• LEG

    Hur har män tafsat på er?

    En stor andel av er kvinnor har säkerligen tyvärr råkat ut för att en man tagit på er kropp (tafsat). Jag undrar lite över på vilken kroppsdel ni mest råkat ut för oönskade och ovälkomna men samtidigt från mannens sida (som ni bedömer det) avsiktlig beröring.

    Har ni blivit tafsade på vid flera tillfällen/flera olika kroppsdelar så kommentera gärna.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur har män tafsat på er?
  • Tecum

    Anonym(M) skrev: "Vanliga råd, som att gärna ta sällskap om man är ute nattetid, ta taxi på natten, undvika vissa områden, vara försiktig med främmande män osv är alla kvinnor redan oerhört medvetna om, så det finns knappast behov av mer "Upplysning" kring detta."

    Jag är tyvärr inte säker på att alla är medvetna om detta. Men oavsett vilket har du redan här en begränsning av kvinnors liv (och även av mäns då det finns platser och områden de också bör undvika). Det är beklagligt men en följd av det samhälle vi lever i. Och som du skriver är det en begränsning som går att hantera utan att livskvalité  och frihet avsevärt försämras. Håller med om det mesta du skriver, i synnerhet att vi måste öka medvetenheten om att tafsande alltid är fel och att agera när det sker.

    Men samtidigt har "mor" en poäng i sin undran varför vissa aldrig blir utsatta och andra inte kan gå utanför dörren (som det låter hos vissa iaf) Jag tror inte att det handlar om sexighet eller klädsel, men kanske om attityd. Trygghet och självsäkerhet hos kvinnor kanske minskar risken. Jag vet ärligt talat inte, men är det fel att fundera i såna banor?...
    En annan ledtråd får man när man läser trådarna här, många tycks bli antastade på tunnelbanan (utom mor då). I hur många städer finns det tunnelbana? Just det ja... Risken tycks alltså vara större i storstäder, det är också något som kvinnor ska ha med sig.

  • pyssel
    Limajo skrev 2018-12-09 17:23:48 följande:

    Om man minns något från förra året då över tiotusen kvinnor skrev under upprop med berättelser från trakasserier som i första hand skett på jobbet så inser man ju att råd som att inte gå hem själv på natten inte räcker till. Och läser man berättelserna så inser man också att det är alla sorters kvinnor som råkar ut för trakasserier, alltfrån höga chefer till lärlingar. Problemet med mors och många andras inställning är att de inbillar sig att det handlar om attraktion, det handlar om makt. Att visa att man har rätten att ta sig friheter med någon annans kropp. Jag har upplevt trakasserier i skolan, på krogen, i tunnelbanans trängsel och på jobbet. Jag har varit i olika åldrar, det har varit olika tider på dygnet och min relation till männen har varit alltifrån klasskamrater och kollegor till fullständiga främlingar. Men alla gånger har det handlat om makt. Jag tror knappt ens att de blivit upphetsade av det, inte på ett normalt sexuellt vis i alla fall, däremot kanske av sin egen styrka.

    Jag tycker det är obehagligt när du vill resonera och analyser om varför ?vissa? kvinnor blir trakasserade, för det du säger då indirekt är att jag hade kunnat göra något annorlunda. Att jag har ett ansvar i detta. Tro mig, man mår väldigt dåligt av trakasserier. Man skäms och är rädd och förbannad, allt på samma gång. Det räcker med att själv behöva komma över de känslorna och landa i att mannen i fråga är bär fullt ansvar som den skitstövel han är. Det behöver inte dras upp i all välmening av de som inte ändå inte förstår.


    Precis detta. Tack för ett bra inlägg och bra förklarat.
    Alla hästar hemma
  • Tecum
    Limajo skrev 2018-12-09 17:23:48 följande:
    Om man minns något från förra året då över tiotusen kvinnor skrev under upprop med berättelser från trakasserier som i första hand skett på jobbet så inser man ju att råd som att inte gå hem själv på natten inte räcker till. Och läser man berättelserna så inser man också att det är alla sorters kvinnor som råkar ut för trakasserier, alltfrån höga chefer till lärlingar. Problemet med mors och många andras inställning är att de inbillar sig att det handlar om attraktion, det handlar om makt. Att visa att man har rätten att ta sig friheter med någon annans kropp. Jag har upplevt trakasserier i skolan, på krogen, i tunnelbanans trängsel och på jobbet. Jag har varit i olika åldrar, det har varit olika tider på dygnet och min relation till männen har varit alltifrån klasskamrater och kollegor till fullständiga främlingar. Men alla gånger har det handlat om makt. Jag tror knappt ens att de blivit upphetsade av det, inte på ett normalt sexuellt vis i alla fall, däremot kanske av sin egen styrka.

