• Anonym (Ivy)

    Han ska adoptera barn med sitt ex!

    Jag tar det från början. Mitt pojkvän var gift i några år innan vi träffades. Hans fru föddes med en missbildning på livmodern så hon kan inte få barn. Deras förhållande tog slut genom att hon var otrogen med en barndomskompis. Min pojkvän blev då jättearg och flyttade ut ur deras bostadsrätt och in i en egen hyresrätt och sa att han aldrig kommer kunna ha ett förhållande med henne mer, all tillit är borta och att han vill ha noll kontakt för att komma över henne.

    Hon ringde och skrev som en galning i tre månader men han höll fast vid det och hon slutade.

    Det gick nio månader till och sen träffades vi. Han förklarade då detta och sa också att han kommit över henne nu och att han tror att han förlåtit henne. Hon hade visst en kris då för att båda hennes systrar fick barn nästan samtidigt. Jag tycker inte det är en ursäkt till otrohet men hon mådde visst dåligt. Nåväl.

    Han tog aldrig upp kontakten med henne igen utan bara sköt det på framtiden för han ville inte att det skulle påverka vår nya relation. Han ville dock att de skulle bli sams innan skilsmässan och bodelningen. Jag accepterade detta. De hade ju ingen kontakt och vi är inte ens sambos.

    Nu tog han tag i det och kontaktade henne en tid sen och fick en chock. De hade ställt sig i adoptionskö tidigare och han hade antagit att hon meddelat dem när han gjorde slut men hon säger att hon glömt (tror inte på det...). Nu har de hört av sig en tid innan min pojkvän hörde av sig till henne med ett barnbesked! En liten tvååring. Hon säger att hon så gärna vill ha det här barnet och ber min pojkvän att inte förstöra något. Hon säger att hon helst vill ta hand om det själv.

    Min pojkvän däremot blev som förbytt när han hörde det här. Han tänker inte bara inte förstöra det utan tänker ta en full papparoll för barnet. De har pratat ihop sig (på sms, de har inte träffats än) och bestämt att barnet bor hos henne till en början (de ska skiljas officiellt ett år efter barnet kommit, hon ska köpa ut honom ur bostadsrätten) och han hälsar på henne några gånger i veckan och ibland barnvakta och när barnet är tryggt ska han börja ha det mer och mer och sen ska de ha vv.

    Först var hon negativ till att han skulle vara med men nu är hon väldigt pepp, skickar bilder på barnet och håller på. En till jobbig sak är att hon sagt att hon har känslor för honom kvar. Min pojkvän sa att han inte har det.

    Vad ska jag göra? Känns inte bra detta.

  • Svar på tråden Han ska adoptera barn med sitt ex!
  • LadyMommy

    Egentligen är det inte större skillnad än att lämna en gravid fru tycker jag iaf. Hela adoptionsprocessen kan jämföras som en graviditet som de gått igenom tillsammans och nu ska de få ett efterlängtat barn. Han verkar ändå vara en man som håller sina löften och därmed också ett kvitto på en pålitlig person som du ska hålla hårt i. Han har inte träffar sitt ex sen han lämnat, hade han haft känslor och velat hade han gjort det.

    Han har velat ha barn länge och du har förmodligen inte ens lekt med tanken pga din ålder.

    Så visst, du har två val men lämnar du honom nu kommer du alltid undra vad hade hänt om du stannat.

    Jag hade gett det en chans, och stöttat han.

    Finns ändå inga garantier att ni förblir tillsammans, med eller utan barn så satsa och se. Samt är det bara fördel att du är med från starten än om du träffat någon med äldre barn.

