• Postman

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    MsFry skrev 2019-01-29 10:16:21 följande:

    Du inledde ditt inlägg med: ?du tycker med andra ord...? och sen en radda påståenden jag inte alls skrivit eller håller med om.

    Det är att tillskriva mig åsikter. Du behöver inte hålla med mig i sak men lägg inte på mig åsikter jag inte har eller påstå att jag ?resonerar dumt? bara för att du inte håller med.


    Som jag skrev tidigare men som du uppenbarligen inte förstår....jag använde din logik som exempel på hur dumt det du skrev lät. Det är skillnaden. Men jag förstår att du inte förstår.
  • Postman
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:24:10 följande:
    1.Jag frågade om han (som jag citerade) inte förstod eftersom han uttryckte att han inte förstod mitt inlägg. Visst kunde jag uttryckt frågan lite mer inlindat för att inte trampa någon på tårna, men han verkade medvetet missförstå så jag blev irriterad.

    2.Normer är oskrivna regler som finns i samhället. Det är en norm att vi har kläder på och inte går nakna till affären trots att det är varmt ute. Det är en norm att man inte pratar högt för sig själv. Skulle man göra det tror folk man är galen. Det är en norm att vi hälsar på varandra genom att skaka hand. Det är en norm att män har kortklippt (oftast), trots att de lika gärna kunde ha håret långt och lockat eller tjocka flätor. Det är en norm att pojkar ska bära byxor, inte kjol. Det finns alltså normer, det är inget som feminister hittat på, utan de finns. Däremot anser feminister att normerna för hur män och kvinnor bör ändras, och det kan man hålla med om eller tycka annorlunda om. Vissa normer är gemensamma för alla ( vi går inte nakna hur varmt det än är), vissa gäller bara kvinnor (en kvinna ska inte ha yvigt hår under armarna) andra bara män (män bär byxor, inte kjol, och inte alltför färgglada mönster).

    3. En förklaring som forskare brukar ge till varför pojkar presterar dåligt i skolan handlar om att pojkar inte kan/vill identifiera sig med kvinnliga lärare, och därför inte vill ta till sig av den kunskap de representerar.

    Detta fenomen är även känt från andra områden, tex litteraturen, där flickor gärna läser böcker om och identifierar sig med manliga huvudpersoner, medan pojkar inte läser böcker med kvinnliga huvudpersoner. Det handlar alltså inte om att kvinnorna saknar självförtroende, utan att pojkar inte vill se upp till kvinnor.

    Återigen vill jag påpeka att jag inte vill skuldbelägga pojkarna för detta. De följer den norm som finns i samhället, och det är inte deras fel, utan både kvinnor och män upprätthåller normerna.

    Frågan är bara vad man gör åt det. Fler manliga lärare? Försöka ändra normer så att kvinnligt inte anses som mindre värt? Har du egna förslag?
    Den som du citerade var jag men det kanske du missade.

    Ja jag vet att det finns allehanda normer så men det finns ingen direkt mansnorm som man vill lasta på alla män. Det är det jag vänder mig emot.

    Jag tror faktiskt inte att de flesta män, pojkar har problem med att se upp till en kvinna. Nu har jag inte läst dessa rapporter men jag håller inte med de forskare som påstår de. 

    En bra start att förändra är förstås att få en långt mer manlig personal i alla former av barn och ungdomsverksamhet. Självklart i skola, fritids, dagis osv. Tyvärr är väl män så gott som outtalat förbjudna att arbeta med små barn. 

    Kvinnor måste också släppa taget om barnen, låta män ta ansvaret och få göra på sitt sätt, idag är det alldeles för många kvinnor som alltid ska ha allt gjort på sitt viss, inget annat duger. Finns mycket mer att göra men det var bara några axplock.
  • Postman
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:34:41 följande:
    Varför så aggressiv ton? Nog går det lättare att debattera om man inte angriper varandra och hånar de som tycker annorlunda?
    Aggressiv ton? jag har ingen aggressiv ton, då läser du med helt fel tonart. Det är inte min avsikt.

    Jag håller helt med...det går lättare att debattera om man inte angriper varandra och hånar de som tycker annorlunda, exakt så.
  • Postman
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:40:43 följande:
    Du menar på samma sätt det varit snedfördelat i hundratals år då männen dominerade alla högre poster? Intressant att det först nu blir ett problem, nu när kvinnorna börjar ta över dessa platser. Väldigt intressant.

    Skulle det inte vara mer rättvist om det blev ett faktiskt maktskifte?
    Hur tänker du nu?? Ett fel ersätts med ett annat fel?

