-12 08:40:50 följande:

    Ett tips för framtiden: det heter 'juristlinjen' och inte 'jurist linjen'. Jag vet att många särskriver, men det ser mer seriöst ut att inte göra det.

    Satsa inte på G. Satsa på VG, men bli inte besviken om du får G!

    ...och ja, jag tycker att du ska köpa dig själv en present!


    Har du för mycket fritid månne? Haha

    Sär skrivning it is! ;) Men ja just, vi kanske sitter på universitetet just nu asgarvar

    Du är för rolig prick, glöm inte bort dina sär skrivningar nu
  • Kjell2
    K Kalle skrev 2018-09-12 08:38:03 följande:
    En högskola kan man kalla skola. Ett universitet är ett universitet, inte en skola. Det är ett utbildningsställe, men inte en skola. En skola är ett ställe där läraren lär ut och elever tar in den kunskapen. Men på universitet har man själv ansvar för studierna. Man ska inte behöva gå på en enda föreläsning (heter inte 'lektioner' på universitet) om man inte vill utan bara plugga hemma och sen gå och skriva tentan.
    Skillanden mellan högskola och universitet är om man har rätten att examinerar och utse doktorer, alltså disputera, inom minst tre fakulteter. Det är inte hur man utbildar som styr.

    T ex är KTH en högskola, rätt att disputera inom en fakultet men SU är ett universitet, rätt att disputera inom flera fakulteter. HiG är en högskola, ingen rätt att disputera.

    På grundutbildningsnivå behöver det inte skilja mycket. Inom vissa kurser, både på universitet och högskolar har man underivsning i olika former, föreläsning i stor grupp, lektioner/seminarium i liten och sen laborationer. Vissa moment obligatoriska andra inte. En del kurser har enbart frivilliga föreläsningar och sen krav på examination i form av tenta och/eller  inlämningsuppgifter. Detta både på universitet och högskola.


  • Kjell2
    K Kalle skrev 2018-09-12 08:40:50 följande:
    Ett tips för framtiden: det heter 'juristlinjen' och inte 'jurist linjen'. Jag vet att många särskriver, men det ser mer seriöst ut att inte göra det.

    Satsa inte på G. Satsa på VG, men bli inte besviken om du får G!

    ...och ja, jag tycker att du ska köpa dig själv en present!
    Sen heter det sen länge juristprogrammet. Men jag slarvar med det också då det hette linje när jag läste.


  • K Kalle
    Kjell2 skrev 2018-09-12 08:54:30 följande:
    Skillanden mellan högskola och universitet är om man har rätten att examinerar och utse doktorer, alltså disputera, inom minst tre fakulteter. Det är inte hur man utbildar som styr.

    T ex är KTH en högskola, rätt att disputera inom en fakultet men SU är ett universitet, rätt att disputera inom flera fakulteter. HiG är en högskola, ingen rätt att disputera.

    På grundutbildningsnivå behöver det inte skilja mycket. Inom vissa kurser, både på universitet och högskolar har man underivsning i olika former, föreläsning i stor grupp, lektioner/seminarium i liten och sen laborationer. Vissa moment obligatoriska andra inte. En del kurser har enbart frivilliga föreläsningar och sen krav på examination i form av tenta och/eller  inlämningsuppgifter. Detta både på universitet och högskola.
    Det har jag inte heller påstått. Jag vet mycket väl vad skillnaden är. Jag jämförde högskola/universitet med gymnasiet. I gymnasiet blir man mer "matad" med kunskap. På högskola/universitet har man eget ansvar. Att kalla ett universitet för skola, föreläsaren för lärare, kurskamraterna för klasskompisar, examen för studenten, studenterna för elever, tentorna för prov, föreläsningar för lektioner - det är en gymnasifiering av den högre utbildningen. Jag har förståelse för att man kallar högskolan för skola - eftersom det heter just högskola.

