Inlägg från: oshark |Visa alla inlägg
  • oshark

    Frågor om Fertility Friend

    FruW85 skrev 2019-01-17 16:52:46 följande:

    Jag har några saker som jag inte riktigt förstår och som jag inte hittat svar på i deras egna faktasidor. Någon som använder FF och har bra koll? :)

    1. Varför vill dom inte sätta ut min äl? Är det för liten ökning trots att jag ändå tycker det känns som en tydlig skillnad mellan innan och efter äl?

    2. Varför tycker den att jag ska ha mens en vecka efter äl (dvs imorgon)? Är det för att den inte lyckats bekräfta äl och går efter min normala cykellängd?

    3. Varför tycker dom att jag ska vänta till den 30e med att testa? Dvs 19 dagar efter prel äl och 12 dagar efter dom tycker att jag ska ha min mens? Brukar dom rekommendera så långt efter?


    Du har en ganska hoppig kurva, så det är troligtvis därför den inte vill sätta ut ÄL. Min förra cykel betedde sig min temp lite ovanligt så även fast jag fick mens på ÄL+12 som cykeln innan och nu är på CD8 i min nya cykel har den inte bekräftat ÄL förra cykeln utan strecket är fortfarande streckat som ditt.

    Jag skulle börja med att plocka bort alla tempar som är tomma cirklar. En tom cirkel betyder att FF tycker att tempen är tagen vid en avvikande tid. Så avmarkera dem och se om något ändras?

    Ja, eftersom att de inte kunnat bekräfta ÄL så kommer de säga att mensen ska komma den dagen den brukar komma enligt din normala cykellängd.

    Om FF tycker att de är väldigt oregelbunden eller inte kan bekräfta ÄL sätter de ut ett testdatum långt efter BIM för att försöka skydda dig från att testa negativt flera gånger innan mensen kommer.
  • oshark
    FruW85 skrev 2019-01-20 16:21:31 följande:

    Ja, förra cykeln vågade den dock sätta ut trots lika hoppig kurva. Den behöll även utsatt äl trots att jag tog bort alla utom 4 tempningar innan äl så därför blev jag lite fundersam den här cykeln. Speciellt när den andra appen bekräftade 7e som äl.

    Jag har testat att ta bort dom, men det är inte så att det bara är dom höga eller låga som är vita så det blir ingen direkt skillnad.. Tycker att trots att tempen är hoppig så tycker jag mig se en tydlig ökning. Den har fortsatt öka sedan dess också..

    Dag 48 i cykeln och 19 dagar efter äl kändes bara så sent, (för senare än så borde jag inte haft äl) men det är ju sant, inte konstigt att dom tar till lite extra.. 


    Nä, jag vet, men jag tänkte om det blir färre upp och ner kanske den ändrar sig jag skulle inte tänka så jättemycket på det dock, min såg som sagt likadan ut förra cykeln men jag hade definitivt ÄL och troligen den dagen de satt ut eftersom jag fick mens på ÄL+12.

    Har du sett att FF har små "tidbits" under kalendern? Där fick jag upp en en gång som förklarade varför de satte ut testdag så sent, men deras beskrivning var lite bättre än det jag skrev :-P

    Kan man skriva in temperatur i Flo dock? För om det inte är en temp-app kan den ju inte avgöra om du haft ÄL. Sen kan du absolut ha haft ÄL den 7e, men anledningen till att FF inte tycker det är nog dippen på vad som skulle varit ÄL+4 kombinerat med att du haft flera tempar som legat i höjd med de första höga temparna efter den 7e. Sen är det ju inte ovanligt att man dippar runt ÄL+4/5 eftersom man får ett östrogentillskott då. Jag dippar alltid där.
  • oshark

    Ibland får man hjälpa FF lite på vägen. Här är min förra cykel. CD18, när jag hade ÄL, tempade jag egentligen 2h senare än vanligt och hade förstås gått och lagt mig sent eftersom det var nyårsdagen. Men tempen då var 36,35 så jag vet att ÄL inte hade skett. FF vägrade dock sätta ut ÄL när jag hade den tempen som avaktiverad, så jag gick in på en hemsida där man kan konvertera sin temp till vad den "borde" varit om man vaknat samma tid och skrev in den tempen. Då satte de ut ÄL.

    Det som var onormalt i min cykel denna gång var att jag fick två halvhöga tempar. Vanligtvis får jag en halvhög strax under 36,4 dagen efter ÄL och sen blir dagen efter det ännu högre. Men den här gången förvirrade jag FF genom att inte följa mitt mönster.

Svar på tråden Frågor om Fertility Friend