• MrsGarwood

    När började ni handla bebiskläder

    Nu sitter jag här i v 6 och vill börja inhandla bebiskläder!! Det riktigt kliar i fingrarna. Hur tidigt började ni shoppa på er gulliga grejer i väntan?? <3

  • Svar på tråden När började ni handla bebiskläder
  • Granskott
    fjanten skrev 2018-11-28 06:33:27 följande:

    Köp till något plagg i strl 50 ändå kanske? Vår förstfödde drog strl 56 på en gång, andra barnet hade strl 50 i närmare två månader (drunknade i 56).


    Tack för tips:) tänker nog köpa till lite mindre saker i så fall men det känns trist att sy om de inte kan ha det:))

    Hue många bodys per storlek skulle du rekommendera? Och behöver man verkligen ?varje storlek? eller kan man hoppa över en och gå direkt på nästa om man säger?

    Tack för svar, detta är mitt första barn så har inte riktigt koll:)
  • Fia 28
    Granskott skrev 2018-11-28 14:18:58 följande:
    Tack för tips:) tänker nog köpa till lite mindre saker i så fall men det känns trist att sy om de inte kan ha det:))

    Hue många bodys per storlek skulle du rekommendera? Och behöver man verkligen ?varje storlek? eller kan man hoppa över en och gå direkt på nästa om man säger?

    Tack för svar, detta är mitt första barn så har inte riktigt koll:)
    Du behöver nog alla storlekar och inte hoppa över någon. Tänk på att det är 12 cm skillnad mellan storlek 50 och 62 tex. De växer väldigt fort i början, så de minsta storlekarna 50 och 56 fungerar inte länge, men text 62 och uppåt fungerar i lite längre perioder. 
  • Farsta2014

    Jag köpte första plagget i ca v 8, några till efter kub, men när jag fick reda på kön vid RUL gick jag all in och var ev färdig i v 25. Då ångrade jag några av de könsneutrala plaggen jag köpt in tidigt. Är totalt sett glad att jag var färdig tidigt, det är svårt att gå på stan från v 32 och framåt. Jag var även klar med övriga inköp som säng, vagn, badbalja mm väldigt tidigt, kanske v 27. Det mesta köptes in på nätet.

    Har fått ett missfall vid försök till barn nr 3, då blev det två-tre felköp pga säsongsbetonade kläder, annars håller jag med föregående, det mesta kommer till användning vid nästa barn. Jag har nu sålt dessa säsongsbetonade kläder på blocket och då det var rea-köp har jag i princip inte förlorat några pengar.

    Handla på du bara!!

  • LittleSunshine84

    TS! Köp du! Njut av att få boa och planera din framtid med den lilla! :) jag handlade första plagget vid kub. Men sen gick det utför :D vagn i v 16 tex.

  • Mawie

    Började handla lite kläder efter v 27, tyvärr stannade hennes hjärta i v 39+1, ångrar inte att jag handlat kläder till henne, plockar med dem vissa dagar och sörjer henne.


    Ängeldotter 6/9-18
  • Farsta2014
    Mawie skrev 2018-12-02 23:23:17 följande:

    Började handla lite kläder efter v 27, tyvärr stannade hennes hjärta i v 39+1, ångrar inte att jag handlat kläder till henne, plockar med dem vissa dagar och sörjer henne.


    Beklagar din förlust och din sorg. Stor varm kram till dig!
  • Vivan
    Wifey. skrev 2018-11-28 00:58:26 följande:

    Började så fort jag visste att jag var gravid med mitt barn.

    Andra graviditeten hann jag köpa några plagg innan jag fick missfall. Dock tycker jag inte det spelar någon roll när man köper för blir det missfall så sparas ju plaggen till nästa graviditet istället.

    Nästa graviditet tänker jag dock vänta tills jag får reda på kön för tycker det är tråkigt med mest neutrala färger på kläder som man hinner köpa på sig innan ultraljud.


    Vad är neutrala färger? Vad räknas dit? Varför inte köpa färger du gillar istället? Fattar inte?
  • Vivan
    Wifey. skrev 2018-11-28 00:58:26 följande:

    Började så fort jag visste att jag var gravid med mitt barn.

    Andra graviditeten hann jag köpa några plagg innan jag fick missfall. Dock tycker jag inte det spelar någon roll när man köper för blir det missfall så sparas ju plaggen till nästa graviditet istället.

    Nästa graviditet tänker jag dock vänta tills jag får reda på kön för tycker det är tråkigt med mest neutrala färger på kläder som man hinner köpa på sig innan ultraljud.


