• Smlan

    Uppdelning av morgnar jobbande/föräldraledig

    Jag behöver hjälp med input till den eviga frågan i vår familj, vem ska gå upp med barnet på morgonen?  Hur ofta borde respektive part, jobbande/föräldraledig, gå upp med barnet på morgonen? Jag ska försöka skriva så neutralt som möjligt för att inte färga svaren men det kan vara svårt :)
    Förutsättningar:
    - Det finns ett barn i familjen. Barnet är 15 månader.
    - Mamma är föräldraledig och kommer vara det tills barnet är 18 månader då pappan kommer ta över.
    - Barnet ammas till sömns både dag- och nattetid vilket gör att mamman tar samtliga läggningar (tar ca 1 timme på kvällen) och har gjort det i hela barnets liv. Hon har varit borta 1 kväll på 15 månader.
    - Barnet vaknar ca 3-6 gånger per natt. Oftast ammas barnets till sömns igen men ibland behöver barnet tas upp och vaggas.
    - Barnet somnar ca kl 19 och vaknar ca kl 6.30
    - Pappan jobbar hemifrån ca 2-3 dagar i veckan och siktar på att gå upp till sitt första telefonmöte kl 09. Han går då upp ca kl 08.50. Om han ska in till kontoret går han upp kl 07.30
    - Pappan är kvällsmänniska och går sällan och lägger sig innan kl 00.
    - Mamman är morgonmänniska och somnar ganska tidigt på kvällen. Dock beror det såklart också på att mamman inte vet hur många gånger hon kommer vakna på natten och behöva ta hand om barnet.
    Det är en evig diskussion i vår familj om vem som ska gå upp med barnet på morgonen så jag vill gärna få lite input från andra för att se vem av oss som får mest medhåll :) Mamman? Pappan? Uppdelning veckodagar och helger?

    Hjälp oss reda ut detta en gång för alla! :)
  • Svar på tråden Uppdelning av morgnar jobbande/föräldraledig
  • Anonym01

    Har inte läst andra svar men tänker så här. Man är ett team och då ska båda må bra. Det låter som du får alldeles för lite sömn och då ska din partner självklart också hugga i och ta hand om bebisen. Blir knasigt att dela upp efter nån princip, man ska dela så att båda får chans till återhämtning och bra mående. Din partner verkar ärligt talat ha ett och annat att lära om hur det är att leva i en familj. Och du får kanske bli tydligare med dina behov och önskningar.

    Hoppas ni kan utvecklas i detta tillsammans.

  • Smlan
    Anonym01 skrev 2018-09-19 19:53:27 följande:

    Har inte läst andra svar men tänker så här. Man är ett team och då ska båda må bra. Det låter som du får alldeles för lite sömn och då ska din partner självklart också hugga i och ta hand om bebisen. Blir knasigt att dela upp efter nån princip, man ska dela så att båda får chans till återhämtning och bra mående. Din partner verkar ärligt talat ha ett och annat att lära om hur det är att leva i en familj. Och du får kanske bli tydligare med dina behov och önskningar.

    Hoppas ni kan utvecklas i detta tillsammans.


    Jag håller helt med dig. Sen är problemet att min man också får alldeles för lite sömn, men det beror ju inte på barnet utan att han går och lägger sig alldeles försent. Så han går runt i nån tröttdimma han också. Vi har verkligen hamnat i en dålig spiral.

    Vi hade ett bra snack idag så jag hoppas på förändring framöver. Vi får se.

    Tack för ditt svar.
  • Vinterankan

    Om du är morgonmänniska och han kvällsmänniska så kanske du inte är morgnarna han ska ta utan kvällarna så att du får sammanhängande sömn i inledningen av natten istället.

    Min man är också kvällsmänniska och jag morgonmänniska och tog alla morgnar, om vi skulle flrsökt med att han gjorde det skulle det bara sluta med att vi ändå var vakna båda två eftersom att jag är extremt lättväckt på morgonen och han seg som din man.