  • Arlene

    Nej det är absolut INTE att likställa med att vänta ett biologiskt barn.
    Man måste sätta sig in i vad adoption menas.
    Det finns regler att följa och det är inte bara föra att krångla till det.
    Barn som adopteras har ofta redan utsatts för flera separationer.
    Dom lämnas bort av sina föräldrar av olika orsaker, det kan vara fattigdom, ensamstående mammor som inte har något val, barn med olika funktionshinder eller annat. Dom kan ha fått bo i olika fosterhem eller på barnhem.
    Det är aldrig samma som att få vara i ett hem med en eller två föräldrar.
    Dom här barnen har ofta svårt med anknytning eftersom dom ofta inte haft en och samma person som tagit hand om dom.
    Dom sträcker armarna till vem som helst för att få lite närhet, mat osv.
    Dom får sen flytta till ett främmande land.

    De flesta länder har olika regler för att man ska få adoptera ifrån deras land.
    Tex att man har ekonomisk trygghet, viss ålder osv.
    Olika länder har olika regler.
    Vissa länder godtar att singelföräldrar adopterar men många länder gör det inte.
    Här har ts ex och fru (jag fortfarande fru) ansökt om att adoptera som familj.
    Om det inte gäller längre måste man ändra ansökningen.
    Man kan inte ljuga och säga att man adopterar som ett gift par tillsammans i en familj.
    Man ljuger för adoptionsbyrån i Sverige, till adoptionsbyrån i det landet barnet kommer ifrån och soc, i Sverige.

    När man ska hämta hem ett barn åker man till det landet och stannar en längre tid för att lära känna barnet och anknyta till det. Man skriver på papper som familj,
    Ska ts kille och hans ex spela teater och bo ihop under flera veckor inför dom personer ifrån landets adoptionsbyrå och barnhem, fosterfamilj mm? är det ok
    Dom skriver på papper och intygar att dom är en familj, om det kommer fram blir det lätt problem för andra familjer som ska adoptera ifrån det landet, man förstör för andra.
    När man kommer hem skriver man på papper om föräldraskap och boende, ska dom ljuga för adoptionsbyrån och soc.?
    Är det verkligen lämpligt?
    Självklart skiljer sig föräldrar som har adopterat men här går man in från början med att separera trots att barnet under veckorna i hemlandet knutit band till bägge föräldrarna.
    Ska barnet utsättas för det????????
    Varken adoptionsbyrån eller soc kommer att acceptera upplägget.
    Ts kille bor ju inte med sitt ex eller är han fortfarande skriven där?

    När adopterade barn kommer till Sverige är det jätteviktigt att barnen lär sig knyta an till föräldrarna och man ber alltså tex mormor och morfar, farmor och farfar och andra släktingar att inte tex plocka upp barnen när dom gråter, inte sitta och krama osv för mycket den första tiden just för att barnet ska lära sig vem som är förälder.
    Man kan adoptera som singel men samma råd gäller.
    Ts ex kille måste ju spela teater under veckorna i landet, spela lyckliga familjen 
    men när han kommer hem ska han mot alla råd ändå bara hälsa på ett par ggr i veckan? 
    Vad ska ts göra, hon kan inte ta någon roll i det hela på länge.
    Som sagt dom kommer inte att få adoptera på det här sättet.
    Dom förlänger bara tiden för ett barn ifrån att komma till en familj.

    Ts väljer en kille som vill ljuga, har haft 2 år på sig att skilja sig, för vad, jo för att han vill bli sams med exet först?????????
    vad har han gjort för att bli det då? inget.
    Sen för att inte göra ts upprörd, det är väl när man träffar någon ny man verkligen skiljer sig.
    Larv, han ville inte skilja sig. Dom visste att dom stod kvar i adoptions kön.
    Nu måste han bo ihop med exet i fler veckor utomlands, kommer säkert att bo hemma hos exet för barnets skulle ibland om han inte flyttar in föra barnets skull.
    Dom kommer att behöva spendera mycket tid ihop.
    Vad är ts i det hela?
    Hon är ihop med en gift man som nu ska adoptera (eller vill) med sin fru!!!!!!
    hon är inte ex fru ens. 
    Dom ska bo ihop utomlands och sen spendera mycket tid ihop när dom kommer hem. 
    sen är dom beroende av varandra för lång tid framåt, barnet kommer att gå först hela tiden och det är som det ska vara. 
    Är ts med på det hela, vad är hennes roll?
    Det tycker jag hon ska tänka ut.

