Inlägg från: tjocken |Visa alla inlägg
  • tjocken

    Snälla hjälp!! Hyra för er 4a??

    Hej alla

    Jag behöver lite hjälp o få veta va era hyresrätter kostar i mån?

    Jag ska separera och jag o mina 2 barn har blivit erbjudna en 4a i en liten stad som kostar 7524 plus 270 för tvätt maskin och torktumlare. Jag har ca 18000 i lön och efter alla räkningar kommer vi ha ca 5-6000 kvar och jag måste få veta om vi kommer klara oss på det?!?

    Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Snälla hjälp!! Hyra för er 4a??
  • tjocken

    Dom ligger där runt här och jag kan få bostadsbidrag ca 1700 men då måste man ha stenkoll så man inte jobbar mer osv så vet inte om det är värt det ? Måste ändå veta om man klarar sig på ca 5-6000 för 1 vuxen o 2 barn?

  • tjocken
    Anonym (Näe) skrev 2018-10-08 20:59:12 följande:

    Dyrt? I större städer så får du en tvåa för den hyran. Möjligen en trea. En fyra under 10 000 finns inte. :o Mycket pengar kan det absolut vara, men dyrt är det inte!

    TS, omöjligt att säga om ni kommer klara er på 5-6000 per månad efter räkningarna, vad har ni efter räkningarna idag? Går det åt eller får ni över?


    Idag har vi ju 2 löner men ändå ca 6-7 tusen kvar till mat o nöjen o då är vi 2 vuxna o 2 barn o vi klarar oss.
  • tjocken
    tjocken skrev 2018-10-08 21:02:50 följande:

    Idag har vi ju 2 löner men ändå ca 6-7 tusen kvar till mat o nöjen o då är vi 2 vuxna o 2 barn o vi klarar oss.


    Halva o det har jag gjort ????
  • tjocken
    Anonym (Näe) skrev 2018-10-08 20:59:12 följande:

    Dyrt? I större städer så får du en tvåa för den hyran. Möjligen en trea. En fyra under 10 000 finns inte. :o Mycket pengar kan det absolut vara, men dyrt är det inte!

    TS, omöjligt att säga om ni kommer klara er på 5-6000 per månad efter räkningarna, vad har ni efter räkningarna idag? Går det åt eller får ni över?


    Barnen ska vara varannan vecka hos mig o varannan hos pappan då får man väl inget underhållsstöd?
  • tjocken
    Anonym (Stina) skrev 2018-10-08 21:01:53 följande:

    Plussa även till barnbidraget..


    Halva o det har jag gjort
  • tjocken
    Anonym (Stina) skrev 2018-10-08 20:59:09 följande:

    Bostadsbidrag och underhållsbidrag kommer säkert att hjälpa upp ekonomin för den som ska barnen..


    ska vara varannan vecka hos mig o varannan hos pappan då får man väl inget underhållsstöd?
  • tjocken
    Anonym (Ph) skrev 2018-10-08 21:07:30 följande:

    Pappan ska väl ändå betala hälften för barnen så då kommer ni klara er. Om ni inte har ytterligare kostnader som bil osv. Hyran är normal för en dräglig fyra, tror det är svårt att hitta billigare, i alla fall i min stad.


    Jo jag har bil o bil lån men det har Jag räknat in i detta så efter hyra o lån o räkningar typ 5-6000 kvar

    Ja pappan ska ha dom varannan vecka o självklart stå för mat osv den veckan. inköp av kläder o sånt får vi väl dela på kostnaden när det behövs.
  • tjocken
    Anonym (Stina) skrev 2018-10-08 21:40:05 följande:

    Halva kanske..försäkringskassan vet..varför inte ha dem 100 % hos dig..det inte pappan kan betala betalas väl av försäkringskassan..men lagras som en skuld på pappan..


    För att pappan också vill ha sina barn då kan jag inte bestämma att ha dom 100% hos mig
  • tjocken
    Anonym (Rimligt) skrev 2018-10-08 21:35:26 följande:

    Det är en helt ok hyra för en fyra. Frågan är om inte en 4a är onödigt stort om ni ska ha vv-boende. Ni borde klara er med en trea utan problem?

    Men visst tror jag det är fullt möjligt, om det är summan efter räkningar så är det helt ok. Beror på om du prioriterar boende eller annat. Vi har visserligen två men dyr hyra men vi är fem hemmakära personer o tycker det är värt att prioritera boendet


    Tack för svar!

    Absolut en trea hade också gått bra dock så va trean jag kollade på förra veckan dyrare "8100" så nu när jag blev erbjuden 4an på 7524 så funderar jag på att det är lika bra o ta den.

    Jag prioriterar också verkligen boende för det är oftast där man är kr på jobbet!
  • tjocken
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-08 21:29:25 följande:

    Min fyra kostar 10500 i månaden.