    Vi delade istället upp så att han tog alla uppvak fram till ca 3-4 på natten och jag tog de efter. På det sättet fick jag ordentligt med sammanhängande sömn i början av varje natt vilket hur som helst är den period där jag sover bäst.

  • Smlan
    Vinterankan skrev 2018-09-20 05:47:30 följande:

    Om du är morgonmänniska och han kvällsmänniska så kanske du inte är morgnarna han ska ta utan kvällarna så att du får sammanhängande sömn i inledningen av natten istället.

    Min man är också kvällsmänniska och jag morgonmänniska och tog alla morgnar, om vi skulle flrsökt med att han gjorde det skulle det bara sluta med att vi ändå var vakna båda två eftersom att jag är extremt lättväckt på morgonen och han seg som din man.

    Vi delade istället upp så att han tog alla uppvak fram till ca 3-4 på natten och jag tog de efter. På det sättet fick jag ordentligt med sammanhängande sömn i början av varje natt vilket hur som helst är den period där jag sover bäst.


    Det är egentligen så jag vill göra och kommer försöka få till på sikt. Det är ju svårt att ändra en kvälls/morgonmänniska. Dock är det ju alltid jag som nattar nu i och med amningen och då tycker jag att han får bita ihop och ta en del morgnar. Jag vet att det inte alltid kommer vara så här (jag kommer sluta amma nån gång) men fram tills någon ändring sker tycker jag att båda behöver inse läget och både behöver ta ansvar.

    Tack för din input!
  • SI12344
    Smlan skrev 2018-09-20 13:26:14 följande:

    Det är egentligen så jag vill göra och kommer försöka få till på sikt. Det är ju svårt att ändra en kvälls/morgonmänniska. Dock är det ju alltid jag som nattar nu i och med amningen och då tycker jag att han får bita ihop och ta en del morgnar. Jag vet att det inte alltid kommer vara så här (jag kommer sluta amma nån gång) men fram tills någon ändring sker tycker jag att båda behöver inse läget och både behöver ta ansvar.

    Tack för din input!


    Ja, om det är nångång man behöver avvika från sina egna behov så är det när man har bebis... I egenskap av mamma fick man ju bita ihop rätt snabbt och åsidosätta mycket av sina sömnrutiner (man har ju vissa hormonella fördelar men de försvinner ju efter några månader). Man gör det som krävs, helt enkelt!

    Hoppas ni kommer fram till något. :)
  • annabellelee
    Smlan skrev 2018-09-19 17:53:17 följande:

    När jag klagar så påstår han att han kommer göra det jag gör idag när han är föräldraledig. Men det återstår att se.... Jag tror nog inte han inser hur mycket jobb det är med 1,5-åring trots att han jobbar mycket hemma och ser vad vi gör om dagarna. Just med frukost, mellis, lunch, mellis och göra någon middag kräver en del planering och man kan inte tumma så mycket med tiderna med ett litet barn. Jag väntar med spänning tills det är hans tur.

    Jag själv är väldigt förvånad över hela situationen. Jag har själv hört om andras män som inte gör vad de "ska" hemma och tyckt lite synd om dem. Nu är man själv där med just fördelningen av morgnar. Kvällar och nätter kan jag faktiskt inte beskylla honom för eftersom vi har valt att lägga det på mig som ammar.

    Han tvättar sin egen tvätt och lagar mat nån gång i veckan kan jag lägga till.


    Kan man göra så att han städar, diskar och fixar när han är uppe sent på natten, så har du tid att ligga och sova med bebisen under dagen och behöver inte tänka på det?

    Fast annars får han helt enkelt stiga upp trots att han inte känner för det. Jag antar att du inte vill vakna flera gånger under natten, men gör det ändå? Jag fick bryta mitt sömnmönster rejält när jag fick barn, det får ALLA, så din man kanske bara får inse att har man barn kan man inte sova när man själv vill många år framöver.
  • Smlan
    SI12344 skrev 2018-09-20 20:40:05 följande:
    Ja, om det är nångång man behöver avvika från sina egna behov så är det när man har bebis... I egenskap av mamma fick man ju bita ihop rätt snabbt och åsidosätta mycket av sina sömnrutiner (man har ju vissa hormonella fördelar men de försvinner ju efter några månader). Man gör det som krävs, helt enkelt!

