• Grodi

    Extremt orolig bebis. Tankenöt?

    Hej!

    Jag har en 9 veckor gammal son som är mer orolig än dagens parlamentariska läge.

    Från klockan 10 på dagen fram till klockan 10 på kvällen ungefär så klarar han inte att vara själv i fem minuter. Det enda som duger är att vi går runt med honom i famnen och vaggar honom. Att bara sitta och vagga honom duger inte utan man måste stå upp.

    Lite bakgrundsfakta.

    Går på Neocate pga förmodad mjölkproteinsallergi.

    Flaskmatas endast.

    Lider av förstoppning och behandlas med Resulax (ingen skillnad efter tarmtömning).

    Äter Nexium pga förmodad reflux.

    Är väldigt glupsk när han äter, sväljer förmodligen mycket luft som han lyckas rapa ut.

    Spyr lite då och då och inte bara i samband med mat.

    Sover utan problem på natten (förutom matning 3/4e timme).

    Går upp i vikt enligt kurvan.

    Inte överdrivet gasig.

    Vad tror ni, har någon nåt tips? Jag köper inte att det är Kolik då han går att trösta och är gnällig hela hans vakna tid. Den som knäcker nöten belönas med evig kärlek från mig!!

  • Svar på tråden Extremt orolig bebis. Tankenöt?
  • LFF
    LFF skrev 2018-09-14 13:43:06 följande:

    Utvecklingssprång?

    Även om det inte alltid stämmer korrekt så brukar "Wonder Weeks" hjälpa till för att förstå bebisens olika stadier. Och tittar man där, och utgår från att din bebis på i närheten av BF så är han inne i ett stadie av "fussy" (kinkig) just nu och har varit så i ett par veckor. Wonder Weeks finns som app för både iPhone och Andriod.


    www.healthline.com/health/parenting/wonder-weeks-chart
  • Pope Joan II

    Jag tycker att det låter högst normalt att en nio veckor liten bebis inte vill vara själv alls, mycket mindre fem minuter.

  • tvillingmammaVastmanland
    Pope Joan II skrev 2018-09-14 14:46:36 följande:

    Jag tycker att det låter högst normalt att en nio veckor liten bebis inte vill vara själv alls, mycket mindre fem minuter.


    Ja, det är fullt normalt.
  • Grodi

    Hej igen!

    Det är möjligt att det var utvecklingssprånget som spökade fast han är fortfarande väldigt gnällig. Idag låg han 5 minuter själv, vaken åtminstone :)

    Men som någon skrev här uppe i tråden så sover han på tok för lite och vi lyckas inte få honom att somna!

    Han brukar ?gå upp? runt kl 10 och efter det är det stört omöjligt att få honom att sova några längre perioder. Vi har bärsele och han slumrar till i den ibland men vaknar ofta och det går inte att lägga ifrån sig honom.

    Detta resulterar i en övertrött liten rackare som varken kan äta eller sova till kvällen ????

    Hur får vi honom att sova mera? Han vill inte sova i vagnen och vill inte sova på oss. Bara bärselen passar men inte så att det blir någon vidare kvalitativ sömn ändå.

  • Erla

    De första månaderna sov vår dotter bäst i bärsjal. Det blev liksom trångt och varmt däri. Vi hade också bärsele, men den kunde hon jämt bara slumra till i. I bärsjal kunde hon lätt sova gott i minst 2-3 timmar fram tills hon var 3 månader. Men jag fick då helst inte sitta still någon längre stund så fick typ "passa på" att ta en promenad eller röja runt i huset under den tiden. Äta ståendes funkade ju också. När dottern var drygt 4 månader gick det att lägga henne att sova i vagnen, men då fick jag köra runt på henne tills hon somnade. Hon har alltid varit ett krävande barn och kan fortfarande kräva min uppmärksamhet till 100% flera dagar i veckan. Nu är hon jämt över ett år. Värst var det såklart under utvecklingsperioderna. Då gick det inte lägga ner henne alls från det att hon vaknade på morgonen till det att hon lagt sig på kvällen.

  • gamlapappan3

    Din bebis har funnits innuti din kropp och känt dina rörelser. Då känner han sig lungn och trygg. Lösningen heter bärschal eller bärsele, eller barnvagn.

  • Grodi

    Kul att ni tar för givet att det är en mamma som skriver... men visst, han har legat i min fru i 9 månader så jag köper resonemanget. Finns det nåt vi kan göra för att få honom att bli ?mindre krävande??

