• wirro12

    19 månader autism?

    Hej.

    Skriver detta då jag en tid reagerat på att det kanske är något annorlunda med våran kille. Han är som rubriken lyder 19 månader gammal, snart 20.

    Han är en glad liten kille med en jäkla humör, inget konstigt i det men vi är lite oroliga i att hans tal och lek inte utvecklas som jämnåriga barns. Han kan säga ungefär 10-15 ord dock ned väldigt dåligt uttal, dock vet jag inte riktigt hur bra uttal dom har i denna ålder och hur många ord som är normalt att kunna. Dock säger han bara hej, iiil (bil), kaa (kaka), däää (där), tutte och nä, resten av orden han kan måste han fråga "kan du säga anka" osv. Han kan låta som några djur och pekar i böcker och vill vad man ska säga vad det är för nått eller så pekar han på en bil och säger iil eller pekar på ett får och säger bää. Annars pekar han inte förutom på det han vill ha, typ en leksak han inte när eller så. Han tittar inte heller dit man pekar eller följer blicken. Gillar att snurra på hjulen på bilar och även sätta lock och andra runda saker i snurr. Dock ledsnar han fort och gör något annat, fastar inte i sitt snurrande utan är kontaktbar. Kasta saker gillar han också att göra. Det är väl liksom det som är hans lek han snurrar och kastar. Kan leka med någon leksak "rätt".

    Han är intresserad av andra barn men inte av att leka med dom eller så utan mest titta på dom och kommer dom för nära så blir han ofta rädd, dock inte för jämnåriga bekanta barn men för nya ansikten.

    Han vet vad han heter, känner igen våra röster och kommer ibland om man ropar men ibland får man säga hans namn 10ggr innan han ens tittar upp på en.

    Sover väldigt bra och har alltid gjort sen han börja sova hela nätter utan mat.

    Inga problem med mat utan äter det mesta.

    Kan inte stapla mer än en kloss på en annan utan vill bara riva. (Radar inte upp)

    Kan inte äta med sked eller gaffel om man inte sätter dit maten åt han. Kan ta och stoppa själv i munnen men inte sätta fast/upp maten på besticken.

    Inte intresserad av att rita utan kastar bara iväg kritorna.

    Kan läsa av känslor, om man skrattar så skrattar han, ser man bekymrad eller ledsen ut när han ramlat så börjar han gråta. Dock är han sämre på att läsa av om man säger åt han, så skrattar han mest en i ansiktet.

    Slår ibland oss föräldrar och fattar inte när vi säger åt han.

    Sträcker upp ärmarna mot en när han vill komma upp i famnen.

    Väldigt krämig och pussig.

    Älskar att dansa och härma videor på Youtube.

    Leker inte några låssaslekar.

    Bra ögonkontakt, vill gärna att vi ska se vad han gör. Vill gärna ha applåder när han snurrar på grejer och kastar bollar.

    Har mycket ljud för sig som "ahahaaah" tex.

    Kröp vid 10,5mån, gick när han var 13,5mån. Lite klumpig motorisk.

    Förstår betydligt mer än han kan säga, att vi ska gå ut, bada, sova, äta, nu kommer pappa hem, byta blöja, borsta tänderna osv.

    Vet vart magen, näsan, huvud, kinder, knä och fot är, på sig själv. Kan inte visa vart mammas eller pappas är.

    Var nyligen på 18 månaders kontroll på BVC och dom verkar inte tycka att det finns något att oroa sig för men litar inte på att hon är så kompetent våran bvc sköterska då hon fått endel klagomål.

    Vill understryka att detta är en oro jag och min sambo har, vi älskar vårat barn oändligt med eller utan diagnos. Söker inte problem utan det här är något vi båda oroat oss över och vet såklart att ni inte kan säga om han har det eller inte utan söker mest råd och svar från ni som faktiskt har erfarenhet av denna diagnos. Så snälla var snälla mot oss ????

  • Svar på tråden 19 månader autism?
  • legomum

    Mycket av det du tar upp som exempel är han för liten för. Annat är helt normalt för åldern.

