Inlägg från: Anonym (Splittrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Splittrad)

    Hur hårdhänta får en lärare vara?

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?

  • Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?
  • Anonym (Splittrad)
    Fiona M skrev 2018-12-06 15:06:56 följande:

    Inget av det låter OK.

    Enda gången det är motiverat att hålla fast är ju om eleven riskerar att skada sig själv eller andra, och det låter det ju inte som här.

    Kan läraren inte nå eleverna så de låter bli att ta saker eller gå från lektionerna behöver hen fundera på klassrumsklimatet; behövs det andra pedagogiska strategier, har eleven andra behov som kräver insatser från skolledning etc.


    Det finns stödperson men hen har inte varit med på just dessa lektioner som jag förstod. Denna person är för hela klassen inte enkom för sonen.lärarna vill ha utredning men 2spec.pedagoger har sagt att sonen ej kommer få nån diagnos. Han är bara väldigt bestämd av sig när han fått för sig nåt. Hans vanliga lärare kan hantera detta på ett bra sätt men det är vikarier o lärare i ämnen som han bara har 1 gång i veckan som det inte funkar med.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Hmm..) skrev 2018-12-06 15:16:58 följande:

    Har din son en resurs i skolan? Han verkar ha sådana svårigheter att det finns behov till det.


    Nej inte enkom för sonen. För det krävs utredning och det vill varken den andre föräldern eller specialpedagoger som kikat på han i skolan.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (M45) skrev 2018-12-06 16:03:55 följande:

    Men misstänker du någon "diagnos" TS..?

    Så här, det är inte spec.pedagoger på er skola som nödvändigtvis skall ställa en "diagnos". De kan möjligen ställa en diagnos när det kommer till inlärningsförmåga och möjligheter att tillgodogöra sig kunskapskraven i skolan, och vara ett extra stöd för eleven, och även informera andra pedagoger om vad som krävs för att eleven skall kunna tillgodogöra sig vissa ämneskunskaper. Exempelvis utröna om någon elev kanske har dyslexi exempelvis, och vilka anpassningar som då kan komma ifråga.

    Din beskrivning av bångstyrighet och bestämd vilja kan ju möjligen peka i en annan riktning, en annan typ av "diagnos".

    Då är det i vanliga fall barn-och ungdomspsykiatrin (BUP) eller "barn-och ungdomshälsan" i din kommun du skall vända dig till. Ibland så kan skolan vara ett stöd till detta, i detta, men inte alltid.

    Eller så har inte er son någon diagnos utan har dessa personlighetsdrag. Man kan vara bångstyrig, ha en stark vilja utan att ha någon "diagnos". Då är det väl upp till dig att samtala med din sons lärare och skolledning kring hur ni kommer bäst till tals med detta.

    Istället för att snöa in sig på vad som är ok eller inte för en lärare, vikare eller inte, att göra; så gör dig, din son, er familj en tjänst och ta tag i detta istället!

    Att få till en vettig skolgång är oerhört viktigt! Oavsett om man har en fastställd diagnos, eller om det handlar om en personlig utveckling, eller en "fas" man befinner sig i.


    Vi har haft samtalsträffar med lärare kurator o specialpedagoger hela förra årskursen då det var ett besvärligt år. Hela denna termin har funkat bra förutom dessa enstaka gånger som verkar ha inträffat med lärare som inte anpassat sig efter våra samtal pga de ej vet om problemen och/eller inte vill anpassa sig efter hur sonen är.

    Då vi ej har problem hemma utan det endast är i skolan så är det via skolan utredning ska göras o det vill ej den andre föräldern göra pga olika orsaker. Och specpedagogen ansåg att det var inte så bråttom/noga med utredning eftersom han gör stora framsteg o att det ev. Är en mognadsfråga det handlar om.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-12-06 16:37:31 följande:

    Prata med lärarna. Säg till dom att du hellre vill att sonen springer iväg än att dom ska hålla fast honom. Det kan vara så att dom vill ha det skriftligt. Om ett barn exempelvis försvinner från klassen och lämnar skolan så blir oftast deras föräldrar upprörda. Då vill dom att lärarna håller kvar deras barn. Detta svårt att tillgodose alla föräldrars önskan. Om du ger dom skriftligt att du föredrar att ditt barn lämnar lektionen och kanske skolan så blir det lättare att motivera valet om barnet exempelvis försvinner på riktigt.

    Angående snärten så undrar jag vad det var för papper? Var det en annan elevs prov/teckning eller betygspapper? Ska eleven kanske sitta i ett eget rum om han inte lyder tillsägelser och vägrar låta bli andras saker? Det kan vara rätt kränkande mot andra elever om lärarna ska stå bredvid och bara be din son sluta när han exempelvis går igenom andras betyg/provsvar/facit ohindrat.

    Lärare får använda den kraft som behövs för att skydda eleven , sig själv och klasskamrater från våld.


    Nej han rör aldrig andras grejer det var ett matschema som han ville kika på under lektionstid, läraren tyckte han störde dom andra då

    Att han springer iväg brukar dom andra lärarna tillåta men inte denna lärare. Har man lektion ska man vara där.punkt annars blir det ogiltig frånvaro. Även om man stör på dessa lektioner o åker ut så får man ogiltig frånvaro..
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-12-06 16:55:51 följande:

    Ja ogiltig frånvaro ska det självklart vara om man lämnar en lektion eller stör så pass att man inte kan bedriva undervisning med honom.

    Sonen har uppenbarligen stora svårigheter så jag hade kontaktat bup.

    Hur tycker du lärarna ska göra när han rör saker som man inte får, stör andras undervisning eller springer från lektioner?


    Han har bara svårigheter i skolan så det är skolan som måste kontakta för utredning men den andra föräldern vill ej så då kan dom ej göra det.

    Dom andra lärarna kör med 5 minuter paus från klassrummet sen så kommer han tillbaka. Dom andra lärarna vet att höjda röster o stränga tillsägelser får motsatt effekt utan lågmält o pedagogiskt samtal/påminnelse om hur man sköter sig funkar betydligt bättre på sonen. Vi har som sagt haft massa möten och kommit fram gemensamt med klasslärarn hur man hanterar sonens bestämda vilja.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-06 20:05:58 följande:

    Lär ditt barn att man går inte iväg i förtid, man tar inte på saker man inte får och man stör inte sina klasskompisar.

    Hur skulle det se ut om vi vuxna sprang ut från mötet innan det är avslutat, gick fram och pillade på chefens papper eller störde våra kollegor?!

    Det verkar ju inte finnas någon diagnos på din son och andra lärare kan ju få honom att stanna så han kan ju uppenbarligen om han vill.

    Sluta curla så löser sig problemet!


    Självklart pratar vi med sonen o för samtal om hur man beter sig. Det har bara hänt typ 2 ggr den här termin att han fått för sig nåt o ska iväg från lektion. Var betydligt värre förr. O specialpedagogen säger det handlar om mognadsfråga ej uppfostring
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-12-06 17:15:10 följande:

    Det gäller samma regler för lärare som för andra. Man får bara hålla fast någon om det är nödvärn. Alltså om man själv eller någon annan riskerar att skadas. Och det är bara under väldigt begränsad tidsrymd. Man får inte hålla fast någon länge eller ha det som en metod som återkommer.

    Tex är det lagligt att tillfälligt hålla fast en elev som slår en annan elev tills den andra eleven har flyttat sig i säkerhet, sedan måste man släppa. Men vet man att det finns en elev som brukar slåss så får man inte ha som återkommande åtgärd att hålla fast.

    Däremot är det aldrig lagligt att hålla fast/ slå/skada en elev som skriker, rör andras saker eller springer runt i klassrummet eftersom det inte skadar någon och därför inte faller inom nödvärnsrätten.

    Det är bara polis och psykiatri som har befogenheter att utöva våld utöver nödvärnsrätten.

    Många lärare vet inte det och många har extremt bristande kunskap i hur man bemöter elever som behöver extra stöd och som får utåtagerande beteenden när stödet brister. Jag hade först pratat med lärarna om vilja deras strategier är och sen anmält skolan om de fortsätter använda såna metoder.

