• Canis Majoris

    Hur ofta bör ett par ha sex?

    Vi är ett ungt par (28 och 31 år) och vi har en 8åring varannan vecka. Vi jobbar båda heltid (dagtid) och bor i ett hus på landet.

    Vi är ett mycket bra team, vi hjälps åt och delar lika på disk/tvätt/storhandla/städa/planering osv.

    I vardagarna ringer hans klocka kl. 05.00, då går han upp och serverar frukost och kaffe på sängen till henne innan han åker till jobbet. Hon skjutsar till skolan och hämtar oftast eftersom hon jobbar betydligt närmare skolan och har flexibla arbetstider.

    På kvällen hjälps vi åt att laga mat, diska, tvätta och natta innan vi själva somnar helt utslagna klockan 21.00.

    På helgerna städar vi hela huset, åker iväg med sopsorteringen, storhandlar och hittar på något med barnet.

    Vi har vart ett par snart fyra år och under de senaste två åren har vi haft sex i genomsnitt 1 gång i månaden, alltså 12 gånger om året.

    Vi älskar varandra, vi är båda i god form och är attraktiva i varandras ögon.

    Hur ofta har andra par sex? Är det normalt att ha sex i genomsnitt en gång i månaden?

    Finns det några tips på hur man får tid och lust till mer sex?

  • Svar på tråden Hur ofta bör ett par ha sex?
  • Plupp73

    Finns inget rätt och fel, man ska nog ha sex när man vill ha det - och är ni synkade med den takten så är det väl det som är rätt för er.... just nu. 
    Jag har varit sexuellt aktiv i 30 år, och under de åren har takten definitivt sett olika ut - även under de långa relationerna. 

    I nuvarande förhållandet sedan 10 år har vi stora variationer. Ibland dagligen i någon vecka, och ibland går det 3v mellan gångerna. Det är ingen av oss som är stressad över sexlivet, och ingen av oss vill mer eller mindre än den andra - utan vi synkar varandra. Jag känner verkligen att vi har ett bra sexliv, och att vi har kul.

  • Anonym (Mammas råd)

    Min mamma har sagt att man skall ha sex lagom mycket. Har man sex för sällan så kommer han antingen vänstra eller vilja skilja sig, har man sex för ofta kommer han att bli  för nöjd och bekväm och slutar anstränga sig för dig. Vad lagom exakt är har hon inte sagt, utan varierar nog från par till par.

  • Anonym (Ledsen kvinna)

    ]Anonym (Mammas råd) skrev 2018-12-18 20:08:26 följande:[/quote-nick]Min mamma har sagt att man skall ha sex lagom mycket. Har man sex för sällan så kommer han antingen vänstra eller vilja skilja sig, har man sex för ofta kommer han att bli  för nöjd och bekväm och slutar anstränga sig för dig. Vad lagom exakt är har hon inte sagt, utan varierar nog från par till par.[/quote]

    Din mamma förutsatte tydligen att det alltid är mannen som vill mest, för en kvinna som blir avvisad känns det alltid hårt att det så ofta förutsätts. Konstigt råd. Nog för att jag periodvis vill skilja mej eller vänstra men inte blir man för nöjd och bekväm av så mycket sex man vill? Tvärtom då blir man ju kärleksfull och nära.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen kvinna) skrev 2018-12-18 20:21:01 följande:

    ]Anonym (Mammas råd) skrev 2018-12-18 20:08:26 följande:[/quote-nick]Min mamma har sagt att man skall ha sex lagom mycket. Har man sex för sällan så kommer han antingen vänstra eller vilja skilja sig, har man sex för ofta kommer han att bli  för nöjd och bekväm och slutar anstränga sig för dig. Vad lagom exakt är har hon inte sagt, utan varierar nog från par till par.[/quote]

    Din mamma förutsatte tydligen att det alltid är mannen som vill mest, för en kvinna som blir avvisad känns det alltid hårt att det så ofta förutsätts. Konstigt råd. Nog för att jag periodvis vill skilja mej eller vänstra men inte blir man för nöjd och bekväm av så mycket sex man vill? Tvärtom då blir man ju kärleksfull och nära.