  • Pope Joan II
    Grodi skrev 2018-09-21 17:10:35 följande:

    Kul att ni tar för givet att det är en mamma som skriver... men visst, han har legat i min fru i 9 månader så jag köper resonemanget. Finns det nåt vi kan göra för att få honom att bli ?mindre krävande??


    Mindre krävande? Han ska vara krävande och precis som han är. Han är ju ett spädbarn! Bär i sjal, håll honom nära och sluta fantisera om att han ska vara nöjd med att vara för sig själv, sova för sig själv och roa sig själv. Det är inte hans uppgift på jorden under tiden som spädbarn.
  • Grodi

    Ja visst är det så. Det var jag som uttryckte mig klumpigt.

    Jag är övertygad om att mitt barn kommer att bli nöjdare om han får sova mer och det är det jag vill fokusera på. Han somnar inte ordentligt i bärselen. Hade han gjort det och varit nöjd så hade det varit helt okej.

    Alla tips på vad jag kan prova för att få honom att sova ordentligt på dagen uppskattas gärna....

  • Ms Pepper

    Vet inte om du tänkte på det men Erla skrev att de hade använt bärsjal, inte bärsele, om det nu kan vara till hjälp. Har ni testat bärsjal i stället för bärsele?

  • Grodi

    Ja vi har provat det nu också. Han gillade inte den. Tror det är för att armarna inte gick och röra. Han är då nyfiken nu efter utvecklingssprånget.

  • GAndrea

    Våra barn har bara sovit på mage eller sidan, även om bvc rekommenderar att sova på rygg. Gärna lite trångt och med en snuttefilt eller liten kräkhandduk som täcker hela ansiktet, som vi alltid får plocka bort efter de somnat så de får luft!

  • Yasminaoo

    Helt normalt. Så var mina tills dom började krypa och var 5-6 månader.

    Ge honom kärlek, närhet och mer kärlek. Han ska vilja ha dig nära som endast 9 veckor gammal. Ju mer du gosar med honom desto tryggare och självständigare kommer han bli...

  • Yasminaoo
    Grodi skrev 2018-09-21 14:27:26 följande:

    Hej igen!

    Det är möjligt att det var utvecklingssprånget som spökade fast han är fortfarande väldigt gnällig. Idag låg han 5 minuter själv, vaken åtminstone :)

    Men som någon skrev här uppe i tråden så sover han på tok för lite och vi lyckas inte få honom att somna!

    Han brukar ?gå upp? runt kl 10 och efter det är det stört omöjligt att få honom att sova några längre perioder. Vi har bärsele och han slumrar till i den ibland men vaknar ofta och det går inte att lägga ifrån sig honom.

    Detta resulterar i en övertrött liten rackare som varken kan äta eller sova till kvällen ????

    Hur får vi honom att sova mera? Han vill inte sova i vagnen och vill inte sova på oss. Bara bärselen passar men inte så att det blir någon vidare kvalitativ sömn ändå.


    Du kan inte tvinga honom sova när du vill. Sluta försök få honom passa in i ett mönster som passar dig, så små bebisar ska få sova och vara vakna när dom behöver, det är bara att hänga på. Det du beskriver är ju helt normalt, microsömn här och där. Först och främst tycker jag ni ska hålla er hemma och mysa mer, vila när han somnar, försök inte ändra honom till nån slags rutin utan flyt bara med...
  • Yasminaoo
    Grodi skrev 2018-09-21 17:10:35 följande:

    Kul att ni tar för givet att det är en mamma som skriver... men visst, han har legat i min fru i 9 månader så jag köper resonemanget. Finns det nåt vi kan göra för att få honom att bli ?mindre krävande??


    Har du inte lyssnat på vad Bvc sagt? Inte läst några artiklar om barnpsykologi?!
  • Tessan1985

    Provat att sitta och skumpa på pilatesboll? Funkar toppen här???? Och skit i alla prettomorsor-klart man vill ha en nöjd bebis och lite struktur i din vardag!

  • cosinus

    Min yngsta, som förmodligen hade reflux även om de vägrade diagnostisera henne eftersom hon ökade i vikt hade ett liknande problem på dagarna. (Sen sov hon knappt på nätterna heller eftersom hon mest korvade runt och kräktes men det är en annan historia).

    Men för oss blev det en ond cirkel dagtid. Hon sov för kort, vaknade och var missnöjd och eftersom en 2 mån bebis inte är ett under av tydlighet vad som är fel så fick hon amma. Åt lite, kräktes, var trött och grinig, somnade till slut lite men eftersom det gått för kort tid från mat till sömn hade inte allt kräk hunnit ur och så vaknade hon efter för lite sömn o s v.