    Jag tycker det är obehagligt när du vill resonera och analyser om varför vissa kvinnor blir trakasserade, för det du säger då indirekt är att jag hade kunnat göra något annorlunda. Att jag har ett ansvar i detta. Tro mig, man mår väldigt dåligt av trakasserier. Man skäms och är rädd och förbannad, allt på samma gång. Det räcker med att själv behöva komma över de känslorna och landa i att mannen i fråga är bär fullt ansvar som den skitstövel han är. Det behöver inte dras upp i all välmening av de som inte ändå inte förstår.
    Du behöver inte lära mig något om trakasserier, jag blev svårt mobbad i skolan. Det är inte min mening att skuldbelägga några kvinnor, även om du låtsas att det är det enda du ser i mitt inlägg.  Men jag vill göra något för att minska trakasserier och hjälpa de som blir utsatta att slippa det. För mig är det inte tillräckligt, som det är för dig, att ha någon att skylla på.
  • Anonym (Anonymm)

    Det har nog varit tafsande på rumpan och låren men tyvärr har det blivit att jag ser det som ganska milt när jag jämför mot vad andra gjort. Blivit våldtagen en gång och ett våldtäktsförsök av fd killkompisar. Tragiskt är det iallafall. Finns många idioter.

  • Anonym (?)
    Tecum skrev 2018-12-09 19:26:20 följande:

    Du behöver inte lära mig något om trakasserier, jag blev svårt mobbad i skolan. Det är inte min mening att skuldbelägga några kvinnor, även om du låtsas att det är det enda du ser i mitt inlägg.  Men jag vill göra något för att minska trakasserier och hjälpa de som blir utsatta att slippa det. För mig är det inte tillräckligt, som det är för dig, att ha någon att skylla på.


    ...Varför blir vissa aldrig utsatta för mobbing, medan andra knappt verkar kunna undvika det? Jag tror inte att det handlar om hur man är som person eller klädsel, men kanske om attityd. Trygghet och självsäkerhet hos människor kanske minskar risken att bli mobbad. Jag vet ärligt talat inte, men är det fel att fundera i såna banor?

    En annan ledtråd får man när man läser trådarna här, många tycks bli mobbade på skolan eller jobbet. Det är också något som mobbade ska ha med sig...

    Hur känns den jämförelsen? Vad kunde du själv gjort för att slippa bli mobbad? Undvikit skolan, klätt dig annorlunda, inte vistats på samma plats som de som mobbade? Visst känns det lite skavigt när jag ifrågasätter ditt ansvar för mobbningen?
  • Tecum
    Anonym (?) skrev 2018-12-09 19:40:34 följande:
    ...Varför blir vissa aldrig utsatta för mobbing, medan andra knappt verkar kunna undvika det? Jag tror inte att det handlar om hur man är som person eller klädsel, men kanske om attityd. Trygghet och självsäkerhet hos människor kanske minskar risken att bli mobbad. Jag vet ärligt talat inte, men är det fel att fundera i såna banor?
    En annan ledtråd får man när man läser trådarna här, många tycks bli mobbade på skolan eller jobbet. Det är också något som mobbade ska ha med sig...

