• New  Dawn

    Vad betyder närhet för dig när det inte är direkt kopplat till sex?

    Fria associationer i ämnet välkomnas.

    Några exempel på frågor...

    Vad betyder närhet för dig... Är det viktigt, skönt frustrerande, jobbigt, eller något annat...?

    Vad innebär det... Tex kramar, pussar, massage, att ligga nära, att smeka hela kroppen... Hur ser det ut, är ni (oftast) nakna eller påklädda?

    Är det något speciellt som får dig att känna att det blir sexuellt... Tex en speciell handling, kyssar på halsen, brösten, könen, stämningen, intensiteten... eller annat?

    Hur ofta har du närhet som inte leder till sex? Hur upplever du det? Existerar det, eller vill du alltid ha sex när ni tar på varandra. Känns det som att du borde bli kåt, känns det som att du inte borde bli kåt, men blir det ändå. Känns det naturligt?

    Om du levt i en längre relation, hur har det förändrats över tid?

    Frågorna är främst riktade till personer som lever i relationer, men alla erfarenheter om närhet är välkomna.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Svar på tråden Vad betyder närhet för dig när det inte är direkt kopplat till sex?
  • New  Dawn
    Anonym (Gosegrisen) skrev 2018-11-15 09:54:51 följande:

    Jätteviktigt. Har nog ett stort närhetsbehov. Jag kanske inte är den bäste att svara på dessa frågor just nu för är i inledningsfasen av en relation. Vill ju vara nära honom heeela tiden. Och all beröring gör att jag bara vill vara ännu mer nära- blir kåt bara vi rör varandra. Så för mig är det just nu iaf svårt att skilja mellan närhet och sex.

    Men i tidigare relationer (som gått förbi den första fasen) så tycker jag att bara och ligga och gosa i soffan framför en serie är jättemysigt och viktigt för relationen.Ibland ledde det till sex, ibland inte. Beror nog på hur sugna man var helt enkelt/ energi. Ibland är det skönt också om det stannar vid närhet bara.


    Jo, tidigt i relationen blir all närhet mer kopplat till sex.

    Ligga och gosa till en film, eller serie, är mysigt, men om det bara blir i de situationerna man har närhet kan man missa lite, tycker jag, för man är ju inte helt närvarande med varandra. Men jag gillar det också
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Peter) skrev 2018-11-15 10:02:35 följande:

    Närhet betyder inte ett dugg för mig, det kan jag vara helt utan, blir bara uttråkad och lite stressad av att ha närhet utan sex. Är jag kåt vill jag ha sex.


    Så närhet har bara ett syfte?

    Efter sex då?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-15 10:12:54 följande:

    Saknar det mer än jag saknar sex. Och då har jag aldrig ens haft sex än.


    Alla associationer och erfarenheter välkomnas. Jag förstår dig
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Lånehajen skrev 2018-11-15 10:21:08 följande:

    I vårt förhållande består det av ganska många olika saker. Några som direkt kommer i åtanke är väl att hålla handen, kyssas emellanåt, skeda tillsammans i soffan framför tv'n, sitta med henne i mitt knä eller ligga tätt intill i sängen på morgonen när man vaknar och se varandra i ögonen. Ibland kan det också vara mer passiv närhet om vi båda är upptagna med något men sitter bredvid varandra eller hon vilar huvudet på min axel.

    För mig (och ofta också för min partner) leder närhet till att man blir upphetsad och kanske börjar ta på varandra eller kyssas djupare. Särskilt i de fall vi har mindre kläder på oss eller är nakna redan. Då övergår det i mitt tycke till en mer sexuell form av närhet men det är inte alltid så sker, ibland är det skönt bara att ligga stilla tillsammans efter en lång dag eller låta det stanna vid några kyssar. 

    Jag tycker att det är en viktig del av ett förhållande både då det för en närmare varandra och sen helt enkelt för att det är avslappnande och skönt. Blir alltid lugnare och släpper alla andra tankar för att bara existera i stunden.


    Härligt
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Ace) skrev 2018-11-15 10:29:54 följande:

    Det betyder mycket. Utan närhet inget sex.

    Vi pussas, kramas och tar på varandra hela tiden, säger jag älskar dig varje dag. Sover alltid nakna, smeker varandras kroppar, sitter nära i soffan, håller hand eller om varandra när vi är ute osv.

    Sex initieras av att vi tar på varandra på ett annat sätt, med mer intensitet, mer/hårdare på brösten/könet, rumpan/insida lår och andra mer erogena zoner.

