• Anonym (anonym12)

    Min man skriver till andra tjejer

    Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska bekämpa.. Så hoppas jag på lite hjälp och åsikter från många goda människor här.


    Jag har varit gift i 12 år (jag: 31 år, min man 35). Vi har haft våra ups and downs men har alltid hittat tillbaka då vi älskar varandra.


    Min man skriver till andra tjejer, till de han känner och inte känner. Första gången jag kom på honom var för 8 år sedan på facebook, det var chattar med massor av tjejer.. Han lovade att sluta.. Sen kom jag på honom igen, sen igen, sen igen.. En gång blev det lite allvarligare med en tjej, då han fick lite känslor för henne.. Då hamnade vårt äktenskap i botten. För 3 år sedan separerades vi, för att se vad vi vill och om vi kan vara utan varandra. Vi var i vår sin lägenhet i 5 månader, men bestämde oss att ge kärleken en chans till.


    Nu har jag varit hemma i 3 år. Allt var perfekt mellan oss, jag började tom lita på honom (!!). Vårt äktenskap var bättre en aldrig, vi bråkade inte, mycket mys, pussar, kramar, kärleksförklaringar. Men jag var tvungen, jag var bara tvungen att dubbelkolla.. En kväll kollade jag i hans telefon (efter 3 år) och hittat på Instagram ?Fan vad jag tänker på dig?, till en tjej som vi båda känner. Hon är förresten 21 år gammal. Förresten, han var inte ful när han skrev till henne. Nykter alltså. Då började allt falla på plats, då fattade jag att han aldrig slutat göra detta och att han höll på med detta hela tiden.. När jag konfronterade honom, började han nästan gråta och sa att han inte visste varför han var tvungen att göra det, han sa att det var typ lek och spänning. Och att förklara en gång till- det är inget fel i vårat äktenskap, bara tvärtom. Han bad om en chans till, att förbättra sig, vilket jag innerst inne vet att aldrig kommer hålla..  Han gav mig hans kod till mobilen. När jag försöker få upp det och prata med honom om det, så vill han inte då han säger att han skäms. Man kan skämmas om man gör fel en gång, 2 gånger, men hur fan kan man skämmas om man väljer att göra samma fel 100 gånger?? Vi har 1 barn. För övrigt är han en mycket fin människa, och jag vet att han älskar mig mer än sitt liv (jag överdriver inte..). Men jag förstår inte- varför gör han det om han älskar mig? Varför väljer han att såra mig? Jag vet inte hur jag ska sluta tänka på det.. Såna knivar har man fått 100 gånger i ryggen nu, jag vet inte? Vissa säger att det finns såna män som har det i blodet, som söker efter spänning på det sättet vilket inte betyder nåt för de egentligen, att de bara måste ha bekräftelse..

  • Svar på tråden Min man skriver till andra tjejer
  • Ascendere

    Du får nog välja mellan att leva med en player, som det verkar en person med narcissistiska drag med stort bekräftelsebehov, eller separera för chansen att han kommer att ändra sig är nog minimal. 

  • CitronTulo

    Han fortsätter för att han märker att han kan.. du är ju fortfarande kvar hos honom fast han gör detta upprepade gånger!
    Han kommer inte sluta..

  • Anonym (anonym12)

    Vad göra? Be honom gå till en psykolog eftersom han verkligen har ett problem? Gå i parterapi- Vilken bara hade handlat om honom.. Jag vet inte vart jag ska ta mig till.. För övrigt är jag lycklig, så det är väldigt svårt att veta hur man ska göra/bestämma sig.

  • Anonym (suck)
    Han har klarat sig undan i alla dessa år, varför skulle han sluta nu? 
    Han kommer hålla på så här till sin död, du kan inte förändra honom. Hade det gått hade du ju lyckats under denna långa tid! 
  • Pope Joan II
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 08:52:56 följande:

    Vad göra? Be honom gå till en psykolog eftersom han verkligen har ett problem? Gå i parterapi- Vilken bara hade handlat om honom.. Jag vet inte vart jag ska ta mig till.. För övrigt är jag lycklig, så det är väldigt svårt att veta hur man ska göra/bestämma sig.


    Det är väl bättre att du går till en terapeut? Han har inget problem med hur han lever och uppför sig, det är det du som har. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 08:52:56 följande:

    Vad göra? Be honom gå till en psykolog eftersom han verkligen har ett problem? Gå i parterapi- Vilken bara hade handlat om honom.. Jag vet inte vart jag ska ta mig till.. För övrigt är jag lycklig, så det är väldigt svårt att veta hur man ska göra/bestämma sig.


    Hur kan du skriva att du är lycklig? Det är du väl inte? Ja kanske över barn, jobb osv, men knappast över relationen för då hade du inte skrivit tråden. 

    Jag hade lämnat, hur jobbigt det än var men jag kan inte stå ut med tanken på att min man skulle gåroch tänka på X antal andra kvinnor i tanken, specielt inte efter allt ni har prata om saken! Även om han aldrig skulle träffa dem som blir det förtroligheter när man skriver till varann, det går inte att undvika. Saker han skulle pratat med dig om, pratar han med andra om. Delar med sig av sitt liv till dessa "okända". 

    Tänk er att ni är i sängen, ska ha sex, men egentligen tänker han på den snygga unga tjejen han chattade med för 5 minuter sen. kul? 
  • Elviram

    Hej! Jag såg nyligen en TEDtalk som jag verkligen rekommenderar och tror att den kan ge en förklaring.

