Inlägg från: Anonym (Olycklig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olycklig)

    Min pappa och min man kommer inte överens

    Hej!
    Jag vet snart inte ut eller in. Vi flyttade tillbaka till mitt barndomshem med min man för tre år sedan, från att ha bott på en ort långt borta från våra bådas respektive föräldrar, och mina föräldrar flyttade då från huset till en lägenhet i centrum, efter att först bott i vår gårdsbastu på gården i nästan ett år medan de väntade på att lägenheten de skulle flytta in i blev färdig. Pappa är en sån person som tycker om att snickra och pyssla med saker på gården o.s.v. Hans krav för att vi skulle få huset var att han ville behålla garaget, vilket jag tyckte var helt ok. Min man sa inte heller emot då. Nu under det senaste halvåret har livet varit en total pina. Min pappa håller på och bygger en gårdsbyggnad på vår tomt åt mig att ha som växthus (vinterträdgård), eftersom jag älskar att odla. Jag bad honom göra detta och han ställde utan tvivel upp. Han har hållit på och byggt på detta hus mer eller mindre oavbrutet sen april, d.v.s. han har varit på vår gård i stort sätt dagligen sen dess, med några mindre uppehåll för resor och annat som kommit i vägen. Mig stör inte detta alls, men min man håller på och går sönder. I somras när jag var borta gick min man och klippte av strömmen för min pappa så att han inte kunde jobba. Han har också satt hänglås på dörrarna så att min pappa inte ska komma in i gårdsbyggnaderna. Han kräver av mig att jag måste säga åt mina föräldrar att de ska frånsäga sig nyttjanderätten av fastigheten. Det har jag konsekvent vägrat honom. Jag har inte berättat detta för mina föräldrar ens vad han kräver av mig. Trots detta är mina föräldrar mycket olyckliga och jag med. Jag anser att min man är fullständigt oresonlig. Min man å sin sida tycker att min pappa går omkring och domderar och bestämmer hur vi ska ha det på gården och i förråden. Att min man helt enkelt inte får ha sina saker i fred eftersom pappa städar och flyttar på dem när han måste komma åt något annat. Min man anser att min pappa har förminskat honom och hånat honom i alla de år vi varit tillsammans (16 år, tre barn) och att han nu fått nog. Att han vägrar stå ut med det i sitt eget hem. Jag upplever det inte alls på samma sätt. Jag vet nog att min pappa har ett lite eget sätt att uttrycka sig på, som ibland kan verka hånfullt, men han menar inget illa. Min pappa är den mest snälla och hjälpsamma människa man kan tänka sig, som i ur och skur hjälpt oss när vi behövt. I förra veckan t.ex. när två stora granar föll på tomten när det stormade (varav den ena föll över huset) var pappa den första att komma dit och hjälpa oss att röja. Min man deltog överhuvudtaget inte eftersom han jobbade, utan det var jag och min pappa som skötte detta. Vad ska jag göra? Jag känner att detta gräl håller på och kosta mig mitt äktenskap. Min man kräver av mig att jag ska skuffa bort mina föräldrar och det kan jag bara inte förmå mig till. Mina föräldrar vill inget hellre än att vi ska bo kvar och de vill hjälpa oss på alla sätt de kan, men min mans agerande har gjort att de inte vågar komma in i vårt hus ens mera. Jag vill inte tvingas välja mellan mina föräldrar och min man. Jag älskar dem båda. Hjälp mig!

  • Svar på tråden Min pappa och min man kommer inte överens
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (N) skrev 2019-01-06 19:24:39 följande:

    Synd att du inte har lyssnat på din man tidigare i detta gräl. Jag kan förstå att han känner sig lite överkörd. Varför köpte ni inte en egen gård? Verkar som att det här med att ta över föräldrarnas helt enkelt inte fungerat.

    Du bad din pappa om ett växthus som skulle ta mer än 9 månader att färdigställa även fast han är där nästan varje dag? Du frågade inte ens din man om detta när du visste att han inte tycker det är så kul att ha honom där jämt?

    Klart dina föräldrar ska ha kvar nyttjanderätten men dela upp grejerna så att din mans saker kan vara någon annan stans?

