Inlägg från: Erla |Visa alla inlägg
  • Erla

    Risker med gamla hus??

    Hur gammalt är huset och i vilket skick är det? Kan vara värt att ta dit en besiktningsman som kan fuktmäta och kolla allmänt på husets skick. Där får man en riktigt bra bild av vad som behöver åtgärdas.

    Det kan vara värt att lägga pengar på att sätta huva på skorsten. Man glömmer lätt bort denna när man byter till värmesystem som inte använder skorstenen och den kan förfalla rätt snabbt om den inte skyddas.

    Avloppen och golvbrunnarna kan behöva ses över då försäkring inte täcker läckage och vattenskador om brunnarna är äldre än 90-talet.

  • Erla
    Erica94 skrev 2018-11-01 20:10:35 följande:

    Svårt att säga exakt ålder men runt 60-70 år gammalt. Inte särskilt bra, tak/fönster behövs bytas inom snar framtid. Köket likaså! Annars är de väl ok. Fuktmäta var jättebra tips, tack!! Och skorstenen, aldrig ens hört men tack!

    Badrum är gjort för 2 år sedan, antar att man bytte sådant då... men köket behövs nog ta en titt på, antar att vattenburna element också behöver ses över? Vad kan det kosta tro..?

    För kanske 10-15 år sedan gräves hela tomten upp, gissningsvis för ledningarna, ska kolla upp det!


    Jag hade heller ingen aning om skorstenen, men fick väldigt bra info om det när vi köpte vårt hus. Kostade drygt 5000 och var värt varenda krona. Grannen har ett likadant hus som oss och samma värmesystem, där skorstenen numera huserar kajor och ser ut att rasa itu när som helst. Vår ser som ny ut.

    Element kan vara bra att se över, inte minst för beskärning av uppvärmning. Olika element sprider värme olika bra beroende på uppvärmningssystem. Det finns en massa bra att läsa på nätet.

    Kolla upp vad som gjorts i badrummet, men har de byggt ut kan jag tänka mig att åtminstone golvbrunnar är nya. Dock kan de vara dragna till gamla ledningar, vilket i sig inte behöver vara dåliga. Kolla också om de dränerat när de nu ändå har grävt upp tomten.
Svar på tråden Risker med gamla hus??