    Kulturberikare ... vem fan tar annars sex-råd från sin mamma ... dööööhhb
  • Anonym (50 Years Of Grey)

    Man "bör" iallafall ha oftare än vi. 2-3 gånger per år har det blivit de senaste 5-6 åren (senast var i Maj förövrigt)

    Tittar man på statistik så säjer den senaste undersökningen (från 2013)
    wwwe.aftonbladet.se/redaktion/martin/sextabeller/dag1_mob.html

    "Andel som haft sex med partner den senaste månaden, i procent"
    62%

    "Sextillfällen med partner senaste månaden, befolkningssnitt"
    3,8

    Så "normalen" är alltså 3,8 ggr per månad

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (50 Years Of Grey) skrev 2018-12-18 20:48:30 följande:

    Man "bör" iallafall ha oftare än vi. 2-3 gånger per år har det blivit de senaste 5-6 åren (senast var i Maj förövrigt)

    Tittar man på statistik så säjer den senaste undersökningen (från 2013)
    wwwe.aftonbladet.se/redaktion/martin/sextabeller/dag1_mob.html

    "Andel som haft sex med partner den senaste månaden, i procent"
    62%

    "Sextillfällen med partner senaste månaden, befolkningssnitt"
    3,8

    Så "normalen" är alltså 3,8 ggr per månad


    Jo tjena ...hade mer sex som singel ju.
    Den frekvens du beskriver är ju som min hos "käftis"
    Var där typ 2013 senast ..
  • Ukklavek

    3 barn, 40+ båda två, tillsammans i 15 år. Sex så ofta det går, varierar från 2ggr om dagen till 1 gång varannan vecka. Vi älskar sex och det för oss ännu närmare varandra.

  • Anonym (Lilli)
    Anonym (50 Years Of Grey) skrev 2018-12-18 20:48:30 följande:

    Man "bör" iallafall ha oftare än vi. 2-3 gånger per år har det blivit de senaste 5-6 åren (senast var i Maj förövrigt)

    Tittar man på statistik så säjer den senaste undersökningen (från 2013)

    wwwe.aftonbladet.se/redaktion/martin/sextabeller/dag1_mob.html

    "Andel som haft sex med partner den senaste månaden, i procent"

    62%

    "Sextillfällen med partner senaste månaden, befolkningssnitt"

    3,8

    Så "normalen" är alltså 3,8 ggr per månad


    Ett genomsnitt säger egentligen ingenting. Och de är definitivt inget mått på det vanligaste resultatet. I så fall behöver man veta typvärdet. Och gärna spridningen också.

    Det finns ju definitivt massa folk som aldrig har sex eller som har sex väldigt sällan och så finns det de som har väldigt mycket sex. Vill du veta det vanligaste så måste de redovisa studien på ett annat sätt.

    Jag har dessutom hittat massa andra artiklar som refererar olika studier med helt olika resultat. Flera artiklar delar upp par och singlar där uppger paren högre frekvens 1-2 ggr/veckan beroende på ålder.
  • Anonym (50 Years Of Grey)
    Anonym (Lilli) skrev 2018-12-18 21:10:34 följande:
    Ett genomsnitt säger egentligen ingenting. Och de är definitivt inget mått på det vanligaste resultatet. I så fall behöver man veta typvärdet. Och gärna spridningen också.

    Det finns ju definitivt massa folk som aldrig har sex eller som har sex väldigt sällan och så finns det de som har väldigt mycket sex. Vill du veta det vanligaste så måste de redovisa studien på ett annat sätt.

    Jag har dessutom hittat massa andra artiklar som refererar olika studier med helt olika resultat. Flera artiklar delar upp par och singlar där uppger paren högre frekvens 1-2 ggr/veckan beroende på ålder.
    Du menar tex spriding i åldersgrupper, skillnader mellan par och singlar, skillnader mellan kön osv? Men hallå, allt det finns ju med i undersökningen jag länkade till, du kan väl åtminstone ta del av den innan du kritiserar den!

    Den studien jag hänvisar till är gjord på ett genomsnitt av svenska folket ålder 18-74 via utskickad enkät till över 3000 pers och kan inte jämföras med tex undersökningar på websidor eller facebook där bara de som är intresserade går in och röstar, men visst kan det bli lite missvisande när frågan bara avser "senaste månaden" hade kanske varit mer rättvist att frågat hur många gånger man normalt har sex varje månad eller år. Och förresten, om du tittar på undersökningen så visar den beroende på åldersgrupp ungefär det du skrev, (kanske något lägre).

    Nåväl, den första Juni 2019 släpps en riktigt stor undersökning av svenska folkets sexvanor på på uppdrag av regeringen, ska bli intressant att se.
    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/07/ny-undersokning-ska-kartlagga-svenskarnas-sexvanor/
  • Anonym (Kvinnan)

    2 gånger i veckan får vi till. Varav en ofta är på helgen. Hade gärna önskat mer.

    Vi är 30 år, har 2 barn och jobbar heltid båda 2.

