• sysop

    Bästa julmusten

    Vilken julmust tycker du är absolut bäst, och gärna varför


    Julmust är en läskedryck som huvudsakligen konsumeras i Sverige omkring juletid. Under påsken benämns drycken påskmust och resten av året kan den säljas som "must". Förr tillverkades Apotekarnes julmust före jul och lagrades ett år innan den såldes.
     
    Receptet för julmustsextraktet som säljs till bryggerierna av AB Roberts är hemligt; endast tre personer känner till de exakta ingredienserna. Förutom hemliga smakgivare ingår kolsyrat vatten, sötningsmedel, humle- och maltextrakt, karamellfärg, citronsyra & konserveringsmedel. Totalt ingår ett 30-tal ingredienser.

    Svensken Harry Roberts, son till läskedrycksfabrikören Robert Roberts, fick ursprungligen receptet ifrån Tyskland där han hade studerat kemi och i dessa kretsar fått höra talas om receptet. Roberts, som var nykterist, inspirerades av drycken och såg en möjlighet att lansera den som ett alkoholfritt alternativ till framför allt Portern och ölen som vid den här tiden flödade på de svenska middagsborden. Initialt försökte Roberts lansera drycken under namnet julöl. År 1910 grundades läskedrycksföretaget Roberts AB i Örebro. Försäljningen av julmust gick trögt under de första åren, men i samband med förbudsomröstningen 1922 och det statliga alkoholmonopol som infördes i Sverige i samband med detta, sköt försäljningen i höjden. Under 1920-talet lanserade Harry Roberts mycket framgångsrikt julmusten som det alkoholfria alternativ som varit hans vision och särskilt kring högtider som jul och påsk har den kommit att bli en självklar del av den svenska dryckeskulturen. Företaget lanserade även Champis, som ett alternativ till mousserande vitt vin.
    I Sverige konsumerades 45 miljoner liter julmust under december månad 1999. Detta innebär att den genomsnittliga svenska invånaren dricker 5 liter julmust under denna månad. Julmust står för ungefär 50 % av den totala läskmarknaden i december, och 75 % av den totala julmustförsäljningen under ett helt år.
     
    Bland de typiska julmustmärkena återfinns Apotekarnes, Nygårda, Stockmos, Grebbestad Bryggeri, Guttsta Källa, Zeunerts, Harboe bryggeri, Three Hearts och Vasa Bryggeri. Det säljs även en mängd lokalproducerad julmust på många svenska orter, dessa säljs dock endast i små upplagor och når sällan de stora butikerna. Flera butiker säljer julmust av eget märke.

    Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Julmust
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa julmusten
  • sysop
    Aniiee skrev 2018-12-02 01:06:14 följande:

    Ingen, jag dricker inte läsk. Men jag svarar ändå för jag är nyfiken på utfallet.


    Helt klart spännande att se utfallet, jag har träffat många med otroligt starka känslor när det gäller för och emot vissa varianter av julmust.
  • sysop
    Nandez skrev 2018-12-02 13:10:58 följande:

    Apotekarnes är godast.


    Tack för din synpunkt, och passa på och köp julmust så du har för julen


    God Jul

  • sysop

    Någon som provat?, låter lite dyr men den kanske är magisk?


    Nygårda Julmust Nr 1972 på systembolaget

    Lagrad på Bourbonfat
    Flaska 750ml, 32:-
    878392
     32:-
  • sysop
    flygrl skrev 2018-12-04 19:49:21 följande:
    Handlade inte intrånget på Muskö basen om just detta? Det topphemliga julmustreceptet? :P
    Med tanke på att Coca Cola har försökt att köpa recepten i så många år men hela tiden fått Njet så är det troligt att de skickat utländska "turister" till Mustö basen för att erövra receptet ... ;)
  • sysop

    18 gram med magiskt pulver från Roberts i Örebro resten är vatten, socker och kolsyra, nu har det blivit 1 liter av den magiska drycken.