    Vad är neutrala färger? Vad räknas dit? Varför inte köpa färger du gillar istället? Fattar inte?
  • Lunne
    Vivan skrev 2018-12-03 14:39:38 följande:
    Vad är neutrala färger? Vad räknas dit? Varför inte köpa färger du gillar istället? Fattar inte?
    Nu var det inte jag som skrev inlägget du svarade på, men för min del så skulle jag handla väldigt olika kläder beroende på kön. Massvis med rosa bodyklänningar med tillhögande tights och annat sött om det blir en tjej, och mer vanliga bodys och byxor om det blir en kille. Säkert någon rosa piké eller liknande om det blir en kille också då jag älskar färgen, men vill man inte klä sin nyfödda son i klänningar så är det ju praktiskt att vänta med inköp tills man vet kön.
  • Vivan
    Lunne skrev 2018-12-03 14:52:01 följande:

    Nu var det inte jag som skrev inlägget du svarade på, men för min del så skulle jag handla väldigt olika kläder beroende på kön. Massvis med rosa bodyklänningar med tillhögande tights och annat sött om det blir en tjej, och mer vanliga bodys och byxor om det blir en kille. Säkert någon rosa piké eller liknande om det blir en kille också då jag älskar färgen, men vill man inte klä sin nyfödda son i klänningar så är det ju praktiskt att vänta med inköp tills man vet kön.


    Okej, varför vill du klä upp en flickbebis på detta sätt?
  • Lunne
    Vivan skrev 2018-12-04 09:35:29 följande:
    Okej, varför vill du klä upp en flickbebis på detta sätt?
    För att jag och pappan tycker att det är väldigt fint, och så länge barnet inte är gammalt nog att ha egna åsikter om kläder så ser jag att det är vad vi tycker som är viktigast och därför får styra. 
  • Fru Ve

    Efter rutinultraljudet handlade jag saker. Kände att det skulle vara för jobbigt om man köpt en massa och så ser det inte bra ut. Sen kan ju saker hända på vägen men efter rul känns det säkrare iaf.

  • Vivan
    Lunne skrev 2018-12-04 11:03:27 följande:

    För att jag och pappan tycker att det är väldigt fint, och så länge barnet inte är gammalt nog att ha egna åsikter om kläder så ser jag att det är vad vi tycker som är viktigast och därför får styra. 


    Okej varför tycker du att det är viktigt att en flickbebis ska vara väldigt fin?
  • Lunne
    Vivan skrev 2018-12-04 11:20:01 följande:
    Okej varför tycker du att det är viktigt att en flickbebis ska vara väldigt fin?
    För att jag inte ser någon anledning att anstränga mig för att klä en bebis (oavsett kön) fult, på samma sätt som jag klär mig själv i det jag tycker är fint och inte fult.
  • Vivan
    Lunne skrev 2018-12-04 11:30:00 följande:

    För att jag inte ser någon anledning att anstränga mig för att klä en bebis (oavsett kön) fult, på samma sätt som jag klär mig själv i det jag tycker är fint och inte fult.


    Ja men du kommer ändå att vilja klä din dotter sötare och finare och en son mer, som du skrev, ?vanligt??

    Tolkar det som att du tycket att det är viktigare för en flicka att vara fin och söt redan från att hon är bebis?
  • Lunne
    Vivan skrev 2018-12-04 11:41:02 följande:
    Ja men du kommer ändå att vilja klä din dotter sötare och finare och en son mer, som du skrev, ?vanligt??

    Tolkar det som att du tycket att det är viktigare för en flicka att vara fin och söt redan från att hon är bebis?
    Jag kommer självklart vilja klä barnet fint oavsett om det blir en kille eller tjej. Däremot tycker jag att olika saker är fina på killar och tjejer, på bebisar precis som på äldre barn och vuxna.
  • Farsta2014
    Vivan skrev 2018-12-04 09:35:29 följande:

    Okej, varför vill du klä upp en flickbebis på detta sätt?


    Jag har alltid gillat att klä mina tjejer tjejigt. Inte så mycket klänningar men mycket rosa och typiska tjejkläder.

    Jag visste inte att det skulle bli så innan, men båda mina tjejer såg tydligen ut som killar, för trots alla flickiga kläder, fick jag fram till dess att de fyllde 2 höra: vad söt han är, vad heter han mm. Jag uppskattade inte detta alls. Kan bara tänka mig hur det skulle blivit med könsneutrala kläder.
  • Jojjans
    Vivan skrev 2018-12-04 11:41:02 följande:

    Ja men du kommer ändå att vilja klä din dotter sötare och finare och en son mer, som du skrev, ?vanligt??

    Tolkar det som att du tycket att det är viktigare för en flicka att vara fin och söt redan från att hon är bebis?


    Jag håller verkligen med dig Vivan, jag tycker det känns sorgligt att en flickas roll redan från start ska vara så fokuserad på att vara fin, tror det sätter djupare spår än vi tror.

    Jag köper fina färgglada kläder som kan passa alla vilda, glada, busiga, lekfulla barn oavsett kön eller personlighet.

    Jag är bara i vecka 5, men har ett sent missfall (i vecka 16 ganska nyligen) bakom mig så hann köpa en hel del då. Har även tjuvstartat en del långt innan jag fick barn om jag sprungit över något väldigt fint eller prisvärt eller bra kvalité på loppisar.
Svar på tråden När började ni handla bebiskläder