    Sedan växer barn olika i sin utveckling på samma sätt som med det motoriska.

    Släpp att ditt barn skulle ha någon form av diagnos.

  • lövet2

    Jag ser ingenting alls i din beskrivning, som tyder på autism. Däremot verkar du ha orimliga förväntningar på honom. Han är för liten för mycket av det du räknar upp.

  • Meriall

    Tycker inte det låter som autism. Han verkar ligga helt åldersadekvat i allting. De ska kunna säga 10 ord i den åldern. Djurläten räknas som ett ord.

  • wirro12
    lövet2 skrev 2019-01-21 20:10:13 följande:

    Jag ser ingenting alls i din beskrivning, som tyder på autism. Däremot verkar du ha orimliga förväntningar på honom. Han är för liten för mycket av det du räknar upp.


    Avsaknaden av att peka, snurra på hjulen på bilar och inte leka låssaslekar är varningsflagg för autism vid 18 månaders ålder. Är mitt första barn och vet att man inte ska jämföra men är mitt första barn och svårt att veta vad som är "normalt" och inte. Har ingen egen erfarenhet av autism och inte av andra barn heller.
  • legomum
    wirro12 skrev 2019-01-21 20:24:05 följande:

    Avsaknaden av att peka, snurra på hjulen på bilar och inte leka låssaslekar är varningsflagg för autism vid 18 månaders ålder. Är mitt första barn och vet att man inte ska jämföra men är mitt första barn och svårt att veta vad som är "normalt" och inte. Har ingen egen erfarenhet av autism och inte av andra barn heller.


    Även om vissa saker kan tyda på en ev autismdiagnos då ska du ta till dig att barn gör inte allt.

    På samma sätt som vissa barn kryper och andra inte. En del ställer sig upp och bara går en del får kämpa länge länge med balansen.

    Sedan har du som med mina barn. Den förste började prata runt halvåret och hade otroligt ordförråd vid 12 månader, lite av hans grej. Tvillingarna hade eget språk och började knappt prata med riktiga ord förren efter tvåårsdagen.

    Som tvilling har du fördel med att du alltid har en kompis och de började ganska tidigt att leka tillsammans. Då var de två år.

    Rollekar kom senare.

    Fortsätt lek och undersök världen med din lilla. Stirra dig inte blind på saker hon inte kan.... än. Det kommer.

    Gå med i någon föräldragrupp och lär känna andra föräldrar och öppna förskolan är bra så du ser andra barn.

    Börjar man tänka att något är fel är det lätt att man inte kan släppa det.

    Prata med din bvc sköterska och be henne förklara allt du undrar över. För kanske att det är lättare att ta till sig information i ett samtal än här.
  • Anonym (Karin123456789)

    Låter som en helt normal 19-månaders kille.

  • Erkens mamma

    Ett av mina barn har autismdiagnos. Han är 15 år nu..

    När han var liten var det vissa saker som stod ut.

    Han var väldigt rädd för ljud -blev livrädd om någon nös tex.

    Han lekte med samma leksaker typ hela tiden. Sedan efter en period bytte han ut dem och lekte med något annat väldigt intensivt.

    Han pratade väldigt tidigt och hade/ har oerhört stort ordförråd. Min son har ingen språkstörning trots sin diagnos utan är verbalt överbegåvad. Låter lillgammal.

    Använder svåra ord på rätt sätt men vet inte alltid vad som är ok att prata med folk om.

    Rita har han aldrig velat göra. Men det vill inte min andre son utan diagnos heller.

    Han hade svårt för förändringar. Behövde tex förberedas vid flertalet tillfällen om man skulle gå och handla eller gå på kalas. Annars kunde han få utbrott.

    Nu är det lättare att förklara för honom så numer får han inte utbrott utan suckar mest bara.

  • Anonym (Barnpsykolog)
    wirro12 skrev 2019-01-21 19:40:19 följande:

    Hej.

    Skriver detta då jag en tid reagerat på att det kanske är något annorlunda med våran kille. Han är som rubriken lyder 19 månader gammal, snart 20.