  • sysop

    79% tycker samma sak, men än finns det tid så vem vet kanske detta kommer att ändras av just dig

    God Jul!

  • sysop
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-11 06:09:47 följande:
    Jag har provat! Den är hemsk! Blä
    Jag har inte provat ännu, så jag får se om det blir så eller inte detta år.

    Tack för din åsikt Glad
  • sysop
    Anonym (H) skrev 2018-12-12 02:37:31 följande:

    Zeunerts är absolut bäst! Jag är inget stort fan av läsk, men Zeunerts smakar mer vuxet och inte lika sött. Nästan lite öl och kaffesmak! Älskar den!


    Intressant,

    :) God Jul(must) på dig 
  • sysop

    Har det blivit lussekatter och julmust idag eller blev det kanske kaffe till lussekatterna?

    God jul

  • sysop
    flygrl skrev 2018-12-15 19:00:14 följande:

    Nu har jag provat Apotekarnes årsmust 2018 som e kryddad med lakrits. Ingen höjdare tyvärr. Lakrits hör inte hemma i julmust enligt mig. :/


    Jag drack varm O?Boy till lussekatterna. :)

    God jul till dig med!
    sysop skrev 2018-12-14 22:36:52 följande:

    Hoppas alla hade en trevlig Lucia 


    Hoppas du också hade en trevlig Lucia!
    Tackar som frågar, det var en fin lucia Glad
  • sysop

    Någon som tycker om Nygårda Julmust?


    Nygårdas Julmust baserar sig på ett originalrecept från 1910 och smakar som en must ska smaka. Med en perfekt balans mellan sötma, juliga kryddor och härligt skum är vår must älskad av både stora och små.


    Smak: Söt traditionell must med fint skum och fylliga komplexa och runda smaker.

  • sysop
    Anonym (Sofia) skrev 2018-12-17 23:44:22 följande:

    Är inne på mitt tredje 6-pack med Zeunertz julmust. :) Finns ingen som är lika gooood! Köpte på Coop men bor i Västerbotten så det är aldrig några problem att hitta här.


    Vilken lyx Flört

    Har du prövat den tillsammans med en ostbricka Västerbottenost?
  • sysop

    Någon som provat Vasa Jumust?

    Denna julmust har en gammeldags karaktär och en stämningsfull utstrålning av tradition och högtid. Musten har en fylligare smak och sitt ursprung i ett recept som framgångsrikt tillverkades främst på 70-talet. Vi får ofta höra; ? ?Smakar precis som musten smakade förr?!

  • sysop

    Nyckelbryggerier Julmust från Norrbotten kan det vara något kanske?


    ?Musten från Norrbotten?


    Aftonbladet skriver-dec 2017:

    ?5plus ? bäst i test?
    ?Håller skummet bra och bjuder på en rund, balanserad smak. Lagom kolsyrad, jättegod! Panelens favorit redan innan de fått se den fina flaskan med patentkork.
    Kan vara svår att få tag i.?


    Hemligheten är enkelheten.
    ? Ett bra och välbeprövat recept från 50-talet.
    ? Ett riktigt bra vatten.
    Vi säger inte att någon annan gör fel ? vi vet bara att vi gör rätt


  • sysop
    Tom Araya skrev 2018-12-26 01:07:04 följande:
    Även om receptet på julmust är hemligt så är ju inte smaksättningen hemlig, till skillnad mot vad som påstås på Wikipedia. Den huvudsakliga smaksättaren är enbär.
    Spännande att enbär är en viktigt komponent vet du mer?

    Gott Nytt År
  • sysop
    Tom Araya skrev 2018-12-27 10:37:49 följande:
    Nej, inte mer än vad som finns att finna på nätet, typ Wikipedia.
    Lite lurigt recept måste det vara när inte ens Coca Cola med sina stora resurser klara av att lista ut det ;)
Svar på tråden Bästa julmusten