    Men barnet måste vara viktigast, denna adoption är inte rätt!!!!!!!

  • Anonym (Freddiemannen)
    LadyMommy skrev 2019-01-16 12:18:23 följande:

    Egentligen är det inte större skillnad än att lämna en gravid fru tycker jag iaf. Hela adoptionsprocessen kan jämföras som en graviditet som de gått igenom tillsammans och nu ska de få ett efterlängtat barn. Han verkar ändå vara en man som håller sina löften och därmed också ett kvitto på en pålitlig person som du ska hålla hårt i. Han har inte träffar sitt ex sen han lämnat, hade han haft känslor och velat hade han gjort det.

    Han har velat ha barn länge och du har förmodligen inte ens lekt med tanken pga din ålder.

    Så visst, du har två val men lämnar du honom nu kommer du alltid undra vad hade hänt om du stannat.

    Jag hade gett det en chans, och stöttat han.

    Finns ändå inga garantier att ni förblir tillsammans, med eller utan barn så satsa och se. Samt är det bara fördel att du är med från starten än om du träffat någon med äldre barn.


    Herregud! Hennes kille är på väg att skaffa barn med en annan kvinna. Som dessutom är hans fru!! En adoptionsansökan är INTE samma som en graviditet. En adoptionsprocess kan avbrytas utan att ett ofött barn dödas, det kan inte en graviditet. Måtte TS inte lyssna på dig (vars åsikt starkt avviker från nästan alla som kommenterat). 
  • Anonym (alkolina)

    Alltså, jag sitter och kokar av detta.
    Vilken hemsk kvinna som gör så här mot ett barn. När man adopterar ett barn så ska man ju för det försa åka och hämta det, det är inte något som kommer på rullbandet på Arlanda. Man ska resa som familj, man förväntas stanna en tid. Sedan ska man ta hem barnet, det ska vara förberett. Det ska finnas ett nätverk som kan stödja. Man kommer ha problem med språket, kommunikation. Barnet kommer vara förvirrad, rädd. Och hon tänker skicka iväg det varannan vecka???? Det värsta jag hört.

    Sedan är det meningen att man ska ta semestrar tillbaka till landet, för att barnet ska ha anknytning. Hur är det tänkt gå till mellan henne och honom?

    Snäll, ring adoptionsbyrån och stoppa detta. Det hon gör mot barnet är inte ok. Det borde räknas som barnmisshandel.

    Om hon vill ha barn kan hon skriva upp sig som familjehem via kommunen och få en långtidsplacering, det barnet kan hon sedan adoptera när det är stort nog. Men att ljuga och dölja fakta så här... Nej.. Jag gråter.

  • LadyMommy
    Arlene skrev 2019-01-16 13:07:35 följande:

    Nej det är absolut INTE att likställa med att vänta ett biologiskt barn.

    Man måste sätta sig in i vad adoption menas.

    Det finns regler att följa och det är inte bara föra att krångla till det.

    Barn som adopteras har ofta redan utsatts för flera separationer.

    Dom lämnas bort av sina föräldrar av olika orsaker, det kan vara fattigdom, ensamstående mammor som inte har något val, barn med olika funktionshinder eller annat. Dom kan ha fått bo i olika fosterhem eller på barnhem.

    Det är aldrig samma som att få vara i ett hem med en eller två föräldrar.

    Dom här barnen har ofta svårt med anknytning eftersom dom ofta inte haft en och samma person som tagit hand om dom.

    Dom sträcker armarna till vem som helst för att få lite närhet, mat osv.

    Dom får sen flytta till ett främmande land.

    De flesta länder har olika regler för att man ska få adoptera ifrån deras land.

    Tex att man har ekonomisk trygghet, viss ålder osv.

    Olika länder har olika regler.

    Vissa länder godtar att singelföräldrar adopterar men många länder gör det inte.

    Här har ts ex och fru (jag fortfarande fru) ansökt om att adoptera som familj.