    Oftast blir kyssarna djupare.

    När man har mycket närhet och intimitet så är steget till sex inte så långt. Vi har ofta sex.

    Har tidigare levt i en relation med låg grad av vardagsnärhet och då sjönk min lust också till nära noll.


    Låter som ni har mycket närhet .

    Jag, det är väl vanligt att sex utvecklas genom att smekningar intensifieras och man närmar sig erogena zoner och det är ju en väldigt skön utveckling.

    Har ni testat var det är skönast att bli smekt? Tex framsida, baksida, utsida, insida av benen. Eller var på armarna, var på brösten (ovansida, undersida, eller bröstvårtor). Sådant är faktiskt väldigt intressant och skönt (kan givetvis leda till kåthet och sex). Man ju också göra samma sak med intimare delar, rumpa, yttre blygdläppar, pung osv och göra lika.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Ace) skrev 2018-11-15 10:29:54 följande:

    När man har mycket närhet och intimitet så är steget till sex inte så långt. Vi har ofta sex.

    Har tidigare levt i en relation med låg grad av vardagsnärhet och då sjönk min lust också till nära noll.


    Håller med om detta. I min förra relation minskade den andra närheten, och all närhet skedde med sexuellt syfte. Då förlorar man mycket och måste liksom vara upplagd för sex för att röra varandra, och det i sig minskar tillfällen till sex och sänker kvaliteten. Sexet blir fattigare när den andra närheten brister, tycker jag.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    gladman skrev 2018-11-15 12:13:22 följande:

    Närhet tycker jag är väldigt viktigt! Jag är betydligt mer fysisk av mig än vad min sambo är, lite tråkigt ibland men jag älskar henne ändå!

    Jag kan tycka att en beröring i köket när man lagar mat, frukost eller liknande är ett sätt att visa att "you´re the one", ett sätt att uttrycka att man älskar varann och att man känner attraktion.

    Men alla är vi olika så jag får helt enkelt ta att hon inte är lita som jag.


    Sådant är viktigt tycker jag! Tråkigt att din kvinna inte är lika fysisk.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Peter) skrev 2018-11-15 11:54:16 följande:

    Närhet har inget syfte för mig, som sagt blir bara uttråkad och lite stressad.

    Efter sex har jag inget behov av närhet heller.


    Är du på riktigt, eller bara ute efter att provocera?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Ace) skrev 2018-11-16 08:12:01 följande:

    Håller med.

    I min förra relation var det samma. Om man rörde vid varandra så var det sex som gällde så man var liksom tvungen att vetaredanfrån början att man var sugen. Vilket ledde till att både närhet och sex försvann...

    Nu i denna relation är det närhet hela tiden. Och vi kan kåta upp varandra också utan att det måste bli sex. Ingen tar illa upp eller har krav på hur det ska sluta åt det ena eller andra hållet.

    Men den friheten i att det kan sluta hur som helst gör att det ofta blir sex för man är hela tiden, helt avslappnad och öppen för beröring och lust om den faller på.


    Precis!

    Jag tror många skulle vinna på att vara medvetna om detta. Sedan fungerar man ju olika såklart, men ändå.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Ace) skrev 2018-11-16 08:04:26 följande:

    Ja vi har mycket närhet, både fysiskt och mentalt. Mer än jag haft i tidigare relationer och jag trivs väldigt bra med det.

    Vi har inte så aktivt medvetet testat var det är skönast men brukar ta på varandras kroppar överallt. Ben, armar, fötter, hals, ansikte. Det är spännande när man upptäcker saker som ens partner njuter av som är lite mer oväntat.

    Vi kanske borde testa att utforska det lite mer medvetet. :)


    Borde och borde... (Det blir sällan bra att göra något om man känner att man "borde" ) Det kan vara intressant och skönt. Jag blev överraskad över vad som var skönast för mig. Det blir ett sätt att tänka efter, känna efter. Man njuter mer och blir mer medveten om både sin egen och partnerns kropp. Ibland leder njutningen till avslappning (ev sömn) . Ibland till kåthet och sex.

    Det tänket kan man ju ibland även använda på intimare delar också, bara för att det är skönt, och det kan utöver det ju ha nytta av för att utvecklas sexuellt . Det betyder ju inte att all sex och beröring behöver vara av den karaktären. Ibland kan man ju bara gosa och ibland kan man ha hett sex, lite mer pang på. Det ena behöver inte utesluta det andra.

