• shivas

    Fler med barn som inte bajsar själv?

    Era stackare. Jag vet precis hur påfrestande det är att ha ett barn som inte bajsar.

    Vår son hade problem från ungefär två veckors ålder och han hade dessutom ont i magen när han inte fick bajsat. Varken vi eller bvc förstod varför han inte kunde bajsa. Någon gång varannan vecka bajsade han själv men då hade han väldiga problem och ont fram till dess. Jag upplevde det, precisa som du säger, att han inte hade "rätt teknik". Det har nu ordnat upp sig för flera månader sedan och han är nu snart ett år.

    Vi försökte med magdroppar, katrinplommonpuré, mixade mogna päron (guld värt för att hålla igång hans mage), laktulos (till slut 10ml per dag), magmassage (som han aldrig gillade), pysventil (som aldrig fungerade) och till slut microlax som blev vändpunkten. Kanske hjälpte allt det andra till att smörja upp magen och så men inget fungerade som microlaxen. Jag var så emot allt som inte var naturligt men när barnmorskan på bvc så till oss att använda microlax minst varannan dag under en period, detta för att tarmarna skulle få "lära sig arbeta och trycka ut bajset" ungefär, så tvekade jag faktiskt inte. Och det verkar varit det som fick allt att funka för efter den hjälpen så kan han bajsa själv.

    Han var drygt sex månader när det ordnade upp sig och har bajsat själv så gott som varje dag sedan dess. Han fortsatte få laktulos i någon månad efter att det ordnat upp sig och mixade päron får han fortfarande i gröten varje dag. Nu funkar allt som det ska och han kan äta allt utan problem.

    Kanske kan ni prata med bvc om att hjälpa er dotter på liknande sätt och se vad de säger? Jag hoppas innerligt att det snart ordnar upp sig för er. Nu ska jag sluta gömma mig på toa, för att kunna skriva detta, och gå ut till min något klängiga son. :)

Svar på tråden Fler med barn som inte bajsar själv?