    Hur känns den jämförelsen? Vad kunde du själv gjort för att slippa bli mobbad? Undvikit skolan, klätt dig annorlunda, inte vistats på samma plats som de som mobbade? Visst känns det lite skavigt när jag ifrågasätter ditt ansvar för mobbningen?
    What!? Det är klart att mobbning har att göra med attityd, framtoning, klädsel och allt annat du skriver! Om jag varit en annan eller gjort på annat sätt eller varit i en annan klass hade jag inte blivit mobbad. Det är ju självklarheter, liksom att jag funderat på vad jag själv kunde gjort annorlunda. Det är ju därför jag vill hjälpa andra!!!
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2018-12-08 03:10:52 följande:
    Ursäkta om jag blev OT. Jag är 63 år och har ALDRIG blivit tafsad på eller ofredad så det är ju IOFS inte konstigt om jag börjar fundera på vad som är "fel" med mig!?
    Det behöver inte alls vara så att felet ligger hos dig.
    Man är alltid ansvarig för sina egna handlingar. Och det gäller även de som tafsar.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2018-12-08 05:13:34 följande:
    All respekt till Er som blivit tafsade på 24/7 och kanske kan ni ha respekt för oss otafsade? Det finns grader i helvetet och det är inte livet på en pinne att vara fullständigt osynlig heller! Väldigt ensamt och kallt.
    Men det är väl ingen som på något sätt har mobbat er som aldrig blivit tafsade på.
    Snarare så har ju folk,däribland jag,skrivit att du ska vara glad över att ha sluppit det.
    Det är inget att sträva efter att bli tafsad på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2018-12-08 13:36:39 följande:
    Ja varför inte? Är det "bättre" och "viktigare" att ha blivit tafsad på så fort man visat sig ute än om man gått helt ensam, osedd och otafsad på genom livet! Jag tror vårat "lidande" är lika stort faktiskt. INGEN tog ngn notis om min unga kropp. Jag åkte tunnelbana hit och dit och INGEN såg mig. Jag var kärlekstörstande och ett riktigt "offer" men INGEN såg mig ändå. Vilken snuskhummer som helst som hade SETT mig hade jag följt med överallt...............men INGEN!
    Men det kanske var annorlunda på den tiden du var ung? Folk hade kanske en annan syn på och respekt för andra människor. Till skillnad från idag.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2018-12-08 14:00:53 följande:
    Tack för din omtanke. Jag har två vuxna döttrar och vi diskuterar då och då dessa frågor och min yngsta dotter har upplevt att i mörkret på krogen så tar någon "skamgrepp". Det är hemskt MEN är man på krogen där folk är fulla som ägg så vet man vad man ger sig in i och min flicka blir förbannad men så släpper hon det. Hon inser att där spriten går in går vettet ut och hon blir inte skadad. Skulle min dotter bli överfallen på bussen till stan och ngn tog henne mellan benen så skulle hon och jag ringa Polisen och se till att äcklet blir straffad. Liksom då har man passerat en gräns.
    Men det är väl ingen skillnad på att bli tafsad på av ett fyllo på krogen än att bli tafsad på av någon på bussen.
    Dessutom kan väl folk vara fulla även på bussen.
    Och man går knappast på krogen för att bli tafsad på.
    Det gjorde säkert inte heller din dotter.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2018-12-08 21:45:54 följande:
    Ja du får ursäkta min äckliga person. Jag kan bara inte få in i skallen vad det är som gör att vissa kan gå genom ett helt liv fullständigt oantastade medan andra inte kan sticka näsan utanför dörren utan att män flockas, visslar och tafsar. (tafsande på krogen är ngt helt annat för där är ingen nykter)
    Det du måste förstå är att tafsandet inte har någonting att göra med att bli sedd.
    Det är en fråga om respekt. Eller rättare sagt avsaknaden av respekt.
    Att tafsa på eller bli tafsad på är inte någon slags rättighet.
    Som sagt,vad glad att du har sluppit detta respektlösa beteende.
    Det är inget önskvärt att råka ut för.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2018-12-08 22:42:53 följande:
    Med all respekt. Vi lever i olika världar du och jag. I min är 99,5% av svenska män normalsexuella och de kastar sig inte över mig när jag rör mig ute. Min yngsta dotter blev utsatt på krogen men hon ringde inte Polisen och drog igång en utredning utan hon fattade att om man är på en krog, sent på natten, när folk är fulla som ägg så händer sådant. Skulle hon blivit tagen mellan benen på Åhléns en vanlig måndag är det en annan sak. Liksom hon skulle inte tro att det var sant och möjligt och SJÄLVKLART ringa polisen. Garanterat är det en psykisk sjuk person som behöver tas om hand.
    Men återigen. Det har väl ingen som helst betydelse om tafsandet sker av ett fyllo på krogen eller någon annanstans.
    Det är precis lika illa oavsett!
    Man ska inte behöva förvänta sig att få en hand innanför tröjan eller ett skamgrepp bara för att man befinner sig på krogen bland berusade människor.
    Inte heller om man befinner sig på Åhlens eller på en buss t ex.
    Det finns inga ursäkter för ett sådant beteende! 
    Så om någon tafsar på krogen så är det precis lika mycket skäl för en anmälan som om det sker någon annanstans.
    Det finns inga förmildrande omständigheter! 
    Carpe Diem
  • Tecum
    Limajo skrev 2018-12-09 22:43:16 följande:
    Jag tror inte att du vill skuldbelägga kvinnor det har jag varit tydlig med också. Däremot ställer du frågor som handlar om de som utsätts, som att det är där orsaken finns och inte hos männen som trakasserar.

    Om du verkligen vill göra något för kvinnor som trakasseras så ställ frågor om männen. Vilka är de? Vad är deras drivkrafter? På vilka platser tar de chansen? I stället för att dra upp kvinnornas attityder eller var de vistas.