    Hoppas ni kommer fram till något. :)
    Han ger mig i alla fall många komplimanger om vilken "urmoder" jag måste vara som kan klara så här många nätter utan sammanhängade sömn :) Så han vet nog hur jobbigt det är för mig egentligen. Han har fått läsa tråden nu och fått en god tankeställare. Imorse tog han dottern utan att blinka. Det blir nog bra det här ändå :)
  • Smlan
    annabellelee skrev 2018-09-20 21:12:47 följande:
    Kan man göra så att han städar, diskar och fixar när han är uppe sent på natten, så har du tid att ligga och sova med bebisen under dagen och behöver inte tänka på det?

    Fast annars får han helt enkelt stiga upp trots att han inte känner för det. Jag antar att du inte vill vakna flera gånger under natten, men gör det ändå? Jag fick bryta mitt sömnmönster rejält när jag fick barn, det får ALLA, så din man kanske bara får inse att har man barn kan man inte sova när man själv vill många år framöver.
    Hehe, ja det vore något. Nä, då skulle han nog hellre gå och lägga sig. Skämt åsido så städar vi mest tillsammans (alltså dammsuger osv) förutom det konstanta städandet efter barnet som jag gör dagtid. Men vi har nu bestämt oss för att ta in städhjälp så är det problemet lite ur världen i alla fall.

    Jag har alltid haft ett stort sömnbehov. Sov minst 8-9 timmar per natt innan jag fick barn så det är en väldigt stor omställning för mig också. Karlarna kanske tar lite längre tid på sig att göra omställningen (för att generalisera lite). 15 månader and counting :)
  • grönaärtan
    Smlan skrev 2018-09-19 13:14:58 följande:
    Den fördelningen hade jag gärna också sett :)

    Jag försöker dra ner på amningen, därav att jag måste upp och gunga några gånger per natt. Jag försöker endast amma vid uppvak när jag själv är vaken (alltså typ kl 19-22/23) och sen sjunga/vagga/klappa resterande uppvak. Det gick bra ett tag men sen kom en förkylning. Barnet vägrar flaska också vilket gör det svårare.

    Pappan vill nog egentligen gå upp men han är så trött så att han förstår inte vad som händer på morgonen. Så säger han själv i alla fall. Jag tycker att han borde gå och lägga sig tidigare så att han inte är lika trött men det går inte in. När han tar en helgmorgon så sover han alltid samtidigt som barnet mitt på dagen så då är han väl inte lika trött på kvällen sen. Det är en loop som bara går runt...
    det där att han inte förstår vad som händer på morgonen stämmer nog på män hha. MEN! Hade det likadant men jag ammar inte min 19 m gammal utan flaska sedan bebis (kunde inte amma) så vi kunde dela på det ibland. 

    När jag vill sova så sover jag i ett annat rum. Då vaknar min man utan problem när sonen skriker till eller vill ha morgonmjölk, napp osv. Han gör inte det när jag sover bredvid, han vaknar inte då ber han mig att väcka honom. Vet inte om han är på något sätt inställt att jag är där så det är lugnt.. 

    Men du måste få vila! han har många år framför sig där han kan vara vaken hur länge han vill men om inte du får sömn så kommer det gå åt skogen... kanske prova andra typer av flaskor? eller ge gröt innan barnet ska sova så att hen står sig längre?

    lycka till! 
  • Jsv17
    Smlan skrev 2018-09-20 21:26:17 följande:

    Hehe, ja det vore något. Nä, då skulle han nog hellre gå och lägga sig. Skämt åsido så städar vi mest tillsammans (alltså dammsuger osv) förutom det konstanta städandet efter barnet som jag gör dagtid. Men vi har nu bestämt oss för att ta in städhjälp så är det problemet lite ur världen i alla fall.