    Låter som ni haft/har många möjligheter till förändring men att du agerar struts...


    Alltså min pappas vistelse på gården blev intensivare i och med bygget. Före det var han inte där varje dag. Det är ett riktigt ordentligt bygge som är vinterbonat så att man kan bo där om man vill. Det är jag som betalat för materialet, men även detta irriterar min man, som tycker att det blir för dyrt.

    Vi har haft många samtal och diskussioner om detta både med mina föräldrar och utan. Då har vi kommit överens om vissa spelregler. Saken är den att min man och min pappa har mycket skilda åsikter om vad som är viktiga saker och vad som är ordning och reda. När vi flyttade började min man slänga min pappas saker utan lov för att han skulle få rum med sina saker. Detta gillades förstås inte av min pappa. Min man fick plats i garaget att sätta upp hyllor att ha sina saker på, men inte fick han någonsin upp några hyllor, utan det var pappa som slutligen satte upp dem. Nu är de fulla med min mans saker. Allt i en enda röra, eftersom han inte har något sinne för ordning. Detta retar gallfeber på min pappa. 
    Jag orkar inte strida om saken även om jag också tycker att där ser ut som en soptipp. 
    Min man kan inte se att min pappa gör någonting bra, även om han hela tiden försöker hjälpa oss...
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Samma) skrev 2019-01-07 11:15:20 följande:

    Har exakt samma sits här, men är i din makes sits!

    Svärföräldrarna separerade för en antal år sedan och svärmor blev kvar på gården då det är hennes föräldrahem. Nu orkar hon inte längre så det bestämdes att vi skulle ta över och hon flytta till lägenhet. I väntan på inflytt bodde hon kvar i gårdshus och jag räknade dagarna till flytt. Nu har hon flyttat men hon är ändå ständigt och jämt hos oss. Hon betonar alltid att hon är så noga med att det är vårt nu och att hon inte går in i vårt privata, dvs sovrummen, men hon är i köket hela tiden. Hon messar innan hon kommer, men skulle aldrig kunna neka henne att gå in. Lämnar vi frukostbordet slarvigt avplockat i morgonstressen så är det avtorkat och fint när vi kommer hem. Jätteskönt tycker min man. Försöker jag ändra något så ändras det gradvis tillbaka för hennes sätt är rätt. Och mannen argumenterar bara för varför glasen ska stå på gamla stället och är helt blind och döv för själva grejen att jag inte får ändra något. Hela tiden är det något vi behöver hjälp med enligt make och svärmor. Än ska köttet tas tillvara efter jakten och det måste jag ju förstå att hon inte kam göra i sitt lilla kök hemma, än överraskar hon med matlådor och det är ju fantastiskt snällt och välkommet och maken är så nöjd med att få oxrulader och älgbiffar precis som han vill ha det i sin matlåda och sedan är det jul och så håller det på. Lagar jag mat så plockar hon bakom mig eller gör om och gör rätt. Eller börjar vispa ihop en sås fast jag säger att det hade jag inte tänkt, men hon gör bara lite om någon vill ha och maken myser över mammas goda sås vid bordet och svärmor är så nöjd. Och jag bara tjurig och otacksam.

    Ibland har jag handlat till särskild mat när jag slutar sent nästa dag och uttryckligen bett maken laga. När jag kommer hem så har svärmor i alla fall lagat maten, något annat eller på sitt eget vis och båda är helt oförstående inför min irritation.

    -Nej det var bättre att han gick ut och skottade, när jag nu ändå var här.

    Eller:

    -men vill du ha pasta så kokar jagupp lite till dig, det går så fort!

    Maken plockar inte ens bort sin tallrik för det gör hon så fort, det kan hon ta, hon tycker om att diska. Så låter det.

    Så hon hjälper oss hela tiden vilket naturligtvis är fantastiskt på ett vis, men det ställer oss i ständig ofrivillig tacksamhetsskuld och det är definitivt inte vårt hem.