    Två fel gör ett rätt...knappast. Det du nu sa rimmar inte ett dugg med ett jämställt samhälle...men ett jämställt samhälle är kanske inte det du vill ha.


  • Postman
    Lånehajen skrev 2019-01-29 11:30:45 följande:
    Det är helt ologiskt att lägga någon skuld alls på människor som lever idag för vad deras förfäder har gjort. Däremot bör man förstås ta lära av tidigare fel som gjorts för att undvika att de sker igen.
    Precis, så sant. Man undrar ju hur folk är funtade som resonerar annat, inte undra på om krig och elände fortsätter på vårt jordklot. 
  • Postman
    AnteBerg skrev 2019-01-29 12:40:53 följande:
    Kvinnor är mjukare??? pyttsan!
    Ja tjena, tror inte det heller faktiskt.
  • Postman

    [quote=79403150][quote-nick]annabellelee skrev 2019-01-29 13:06:21 följande:[/quote-nick]

    Jag är glad om du inte vill ha en aggressiv ton! Mycket lättare att prata då. Fast jo, det finns en mansnorm. Utseendemässigt ska män (enligt normen) ha kort hår, inte smink eller stora smycken, shorts eller byxor - tänk dig en man med håret i blonda flätor, läppstift och pärlhalsband så blir det lätt att känna att han har "klätt ut sig", och då blir man medveten om att det finns en utseende-mansnorm som han brutit mot.

    Också för beteende finns normer. En man ska uppvakta kvinnan, inte tvärtom, en man ska vara ganska tuff och gärna stark säger mansnormen. En liten pojke som är blyg snäll och lite räddhågsen ses av andra som inte så manlig. Är man en välanpassad snäll "plugghäst" som gör som fröken säger får man inte hög status som kille. Det förstår förstås de små pojkarna och anpassar sig efter det.

    Observera att normerna upprätthålls av både män och kvinnor. Det patriarkala systemet handlar inte om att männen förtrycker kvinnor, om att både män och kvinnor är fast i roller. Ja, vissa kvinnor villbinte släppa in män i uppfostran, och vissa män vill inte ta ansvar. De är bådas, allas uppgift.

    Det feministiska projektet handlar om att män och kvinnor ska bli jämställda, slippa förminskade och begränsande roller, och det tjänar BÅDE män och kvinnor på. Att ställa män mot kvinnor och tro att "nu när män mår sämre är väl ni feminister nöjda" är bara dumt.

    Någon gjorde liknelsen med andra världskriget och det är väl bara att se på Versaillesfreden för att se att det inte blir bra när någon grupp känner sig förfördelad.

    [/quote

    Nej jag är inte arg, får fundera över hur jag skriver om jag nu uppfattas som aggressiv, det är inte min mening.

    Tja allehanda normer finns men det finns som sagt ingen direkt mansnorm som säger eller lär män hur vi ska vara. De normer du beskriver varierar stort och som du skriver så influeras vi av varandra och i den miljö man är i. Inget konstigt alls, så kommer det alltid förbli.

    Jag tycker nog minsann att alla idag får klä sig hur man vill när man vill. Tycker snarare det är en avsaknad av stil och finess idag. Alla bara kräver att få se ut och göra som denne vill i alla slags sammanhang. Man kräver respekt av andra men vill sällan respektera andra själv.

    Den feministiska projektet ger jag inte ett dugg för, bara läsa härinne hur den agendan går. Tvärt emot vad du skriver så upplever jag den feministiska agendan både mansförminskamde och mansbegränsande. Sen håller jag med om att man inte ska ställa könen emot varandra men det är ju det som sker i samhället idag. Alla tjatar om vem som är mest drabbad och offer istället för att fokusera på hur vi gör rätt.

    Något patriarkalt system har vi inte i Sverige. Det är en ren myt.

  • Postman
    Mimosa86 skrev 2019-01-30 21:10:00 följande:

    Jag ska säga dig en sak. Jag har knutit min hand i fickan i hela miitt liv, lett sött, inte tagit ton, varit den goda stämningens beskyddarinnna, varit hjälpsam och städat upp för andra som grisat. För några år sen slutade jag med det och började istället ifrågasätta och vara obekväm. Jag upplever inte det som otrevligt.

    Jag har hög moral och ett krav på mina medmänniskor som jag inte viker en tum från och ja jag är till och med värre IRL. Så sent som förra månade läxade jag upp en av mina bästa väninnor som gick i säng med en gift man med en ovetandes gravid fru.

