• Gunilla1963

    Ex:s begravning

    Jag skrev om detta i en annan gammal tråd men den kanske kräver en egen tråd om jag ska få några råd


    Jag bröt upp med min ex-man sedan 25 år, för ganska exakt 5 år sen. Vi separerade och jag skaffade ny bostad. Våra söner var i stort sett vuxna när detta skedde. 


    Efter 1 år träffade jag min nuvarande man. Vi blev förtjusta i varandra och ljuv kärlek uppstod och vi har ett fantastiskt liv tillsammans. 


    Strax före nyår skulle mina två söner hälsa på sin pappa. Ingen öppnar när de ringer på. De har dock nyckel så de låser upp och går in i hans lägenhet. Där ligger deras pappa kall, livlös och stendöd. 


    Givetvis har denna plötsliga bortgång berört mig också, och jag har någon slags sorg som är svår att definiera. Vi delade nästan 25 år tillsammans, har två söner tillsammans, men jag valde att separera från honom eftersom jag behövde något annat och det fanns inga känslor kvar i vår relation. När jag nu funderar på att gå på mitt ex begravning var min första tanke att det främst skulle vara som ett stöd för våra söner. Jag har dock under veckorna som har gått även kommit fram till att jag vill säga några ord på minnesstunden för att hedra mitt borgångna ex. 


    Min nuvarande man har reagerat starkt på detta. Först har han erbjudit sig att följa med på begravningen för att stötta mig. Jag har sagt att jag inte är säker på om jag vill det. Han har då reagerat ännu starkare som att han känner att jag stöter bort honom. Han tycker att om jag håller ett tal på begravningen vilken underbar pappa mitt ex var åt våra söner, att det är ett slags hyckleri, och varför jag inte har sagt det till exet medan han levde. Det gjorde jag väl i o f s i tid och otid men det kan ju inte vara fel att säga det på en minnesstund heller? Jag kan till viss del förstå min nuvarande mans reaktion, då han har sett mitt ex som något slags hot, att jag ska jämföra dem med varandra, även om jag aldrig har gjort det. Plus att jag under det gångna året bröt helt med exet eftersom han aldrig hörde av sig eller tog initiativ till saker, som när våra söner fyllde år etc. Detta tyckte min nuvarande man givetvis var bra, men nu är det som att han på något konstigt sätt känner sig hotat eller bortstött när jag säger att jag troligtvis inte vill att han ska följa med på begravningen. Hur tycker familjeliv jag ska göra? 


     

  • Svar på tråden Ex:s begravning
  • Gunilla1963

    Sent omsider, tack för era svar och synpunkter!


    Om en vecka är begravningen. Jag har sagt till min nuvarande man att jag inte vill att han ska vara med. Han har accepterat det men förklarar för mig att han känner sig dissad, och att han är störd över att jag har haft tankarna på mitt ex en hel del sista tiden. Det är förstås sant men har man inte varit i den här situationen är det nog lätt att tycka och ha åsikter om hur man borde vara eller bete sig. Sorgen lägger sig som en hinna och givetvis blir ens nuvarande relation lidande. Jag hoppas att jag och min nuvarande man reder ut det hela och kan gå vidare, trots att det har varit och är en jobbig tid. 

Svar på tråden Ex:s begravning