    Maken är som sagt helt oförstående och sitter så nöjd i sin pappas gamla stol. Vi som levt ett jämställt liv i lägenhet innan. Nu börjar jag ana att detta är hans rätta jag. Det kommer sluta med skilsmässa, för gården lämnar han inte och då mammas sätt är rätt sätt att sköta saker så kommer han aldrig gränsa henne.

    Sorry om jag kapar tråden, men så kan det kännas från andra sidan.

    Hälsningar otacksam svärdotter


    Tack för sin syn på saken. Jag förstår mycket väl hur du känner det och jag kan förstå min man också i mycket MEN saken är den att varken han eller jag klarar av att sköta den här gården eller det här huset utan hjälp. Jag känner att jag drunknar i arbete. Gården är alltså stor och det finns 5 byggnader på den, varav min pappa byggt alla. Mina föräldrar kommer alltså inte in i huset objudna och de kommer inte och organiserar om i skåpen inne eller lägger sig i städning eller dylikt. De lägger sig inte heller i gårdsbastun (som min man helt har tagit över med sina datorer). Det är alltså bara garaget som pappa vill ha och som var villkoret när vi flyttade hit att han skulle få behålla. Det är inte ett alternativ att jaga bort honom härifrån. Vi har fått några hyllor där för våra saker (närmast min mans saker) och så har vi våra bilar, cyklar, trädgårdsredskap, pulkor m.m.där. Jag fick huset som gåva av mina föräldrar och de har full besittningsrätt så länge de lever. De har ändå flyttat härifrån och har inget intresse av att bo här. 
    Frågan är inte om vi har råd att köpa ett eget hus eller inte. Det har vi nog, men huset är för stort för mina föräldrar och vi har en stor familj som behöver ett stort hus. Hus är inte heller så lätta att sälja här ute på landsbygden och gården är ljuvlig med stora möjligheter för odling, som jag njuter av. Min man däremot hatar allt vad trädgårdsarbete heter och vill heller inte delta i det.

    Det är intressant att läsa alla synpunkter och hur många som tar min mans parti. Jag ska försöka tala med min pappa och ifall vi gemensamt med honom och min man gör upp spelregler för vad som gäller så att ingen ska känna sig påtrampad. 
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Kille) skrev 2019-01-06 20:01:31 följande:

    Jag brukar få nog av svärfar efter typ en helg... jag tycker det verkar som din man har haft nära oändligt tålamod som håller på att tryta.

    Nej, du ska inte behöva välja mellan din man och din far, men begränsa kontaktytan något. Vill du träffa din far, åk till honom då. Låt din man få ha sitt hem ifred.

    Angående ekonomi för växthuset så är det klart att din man har rätt att ha en åsikt i frågan, om ni har nån form av gemensam ekonomi. Håller själv på med en liknande byggnad, och vi är uppe i 200 000kr materialkostnad och vi är inte färdiga.


    Det funkar ju inte som du säger att jag ska åka hem till pappa, eftersom grejen är den att pappa har som sitt "jobb" att komma och jobba i garaget på vardagarna, eftersom han blev pensionär för ett knappt år sedan. Han har längtat efter att få jobba på alla sina projekt som han inte hunnit och orkat när han jobbade heltid.
    Han börjar klättra på väggarna om han måste sitta instängd i en lägenhet hela dagarna. Under några månader på vintern är mina föräldrar i Spanien och då njuter min man av att pappa inte är här. Jag tycker att det är jobbigt eftersom vi inte får någon hjälp med barnen och övriga sysslor?

    Gällande ekonomin för bygget är det bara ett svepskäl, för vår ekonomi tillåter nog det med råge. Inte har det ens blivit särskilt dyrt med tanke på att det blir som ett hus som är beboeligt även på vintern, fast med stora fönster mot söder.
  • Anonym (Olycklig)
    Aiyana skrev 2019-01-08 10:33:05 följande:
    Var det en klar överenskommelse mellan er och din pappa att din pappa skulle ha full tillgång till garaget för att kunna jobba där på vardagarna? Om din man gick med på det när ni flyttade dit så är det ju ett muntligt avtal som gäller. 
    Jo så är det. Det var klart överenskommet, så det kan vi inte frångå. Om vi inte kan leva med att ha pappa i garaget så har vi bara som alternativ att flytta härifrån och det vill ingen, inte min man, inte jag och inte mina föräldrar heller.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Pappagris) skrev 2019-01-08 10:39:52 följande:
    För mig låter det som att ingen har ork att driva gården ensam. Vad händer om dina föräldrar inte kan eller orkar om nått år? Allt kan hända.

