Inlägg från: Anonym (Arg mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg mamma)

    Sambon har noll förståelse för amningen

    Min sambo har verkligen ingen som helst förståelse för att amningen är så tidskrävande.

    Vi fick vårt andra barn för några månader sedan och det känns som att det är bråk mellan oss varje dag pga att han tror att jag ligger och latar mig på sängen med bebisen medan han ?gör allt jobb? med vår treåring. Så är det verkligen inte! Oftast så behöver jag lugna bebis innan jag ens kan amma, och det kan ta ett tag. Så kommer han in och gormar om något då så får jag börja om från noll igen. Bebisen är oerhört lättstörd ska tilläggas.

    Jag är så himla trött på att bli sedd som en lat jävel för att jag liggammar bebisen. Och om det tar mer än 10 min blir han alldeles tokig och tycker att ?nu är du väl för fan ändå klar?.

    Grr, jag blir arg bara jag skriver detta. Nån annan som har samma erfarenhet från sin partner?!

  • Svar på tråden Sambon har noll förståelse för amningen
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Vilken idiot!) skrev 2018-12-05 17:37:19 följande:

    Förlåt, men fy vilken idiot till man du har! Är han pappa till båda barnen? Försök förklara för honom vad amningen faktiskt innebär. Kanske kan BVC hjälpa dig att förklara om du känner att du behöver hjälp av någon utomstående!


    Ja, han är pappa till båda.
  • Anonym (Arg mamma)
    Pope Joan II skrev 2018-12-05 17:38:01 följande:

    Jag skulle aldrig acceptera något gormande över någonting alls. Med det sagt så undrar jag hur många månader bebisen är? Jag kan förstå om det uppstår irritation om väldigt mycket tid går åt för amning i väldigt många månader, det är ju vanligt att det är så i början men också vanligt att tidsåtgången minskar i takt med barnets tillväxt och att mamman då kan delta på ett mer normalt sätt i övrigt familjeliv. Jag ammade mina barn väldigt länge men det praktiska arrangemanget kring amningen av barn nummer två var av nödvändighet ett som gjorde att jag också kunde tillbringa mycket tid med mitt förstfödda barn (och deras pappa). 


    Bebisen är 3 månader. På sistone har det dessutom varit väldigt mycket strul med amningen eftersom det krävs lugn o ro för att bebisen ska kunna äta, och då måste jag lugna den innan jag kan amma. Så det hela är en tidskrävande procedur. Jag önskar att jag kunde få det att funka i selen, men hittills har det inte gått och bebisen blir orolig och uppe i varv när min stors dotter härjar runt. Till slut blir det en ohållbar situation med skrikande bebis och att jag blir alldeles förstörd.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (bert) skrev 2018-12-05 22:15:41 följande:

    Ja, det kallas inlärning. Problemet är oftast att idag finns ingen avgränsning. Inte några begränsningar där det borde finnas. Vi äter inte bara för att mätta. Vi äter för att döva diverse känslor, vi blir feta. Vi får hälsoproblem. Därför bör inlärningen komma tidigt där bebis får känna av avgränsning och begränsning. Inte som något Ont, utan som något i längden Gott för bebis (som senare blir vuxen).


    Jaså det anser du? Även om en bebis som ökar dåligt i vikt och behöver all extra näring den kan få?
  • Anonym (Arg mamma)
    Mimosa86 skrev 2018-12-06 11:45:43 följande:

    Mmm fast nu finns det ju faktiskt adekvat forskning som ligger bakom sjukvårdens rekommendation att amma så mycket och länge som barnet kräver.

    Ett barn blir inte tjockt på bröstmjölk, däremot av ersättning varpå det finns begränsade rekommendationer för just ersättning.

    Barnets ska följa sin kurva, gör den inte det så föreslår BVC utökad amning eller tillägg. Skulle TS barn tappa i vikt pga av att hon inte får amma klart för sin man så kan nog en orosanmälan göras


    Det är just det som har hänt, att bebisen har minskat en kurva, och just därför är det så viktigt att jag ammar när barnet visar intresse.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Mamsen) skrev 2018-12-06 13:38:32 följande:

    Det är inte så att du kvinnoarbetar då, jag tycker du verkar lite slapp? Du måste förstå att bebisen inte fungerar som en ursäkt att lata sig och låta mannen dra hela lasset.

    Kvinnoarbeta = kvinna som gnäller på att hon måste göra allt i hushållet medan hon ligger och jäser på soffan och samtidigt ser på TV eller petar på mobilen.


    Verkligen inte! Jag sköter ALLT med hushållet - städning, tvätt, disk, mat, allt som har med barnen att göra övrig tid osv. Så han har ingenting att klaga på. Det är jag som ska klaga!
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Vet inte hela situationen) skrev 2018-12-06 13:42:11 följande:

    Ts har inte skrivit så mkt om sin och sin mans vardag utan fokuserar bara på problemet med amningen.

    Jag misstänker att problemet inte sitter i amningen utan i helheten. Misstänker att ts är föräldraledig medan mannen jobbar.

    Sen vet jag inte om äldsta barnet går på dagis eller är hemma med ts och bebis.

    Men om vi säger att äldsta är hemma med sin mamma och syskon, så lär ts inte ha tid med hushållsarbete utan fokuserar på de bägge barnen.

    Och så jobbar mannen kanske 9 timmar. Så när mannen kommer hem från sitt jobb, så behöver han utföra hushållsarbetet...Och så ser ts sin chans att få fokusera på bara bebisen medan mannen tex städar och måste hålla koll på den äldsta barnet som härjar...Och har han redan jobbat ca 9 timmar och sen måste ta hand om allt i hemmet utom bebisen så är det inte konstigt att han blir irriterad över hur lång tid ts tar med amningen och "latar sig". Och så tror ts att det är amningen han klagar på, när han egentligen är trött efter jobbet och orkar inte fokusera på både hushallsarbete och barn, när han egentligen vill hinna ta en snabb dusch efter jobbet för att sen påbörja på middagen åt sin familj.

    Har själv en farbror som jobbar heltid, tar hand om hushållet och tar hand om äldsta barnet medan mamman bara gnäller på honom medan hon sitter och gullar med minsta (har sett situationen på nära håll då jag har sovit över där i en veckas tid i sträck ). Och vad han än vill göra så måste han ha äldsta barnet med sig trots att mamman själv får egentid då mannen tar hand om bägge barnen för hennes skull. Och så är det han som tar de flesta vakna nätter....Vilket resulterar i att han sitter och halvsover på jobbet...Vore inte konstigt om han nån dag utbrister över mammans gullande med yngsta då han är så uppe i varv hela tiden.

    (Vad jag menar med denna berättelse om min farbror är att vi vet inte hur ts och hennes mans situationen ser ut i helhet..plus att det behöver inte vara amningen han dummar sig om utan att han är stressad med allt som måste göras hela dygnet. Så istället för att skriva vilken idiot ts man är som har noll sympati så måste vi veta mer fakta....Ett mynt har två sidor!)


    Min man har varken rört tvättmaskinen eller dammsugaren de 8 år vi varit ett par. Tyvärr... Han har fått för sig att jag ska göra allt pga att jag är kvinnan tydligen, för så levde hans föräldrar.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Vet inte hela situationen) skrev 2018-12-06 13:42:11 följande:

    Ts har inte skrivit så mkt om sin och sin mans vardag utan fokuserar bara på problemet med amningen.

    Jag misstänker att problemet inte sitter i amningen utan i helheten. Misstänker att ts är föräldraledig medan mannen jobbar.

    Sen vet jag inte om äldsta barnet går på dagis eller är hemma med ts och bebis.