    Jag ställer krav på folk, Samma nivå oavsett kön. Därför blir jag irriterad på sådana här trådar där man initierar att det skulle ligga på kvinnor att styra upp mäns liv. Jag anser att män är kapabla att ta samma ansvar över sina studier, sina liv och sina relationer och sina barn precis som kvinnor.


    Med samma logik så borde då kvinnor vara kapabla att ta samma ansvar för sina karriärer, sina liv och framförallt löner precis som männen. Det kan då inte vara männens ansvar att styra upp kvinnors liv.
  • Postman
    Mimosa86 skrev 2019-01-30 20:47:40 följande:

    Nej nej nej, kvinnor fick rösträtt långt efter männen. Det var i första hand över medelklass och adels män som hade rösträtt. Sen röstades det igenom att även arbetarna (enbart männen) skulle få rösträtt men det dröjde länge innan kvinnornas rösträtt gick igenom trots manifest på hundra tusentals namnunderskrifter och omfattande kampanjer från kvinnor runt hela Sverige.


    Läs på lite om rösträtt innan ni tävlar om vem som det är mest synd om. Det stämmer dåligt det du skriver. Googla får du se.
  • Postman
    pyssel skrev 2019-01-31 06:46:25 följande:

    Det hade väl varit så som "ni", när det passar agendan, brukar påstå att kvinnodominerade arbetsplatser är.


    Det är stor skillnad. När kvinnor drabbas av orättvisa förväntas hela samhället agera eller reagera, det ska pratas om det i alla sammanhang. När män drabbas så är uppmaningen skyll er själva, det kan ni ha. De ska knyta näven i fickan och bara hålla käften.
  • Postman
    misil skrev 2019-02-01 19:39:33 följande:

    I världens mest feministiska land Sverige har vi dom största skillnaderna mellan pojkar och flickors resultat i världen.

    Det finns två saker man kan göra för att snabbt höja pojkarnas resultat 1 mer katederundervisning 2 daglig idrott,detta har man vetat om en längre tid.Såg programmet Ekdal och Ekdal på SVT där man diskuterade pojkars skolresultat och även pratade om dessa två åtgärder och varför man inte infört dessa,det som mest förvånade mig var att programledarna inte förstått att det finns starka krafter i samhället som aktivt motarbetar att pojkar ska höja sina resultat och därför har dessa inte införts.

    Tyvärr ser många feminister och kvinnor det som en seger i könskriget att betydligt fler tjejer än killar blir högutbildade,eftersom man på så sätt ska utjämna orättvisor dvs att strunta i och diskriminera pojkar är en rättvisehandling,detta är självklart ett feltänk eftersom det leder till stora kostnader för samhället inte bara genom att det t,ex blir fler killar som söker sig till kriminalitet,utan även för att vi får betydligt färre välutbildade driftiga unga män som startar eller utvecklar befintliga företag(vilket män är bra på) som står pall i den globala konkurrensen och ger skatteintäkter till den offentliga sektorn.

    Förövrigt visar dom flesta studier som gjorts att välutbildade män är mer jämställda än lågutbildade,vilket man tycker borde vara en aha upplevelse för dom flesta.


    Jag är öppen för att införa könsuppdelade skolor. Tror killarna skulle må betydligt bättre utav att slippa ha med tjejer i skolan.
  • Postman
    Progressiv skrev 2019-02-02 02:40:15 följande:

    Finns det något positivt med att vara pengafixerad ö h t?


    Ja om man vill ha en bra lön måste man delvis vara pengafixerad. Män är mer fixerade vid pengar än kvinnor, därför tjänar män bland annat också mer än kvinnor.
  • Postman
    Ignoramus skrev 2019-02-02 01:33:00 följande:

    OCH VICE VERSA.


    Absolut och jag kan också känna att det är bra om arbetsplatserna är könsuppdelade med. Det blir alltid struligt så fort det kommer in kvinnor på en mansdominerad arbetsplats.
  • Postman
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 09:29:08 följande:

    Stämmer det verkligen?

    Män är mer fixerade att tjäna pengar men eftersom kvinnor har en tendens att välja lika eller uppåt bland män i den ekonomiska hierarkin så väljer de ju också mannen efter hans pengar.

    Om man tittar på hur föräldrar delar upp föräldraledigheten, att ha så pass bra ekonomi att man kan klara sig på mindre pengar räcker inte för att föräldraledigheten ska delas lika, när mannen och kvinnan tjänar lika mycket så delas det mer lika. Det kan ju bero på att mannens pengar bidrar till en högre levnadsstandard tills man tjänar lika mycket. En annan faktor kan vara att högavlönade kvinnor prioriterar olika, de verkar ju själva vara fixerade vid egna pengar och karriär.