    Jag har alltid haft ett stort sömnbehov. Sov minst 8-9 timmar per natt innan jag fick barn så det är en väldigt stor omställning för mig också. Karlarna kanske tar lite längre tid på sig att göra omställningen (för att generalisera lite). 15 månader and counting :)


    Känner igen mig i sömnbehovet! Det var det jag var absolut mest orolig för innan bebis har alltid behövt min nattsömn fick jag inte mina minst 7tim helst 8-9 då var jag liksom inte människa haha Vilket min man givetvis är medveten om så vi kämpade vi på med att pumpa och få sonen att ta bröstmjölk på flaska också så att han skulle kunna hoppa in om det blev för jobbigt, men de där hormonerna alltså, både han och jag var heeelt chockad över hur bra jag klarade det! Och iaf jag var så i symbios med bebisen där i början att jag hade svårt att släppa över. Min man jobbar också mycket hemifrån, brukar också ha första mötet, jobbsamtalet etc. kring 9-10 på morgonen så den första tiden gjorde vi så att jag tog nätterna eftersom jag ammade (ändock mycket smidigare att amma än att värma bröstmjölk på flaska mitt i natten som ju måste värmas i vattenbad osv) sen efter sista morgonmålet (det som kom närmast efter kl 4 på morgonen väckte jag min man och han tog sonen så jag fick sova ostört tills nästa matning, kom den tätt (inom 2tim) så värmde han en flaska så jag fick minst 3-4 timmars ostörd sömn på morgonen innan han började arbeta vi fasade ut det vartefter sonen började sova mer på natten. Nu tar jag nätterna och de flesta morgnar vardagar då jag är föräldraledig och han ju faktiskt jobbar, men vi hamnade också i en diskussion för mannen ville gärna att jag skulle vara uppe med honom på kvällen, då sa jag att då får du ta nån morgon så jag får sova ut, min son sover bra på nätterna men är vääääldigt morgonpigg

    Inte ens en diskussion så nu delar vi på helgerna, eller går upp tillsammans, och han tar en vardagsmorgon i veckan, oftast lite mer för om han ändå vaknar så brukar han ta honom för att han vill, han tycker morgnarna bara han och bebis är mysiga då ju han inte får så mycket egen tid med honom.

    Jag säger så här, man ska vara ett team, hjälpa varandra att få vardagen att fungera, så det är hans skyldighet att pallra sig upp så du får sova, både parter ska få må bra. Som andra också sagt, det är mycket som ändras när man får barn, man får inte längre sova när man vill och hur länge man vill och då måste man anpassa sin livsstil efter det och gå och lägga sig lite tidigare om man behöver det för att komma upp när man behövs. Det är att visa kärlek och respekt för varandra att göra saker utan att bli tjatad till det, har vi haft en jobbig natt (tänder, ny utvecklingsfas etc.) behöver jag inte ens fråga, utan på morgonen så tar han bara honom och säger åt mig att sova vidare och väcker mig när han måste börja jobba. Hoppas ni kan komma fram till något bra tillsammans för du kan inte fortsätta tuffa på med så lite sömn, det ör in bra för dig rent hälsomässigt heller, behöver han ett schema, typ han tar vissa specifika dagar i veckan så att han kan både förbereda sig och se till att lägga sig i tid de dagarna, det kanske gör det lite lättare?
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • SI12344
    Jsv17 skrev 2018-09-21 14:10:01 följande:

    Känner igen mig i sömnbehovet! Det var det jag var absolut mest orolig för innan bebis har alltid behövt min nattsömn fick jag inte mina minst 7tim helst 8-9 då var jag liksom inte människa haha Vilket min man givetvis är medveten om så vi kämpade vi på med att pumpa och få sonen att ta bröstmjölk på flaska också så att han skulle kunna hoppa in om det blev för jobbigt, men de där hormonerna alltså, både han och jag var heeelt chockad över hur bra jag klarade det! Och iaf jag var så i symbios med bebisen där i början att jag hade svårt att släppa över. Min man jobbar också mycket hemifrån, brukar också ha första mötet, jobbsamtalet etc. kring 9-10 på morgonen så den första tiden gjorde vi så att jag tog nätterna eftersom jag ammade (ändock mycket smidigare att amma än att värma bröstmjölk på flaska mitt i natten som ju måste värmas i vattenbad osv) sen efter sista morgonmålet (det som kom närmast efter kl 4 på morgonen väckte jag min man och han tog sonen så jag fick sova ostört tills nästa matning, kom den tätt (inom 2tim) så värmde han en flaska så jag fick minst 3-4 timmars ostörd sömn på morgonen innan han började arbeta vi fasade ut det vartefter sonen började sova mer på natten. Nu tar jag nätterna och de flesta morgnar vardagar då jag är föräldraledig och han ju faktiskt jobbar, men vi hamnade också i en diskussion för mannen ville gärna att jag skulle vara uppe med honom på kvällen, då sa jag att då får du ta nån morgon så jag får sova ut, min son sover bra på nätterna men är vääääldigt morgonpigg

    Inte ens en diskussion så nu delar vi på helgerna, eller går upp tillsammans, och han tar en vardagsmorgon i veckan, oftast lite mer för om han ändå vaknar så brukar han ta honom för att han vill, han tycker morgnarna bara han och bebis är mysiga då ju han inte får så mycket egen tid med honom.

    Jag säger så här, man ska vara ett team, hjälpa varandra att få vardagen att fungera, så det är hans skyldighet att pallra sig upp så du får sova, både parter ska få må bra. Som andra också sagt, det är mycket som ändras när man får barn, man får inte längre sova när man vill och hur länge man vill och då måste man anpassa sin livsstil efter det och gå och lägga sig lite tidigare om man behöver det för att komma upp när man behövs. Det är att visa kärlek och respekt för varandra att göra saker utan att bli tjatad till det, har vi haft en jobbig natt (tänder, ny utvecklingsfas etc.) behöver jag inte ens fråga, utan på morgonen så tar han bara honom och säger åt mig att sova vidare och väcker mig när han måste börja jobba. Hoppas ni kan komma fram till något bra tillsammans för du kan inte fortsätta tuffa på med så lite sömn, det ör in bra för dig rent hälsomässigt heller, behöver han ett schema, typ han tar vissa specifika dagar i veckan så att han kan både förbereda sig och se till att lägga sig i tid de dagarna, det kanske gör det lite lättare?


    Mycket bra formulerat!

    Jag har också haft svårt att släppa nätterna, på senare tid mycket för att det är så smidigt med amningen. Jag brukar också tänka att det är är ok att min man får ostörda, hela nätter - dels för att han jobbar och dels för att då orkar han ta hand om oss (låta mig sova på morgonen, laga mat, ta hand om ungen när han inte jobbar) så jag kan fokusera på amningen och må bra. Det är ju inget kul om båda är trötta, eller om en går på knäna och den andra inte ändrar på nåt.
  • Smlan
    grönaärtan skrev 2018-09-21 12:12:46 följande:
    det där att han inte förstår vad som händer på morgonen stämmer nog på män hha. MEN! Hade det likadant men jag ammar inte min 19 m gammal utan flaska sedan bebis (kunde inte amma) så vi kunde dela på det ibland. 

    När jag vill sova så sover jag i ett annat rum. Då vaknar min man utan problem när sonen skriker till eller vill ha morgonmjölk, napp osv. Han gör inte det när jag sover bredvid, han vaknar inte då ber han mig att väcka honom. Vet inte om han är på något sätt inställt att jag är där så det är lugnt.. 

    Men du måste få vila! han har många år framför sig där han kan vara vaken hur länge han vill men om inte du får sömn så kommer det gå åt skogen... kanske prova andra typer av flaskor? eller ge gröt innan barnet ska sova så att hen står sig längre?

    lycka till! 
    Flaska är väldgt smidigt på så sätt att man kan dela. Jag har själv valt (tillsammans med bebis såklart) att amma länge och därmed ta nätterna själv. Så jag kan inte beskylla min man för att inte ta den biten. Det är just därför som morgnarna blir så kritiska för det är då jag skulle kunna få nån extra timmes välbehövlig sömn. Mannen är inte snabbast upp heller även om han vet att det är hans morgon så jag hinner oftast vakna till för mycket för att kunna somna vilket är väldigt dumt.