    Behöver din son stöd och hjälp skulle jag försöka kontakta i första hand specialpedagogen på skolan och sen bup och få stöd utifrån om inte skolan skärper sig. Då kan lärarna förhoppningsvis få handledning av specialpedagog i hur de ska organisera anpassad undervisning.


    Tack äntligen ett relevant svar till min fråga! Dom har redan kontakt med specialpedagogen o fått verktyg men inte just dessa lärare som är nya för den här terminen.
  • Anonym (Splittrad)
    PH76 skrev 2018-12-06 17:52:24 följande:

    Givetvis så får inte en lärare hålla fast eller på något sätt skada en elev (utom i nödvärn), och de får helt enkelt se till att styra upp det med utbildning av personalen. Du får ligga på där.

    Men vad jag mer funderar över är vad ni som föräldrar gör för att det inte ska hända igen? Det är faktiskt inte lärarens ansvar att eleven sitter still under lektionen och inte stör de andra barnen, det ansvaret ligger hos föräldrarna.


    Hur ska vi kunna ha det ansvaret, vi är ju inte med på skolan precis! Förutom samtal med sonen som vi alltid har när såna här situationer uppkommer..
  • Anonym (Splittrad)
    PH76 skrev 2018-12-07 19:20:24 följande:

    Nej, läs igenom hennes inlägg (alla) en gång till så kommer du se att du har fel. Hon säger tydligt att han gör detta ofta.


    Om du hade läst mina inga så hade du sett at det bara hänt enstaka gånger denna termin och då med vikarier o lärare som han bara har ibland. Har fått svar på min fråga det var det jag ville veta. Sonens problem är vi medvetna om och jobbat med så det ids jag inte ta upp mer här. Det var irrelevant när det gällde frågan jag hade.
  • Anonym (Splittrad)
    PH76 skrev 2018-12-07 19:20:24 följande:

    Nej, läs igenom hennes inlägg (alla) en gång till så kommer du se att du har fel. Hon säger tydligt att han gör detta ofta.


    Om du hade läst mina inga så hade du sett at det bara hänt enstaka gånger denna termin och då med vikarier o lärare som han bara har ibland. Har fått svar på min fråga det var det jag ville veta. Sonens problem är vi medvetna om och jobbat med så det ids jag inte ta upp mer här. Det var irrelevant när det gällde frågan jag hade.
    PH76 skrev 2018-12-10 13:58:31 följande:

    Jag har inte påpekat att elev har en diagnos men tyckte att det skulle vara bra med en utredning, jag tycker att det är orättvist mot eleven att inte gör allt som går.

    Dock så anser jag att om en elev vid flera tillfällen behöver lämna klassrummet för att inte störa, ja då är det ett problem som behöver dresseras av elevens föräldrar.

    Alla inlägg jag har gjort i denna tråd har varit med fokus på vad som är bäst för en enda person, eleven själv. Jag tycker att det är förbannat själviskt och elakt av föräldrar att inte ge sina barn de bästa möjligheterna som finns. Detta kan innefatta att man sitter och hjälper sina barn att studera ett par timmar per dag om det behövs, tar in privatlärare, BUP om det är problem på den sidan. Eller andra lösningar beroende på vad problemet är och vilka verktyg som finns att ta till.


    Du vet inte vad vi gjort eller inte gjort för vårat barn har inte tagit upp detta då jag inte ansåg det var relevant för tråden. Ville veta vad lärare får/inte får göra allmänt utan att färga svaret med hur vår situation ser ut/varit.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (också lärare) skrev 2018-12-10 13:40:05 följande:

    Det är en vanlig anpassning, att man låter barn gå iväg när de inte klarar att vara i klassrummet. Känner man som lärare till denna anpassning, så låter man det så klart ske. Oftast är det uppgjort att eleven ska komma tillbaka efter fem minuter...vilket jag har för mig att ts skrev att eleven gör. Det är bättre att eleven får en liten paus och sedan jobbar mer fokuserat, än att resten av lektionen ska läggas på irritation och kryp i kroppen.

    ...och nej anpassningar ges inte bara till elever med diagnoser eller misstänkta sådana.


    Exakt så. Jag är så less på att folk ska skrika efter diagnos så fort barnen inte kan bete sig exakt likadant. Dom har faktiskt olika personligheter oxå.
Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?