    Det påminner lite om Cassie Jaye, f.d. radikalfeminist som kände sig som missgynnad i förhållandet för att hon fick göra mer hushållssysslor men när hon lyckades konstatera att hon hade ju valt att jobba med något hon trivdes med så hon tjänade mindre, hon hade inte heller lust att jobba lika mycket som sin man som tog ett större ekonomiskt ansvar så började hon känna sej som den mer  privilegierade i förhållandet


    Om det stämmer vet jag inte men det är min upplevelse efter 35 år i arbetslivet. Män är långt mer fixerade vid att tjäna bra. Tjänar de inte bra så letar många vidare eller ligger i och försöker att få upp lönen. Kvinnor är inte lika fanatiska plus att de hellre jobbar mindre än mer. Men som sagt, min upplevelse.

    Det är det många män som har kostsamma hobbies eller andra dyra matriella ting men att det är för att ha någon form av dragningskraft på kvinnor har jag aldrig hört.
  • Postman
    Progressiv skrev 2019-02-03 23:55:04 följande:

    Det är vice versa där med. Kvinnor tycks antingen tävla om *vems* den nye anställde killen är (läs: se upp till honom/gulla med honom) alternativt inte inkludera honom alls.


    Ja kanske, det vet jag inget om. Jag vet mer om när man försöker blanda könen på arbetsplatsen, då blir det alltid krångligt. Kvinnor är alltid känsligare för vad som sägs, görs och hur det ser ut på arbetsplatsen. Det är mycket enklare med män, de jobbar bara på sen om det inte finns gröna växter i fönstren eller om någon drar en snuskig historia det skiter de fullständigt i.
  • Postman
    Progressiv skrev 2019-02-03 23:55:04 följande:

    Det är vice versa där med. Kvinnor tycks antingen tävla om *vems* den nye anställde killen är (läs: se upp till honom/gulla med honom) alternativt inte inkludera honom alls.


    Ja kanske, det vet jag inget om. Jag vet mer om när man försöker blanda könen på arbetsplatsen, då blir det alltid krångligt. Kvinnor är alltid känsligare för vad som sägs, görs och hur det ser ut på arbetsplatsen. Det är mycket enklare med män, de jobbar bara på sen om det inte finns gröna växter i fönstren eller om någon drar en snuskig historia det skiter de fullständigt i.
  • Postman
    Progressiv skrev 2019-02-04 22:47:01 följande:

    Jag tycker att vi män borde göra mer som kvinnor. Avdramatisera hela livet, helt enkelt.


    Det är väl precis det män gör i dag, avdramatiserar. Jag kan känna att det är kvinnorna som dramatiserar allt alldeles för mycket.
  • Postman
    Progressiv skrev 2019-02-04 22:50:06 följande:

    Visst, en del kvinnor kacklar nog mest. Men samtidigt säger de som det är, istället för att ständigt hålla käft och tiga som jag antar att män ibland gör.

    Poängen är hursomhelst att det *manliga* sättet att bete sig långtifrån alltid är det bästa, tvärtom faktiskt.


    Håller inte alls med, kvinnor är mästare på att tjata runt om ett problem många gånger med och det är aldrig gott nog. Även om alla försöker göra det bra då är det inte bra det heller för då seglar det upp nåt annat att tjata om.

    Vem säger att det manliga sätter är bäst? Självklart är det inte så , känns som du har fastnat i att bara för det är manligt sätt är det likhetstecken med dåligt. Det sker massor med sätt idag åt alla håll.
  • Postman
    Progressiv skrev 2019-02-04 22:50:06 följande:

    Visst, en del kvinnor kacklar nog mest. Men samtidigt säger de som det är, istället för att ständigt hålla käft och tiga som jag antar att män ibland gör.

    Poängen är hursomhelst att det *manliga* sättet att bete sig långtifrån alltid är det bästa, tvärtom faktiskt.


    Håller inte alls med, kvinnor är mästare på att tjata runt om ett problem många gånger med och det är aldrig gott nog. Även om alla försöker göra det bra då är det inte bra det heller för då seglar det upp nåt annat att tjata om.

    Vem säger att det manliga sätter är bäst? Självklart är det inte så , känns som du har fastnat i att bara för det är manligt sätt är det likhetstecken med dåligt. Det sker massor med sätt idag åt alla håll.
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem