• Anonym (.)

    Mår illa - personalen på skyddad boende - En vis person dyker endast upp när det är en ung tjej som bor där

    Hej!

    Jag har bott på ett skyddad boende lite mer än ett halvår. Mest är det medelålders mammor med sina barn som bor här.

    Men under tiden har det hunnit bo två stuckna unga kvinnor. En vis person har dykt upp här och ''hjälpt'' till. Människan är en av personalens släkting. Så det är inte ens någon anställd figur.

    Jag tycker det är ganska äckligt.

    Nej, jag är inte svartsjuk eller avundsjuk. Jag har bara märkt av ett vidrigt mönster. Som jag inte riktigt vet om jag har rätt att känna så som jag gör.

    Man kommer till skyddad boende för att få skydd av olika anledningar.

  • Svar på tråden Mår illa - personalen på skyddad boende - En vis person dyker endast upp när det är en ung tjej som bor där
  • Anonym (.)
    neverpreggo skrev 2018-10-16 22:46:04 följande:

    Jag tycker absolut att du ska ta upp med personalen att du känner obehag över detta och om det beror på något som du inte vet att han är där så kan du få ett svar :)


    Absolut, eller hur! :)

    Då kan man även kanske samtidigt få bekräftelse om människan vet om ens uppgifter eller inte m.m information.


  • Deceree1
    Anonym (V) skrev 2018-10-16 21:30:04 följande:

    Vad är problemet? Vad gör det att en vis, klok, förnuftig person kommer dit. Den unga tjejen behöver kanske hjälp av en vis person.


    Det är väl sekretess på ett skyddat boende? Man kan väl inte ta dit vem som helst bara sådär?
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2018-10-16 21:56:48 följande:

    TAACK!!!!

    Åh, så skönt att det är någon som förstår!

    Dessutom tror jag inte det handlar om en typ som är här för att vara snäll. Han försvann ju så fort unga tjejer försvann. Det finns ju till och med medelålderskvinnor med barn. Dessutom lägger han ingen vikt på att ''hjälpa'' de genom någon barnanpassning eller liknade. Vad som helst.

    Han ''hjälper'' ju endast unga tjejerna. Genom att bara vara där. Jag tycker det är vidrigt beteende. Han gör ju ingenting.

    Som sagt, vi har ju personal. Han har ingenting här och göra. Allt är sekretess, så han får inte ens veta någonting.

    Här kan man inte bara vara en volontär för att man känner för det. Det funkar inte så heller.

    Stort tack till dig!


    Vad är det som är så vidrigt?

    Är det att det är en man som hjälper unga tjejer?

    Du vet att det finns män som är snälla och inte våldtar unga tjejer.

    Han kan ju mycket väl ha ett volontärjobb i kommunen som inte du vet om.
  • Physalis

    Jag vet inte hur det fungerar på ett skyddat boende. Men rimligtvis måste ni boende få känna er trygga med de människor rör sig på boendet.

    Det låter som en stor miss någonstans om det bara dyker upp folk som ni inte förstår varför de är där.

    Jag tycker du ska be någon ansvarig förklara vem han är och varför han ibland dyker up.

    Skulle det verkligen vara en släkting till någon anställd som bara dyker upp när han har lust så är något fel med säkerheten på boendet. Det är också illa ifall ni boende får sån bristfällig information att ni får gissa och det sprids rykten om personal.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (.)
    Physalis skrev 2018-10-17 17:50:08 följande:

    Jag vet inte hur det fungerar på ett skyddat boende. Men rimligtvis måste ni boende få känna er trygga med de människor rör sig på boendet.

    Det låter som en stor miss någonstans om det bara dyker upp folk som ni inte förstår varför de är där.

    Jag tycker du ska be någon ansvarig förklara vem han är och varför han ibland dyker up.

    Skulle det verkligen vara en släkting till någon anställd som bara dyker upp när han har lust så är något fel med säkerheten på boendet. Det är också illa ifall ni boende får sån bristfällig information att ni får gissa och det sprids rykten om personal.


    TAACK!
  • Aniiee
    Anonym (.) skrev 2018-10-17 18:15:45 följande:
    TAACK!
    Har du pratat med personalen om honom än? Vad sa de?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2018-10-16 22:39:07 följande:

    Kontaktpersoner har vi på skyddad boende. De befinner sig i boendet. Det har vi gott om. Han är inte anställd.

    Sedan har vi andra personaler som inte finns på boendet, men besöker hos då och då. Och samtidigt finns på en annan byggnad. De personalen är mer utbildade och har helt andra och bredare uppdrag.

    Så personal har vi gott om.


    Det har ni säkert. Men man kan ha andra kontaktpersoner som kan följa med en till bla skyddat boende.
  • Inga bekymmer
    Tiina87 skrev 2018-10-16 21:53:37 följande:

    Finns förmodligen många frivilliga som hjälper på diverse boenden, både skyddade och icke skyddade.


    Fast då har man ju ett system för det med volontärer, vanligtvis kvinnliga sådana. Inte att 1 manlig släkting kommer dit, endast när det är unga tjejer där.
  • Inga bekymmer
    Anonym (,.kmlj) skrev 2018-10-16 22:06:17 följande:

    Grejen är att såna skyddade boenden du talar om inte får lämna ut adressen till någon, särskilt inte till män eftersom kvinnor på sådana boenden ofta flytt från just män.

    Jag skulle lämna sagoböcker till ett boende men fick möta upp en personal mitt i stan och lämna dem till henne, för de får, som sagt, inte lämna ut adressen. 

    Alltså har personalen begått tjänstefel eller så har du missuppfattat den här mannens roll på boendet. 


    Fast det kan se olika ut. Det finns skyddade boenden med öppen adress, men självklart håller man hemligt vilka som bor där och strikt sekretess råder.
  • legomum
    All form av arbete med människor där du har som personal kunskap om personerna du arbetar med/för/åt osv
    Så skrivs sekretess.

    Det ÄR något som alltid ska skrivas innan första arbetspasset.

    Det finns inget som heter volontärarbete på boende det finns personal. Det är trots allt en väldigt känslig plats för de som har behov av att vara där.

    Så inte ens personal som SLUTAT vill komma dit så får de inte det. De har inget där att göra helt enkelt.
    Än mindre någon annan släkting/vän osv.

    Detta kan du ta upp med chefen och om du inte får gehör gå högre upp till chefens chef.

    Det här ska bara fungera och inget konstigt men det finns alltid konstiga människor som inte fattar bättre. Vet du vem som ringer till den här mannen som kommer och ska "hjälpa till"? säg då det till chefen.
Svar på tråden Mår illa - personalen på skyddad boende - En vis person dyker endast upp när det är en ung tjej som bor där