    Men om vi säger att äldsta är hemma med sin mamma och syskon, så lär ts inte ha tid med hushållsarbete utan fokuserar på de bägge barnen.

    Och så jobbar mannen kanske 9 timmar. Så när mannen kommer hem från sitt jobb, så behöver han utföra hushållsarbetet...Och så ser ts sin chans att få fokusera på bara bebisen medan mannen tex städar och måste hålla koll på den äldsta barnet som härjar...Och har han redan jobbat ca 9 timmar och sen måste ta hand om allt i hemmet utom bebisen så är det inte konstigt att han blir irriterad över hur lång tid ts tar med amningen och "latar sig". Och så tror ts att det är amningen han klagar på, när han egentligen är trött efter jobbet och orkar inte fokusera på både hushallsarbete och barn, när han egentligen vill hinna ta en snabb dusch efter jobbet för att sen påbörja på middagen åt sin familj.

    Har själv en farbror som jobbar heltid, tar hand om hushållet och tar hand om äldsta barnet medan mamman bara gnäller på honom medan hon sitter och gullar med minsta (har sett situationen på nära håll då jag har sovit över där i en veckas tid i sträck ). Och vad han än vill göra så måste han ha äldsta barnet med sig trots att mamman själv får egentid då mannen tar hand om bägge barnen för hennes skull. Och så är det han som tar de flesta vakna nätter....Vilket resulterar i att han sitter och halvsover på jobbet...Vore inte konstigt om han nån dag utbrister över mammans gullande med yngsta då han är så uppe i varv hela tiden.

    (Vad jag menar med denna berättelse om min farbror är att vi vet inte hur ts och hennes mans situationen ser ut i helhet..plus att det behöver inte vara amningen han dummar sig om utan att han är stressad med allt som måste göras hela dygnet. Så istället för att skriva vilken idiot ts man är som har noll sympati så måste vi veta mer fakta....Ett mynt har två sidor!)


    Dvs JAG har ensam hand om båda barnen OCH hela hushållet. Båda barnen är hemma på heltid. Enda stunden mannen är med äldsta barnet är just när jag ammar. Jag har även haft samtliga nätter ända sedan första barnet kom. Detta eftersom mannen anser att han

    som jobbar måste vara alert på jobbet. Dessutom vill han ägna sin fritid åt att se på film eller sitta vid datorn, så han stänger in sig i arbetsrummet så fort han kommit hem och ätit.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Mamsen) skrev 2018-12-06 13:50:19 följande:

    Hur hinner du med det om du "liggammar" tolv timmar i dygnet? Det är inte så att du gillar att ha bebis i ena handen och chipspåsen och mobilen i andra hela dagarna?


    Lägg av. Jag skriver ju att jag ammar kanske 10 min åt gången. Har aldrig ammat några 12 h/dygn. Springer runt och städar all övrig tid samtidigt som jag har hand om barnen.
  • Anonym (Arg mamma)
    Deeelicious skrev 2018-12-06 14:39:32 följande:

    Men skaffa en bärsjal då? Så kan du amma och göra saker samtidigt. Jag skulle dö av stress om jag slösade så lång tid av min dag till att bara ligga och amma.. ibland får man mixtra till det lite för att få saker att funka :)


    Tro mig, jag har testat både sele och sjal ett flertal gånger, men just nu är bebisen så orolig att det inte fungerar. Det gick dock bra de första veckorna.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (zara) skrev 2018-12-06 15:26:30 följande:

    Och här har vi förklaringen. Varför går kvinnor av idag med på detta??? Jag fattar det bara inte. 

    Tyvärr har du själv valt honom, valt att stanna och valt att skaffa barn med honom. 


    Alla kan inte välja och vraka, och jag är inte intresserad av att leva singel för gott heller. Sedan så var det viktigt för mig att få barn. Utan att gå in på det för mycket så har jag en permanent skada som gör att jag inte är så attraktiv på dejtingmarknaden.
Svar på tråden Sambon har noll förståelse för amningen