    Det är egentligen inte flaskan i sig som är problemet då hon älskar att dricka vatten ur flaska. Men är det nånting annat än vatten i så kastar hon bort den illa kvickt. Det är som att hon vet att det ska försöka ersätta något... Jag har testat olika typer av ersättning, välling med olika kryddor/sötning i ca ett halvår nu. Inget funkar. Jag börjar inse att hon kanske inte kommer ta flaska eller napp någonsin eller så gör hon det när vi slutar amma helt. Och det är jag inte riktigt redo för än.

    Vi har mycket bättre dialog nu sen några dagar tillsammans så jag hoppas på att se stor förändring. Han låter som en riktig skitstövel i den här tråden men jag tror bara inte han förstår hur sömnbristen påverkar mig. Jag har klarat den väldigt bra i så många månader så det är nog därför han inte hänger med på att sömnbristen har kommit i kapp mig på nåt sätt.
  • Smlan
    Jsv17 skrev 2018-09-21 14:10:01 följande:
    Känner igen mig i sömnbehovet! Det var det jag var absolut mest orolig för innan bebis har alltid behövt min nattsömn fick jag inte mina minst 7tim helst 8-9 då var jag liksom inte människa haha Vilket min man givetvis är medveten om så vi kämpade vi på med att pumpa och få sonen att ta bröstmjölk på flaska också så att han skulle kunna hoppa in om det blev för jobbigt, men de där hormonerna alltså, både han och jag var heeelt chockad över hur bra jag klarade det! Och iaf jag var så i symbios med bebisen där i början att jag hade svårt att släppa över. Min man jobbar också mycket hemifrån, brukar också ha första mötet, jobbsamtalet etc. kring 9-10 på morgonen så den första tiden gjorde vi så att jag tog nätterna eftersom jag ammade (ändock mycket smidigare att amma än att värma bröstmjölk på flaska mitt i natten som ju måste värmas i vattenbad osv) sen efter sista morgonmålet (det som kom närmast efter kl 4 på morgonen väckte jag min man och han tog sonen så jag fick sova ostört tills nästa matning, kom den tätt (inom 2tim) så värmde han en flaska så jag fick minst 3-4 timmars ostörd sömn på morgonen innan han började arbeta vi fasade ut det vartefter sonen började sova mer på natten. Nu tar jag nätterna och de flesta morgnar vardagar då jag är föräldraledig och han ju faktiskt jobbar, men vi hamnade också i en diskussion för mannen ville gärna att jag skulle vara uppe med honom på kvällen, då sa jag att då får du ta nån morgon så jag får sova ut, min son sover bra på nätterna men är vääääldigt morgonpigg

    Inte ens en diskussion så nu delar vi på helgerna, eller går upp tillsammans, och han tar en vardagsmorgon i veckan, oftast lite mer för om han ändå vaknar så brukar han ta honom för att han vill, han tycker morgnarna bara han och bebis är mysiga då ju han inte får så mycket egen tid med honom.

    Jag säger så här, man ska vara ett team, hjälpa varandra att få vardagen att fungera, så det är hans skyldighet att pallra sig upp så du får sova, både parter ska få må bra. Som andra också sagt, det är mycket som ändras när man får barn, man får inte längre sova när man vill och hur länge man vill och då måste man anpassa sin livsstil efter det och gå och lägga sig lite tidigare om man behöver det för att komma upp när man behövs. Det är att visa kärlek och respekt för varandra att göra saker utan att bli tjatad till det, har vi haft en jobbig natt (tänder, ny utvecklingsfas etc.) behöver jag inte ens fråga, utan på morgonen så tar han bara honom och säger åt mig att sova vidare och väcker mig när han måste börja jobba. Hoppas ni kan komma fram till något bra tillsammans för du kan inte fortsätta tuffa på med så lite sömn, det ör in bra för dig rent hälsomässigt heller, behöver han ett schema, typ han tar vissa specifika dagar i veckan så att han kan både förbereda sig och se till att lägga sig i tid de dagarna, det kanske gör det lite lättare?
    Mycket igenkänning på det. Jag var så nervös över sömnbristen men jag har klarat det väldigt bra måste jag säga (och även min man håller med). Speciellt den första tiden när bebisen åt en gång i timmen dygnet runt. Jag sov oftast inte på dagen då heller utan var hög på mina mammahormoner. Vi introducerade aldrig flaska vilket nu i efterhand kanske hade varit smart. Men jag var rädd för tuttförvirring + att jag verkligen gillade amningen (och fortfarande gör). Mannen pallrade i och för sig upp på natten för att byta blöja.