    Både jag och min karl har blivit medveten om vad vi njuter av på ett helt annat sätt och det handlar inte om attraktion och passion. Det ligger en stor skillnad i hur vi förhåller oss till njutning, närhet och sex jämfört med det vi båda varit med om tidigare.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    sextiotalist skrev 2018-11-16 08:17:32 följande:

    Vi är inte så fysiska, men vi ger varandra kramar och pussar, en klapp i förbifarten. Eftersom vi är på samma nivå, så fungerar det.


    Ja, man är ju olika. Gillar du massage?

    Nu vet jag iofs att massage är olika. "Dålig massage" , där man trycker in tummar är inte skönt (möjligen bra) tycker jag. Väldigt hård massage tycker jag inte heller är skönt.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Peter) skrev 2018-11-16 11:50:07 följande:

    Ja det kan vara beröring med, det ger mig liksom inget. Hustrun kan tex tycka det är underbart att bli kliad på ryggen. Jag tycker nästan det är obehagligt att bli kliad.

    Ingen aning varför jag blir stressad eller uttråkad, det börjar bara krypa i hela kroppen om vi tex skulle ligga ihop i soffan framför tv.


    sextiotalist skrev 2018-11-16 11:55:12 följande:

    Vet du, det känner jag också, att ligga ihop och titta på TV, nja, möjligtvis när man var nyförälskad, men nu, nej.

    Jag tror inte det behöver analyseras i ens barndom, jag var (till skillnad från mina syskon) ingen kelgris, mina syskon älskade att sitta i knä hos mina föräldrar, knatade ofta (när de var mindre) till mina föräldrars säng på morgonen. Jag föredrog att ligga kvar i min egen.

    Man måste acceptera att folk är olika, utan att behöva analysera detta och hitta "fel".


    Om ni trivs med era liv är det ju bra. Man ska inte göra något om man inte vill.

    Även om det inte gäller just er så förändras man ju i livet. Jag har ändrat mig om massa saker och min karl också. Mina föräldrar har förändrats över livet. Tex när det gäller närhet. Jag har varit övertygad om att jag inte kan njuta av te analsex, av penetration. Jag tyckte inte om massage....mm.

    Ja, man är olika. Vissa saker ger inte mig något heller och vissa saker hatar jag. Ibland kan man inte ändra sig. Ibland vill man inte ändra, och framför allt behöver man inte ändra sig, men det kan ju vara bra att inte låsa sig för mycket vid någon cementerad uppfattning om sig själv, att i alla fall ha det i bakhuvudet.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Närhet) skrev 2018-11-16 23:54:03 följande:

    Jag har mycket större behov av Närhet, mys, smekningar, fysisk kontakt osv än vad min man har. Jag ger mer av den typen av beröring än vad jag får. Jag saknar det ofta.

    Min man å andra sidan har betydligt större behov av sex än vad jag har. Olyckligt det där..


    Tråkigt när det är olika. Risken är ju att man drar sig undan varandra och att båda blir missnöjda.

    Har ni pratat om det?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    KimLinnefeldt skrev 2018-11-17 07:15:19 följande:

    Vi är runt 60, har hängt ihop i 20. Jag har mer behov av närhet än hon. En klapp på kinden, en oväntad kram, närhet i tanken, att bry sig om varandra. Båda gillar sexet en gång i veckan, men jag saknar mer närhet i vardagen. 

    Om vi kelar i sängen har jag svårt att stoppa, vill att det ska bli sex. Särskilt på morgnarna. Men hon vill inte på vardagare, skulle inte komma för sent till jobbet för att ha sex.

    Hon vill inte heller prata om sex, tyvärr. Inte mycket händer utanför sängen, tyvärr. Synd, för sexet är härligt med henne.


    Sådan där vardagsnärhet tycker jag också är viktigt för att känna och visa kärlek.

    Sex på morgonen klarar inte jag av heller, absolut inte innan jobb. Det blir för ont om tid och jag har inte de känslorna. Jag skulle dock gärna hjälpa min karl ibland på vardagarna om han var sugen, fast det beror lite på tid och trötthetsgrad.

    Om vi blir sugna när vi kelar tillfredställer vi varandra, även om den ena inte blir kåt. Fast om det skulle sluta så varje gång kanske jag inte hade känt lika.