    Om det inte gäller längre måste man ändra ansökningen.

    Man kan inte ljuga och säga att man adopterar som ett gift par tillsammans i en familj.

    Man ljuger för adoptionsbyrån i Sverige, till adoptionsbyrån i det landet barnet kommer ifrån och soc, i Sverige.

    När man ska hämta hem ett barn åker man till det landet och stannar en längre tid för att lära känna barnet och anknyta till det. Man skriver på papper som familj,

    Ska ts kille och hans ex spela teater och bo ihop under flera veckor inför dom personer ifrån landets adoptionsbyrå och barnhem, fosterfamilj mm? är det ok

    Dom skriver på papper och intygar att dom är en familj, om det kommer fram blir det lätt problem för andra familjer som ska adoptera ifrån det landet, man förstör för andra.

    När man kommer hem skriver man på papper om föräldraskap och boende, ska dom ljuga för adoptionsbyrån och soc.?

    Är det verkligen lämpligt?

    Självklart skiljer sig föräldrar som har adopterat men här går man in från början med att separera trots att barnet under veckorna i hemlandet knutit band till bägge föräldrarna.

    Ska barnet utsättas för det????????

    Varken adoptionsbyrån eller soc kommer att acceptera upplägget.

    Ts kille bor ju inte med sitt ex eller är han fortfarande skriven där?

    När adopterade barn kommer till Sverige är det jätteviktigt att barnen lär sig knyta an till föräldrarna och man ber alltså tex mormor och morfar, farmor och farfar och andra släktingar att inte tex plocka upp barnen när dom gråter, inte sitta och krama osv för mycket den första tiden just för att barnet ska lära sig vem som är förälder.

    Man kan adoptera som singel men samma råd gäller.

    Ts ex kille måste ju spela teater under veckorna i landet, spela lyckliga familjen 

    men när han kommer hem ska han mot alla råd ändå bara hälsa på ett par ggr i veckan? 

    Vad ska ts göra, hon kan inte ta någon roll i det hela på länge.

    Som sagt dom kommer inte att få adoptera på det här sättet.

    Dom förlänger bara tiden för ett barn ifrån att komma till en familj.

    Ts väljer en kille som vill ljuga, har haft 2 år på sig att skilja sig, för vad, jo för att han vill bli sams med exet först?????????

    vad har han gjort för att bli det då? inget.

    Sen för att inte göra ts upprörd, det är väl när man träffar någon ny man verkligen skiljer sig.

    Larv, han ville inte skilja sig. Dom visste att dom stod kvar i adoptions kön.

    Nu måste han bo ihop med exet i fler veckor utomlands, kommer säkert att bo hemma hos exet för barnets skulle ibland om han inte flyttar in föra barnets skull.

    Dom kommer att behöva spendera mycket tid ihop.

    Vad är ts i det hela?

    Hon är ihop med en gift man som nu ska adoptera (eller vill) med sin fru!!!!!!

    hon är inte ex fru ens. 

    Dom ska bo ihop utomlands och sen spendera mycket tid ihop när dom kommer hem. 

    sen är dom beroende av varandra för lång tid framåt, barnet kommer att gå först hela tiden och det är som det ska vara. 

    Är ts med på det hela, vad är hennes roll?

    Det tycker jag hon ska tänka ut.

    Men barnet måste vara viktigast, denna adoption är inte rätt!!!!!!!


    Puha, orkar inte läsa allt. Jag försöker se det från det positiva sidan om hon väljer att stanna.
  • LadyMommy
    Anonym (Freddiemannen) skrev 2019-01-16 14:13:32 följande:

    Herregud! Hennes kille är på väg att skaffa barn med en annan kvinna. Som dessutom är hans fru!! En adoptionsansökan är INTE samma som en graviditet. En adoptionsprocess kan avbrytas utan att ett ofött barn dödas, det kan inte en graviditet. Måtte TS inte lyssna på dig (vars åsikt starkt avviker från nästan alla som kommenterat). 


    Måste jag tycka som alla andra? Löjlig du är!