    Tycker inte att din var särskilt dyr för att vara en fyra faktiskt.

    Det går nog att klara sig på den summan i och med att du bara har barnen 50%.


    Tack för svar!

    Och känns himla bra att du säger så är så himla orolig men måste verkligen komma här ifrån. Dock vill Jag såklart inte att barnen ska vi påverkade så dom inte få det bra ekonomiskt!
  • tjocken
    Anonym (ttt) skrev 2018-10-08 21:36:08 följande:

    Tycker det lät som en human hyra jag. 

    Min förra lgh, mitt i centrum i en ganska stor stad (inte Stockholm) var på ca 126 kvadrat, räknades som 4,5 rum, hyra på ca 9000 kr + 250 kr för parkeringsplatsen. Bodde med mina två barn varannan vecka och hade en lön som förvisso var några tusenlappar mer än du har TS, men vi klarade oss bra. 


    Tack för svar !!

    Dock är denna 4an "bara" på 86 kvm

    Men om din kostade runt 9 o min runt 7 o du tjänade ett par tusen mer än mig så borde det gå jämt ut

    Är så orolig över ekonomin men känns himla skönt när du skrev att ni klarat er fint!
  • tjocken
    Anonym (.) skrev 2018-10-08 21:54:46 följande:

    Billig lägenhet ni har. Vi hyr i ett av stadens sämsta områden en 2a för 7900 kr kallhyra och sen ska vi betala för vatten och el också. Vi får in 14.000 i månaden och klarar oss.


    Så efter hyran har ni 6000 kvar "ej inräknat el o värme samt om ni har några andra fasta utgifter och klarar er på det?! Det va inte dåligt

    Tack för svar och att höra att ni har en 2a som är så dyr gör det lite enklare för mig att acceptera min hyra på 4an :) men det måste vara i stor stan sthlm?
  • tjocken
    Anonym (G) skrev 2018-10-09 05:51:22 följande:

    Kan du försöka hitta en inneboende som hyr ett av rummen? Då får du lite mer pengar över :)


    Nej vill inte ha nån främling i mitt hem bland barnen men förstår din tanke :)
  • tjocken
    Anonym (X) skrev 2018-10-09 09:01:56 följande:

    Hyran i sig är inte hög, men om du klarar dig på 5000 kr efter den är betald kan inte jag svara på. Jag tror att det skulle vara svårt för min del med allt vad två barn och du själv behöver, men det är väl värt att prova för att ha någonstans att bo?

    (?) det där med att alla har rätt till eget rum har du nog hittat på. Känner hur många barn som helst både när jag var barn och idag som får dela rum.


    Rätt till eget rum? Vart har jag skrivit det? :/
  • tjocken
    MrsJenka skrev 2018-10-09 05:57:12 följande:

    Jag skulle ansöka om bostadsbidraget eftersom det rör sig om såpass mycket pengar. Men jag skulle om jag fick ut 1700 spara hälften: 850kr i månaden på ett tillgängligt konto. Jag tror att det är i mars som en får besked om den slutgiltiga beräkningen, och då kan du ta av de undanstoppade pengarna om du blir återbetalningsskyldig. Om du inte blir det har du ju plötsligt 10200 som buffert, vilket kan va bra att ha inför semestern.

    Det gör att du får upp det som är kvar av inkomsten till 5800-6800 i månaden, och det borde vara fullt möjligt att gå runt på det, då du bara ska ha barnen vv och kan snåla på matkassan den vecka barnen är hos pappan. Säg 3500 i matkassa, (1000 under barnveckorna 750 under de andra) Då har du ju 2300 till övriga förnödenheter.


    Tack för tipset! Det ska jag absolut tänka på!
  • tjocken
    Sharper skrev 2018-10-09 12:36:16 följande:

    Har du sökt bostadsbidrag? Vad ska räcka i dom pengarna? Har du bil eller hur transporterar ni er? :)


    Jag tror jag kommer ansöka om bostadsbidrag då jag får ca 1700 preliminär beräkning dock är jag rädd för att nått ska bli fel och bli återbetalningskyldig en massa pengar:/ så därför jag tvekar till att söka.

    Har bil och lån på den men det är beräknat i fasta kostnader dock tillkommer bensin på ca 500 i dom 5-6 tusen annars är det ju kläder mat/hushålls grejer nöjen fritidsaktiviteter m.m
  • tjocken
    Anonym (X) skrev 2018-10-09 12:31:21 följande:

    Ts, nej inte du, utan en singatur (?) skrev att barn har rätt till eget rum och det stämmer inte alls.


    Såg det sen hade inte hunnit läsa de andras svar :)
Svar på tråden Snälla hjälp!! Hyra för er 4a??