    Din pappa har en dröm som han utövar tillsammans med dig. Ni planerar och fantiserar om framtiden på gården. Utan din man.. han ska bara finna sig. För det är ditt.. eller hur?!
    Det där är väl inte sant?! Det är jag och min man som i huvudsak sköter fastigheten, med hjälp av min pappa eftersom vi inte orkar med allt själva. Min mamma deltar inte, för hon är sjuk och orkar inte. Hon är inte heller problemet, men hon mår dåligt av situationen.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (...) skrev 2019-01-08 11:15:36 följande:

    Tycker alla här har en ganska snäv bild av vad familj är. Förstår TS dilemma och nära relation till sina föräldrar. Mannen kände till premisserna från början men verkar vilja både ha kakan och äta den. TS och mannen hade inte kunnat bo på gården utan stödet från TS pappa/föräldrar med det praktiska kring skötsel och underhåll av 5 byggnader. Tycker det är jäkligt onödigt att ha så stort behov av att pissa revir som maken har, istället för att uppskatta vad pappan gör och vilka fördelar det ger.


    Jo så känner jag också att det är. Jag förstår inte varför han är otacksam, samtidigt som jag nog har en viss förståelse för att svärföräldrar kan bli lite mycket ibland. Hans mamma städar som en tok hemma hos oss när hon kommer. Hon organiserar om i skåp och hämtar prydnadsföremål som vi inte vill ha. Hon kastar mina krukväxter eller beskär dem för att de enligt henne är för stora. Hon tvättar och manglar allt som finns i smutstvättskorgen. Efter att hon varit hittar man inget i köket för att "allt" har fått nya platser. Hon inreder om i barnens rum och städar bort deras kläder, som enligt henne är för små (fast de inte är det). Det kan jag tycka att blir lite jobbigt, men hon är inte här så ofta och jag tänker att hon menar väl. Hans mamma och min pappa är på det sättet ganska lika. Frågan är bara hur man löser detta på ett konstruktivt sätt. Jag tror att vi måste försöka diskutera saken med pappa och försöka få honom att förstå att han kan fråga först innan han gör något och att han inte behöver vara här precis hela tiden.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (fattar) skrev 2019-01-08 13:13:06 följande:
    Gud vilka gränslösa familjemedlemmar ni verkar ha! Har ni alla svårigheter inom samma område? Utom din man då, som verkar önska viss integritet och familjeliv med fru och barn.

    Knäcken med din svärmor är kanske att hon inte är där så ofta - tänk dig in i att hon är där dagligen. Du får ha dina grejer på en liten hylla i köket, men du får sätta upp hyllan själv. Och hon klagar ständigt över att du har det stökigt på hyllan...

    Hon och din man drar igång ett jätteprojekt med en matta som ska vävas som ska täcka hela er sovrumsvägg. Den kostar massor med pengar och kräver att svärmor tillbringar alla dagar från 8-17 i ert sovrum och väver. Men hon vill ju bara hjälpa till... och väven är din mans drömprojekt. De har hållit på i 1½ år nu... Ingen har frågat dig om du vill ha mattan eller hur mycket pengar du tycker att mattan får kosta. 
    Haha, jag kan inte låta bli att fnissa när jag läser detta. Fast så här skulle det garanterat vara ifall vi skulle ha flyttat in med hans föräldrar. Svärmor föreslog det faktiskt, men då sa jag nej och där var min man och jag rörande överens. Jag bodde faktiskt ensam hos svärföräldrarna en sommar när jag jobbade på den ort där de bodde och jag kom hem bara till helgerna. Jag var varje fredag fullständigt frustrerad av att ha varit där med dem hela veckan. T.ex. när jag satt och läste vid köksbordet kom hon och släckte lampan, för att det antagligen drog för mycket ström :D
    Nej hualigen! Så farligt tycker jag inte att det är med min pappa. Men men, det är svårt det här med gränsdragningen när det gäller föräldrarna. Man vet ju att de vill väl och man vill inte såra dem eller ställa till med bråk...
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (klara) skrev 2019-01-08 13:48:49 följande:
    Överenskommet var att garaget är din pappas. Var ligger garaget i förhållande till huset? Vad gör din pappa i garaget och hur mycket syns/störs det i huset att han är där?