    Jag tycker, personligen, mycket om att närhet inte alltid måste leda till sex. Skulle nog dra mig undan närhet lite om det alltid handlade om sex.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    sextiotalist skrev 2018-11-17 09:59:48 följande:

    Jag har passerat 55 och min sambo 60, så vi har passerat faserna när man går emot sitt jag. Jag skulle nog säga att man nu äntligen är på rätt plats i livet


    Bra för dig, då ska du ju inte ändra något.

    Mina föräldrar är äldre än dig och har ändrat sig senare än dig, bla med ökad närhet, så ålder behöver inte betyda något i sig.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    sextiotalist skrev 2018-11-17 10:33:29 följande:

    Eftersom jag alltid tyckt det varit jobbigt med att sova med en annan, sitta tätt ihop i soffan så är det så skönt att leva med en man som accepterar detta och är likadan själv. Jag tillbringade så många år att anpassa mig efter andra och normen.

    Nu sover jag i eget rum, behöver inte vara tätt ihop, slipper hångla


    Vad bra att ni är lika!
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (att vara påkopplad och intresserad) skrev 2018-11-17 18:09:20 följande:

    Närhet för mig är en medvetenhet om varandra även i vardagen, trots att man inte pratar. De kan vara att man tittar på varandra precis samtidigt eller känner den andres önskningar genom rummet. Möter varandra bortom orden, lyssna, ta reda på vem den andre är? Göra överraskande saker för varandra, finnas mentalt och fysiskt. Ta tag i varandra när man lagar mat, går på Konsum, kyssas passionerat i hallen innan ytterkläderna kläderna åker av.  Massera varandra, ge ömma smekningar som är helt befriade från sex, där man kan vila och inte känna press att tillfredsställa. Myskvällar i soffan nakna med film och godis, bara känna varandras närvaro, hud och lusten som kanske stiger och som får ta vilken väg den vill. Komma in när den andra duschar och ta en snabbis innan festen eller jobbet. Hångla i naturen, i bilen...läsa för varandra på en filt och dela en god flaska vin i badet...börja hångla i sömnen och kyssas i evigheter och bara känna in stundens närvaro..testa tantrasex, lära sig varandras kroppar, fantasier...överraska ofta och experimentera sig fram till ultimata njutningen.


    Underbart
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym skrev 2018-11-17 18:37:40 följande:

    För mig som man är kvinnlig närhet fundamentalt för välbefinnandet, viktigare än sex och allt annat. Få hålla i en kvinnlig kropp, krama, smeka, ge (helkropps)massage, pussa, kyssa, ligga sked tätt sammanslingrade, nakna förstås. Hålla hand, placera kvinnan i knät, äta från samma tallrik eller sked, dela på maten man har i mun, duscha ihop, bada ihop. Utan något målkrav på fullbordat sex, utan låta utgången vara öppen. Är 50+ så kåtheten är väl inte på topp längre, men närhetsbehovet är som det alltid varit dvs obegränsat.

    Jag gillar att man tar mycket på varandra i vardagen, är mycket svag för beröring av kvinnor även om det bara gäller en enkel handpåläggning. Det är magiskt. I ett förhållande är det jag som är mest fysisk och drivande av mig vad gäller beröring, även om kvinnan är mer fysisk än andra. De flesta skulle förmodligen känna sig kvävda.


    Det där med maten skulle jag inte vilja dela

    Jag gillar närhet, men måste också få tid för mig själv. Både i och utanför hemmet. Min sambo och jag har dock samma uppfattning, men det liksom finns en gräns. Det är inget jag egentligen behöver tänka på, men så är det.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Gosegrisen) skrev 2018-11-18 19:04:58 följande:

    Intressant :) Det är väl lite samma med sex, kan vara svårt att veta partnens "egentliga" sexbehov eftersom man i början ofta ligger mer med varandra. Sånt man borde prata om men kanske sälla gör. Både sex och närhet är ju faktorer som underlättar stort om man är på samma nivå.


    Ja, jag tror det är bra att veta ungefär hur den andre tänker och känner inför dessa saker, så kan man lättare avgöra om man passar ihop. Nu kan det ju vara så att det är olika beroende på hur relationen är. Jag kunde inte föreställa mig att man kunde njuta så mycket av närhet. För mig, tidigare, har närhet bestått av kramar och pussar, kanske ligga nära, men inte mer. Det är liksom inte kopplat till njutning. I min nuvarande relation är närheten ofta förenat med jättemycket njutning. Då får det en helt annan betydelse. Det som vi gör i dag är helt annat än vad jag och mitt ex gjorde.
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Vad betyder närhet för dig när det inte är direkt kopplat till sex?