    Jag har försökt hålla en saklig ton mot dig för jag tror att du vill väl även om det landar väldigt fel. Men din sista mening är inget annat än direkt kränkande. Att jag skulle vara nöjd med att ha någon att skylla på. För egentligen menar du att det ligger det ändå ansvar hos mig? När jag var ELVA år och inte kommit in i puberteten än första gången en kille drog in handen under min tröja.

    Vidrigt.
    Jag gav bara igen för det du skrev att jag inget fattade. Om du känner dig kränkt ber jag om ursäkt. Säkert kan vi bägge hålla en hyfsad ton även om vi inte är överens

    Jättebra det du skrev om att ringa in de män som bär sig illa åt! Det har jag skrivit om många gånger men tyvärr bara fått svaret (inte av dig) att "alla män kan tafsa/kränka/begå övergrepp". Ett exempel på att det viktiga är att skuldbelägga, inte åtgärda.
    Hinner inte skriva mer nu, men mycket handlar om makt, som någon här skrev.
  • Anonym (Frida)
    tankfull skrev 2018-12-06 09:17:46 följande:

    Jadu, "Frida", så lämpligt att du kan kalla dig ett kvinnonamn som anonym.

    Tror inte för ett ögonblick på att du verkligen är en kvinna, och skulle du mot förmodan vara det så sviker du verkligen alla de kvinnor som blivit sextrakasserade genom alla tider. I dagens samhälle där överfallsvåldtäkter är ett faktum och ett stort problem så gör du ingen en tjänst genom att förminska kvinnors upplevelser av att män tar sig oönskade friheter. De fall där kvinnor tafsar på män måste vara en tusendel av motsvarande - och det är inte okej från något håll.

    Det finns säkert kvinnor som har överdrivit upplevelser för att få uppmärksamhet, och dessa kvinnor gör också alla andra en otjänst, men det finns också massor av kvinnor som faktiskt borde sagt ifrån mer för länge sen.

    Jag har blivit smekt på rumpan många gånger i smyg och män har stått bakom mig och tryckt sitt stånd mot mig (krogen, fester, på kören(!)) eller stått med sitt kön tryckt mot mitt ben när jag suttit på en barstol. En av dessa män ville ta ett foto på mig för att gå hem och runka till - hans egna ord. Jag har blivit tafsad på brösten några gånger, blivit neddragen för att sitta i knät på män och så vidare och så vidare. Och då är jag ändå en rätt distanserad person som inte klär mig utmanande och inte uppmuntrar till flirt eller ögonkontakt. Jag har stor integritet och har aldrig sett tafsande som en bekräftelse utan som ett övertramp.

    Det finns män som hävdar att de inte vågar titta på en kvinna längre efter metoo, men för de män som har helt vanligt sunt förnuft har metoo aldrig varit ett problem.


    Jag är anonym av just denna anledningen att jag vet att jag förmodligen kommer bli attackerad av en massa ultrafeminister eller andra verkligetsfrånvarande personer som har läst för mycket i dagspressen.

    Men självklart är överfallsvåldtäckter och andra grova sexuella brott som vi har fått vänja oss vid under de senare åren fruktansvärda. Men är lite väl magstarkt att jämföra detta med en klapp på rumpan eller att någon gnider sig mot en på bussen.

    Sedan köper jag att du vill ha din integritet och att det finns dem som går över gränsen. Men det är inget jag har drabbats av direkt och då har jag ändå vart ute och rört mig i de miljöerna du beskriver väldigt mycket.

    Men vi kanske ser på det på olika sätt. Något som jag inte skulle bry mig så mycket om kanske är en väldigt stor sak för dig?
  • Anonym (loa)

    Ingen som någonsin vågat vända på frågan och istället fråga, hur har Kvinnor tafsat på er, eller också, MÄN, hur har KVINNOr tafsat på er?

    Det förekommer säkerligen också, men pga METOO så hamnar detta problem i skymundan. En man kan ju inte bli sexuellt trakasserad, han borde vara glad att en kvinna tafsar, eller?

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (loa) skrev 2018-12-19 14:01:55 följande:

    Ingen som någonsin vågat vända på frågan och istället fråga, hur har Kvinnor tafsat på er, eller också, MÄN, hur har KVINNOr tafsat på er?

    Det förekommer säkerligen också, men pga METOO så hamnar detta problem i skymundan. En man kan ju inte bli sexuellt trakasserad, han borde vara glad att en kvinna tafsar, eller?


    Varför gör du inte en egen tråd istället för att ta upp din fråga i en tråd som specifikt handlar om hur män tafsat på kvinnor? Rätt trist att i ALLA trådar om såna här ämnen kommer nån och ba "jamen ni då". Ja, nu är det den frågan som diskuteras. Vill du diskutera det omvända så gör en tråd.
Svar på tråden Hur har män tafsat på er?