    Så jag bestämde mig för att hon skulle äta ordentligt på morgonen (det gjorde hon alltid efter natten) och sen vara vaken så länge det gick och sen sova iaf 1,5 timme.

    Första tiden fanns två alternativ för att få ihop dessa 1,5 timme. Konstant gång med vagn eller konstant gång med sjal. Tror jag gick typ 5 timmar per dag i 2 veckor.

    Men det som hände var a) nöjdare bebis för när hon väl åt var hon pigg, åt ordentligt och hann rapa/kräkas upp allt inför nästa sömn och hon orkade vara vaken så länge b) på två veckor sov hon sen den tiden hon behövde dagtid utan att jag gick konstant. Kunde gå en runda, ställa ifrån mig vagnen och ev bara gå en runda till för att söva om ifall hon vaknade efter 45 min.

    Många bebisar fixar att sköta sin egen mat och sovklocka. Hon gjorde det inte.

  • Maran73
    Grodi skrev 2018-09-21 14:27:26 följande:

    Hej igen!

    Det är möjligt att det var utvecklingssprånget som spökade fast han är fortfarande väldigt gnällig. Idag låg han 5 minuter själv, vaken åtminstone :)

    Men som någon skrev här uppe i tråden så sover han på tok för lite och vi lyckas inte få honom att somna!

    Han brukar ?gå upp? runt kl 10 och efter det är det stört omöjligt att få honom att sova några längre perioder. Vi har bärsele och han slumrar till i den ibland men vaknar ofta och det går inte att lägga ifrån sig honom.

    Detta resulterar i en övertrött liten rackare som varken kan äta eller sova till kvällen ????

    Hur får vi honom att sova mera? Han vill inte sova i vagnen och vill inte sova på oss. Bara bärselen passar men inte så att det blir någon vidare kvalitativ sömn ändå.


    Var nog jag som skrev om sömnen, el iaf att det var det som spökade för vår missnöjda dotter när hon var i samma ålder ca. Det är förstås inte självklart att er bebis behöver sova mer, och då ska o kan man ju inte tvinga dem, men om det verkar vara så är det väl klart att ni vill pröva och se om han blir nöjdare o gladare om han får sova mer på dagen. Inte alls konstigt.. tycker jag. Er bebis funkar säkert inte likadant som dottern, men här kommer iaf lite om vad vi gjorde: så fort vi märkte att hon blev gnällig o verkade trött, kliade sig i ögonen, drog sig i örat el drog handen över örat (många bebisar gör så när de är trötta) så prövade vi att lägga, oavsett hur kort tid hon hade varit vaken. Just att lägga var inget problem då hon alltid ammade sig till sömns i vår säng.. Vi låg båda på sidan och jag somnade för det mesta också. Sen sov vi båda el så krånglade jag mig upp vilket var lite knepigt då hon ofta vaknade till när bröstet försvann.. Så jag var rätt låst under sovtiden men det var det värt, fick ofta ligga kvar som sagt, eller lägga mig igen när hon vaknade till. Var rätt tydligt när hon behövde sova längre då hon var gnällig/skrek om hon behövde somna om. Så mörkt som bara möjligt i sovrummet, gärna tyst också under insomningen. Andra bebisar somnar bättre när det är lite oväsen, en tvättmaskin el dammsugare som är igång t ex. Hon somnade i vagnen till skillnad från er (eller?) så långpromenader funkade också. Man får studera dem lite, vad funkar när han somnar f natten? Går det att återskapa på dagen? Vilken ställning somnar han i? Vår dotter hade först problem m vagnen, men när vi lade henne lite på sidan (som hon sov med mig i sängen) gick det bättre. Lite trångt som ngn skrev kan funka, vår tjej tryckte gärna ansiktet mot något när hon skulle sova, mitt bröst, ett litet mjukisdjur/mjuk leksak, insidan på mjukliften i vagnen.. Funkar napp? Snuttefilt runt huvudet (lite ombonat sådär)? Givetvis får man ju dra ev filtar etc från ansiktet när de somnat. Testa testa testa olika saker och se, inget värre händer ju än att han inte somnar. (Lätt f mig att säga, jag vet..)
  • linnéa001

    Jag lade en varm vetevärmare i dotterns babynest medan jag ammade henne. Hon somnade i min famn och så lade jag ner henne. Det var trångt och varmt och det gillade ho, men det ska absolut inte vara för varmt. Vet inte vad ni har för bärsele men jag rekommenderar en ergonomisk, t.ex. Manduca eller Ergobaby, absolut inte Babybjörn.

Svar på tråden Extremt orolig bebis. Tankenöt?