    Det är väl bättre för barnet att hon/han kommer till kärleksfulla föräldrar än kvar på ngt barnhem? Frågan är när den får nästa chans att bli adopterad? Tror inte de skickas ut på rullande band från hemmet precis!

    Intrycket jag fått av TS kille är att han verkar vara vettig kille och en kvinna som längtat efter barn i många år!

    Hon verkar ha kommit med en bra plan till killen (som kan funka i praktiken men tiden får utvisa) och inte hotat/utnyttjat sitsen som många andra kvinnor hade gjort.

    Vad TS ska göra får hon bestämma själv! Men tycker att allt går att lösa bara man vill det.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (alkolina) skrev 2019-01-16 20:20:18 följande:

    Alltså, jag sitter och kokar av detta.

    Vilken hemsk kvinna som gör så här mot ett barn. När man adopterar ett barn så ska man ju för det försa åka och hämta det, det är inte något som kommer på rullbandet på Arlanda. Man ska resa som familj, man förväntas stanna en tid. Sedan ska man ta hem barnet, det ska vara förberett. Det ska finnas ett nätverk som kan stödja. Man kommer ha problem med språket, kommunikation. Barnet kommer vara förvirrad, rädd. Och hon tänker skicka iväg det varannan vecka???? Det värsta jag hört.

    Sedan är det meningen att man ska ta semestrar tillbaka till landet, för att barnet ska ha anknytning. Hur är det tänkt gå till mellan henne och honom?

    Snäll, ring adoptionsbyrån och stoppa detta. Det hon gör mot barnet är inte ok. Det borde räknas som barnmisshandel.

    Om hon vill ha barn kan hon skriva upp sig som familjehem via kommunen och få en långtidsplacering, det barnet kan hon sedan adoptera när det är stort nog. Men att ljuga och dölja fakta så här... Nej.. Jag gråter.


    Men jösses. Ditt förslag är ju ÄNNU vidrigare!!!! Det finns inget som heter långtidsplacering och placerade barn ska jobbas hem INTE stjälas och adopteras!
  • Arlene

    Nej du ser det inte ifrån den positiva sidan om du ser det ifrån barnets sida.
    Situationen är inte bra bra för barnet. Läs på om adoptioner.
    Men det spelar ingen roll vad du tycker, om du skulle komma i den situationen att du skulle adoptera skulle du få veta varför och förstå.
    Vi som är insatta i adoptioner resonerar annorlunda.
    Barnet kommer först i alla lägen.

  • Anonym (Stina)
    LadyMommy skrev 2019-01-16 20:36:51 följande:

    Måste jag tycka som alla andra? Löjlig du är!

    Det är väl bättre för barnet att hon/han kommer till kärleksfulla föräldrar än kvar på ngt barnhem? Frågan är när den får nästa chans att bli adopterad? Tror inte de skickas ut på rullande band från hemmet precis!

    Intrycket jag fått av TS kille är att han verkar vara vettig kille och en kvinna som längtat efter barn i många år!

    Hon verkar ha kommit med en bra plan till killen (som kan funka i praktiken men tiden får utvisa) och inte hotat/utnyttjat sitsen som många andra kvinnor hade gjort.

    Vad TS ska göra får hon bestämma själv! Men tycker att allt går att lösa bara man vill det.


    Det är ÅR av kö för att få adoptera. Det är verkligen inte så att det inte finns andra möjliga adoptivföräldrar. Det finns mängder.

    När detta par gjorde sin adoptionsansökan blev de utredda av socialtjänsten. Några viktiga frågor då var hur deras förhållande är, hur de löser konflikter, vilket kontaktnät de har, hur de ser på sitt gemensamma föräldraskap. Hade de sagt ens 10% av det TS skriver hade de inte blivit godkända. De skulle klassas som olämpliga. Och det finns som sagt en lång lista av lämpliga föräldrar som kan ge barnet vad det behöver. Så du vet helt enkelt för lite för att kunna uttala dig.
Svar på tråden Han ska adoptera barn med sitt ex!