    Men som jag skrev ovan så har nog sömnbristen kommit ikapp mig eller så är det andra hormoner som styr nu när man inte ammar lika mycket. Jag tror det är den omställningen som min man inte riktigt är med på, jag har ju klarat det så bra tidigare med till och med ännu fler uppvak.

    Helgerna delar vi oftast vilket jag inte har skrivit tidigare vilket jag ändå får ge honom lite cred för. Det är just vardagsmorgnar som är den stora diskussionen.  Han säger ofta att han vet att jag drar det tyngre lasset men det har inte så stor betydelse om han inte visar det i handling. Vi har en mycket bättre dialog nu så jag hoppas att han har kommit till insikt i att jag behöver få lite mer sömn.
  • Smlan
    SI12344 skrev 2018-09-21 20:30:40 följande:
    Mycket bra formulerat!

    Jag har också haft svårt att släppa nätterna, på senare tid mycket för att det är så smidigt med amningen. Jag brukar också tänka att det är är ok att min man får ostörda, hela nätter - dels för att han jobbar och dels för att då orkar han ta hand om oss (låta mig sova på morgonen, laga mat, ta hand om ungen när han inte jobbar) så jag kan fokusera på amningen och må bra. Det är ju inget kul om båda är trötta, eller om en går på knäna och den andra inte ändrar på nåt.
    Jag behöver inte heller dela nätterna eftersom jag själv också tycker det är så smidigt med amningen. Min man får absolut sova ostört hela nätter, han behöver inte sova med oss, men i gengäld tycker jag att jag borde få "lediga" morgnar. Jag antar att han sover som bäst på morgonen (eftersom han lägger sig så sent) så när jag väcker honom känns det som mitt i natten. Grundproblemet är ju att han lägger sig för sent så att han också har ett rejält sömnunderskott. Jag hoppas ändå på förändring från och med nu.
  • SI12344
    Smlan skrev 2018-09-21 21:49:17 följande:

    Jag behöver inte heller dela nätterna eftersom jag själv också tycker det är så smidigt med amningen. Min man får absolut sova ostört hela nätter, han behöver inte sova med oss, men i gengäld tycker jag att jag borde få "lediga" morgnar. Jag antar att han sover som bäst på morgonen (eftersom han lägger sig så sent) så när jag väcker honom känns det som mitt i natten. Grundproblemet är ju att han lägger sig för sent så att han också har ett rejält sömnunderskott. Jag hoppas ändå på förändring från och med nu.


    Det låter väldigt rimligt, morgonar känns viktiga för då laddar man om. Skönt att ni lyckas få en dialog!
  • Vinterankan

    Angående amning /flaska så testa att byta flaska mot pipmugg. Vi hade samma problem med ena barnet men med pipmuggen fungerade det.

  • Smlan
    Vinterankan skrev 2018-09-22 05:12:40 följande:

    Angående amning /flaska så testa att byta flaska mot pipmugg. Vi hade samma problem med ena barnet men med pipmuggen fungerade det.


    Vi har testat det också dessvärre. Problemet verkar inte vara själva flaskan eftersom hon älskar att dricka vatten ur flaska, utan det är innehållet. Om det är något annat än vatten så slänger hon bort den.
Svar på tråden Uppdelning av morgnar jobbande/föräldraledig