    Finns att se här:





    The secret to desire in a long-term relationship heter den

  • Anonym (anonym12)
    Elviram skrev 2019-01-11 09:33:56 följande:

    Hej! Jag såg nyligen en TEDtalk som jag verkligen rekommenderar och tror att den kan ge en förklaring.

    Finns att se här:

    The secret to desire in a long-term relationship heter den


    Tack, har precis lyssnat på den. Det handlar mycket om kärlek vs. lust. Hon är bra. kan jag få dina personliga tankar/uppfattningar om talken?
  • Elviram
    Anonym (anonym12) skrev 2019-01-11 10:42:12 följande:

    Tack, har precis lyssnat på den. Det handlar mycket om kärlek vs. lust. Hon är bra. kan jag få dina personliga tankar/uppfattningar om talken?


    Jag tänker att man förväntar att sin partner ska vara allt. Man vill ha tryggheten men också spänningen. Tryggheten får han av dig men saknar spänning vilket han istället får av att snacka med andra tjejer. Det är som hon säger i början att det vi tidigare hade en by för förväntar vi oss nu att en person ska ge och det är omöjligt.

    Jag tror att han verkligen älskar dig men saknar det oförutsägbara. Han har ett behov som du inte kan tillfredsställa och du ska inte heller behöva tillfredsställa alla hans behov. De kan tillfredsställas på andra sätt men hans sätt är helt klart fel! Bryta upp vardagen med något nytt med dig eller vänner kan vara ett annat sätt.

    Tror han har fastnat i att skriva med tjejer för att det alltid är tillgängligt. Så fort han känner sig uttråkad så är det bara att ta fram mobilen. Det ger också en form av bekräftelse vilket kan betyda olika för andra. Vissa kan behöva det för dåligt självförtoende andra för att känna sig sedd och viktig.

    Ska ni kunna komma vidare och för att han ska kunna bryta sitt beteende så måste ni prata. Han flyr nog för han inte vet hur han ska hantera det och kanske inte själv vet varför han gör som han gör. Då kan det vara stor hjälp att gå till en professionell.

    Jag har på sätt och vis varit där han är. Man blir beroende och det är svårt att sluta. Jag tog bort alla sociala medier förutom fb för där var jag ändå inte aktiv. Satte mobilen på ljudlöst och haft det nu i två månader och det har varit så skönt! Man blir omedvetet stressad av all kontakt. Stress över att svara stress över att ingen ha skrivit stress av att dölja stress över skuldkänslor m.m.
  • Anonym (anonym12)
    Elviram skrev 2019-01-11 11:24:57 följande:
    Jag tänker att man förväntar att sin partner ska vara allt. Man vill ha tryggheten men också spänningen. Tryggheten får han av dig men saknar spänning vilket han istället får av att snacka med andra tjejer. Det är som hon säger i början att det vi tidigare hade en by för förväntar vi oss nu att en person ska ge och det är omöjligt.

    Jag tror att han verkligen älskar dig men saknar det oförutsägbara. Han har ett behov som du inte kan tillfredsställa och du ska inte heller behöva tillfredsställa alla hans behov. De kan tillfredsställas på andra sätt men hans sätt är helt klart fel! Bryta upp vardagen med något nytt med dig eller vänner kan vara ett annat sätt.

    Tror han har fastnat i att skriva med tjejer för att det alltid är tillgängligt. Så fort han känner sig uttråkad så är det bara att ta fram mobilen. Det ger också en form av bekräftelse vilket kan betyda olika för andra. Vissa kan behöva det för dåligt självförtoende andra för att känna sig sedd och viktig.

    Ska ni kunna komma vidare och för att han ska kunna bryta sitt beteende så måste ni prata. Han flyr nog för han inte vet hur han ska hantera det och kanske inte själv vet varför han gör som han gör. Då kan det vara stor hjälp att gå till en professionell.

    Jag har på sätt och vis varit där han är. Man blir beroende och det är svårt att sluta. Jag tog bort alla sociala medier förutom fb för där var jag ändå inte aktiv. Satte mobilen på ljudlöst och haft det nu i två månader och det har varit så skönt! Man blir omedvetet stressad av all kontakt. Stress över att svara stress över att ingen ha skrivit stress av att dölja stress över skuldkänslor m.m.
    Jag blev tårögd, allt stämmer det du skriver. Min syster är psykolog och hon sa precis likadant som du säger. Hon sa: hade jag haft en sådan kärlek och omsorg av min man så hade jag inte brytt mig det lilla minsta. So what om han söker lite spänning ibland? han är inte fysisk otrogen, om han skriver nåt ibland är väl inte hela världen..
    Men jag har svårt att släppa det.. Känner att jag är väldigt upp och ner emotionellt, jag kan vara hur glad som helst och sen i nästa moment hur ledsen som helst.
    Problemet är att han inte vill prata om det, han menar han skäms.. Som jag skrev i mitt inlägg, hur kan man skämmas om man gör samma misstag om och om igen?? Nu har det gått 3 veckor och tex i förgår försökte jag prata med honom, men det gick inte.
    Förra sommaren kom jag på ett telefonnummer i hans mobil till en tjej vilken han träffade på en krog.. så inte allt är bara via sociala medier.
    Jag är fullt medveten om att han aldrig kommer att botas.
Svar på tråden Min man skriver till andra tjejer