    Jag vet att det finns obligatoriska moment, och jag vet också att Studentkåren jobbat för att få bort dessa, eftersom självstudier ska räcka. Det blir såklart väldigt svårt att missa labbövningar eftersom extremt få har välutrustade labb hemma, men de ska inte vara obligatoriska. Hoppar man över labbövningarna kommer man att bli underkänd på tentan (eller motsvarande), men det är som sagt ens eget ansvar.
  • Kjell2
    K Kalle skrev 2018-09-12 09:21:07 följande:
    Det har jag inte heller påstått. Jag vet mycket väl vad skillnaden är. Jag jämförde högskola/universitet med gymnasiet. I gymnasiet blir man mer "matad" med kunskap. På högskola/universitet har man eget ansvar. Att kalla ett universitet för skola, föreläsaren för lärare, kurskamraterna för klasskompisar, examen för studenten, studenterna för elever, tentorna för prov, föreläsningar för lektioner - det är en gymnasifiering av den högre utbildningen. Jag har förståelse för att man kallar högskolan för skola - eftersom det heter just högskola.

    Jag vet att det finns obligatoriska moment, och jag vet också att Studentkåren jobbat för att få bort dessa, eftersom självstudier ska räcka. Det blir såklart väldigt svårt att missa labbövningar eftersom extremt få har välutrustade labb hemma, men de ska inte vara obligatoriska. Hoppar man över labbövningarna kommer man att bli underkänd på tentan (eller motsvarande), men det är som sagt ens eget ansvar.
    Ursäkta, det var detta som förvirrade mig:
    "En högskola kan man kalla skola. Ett universitet är ett universitet, inte en skola"!

    Tror det blir svårt att helt ta bort obligatoriska moment. På en del vårdutbilningar vill vi nog inte ha examinerade som aldrig hållt i en spruta eller pillat på en blindtarm.   
  • Tiina87
    K Kalle skrev 2018-09-12 08:38:03 följande:

    En högskola kan man kalla skola. Ett universitet är ett universitet, inte en skola. Det är ett utbildningsställe, men inte en skola. En skola är ett ställe där läraren lär ut och elever tar in den kunskapen. Men på universitet har man själv ansvar för studierna. Man ska inte behöva gå på en enda föreläsning (heter inte 'lektioner' på universitet) om man inte vill utan bara plugga hemma och sen gå och skriva tentan.


    Vad är ett universitet om det inte är en skola?

    Vad gran universitet om mm inte studerar?

    Vet studerar man akademiskanstudier om inte på en skola?

    Finns absolut lektioner på både universitet och högskola. Ja, man har ett eget ansvar att ta till sen kunskap man ska men det är fortfarande lärare/profesorer/doktorander/föreläsaren som förmedlar kunskapen, ergo lär ut. Dessutom har många program endel obligatoriska föreläsningar.

    Vet du en vad skillnaden på högskola och universitet är?
  • tobbe01

    Jag har två döttrar som båda har långa universitetsutbildningar (dock inte juridik). De har aldrig haft en omtenta. Ett G är väl som "ljuv musik" om alternativet är att skriva om hela skiten igen medan man ska plugga på nästa kursdel?

  • sandlilja

    Det är normalt att missa någon tenta och att inte få vg på alla. Bara att ta nya tag. Däremot håller jag inte med om att bara jurister skulle ha nytta av höga betyg . En släkting till mej fick ett hett eftertraktat internship på sina höga betyg. (ekonom) och såklart ser det bättre ut för en arbetsgivare med bara högsta betyg än att bara precis klarat sej, jag vet att mina chefer kollar sådant om det är nyutbildade sökande. Går det inte att få höga betyg så går det inte, men nog är det bra.

  • K Kalle
    Tiina87 skrev 2018-09-12 12:28:33 följande:
    Vad är ett universitet om det inte är en skola?

    Vad gran universitet om mm inte studerar?

    Vet studerar man akademiskanstudier om inte på en skola?

    Finns absolut lektioner på både universitet och högskola. Ja, man har ett eget ansvar att ta till sen kunskap man ska men det är fortfarande lärare/profesorer/doktorander/föreläsaren som förmedlar kunskapen, ergo lär ut. Dessutom har många program endel obligatoriska föreläsningar.

    Vet du en vad skillnaden på högskola och universitet är?
    Skola = typ grundskola och gymnasium. Läraren lär ut och eleverna tar till sig. Läraren har ansvaret för att eleverna lär sig.

    Universitet = universitet, högre utbildning som är frivillig till 100%. Där bedrivs forskning och även utbildning (men forskningen är huvuduppgiften). Föreläsaren föreläser och studenternas ansvarar för att ta till sig den kunskap som behövs. Jag vet att man numera kallar föreläsningar för lektioner, men de universitetslärare jag känner säger aldrig "Nu ska jag ha lektion" utan de säger "Nu ska jag iväg på föreläsning".