    Han är en glad liten kille med en jäkla humör, inget konstigt i det men vi är lite oroliga i att hans tal och lek inte utvecklas som jämnåriga barns. Han kan säga ungefär 10-15 ord dock ned väldigt dåligt uttal, dock vet jag inte riktigt hur bra uttal dom har i denna ålder och hur många ord som är normalt att kunna. Dock säger han bara hej, iiil (bil), kaa (kaka), däää (där), tutte och nä, resten av orden han kan måste han fråga "kan du säga anka" osv. Han kan låta som några djur och pekar i böcker och vill vad man ska säga vad det är för nått eller så pekar han på en bil och säger iil eller pekar på ett får och säger bää. Annars pekar han inte förutom på det han vill ha, typ en leksak han inte när eller så. Han tittar inte heller dit man pekar eller följer blicken. Gillar att snurra på hjulen på bilar och även sätta lock och andra runda saker i snurr. Dock ledsnar han fort och gör något annat, fastar inte i sitt snurrande utan är kontaktbar. Kasta saker gillar han också att göra. Det är väl liksom det som är hans lek han snurrar och kastar. Kan leka med någon leksak "rätt".

    Han är intresserad av andra barn men inte av att leka med dom eller så utan mest titta på dom och kommer dom för nära så blir han ofta rädd, dock inte för jämnåriga bekanta barn men för nya ansikten.

    Han vet vad han heter, känner igen våra röster och kommer ibland om man ropar men ibland får man säga hans namn 10ggr innan han ens tittar upp på en.

    Sover väldigt bra och har alltid gjort sen han börja sova hela nätter utan mat.

    Inga problem med mat utan äter det mesta.

    Kan inte stapla mer än en kloss på en annan utan vill bara riva. (Radar inte upp)

    Kan inte äta med sked eller gaffel om man inte sätter dit maten åt han. Kan ta och stoppa själv i munnen men inte sätta fast/upp maten på besticken.

    Inte intresserad av att rita utan kastar bara iväg kritorna.

    Kan läsa av känslor, om man skrattar så skrattar han, ser man bekymrad eller ledsen ut när han ramlat så börjar han gråta. Dock är han sämre på att läsa av om man säger åt han, så skrattar han mest en i ansiktet.

    Slår ibland oss föräldrar och fattar inte när vi säger åt han.

    Sträcker upp ärmarna mot en när han vill komma upp i famnen.

    Väldigt krämig och pussig.

    Älskar att dansa och härma videor på Youtube.

    Leker inte några låssaslekar.

    Bra ögonkontakt, vill gärna att vi ska se vad han gör. Vill gärna ha applåder när han snurrar på grejer och kastar bollar.

    Har mycket ljud för sig som "ahahaaah" tex.

    Kröp vid 10,5mån, gick när han var 13,5mån. Lite klumpig motorisk.

    Förstår betydligt mer än han kan säga, att vi ska gå ut, bada, sova, äta, nu kommer pappa hem, byta blöja, borsta tänderna osv.

    Vet vart magen, näsan, huvud, kinder, knä och fot är, på sig själv. Kan inte visa vart mammas eller pappas är.

    Var nyligen på 18 månaders kontroll på BVC och dom verkar inte tycka att det finns något att oroa sig för men litar inte på att hon är så kompetent våran bvc sköterska då hon fått endel klagomål.

    Vill understryka att detta är en oro jag och min sambo har, vi älskar vårat barn oändligt med eller utan diagnos. Söker inte problem utan det här är något vi båda oroat oss över och vet såklart att ni inte kan säga om han har det eller inte utan söker mest råd och svar från ni som faktiskt har erfarenhet av denna diagnos. Så snälla var snälla mot oss ????


    För att kunna misstänka att ett barn har autism vid 19 månaders ålder måste det finnas tydliga tecken. Inget av det du berättar är några tydliga indikationer. Jag vet vilka indikationer som är tydliga i den åldern och du har faktiskt inte nämnt någon av dem. Snarare verkar ditt barn något sen i utvecklingen dock inom normalspannet och det är inget att oroa sig för.

    Försök släppa det och njut av ditt barn!
Svar på tråden 19 månader autism?