• Grande Rock

    Sockerfri vegetarisk kost med högt kaloriinnehåll?

    Tänkte börja äta lite mer vegetariskt till vardags och hålla köttätandet till enstaka tillfällen på helgerna.
    Jag är för tillfället mycket överviktig och fast i ett missbruk av socker som också behöver adresseras.

    Det är inga problem för mig att äta vegetariskt då jag tycker det är gott med både kål, baljväxter och quorn/oumph etc, men det vill ju till att stoppa i sig sådana ofantliga mängder om jag ska komma upp rekommenderat kaloriintag (4000 kcal/dag) utan hjälp av socker/kolhydrater.

    Någon som har några tips, jag har inte så bra koll känner jag


    Att tro är att inte veta
  • Svar på tråden Sockerfri vegetarisk kost med högt kaloriinnehåll?
  • Grande Rock
    mammatill6 skrev 2018-12-30 22:04:48 följande:

    Men herregud, varför ska du äta 4000 kalorier per dag? Framför allt om du är överviktig?


    Skriver jag i mina uppgifter (längd, vikt, kön, ålder, träningsgrad) i en omräknare får jag till svar att ska jag konsumera 4700 kcal/dag för att hålla min vikt, 500 mindre för att ha en hälsosam viktminskning
    Att tro är att inte veta
  • Grande Rock
    Grande Rock skrev 2018-12-30 22:12:01 följande:
    Skriver jag i mina uppgifter (längd, vikt, kön, ålder, träningsgrad) i en omräknare får jag till svar att ska jag konsumera 4700 kcal/dag för att hålla min vikt, 500 mindre för att ha en hälsosam viktminskning
    Om någon med adekvat kunskap vill dubbelkolla det är jag en man i 40-årsåldern, 188cm lång, väger ca 200kg och tränar max två gånger i veckan (motionssim) som det ser ut just nu.
    Att tro är att inte veta
  • 8airam8

    Jag tror att du inte ska lita för mycket på just den räknaren. Vänd på det istället. En vuxen individ av normalformat med ett inte så värst fysiskt intensivt arbete förbränner ca 2000 kcal/dygn. För att vederbörande ska gå ned 1 kg i veckan ska denne minska sitt kaloriintag med ca 500 kcal/dygn och landar då på ca 1500 kcal. Skulle du sikta på runt 2000 kcal per dag (räkna då allt som du stoppar i munnen) så gissar jag att du hamnar ganska rätt.

    Jag gick just ned 25 kg på 4 månader. Jag var oerhört överviktig innan, har 25 kg kvar till min personliga mållinje. För att nå normalspannet i BMI räknat så är det ett antal kilon till att skala bort efter det. Mitt sätt var att gå med i en klubb på nätet, antar att man inte får göra reklam här? Där fick jag till en början rekommendationen att äta ca 1980 kcal/dygn.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • 8airam8

    Förlåt, jag läste inte ditt tidigare svar. Dina siffror är lite högre än vad mina var, men jag rekommenderar varmt att du löser medlemskap i valfri viktminskningsgemenskap. Om inte annat för möjligheten att räkna kalorier på ett mycket enkelt sätt.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Aniiee
    Grande Rock skrev 2018-12-30 22:14:38 följande:
    Om någon med adekvat kunskap vill dubbelkolla det är jag en man i 40-årsåldern, 188cm lång, väger ca 200kg och tränar max två gånger i veckan (motionssim) som det ser ut just nu.
    För mycket kalorier. Även om du väger så mycket. Ditt BMR är ca 3000 kcal och eftersom du behöver gå ner i vikt (och jag antar - vill?) behöver du inte lägga dig så mycket över det. 3300-3500 är ok där. 

    Och för att komma upp i det - fett. Du är dessutom så pass överviktig att jag i det läget skulle rekommendera LCHF (för kraftig övervikt och diabetes är enda anledningarna/situationerna jag rekommenderar det). Du kan äta vegetarisk LCHF om du vill, så länge du fixar bönor. LCHF behöver inte vara så extrem som en del vill göra det, du kan äta både potatis och morötter och apelsiner om du vill. Livsmedel med under 20% kolhydrater räknas till low carb (även om, som sagt, de mest högljudda inte tycker det).
    I have a growing lack of disgust for you
  • Meriall

    Ät avokado och fet ost i mängder. Gräddost och färskost.

    Tex friterad tortilla med avokado, färskost och rom (om du äter det, annars ngt annat salt). Gott gott gott.

Svar på tråden Sockerfri vegetarisk kost med högt kaloriinnehåll?