  • Anonym (Lilli)
    Anonym (50 Years Of Grey) skrev 2018-12-18 22:20:28 följande:

    Du menar tex spriding i åldersgrupper, skillnader mellan par och singlar, skillnader mellan kön osv? Men hallå, allt det finns ju med i undersökningen jag länkade till, du kan väl åtminstone ta del av den innan du kritiserar den!

    Den studien jag hänvisar till är gjord på ett genomsnitt av svenska folket ålder 18-74 via utskickad enkät till över 3000 pers och kan inte jämföras med tex undersökningar på websidor eller facebook där bara de som är intresserade går in och röstar, men visst kan det bli lite missvisande när frågan bara avser "senaste månaden" hade kanske varit mer rättvist att frågat hur många gånger man normalt har sex varje månad eller år. Och förresten, om du tittar på undersökningen så visar den beroende på åldersgrupp ungefär det du skrev, (kanske något lägre).

    Nåväl, den första Juni 2019 släpps en riktigt stor undersökning av svenska folkets sexvanor på på uppdrag av regeringen, ska bli intressant att se.

    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/07/ny-undersokning-ska-kartlagga-svenskarnas-sexvanor/


    Jag har läst på flera ställen om studien du syftar på, den är säkert bra utförd men de uppgifter jag har sett redovisade i olika tidningar är väldigt simpla och förenklade och säger väldigt lite egentligen. Så är det ju kvällstidningar iof så det är väl helt förväntat.

    Eftersom de redovisade siffrorna är genomsnitt så vet vi inte vad de betyder om vi inte vet spridningen. Nej jag menar inte spridningen mellan åldersgrupper utan den totala spridningen på det insamlade materialet.

    Alltså tex hur många som svarat noll, hur många som svarat 200, hur långt ifrån genomsnittet ligger de flesta (standardavvikelse), ligger de över eller under? Då kan man räkna ut en normalfördelningskurva och se exakt vad som är vanligast förekommande bland största delen av befolkningen.
  • Anonym (50 Years Of Grey)
    Anonym (Lilli) skrev 2018-12-18 23:22:47 följande:
    Jag har läst på flera ställen om studien du syftar på, den är säkert bra utförd men de uppgifter jag har sett redovisade i olika tidningar är väldigt simpla och förenklade och säger väldigt lite egentligen. Så är det ju kvällstidningar iof så det är väl helt förväntat.

    Eftersom de redovisade siffrorna är genomsnitt så vet vi inte vad de betyder om vi inte vet spridningen. Nej jag menar inte spridningen mellan åldersgrupper utan den totala spridningen på det insamlade materialet.

    Alltså tex hur många som svarat noll, hur många som svarat 200, hur långt ifrån genomsnittet ligger de flesta (standardavvikelse), ligger de över eller under? Då kan man räkna ut en normalfördelningskurva och se exakt vad som är vanligast förekommande bland största delen av befolkningen.

    De som svarat noll ggr/månad kunde du ju se i första grafen?
    (klicka på den blå nappen så får du upp procentsatsen)
    De som haft sex den senaste månaden är 62%
    alltså är andelen som haft Noll sex 38%
    Det finns mer data om du bara klickar på de blå knapparna!

    Detta är trots allt den största studien i sverige sedan 1967, så det finns säkert betydligt mer detaljerad info om du vänder dej till institutet som gjorde undersökningen.

     


     

  • Anonym (Oftare?)

    Hej

    Jag har svårt att avgöra huruvida det är bristen på sex som leder till dåligt sexliv och sämre förhållande eller om det är problemen i förhållandet som leder till mindre frekvent sex...

    Men när vi har haft det bra har vi snittat minst en gång i veckan. Senaste 1,5 året har vi kanske snittat strax över en i månaden men mer och mer sällan. Jag känner att vi påverkas mycket av det, jag känner ett tvång att försöka så fort hon är lite sugen och hon börjar tappa attraktionen... Det är inte så att jag blir mer på utan tvärt om, jag känner att jag får dåligt gensvar och fastnar i porr istället. Porren är något vi haft till hands för att spicea till det även när det var bra, men nu är det bara ett sätt att uthärda. Tiden mellan gångerna ger min sambo press ich stress vilket leder till att vi vid flertalet försök kommer i osynk och tappar den lilla gnista som tände det...

    Alltså allt är ju individuellt men vi mår som bäst när vi har sex minst en gång varannan vecka och i snitt minst en gång i veckan. Ett lite längre uppehåll funkar om det sedan kompenseras för... då kan det va längtan istället för uppgivenhet. För oss är snittet som påverkat förhållande och sexliv mest.

Svar på tråden Hur ofta bör ett par ha sex?