    Högskola = här bedrivs ingen forskning. Här finns inga professorer.

    Den högre utbildningen har blivit så gymnasifierad de senaste decennierna/decenniet. Droppen är väl när studenter som är på väg att ta examen säger att de snart ska "ta studenten"!!!
  • Tiina87
    sandlilja skrev 2019-03-21 12:17:18 följande:

    Det är normalt att missa någon tenta och att inte få vg på alla. Bara att ta nya tag. Däremot håller jag inte med om att bara jurister skulle ha nytta av höga betyg . En släkting till mej fick ett hett eftertraktat internship på sina höga betyg. (ekonom) och såklart ser det bättre ut för en arbetsgivare med bara högsta betyg än att bara precis klarat sej, jag vet att mina chefer kollar sådant om det är nyutbildade sökande. Går det inte att få höga betyg så går det inte, men nog är det bra.


    Tidigare var det så att hade man höga betyg på juristprogrammet så fick man lättare en tingsnoteringsplats. Och att ha gjort tingsnotering var meriterande för många jobb. Det kan dock hända att det har ändrat sig.
  • Tiina87
    K Kalle skrev 2019-03-21 12:24:24 följande:

    Skola = typ grundskola och gymnasium. Läraren lär ut och eleverna tar till sig. Läraren har ansvaret för att eleverna lär sig.

    Universitet = universitet, högre utbildning som är frivillig till 100%. Där bedrivs forskning och även utbildning (men forskningen är huvuduppgiften). Föreläsaren föreläser och studenternas ansvarar för att ta till sig den kunskap som behövs. Jag vet att man numera kallar föreläsningar för lektioner, men de universitetslärare jag känner säger aldrig "Nu ska jag ha lektion" utan de säger "Nu ska jag iväg på föreläsning".

    Högskola = här bedrivs ingen forskning. Här finns inga professorer.

    Den högre utbildningen har blivit så gymnasifierad de senaste decennierna/decenniet. Droppen är väl när studenter som är på väg att ta examen säger att de snart ska "ta studenten"!!!


    Även på universitet och högskola så lär lärare (dvs föreläsare, professorer etc) ut och även här har lärarna delsvis ansvaret för att studenterna lär sig. Även gymnasiet är precis som högskola/universitet 100% frivilligt och inget man "måste" gå.

    Nja, föreläsningar är föreläsning och inte lektioner. Däremot förekommer det även lektioner i form av bla lab på många universitetsutbildningar, ex ssk-programmet där man har både lektioner och föreläsningar.

    Men ja, på uni bedrivs forskning vilket är enda skillnaden mot högskola. Men programmen har samma innehåll även om många uni kan vara mera forskningsintriktat än andra.

    Här aldrig hört en student på högskola/universitet säga att de ska "ta studenten". De tar examen på antingen högskola eller uni, oftast då bachelor, magister eller master. Eller doktor- eller licentiatexamen.

    "Ta studenten" gör man efter fullförd gymnasiestudier.
  • snedtak
    K Kalle skrev 2019-03-21 12:24:24 följande:
    Högskola = här bedrivs ingen forskning. Här finns inga professorer.
    Tiina87 skrev 2019-03-21 17:31:36 följande:
    Men ja, på uni bedrivs forskning vilket är enda skillnaden mot högskola. Men programmen har samma innehåll även om många uni kan vara mera forskningsintriktat än andra.
    Om man ska vara petig bedriver även högskolor forskning numera, samt forskarutbildning. Skillnaden mot ett universitet är att högskolor endast bedriver forskning inom smalare områden,och måste ansöka om tillstånd för att utfärda forskarexamen, medan universiteten har generella tillstånd att utfärd examen. Idrottshögskolan är ett exempel på högskola som bedriver forskning utan att vara ett universitet.

    www.studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/universitet-eller-hogskola/
    www.hb.se/Genvagar/Lattlast/Vad-ar-en-hogskola/Vad-ar-skillnaden-pa-en-hogskola-och-ett-universitet/
Svar på tråden Mitt första prov på högskolan och jag fick bara godkänt, fast jag satsade på VG.