Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Särskola eller inte?

    EvaNils skrev 2018-10-26 11:55:55 följande:
    Han lärare gör sitt bästa, men de har väldigt få lärare i skolan och många elever. 1 lärare på ca 20-25 barn. Han får extra hjälp med en lärare någon gång i veckan och får jobba enligt särskolans lärandemål. Men skolan vill ändå få bort honom, och övertygar oss med att han riskerar att bli mobbad och läraren kommer inte kunna stoppa det. 
    Ja, han har en vän och leker blandat. Han har bra relation till sina klasskamrater och kan leka med vem som helst under rasten. Ibland vill han dock leka ensam
    Särskola är inte till för att skolan inte kan ha resurser för att stötta svaga elever. Särskolan är till för de som har ett så stort begåvningshandikapp att de inte kan följa den vanliga kursplanen, man har satt IQ 70 som gräns.
    För övrigt så kan man låta elever gå kvar i sin gamla klass, men ändå har en särskild kursplan.
    Du ska inte sätta honom i särskola om han inte kvalar in där, det betyg han får därifrån kan inte användas för att söka in på de vanliga utbildningarna.


  • sextiotalist
    cosinus skrev 2018-10-26 14:02:32 följande:

    Nu har jag inte någon egen erfarenhet från särskolan men däremot har en av mina föräldrar jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv där. Dock med äldre barn än din son.

    Men, min förälder menar på att det sociala är det absolut avgörande för om man ska flytta ett barn, och att de oftast klarar sig bättre i särskolan socialt.

    Det finns ju särskolebarn som är inskriva i vanliga skolan, s k inkludering, det är typ det fulaste ord min förälder vet. Men många i din sons ålder är säkert inkluderade i vanlig skola än (eller saknar diagnos) och kommer som någon säger om något år när problemen växer sig för stora.

    På högstadiet har det inte varit ovanligt att det tillkommit ett antal barn och där har min förälder ofta fått trösta föräldrar som ångrar sig bittert att de hållit kvar i vanliga skolan för länge. På särskolan har barnen äntligen hittat vänner på samma nivå och många har hållit kontakten långt efter de gått ut skolan.

    Som någon skrev är det också skillnad på sär och träningsskola. 


    Så detta kravet att barnet att barnet ska ha en utvecklingsstörning är inte det avgörande (står tom i skollagen att särskolan är till för barn med utvecklingsstörning), man får inte sätta barn i särskolan om de inte uppfyller kraven nedan.

    Det har kommit fram så många gånger i media hur barn har placerats i särskola pga de inte velat lägga resurser på barnen och det har visat sig att dessa inte hade någon utvecklingsstörning alls, utan var normalbegåvade.

    Utredning om barnets behov

    Hemkommunen fattar beslut om barnets behov av grundsärskola genom fyra fristående bedömningar:


    pedagogisk bedömning av hur barnet kan nå skolans kunskapskrav
    medicinsk bedömning av medicinska hinder för inlärning
    social bedömning av sociala hinder för inlärning
    psykologisk bedömning av barnets utvecklingsnivå.

    Rätt att tacka ja eller nej

    Innan hemkommunen kan fatta beslutet att en elev ska börja i grundsärskolan måste båda vårdnadshavarna tacka ja till det. Om bara en av föräldrarna tackar ja är det inte möjligt för barnet att börja i grundsärskolan.


    Om vårdnadshavarna tackar nej ska eleven gå i grundskolan. Då ska skolan ska se till att eleven får det stöd som han eller hon behöver. 

  • sextiotalist
    Jw83 skrev 2018-10-26 14:49:30 följande:
    Det är väl ingen som påstått annat?
    Jag tolkade Cosinus inlägg att det var det sociala som var avgörande, men det kan varit fel tolkning

Svar på tråden Särskola eller inte?