    Överenskommet var inte att han skulle tillbringa flera månader att bygga ett växthus. Det är bra och snällt av honom att göra detta men hur kan det ta så lång tid? Ska växthuset byggas så får din pappa lägga andra projekt åt sidan så att det snabbt blir klart. Kanske även bestämma att det endast byggs på "kontorstider" när du och din man är på jobbet.

    Frågan är också varför ni ska bo på en så stor gård att ni inte klarar av att sköta den själva. Vad är det för jobb som ni inte klarar av? Går det att tex riva några av gårdshusen som gör gården så svårskött?

    Ni vill inte flytta skriver du. Inte du, inte din man och inte dina föräldrar.

    Vad dina föräldrar vill i den här frågan är inget ni ens ska tänka på. Kan de inte sköta gården själva och ni inte sköta gården heller, så får de ju förstå att gården kanske inte kan bli kvar i familjen.

    För jag skulle tro att fortstätter det såhär, att ni bara ser din man som "otacksam" och som problemet, så kommer han tillslut att inte vilja bo kvar. Kanske inte idag, kanske inte imorgon, men tillslut kommer ni driva iväg honom.
    Då är din pappa ännu äldre och hur ska ni då kunna sköta gården, du och din pappa ensamma?

    Du måste, för att rädda det här - först sätta dig ner med din man och lyssna! Fråga hur han vill ha det, vad som ni måste ändra på. Därefter bör du och din man gemensamt fatta beslutet som är bra för er båda. Ni ska båda känna er nöjda med beslutet även om ni kanske inte får 100% som ni vill.

    Därefter ska du meddela din pappa. Inte fråga, meddela om hur det ska vara. För det är inte hans gård längre, den är nu din och din mans.
    Jag tror att det är enda sättet! Du riskerar annars att förlora din man, och förlorar du honom så förlorar du ju gården också iom att du inte kan sköta den själv.
    Garaget är ca 40 m nedanför huset. Växthuset/vinterträdgården som han bygger nu är ca 40 m från huset också fast åt andra hållet. Inte märks det av att pappa är här annat än att hans bil är på gården. Han brukar vara här mellan kl 9 och 17 ungefär på vardagar. På helgerna håller han "ledigt". Han kommer inte in i vårt hus och han kommer inte och pratar med oss heller när vi går ut, utan han pysslar i lugn och ro med sitt. Jag tror mera att det stressar min man det faktum att pappa är här än vad han faktiskt gör här. Vi jobbar ju på vardagarna så inte kan vi ändå vara ute på gården.
    Att riva gårdsbyggnaderna är inget alternativ. De är alla relativt nya och det är inte själva byggnaderna som är det stora problemet utan trädgården, simbassängen, värmesystemet, snöskottandet, gräsklippandet o.s.v. Det finns alldeles fruktansvärt mycket att göra hela tiden bara för att saker inte ska förfalla. När man samtidigt har heltidsjobb och tre barn så finns det inte så mycket tid. Därför är pappa en tacksam hjälpande hand att ha...(tycker jag alltså)
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Kille) skrev 2019-01-08 13:57:59 följande:
    Fast din man vill ju uppenbarligen inte ha den typen av hjälp, i alla fall inte i den omfattningen.

    Jag känner igen det där med att klättra på väggar om man inte har något att göra, och jag bygger en massa varje år. Men jag skulle aldrig få för mig att göra det hos mina barn, om jag inte är 100% välkommen där. Det låter som att din pappa skulle behöva en sommarstuga eller något liknande att snickra på.
    Haha, det har han redan! :D Men den är färdigbyggd...
Svar på tråden Min pappa och min man kommer inte överens