• Anonym (....)

    Ta hål i bebis öron??

    Min kompis har precis tagit hål i sin 3 månader gamla dotters öron och går stolt och visar upp hennes öron med örhängen i. Jag blev rent av förbannad när hon visade mig detta.. vem tänker ens tanken att ta hål i en liten bebis öron? Och vem är så idiotisk att den tar HÅL i bebisens öron?!! Finns det inte någon åldersgräns för att ta hål i öronen?! Jag tycker detta är skäl nog för att göra en orosanmälan och det ska jag göra. Jag är fortfarande skärrad över detta. Och att det inte verkar finnas någon åldersgräns!! Hade jag varit håltagaren och någon kommit med sin bebis för håltagning så hade jag först gjort en orosanmälan och sen sagt att jag aldrig någonsin ville se dessa föräldrar i min studio något mer.

  • Svar på tråden Ta hål i bebis öron??
  • Anonym (....)
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2018-12-10 15:50:04 följande:

    Jo, men vilka gör det? Gör de hål själva? Min frisör fick in ett par som såg ut att komma från Somalia och som ville boka tid för öronhåltagning på sin bebis (eller 1-2 år nånting). Frissan försökte förklara att det inte var lagligt. Klart om man inte vet hur man gör i sitt nya land gör man som i det gamla.


    Jag tror inte att dom har gjort hålen själva. Jag frågade inte men såg ut att vara tagen av en erfaren person som tar hål i öron.
  • Anonym (Felicia)

    Oroanmälan? Är du seriös? Det är ju lagligt att ta hål i sitt barns öra, sen är det ju upp till frisören/piercaren om den vill göra det på ett så litet barn, men det är ju en annan fråga.

    Gick och tog hål i min dotters öron när hon var 6 mån. Inga problem, inga komplikationer och hon älskar sina örhängen som hon växlar från dag till dag.

  • Anonym (Inte bara invandrare!)

    Sluta nu med alla fördomar! När vi gick på öppna förskolan så var det två barn under halvåret som hade hål i öronen, båda hade svenska mammor.

  • neverpreggo
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-10 12:26:48 följande:

    Slösa inte socialtjänstens tid. Det finns många barn som far illa på riktigt och som sagt inte får någon hjälp för att stollar gör okynnesanmälningar för att de har en annan åsikt än föräldrarna.


    Precis.

    Det är förjävligt men kommer inte att leda till något och tar tid från där det behövs.
  • Anonym (Suck)
    Panduro skrev 2018-12-10 14:47:16 följande:

    Den här diskussionen är helt ändlös. Det finns ingen svensk som skulle fixa hål i öronen på sin bebis, eller som tycker att det är okej. Att försöka övertyga invandrarna att det är okej är liksom meningslöst.


    Det är många svenskar som gör det.
  • Anonym (Jill)

    Så vidrigt!! Det gör ONT att ta hål i öronen, men hon kanske går igång på att plåga barn.

    Säkert tåget med pistol också, jävla trash.

  • Anonym (Usch)
    Anonym (Felicia) skrev 2018-12-10 17:16:59 följande:

    Oroanmälan? Är du seriös? Det är ju lagligt att ta hål i sitt barns öra, sen är det ju upp till frisören/piercaren om den vill göra det på ett så litet barn, men det är ju en annan fråga.

    Gick och tog hål i min dotters öron när hon var 6 mån. Inga problem, inga komplikationer och hon älskar sina örhängen som hon växlar från dag till dag.


    Har svårt att tro att en 6-månaders bebis kom till mamma och sa: "Jag vill ha hål i öronen". Utan ett godkännande från personen som äger kroppen borde ett ingrepp inte göras om det inte är medicinskt. Om du ville ha en docka att pynta finns det på toy r us som inte känner smärta vid insättning av smycken.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Usch) skrev 2018-12-10 22:21:07 följande:

    Har svårt att tro att en 6-månaders bebis kom till mamma och sa: "Jag vill ha hål i öronen". Utan ett godkännande från personen som äger kroppen borde ett ingrepp inte göras om det inte är medicinskt. Om du ville ha en docka att pynta finns det på toy r us som inte känner smärta vid insättning av smycken.


    Jag har aldrig hävdat att hon kom till mig och bad om hål i öronen, så gör dig inte dummare än du är.

    Förstår inte sånna som dig. Vad är problemet med att min dotter fick hål i öronen? Har du verkligen så fattigt liv att du tror dig äga rätten till att tala om för andra hur dom ska ta hand om sina barn? Ditt sätt att döma andra kommer din dotter behöva leva med, och det är skadligare än piercing i öronen...
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Felicia) skrev 2018-12-10 23:15:14 följande:

    Jag har aldrig hävdat att hon kom till mig och bad om hål i öronen, så gör dig inte dummare än du är.

    Förstår inte sånna som dig. Vad är problemet med att min dotter fick hål i öronen? Har du verkligen så fattigt liv att du tror dig äga rätten till att tala om för andra hur dom ska ta hand om sina barn? Ditt sätt att döma andra kommer din dotter behöva leva med, och det är skadligare än piercing i öronen...


    Haha, vem gör sig dum om inte modern som ska beskydda sitt barn utsätter den för övergrepp. Har du verkligen så tråkigt liv själv som måste göra permanenta kroppsliga förändringar som dessutom innebär smärta, på sitt egna barn. Att tänka som dig, dvs, göra kroppsliga förändringar på sitt barn är att hand om barnet blir ironiskt, vet varken om jag ska skratta eller gråta. Mitt sätt att tänka, dvs att barnet har rätt till sin egen kropp skulle skada mitt barn är ju skrattretande.

    Du kan väl klippa tungan på mitten, göra en tatuering eller annat du tycker är snyggt på ditt lilla barn. Var går gränsen om man redan har gjort en permanent förändring på kroppen?
Svar på tråden Ta hål i bebis öron??