• Jsv17

    Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

    Jag har precis fått mitt andra MA konstaterat, hade även ett tidigt missfall i November och det andra MAt var innan jag fick min son.

    Jag tänker dock inte ge upp då vi verkligen längtar efter ett syskon, men skulle vara kul att få följas åt med andra som delar de upplevelserna då bebisverkstaden och ett ev. plus känns på ett helt annats sätt när man vet hur det kan bli....

    Vi måste nu vänta 10 dagar på uppföljnings-ul men jag vet att det är kört då det bara var en hinnsäck och man kunde inte se fostret, och jag borde varit 8+2, och jag plussade på äl+10/11 så inte riktigt rimligt att det var senare heller....


    Pojke 9-12-17
  • Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
  • Jsv17
    UndrandeSökare skrev 2019-02-11 06:46:42 följande:

    Det är inte bevisat i stora dubbelblinda studier på patienter i Sverige och då är det heller inte accepterat här tyvärr.

    Jag vet att Dr Lennart Blomqvist gjorde nån mindre studie på Trombyl för länge sen, där han endera gav patienterna sockerpiller eller Trombyl vet jag, och en läkare i Helsingborg gjorde en studie för många år sen om Fragmin. Men för oss med immunproblem räcker inte enbart Trombyl och Fragmin (båda blodförtunnande) oftast behövs en hel coctail av mediciner för att hålla vårt immunförsvar under kontroll.

    Så jag har nu fått Trombyl och Fragmin utskrivet, men endast efter att jag först rest utomlands och tagit rätt prover där, och sen kommit tillbaka till Sverige och tagit rätt prover här, för att få diagnosen koagulationssjukdom inskrivet i journalen.

    Vilken medicin studierades vid Karolinska institutet? Du får gärna lägga in en länk eller hänvisa till huvudläkarens namn.


    Så bara för att det inte är testat i dubbelblinda studier här så finns det inte..? På riktigt det gör mig så arg!

    Läste om en annan tjej i en tråd här som jag följde som hade flera tidiga missfall på rad (precis några dagar efter plus på stickan) och tjatade till sig en medicin av sin läkare på vc (läkaren hade inte svensk bakgrund) som hon läst om då hon trodde på något immunproblem och nästa graviditet gick vägen direkt. Man måste väl titta på vad man gör i andra länder och som fungerar? Tycker man iaf.... :-/
    Pojke 9-12-17
  • Lita89
    Jsv17 skrev 2019-02-11 08:27:49 följande:

    Så där det där är ju ett så gott som negativt gravtest

    Så har stora förhoppningar att allt kommer vara utrensat på läkarbesöket idag. Så om några dagar ska jag börja testa för äl ist!


    Så skönt! Får man fråga hur länge du blödde? Eller du kanske gör det fortfarande? Jag funderar på om man kan be dem kolla om allt är ute på torsdag när jag har tid men det kanske är för tidigt, det blir ju bara 5 dagar efter att det satte igång.
  • Lita89
    UndrandeSökare skrev 2019-02-10 21:37:05 följande:

    Vi valde att göra dubbeldonation i Riga (både äggdonation och Spermiedonation, och dessutom valde vi PGS (kromosomanalys av embryona på dag 5), så att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in.

    Vi fick 8 blastos och 7 var normala.2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå. Alltså finns det fler immunproblem att hitta (eftersom embryona vsr normala).

    Så vi reste till London för ny större immunutredning där ännu fler immunproblem hittades. Fick recept på nya mediciner. Så planerar göra ny insättning under 2019, vi har fortfarande 5 normala 5dagars embryon i frysen i Riga.

    Så vägen kan vara längre än man tror, så slösa inte bort någon tid, utan om man får 3 missfall och svenska utredningen inte visar något, sök er då utomlands direkt. För i Sverige är okunnigheten enorm inom detta område, så man får tyvärr noll hjälp. För svenska läkare "tror inte" att en kvinnas immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Men utomlands ät läkarna mycket kunnigare.

    Läs min presentationssida för mer info. Klicka på mitt namn i blå färg.


    Hoppas det är de nya medicinerna som gör skillnaden! Tack för att du delar med dig av din historia. Man blir ju lite mörkrädd, erkänner att jag inte haft någon aning om dessa saker.
  • UndrandeSökare
    Jsv17 skrev 2019-02-11 08:38:38 följande:
    Så bara för att det inte är testat i dubbelblinda studier här så finns det inte..? På riktigt det gör mig så arg!

    Läste om en annan tjej i en tråd här som jag följde som hade flera tidiga missfall på rad (precis några dagar efter plus på stickan) och tjatade till sig en medicin av sin läkare på vc (läkaren hade inte svensk bakgrund) som hon läst om då hon trodde på något immunproblem och nästa graviditet gick vägen direkt. Man måste väl titta på vad man gör i andra länder och som fungerar? Tycker man iaf.... :-/
    Tyvärr accepteras det inte i Sverige vad som används rutinmässigt utomlands.
    Jag brukar säga att svenska läkare måste uppfinna hjulet på nytt, trots att det finns färdiga bilar att köpa utomlands. Jag håller med dig om att detta är mycket tråkigt, men det är också därför vi inte får nån bra hjälp i Sverige. 

    Läs denna text kopierat från Missfallsutrednings dokument från ett svenskt landsting, de säger att man ska inte ge Lutinus vid naturliga graviditeter och inte immunmediciner:

    "Orsaker till missfall kan vara: genetiska, anatomiska, endokrina, immunologiska.
    Hos ca 40- 80 % hittar man ingen orsak till upprepade missfall. Man misstänker att hälften av kvinnorna med oförklarade upprepade missfall har avvikande immunologiska reaktioner under graviditet."

    "Behandlingsförsök med metoder som är kontroversiella eller inte övertygande visats ha kliniskt värde, skall inte erbjudas. Exempel är lutealfasstöd vid spontan graviditet under tidig graviditet samt immunoterapi."

    Källa: vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Lokala-medicinska-PM-US/Upprepade-missfall---utredning-och-behandling-Kvinnokliniken-i-Linkoping/
  • UndrandeSökare
    Lita89 skrev 2019-02-11 09:03:31 följande:
    Hoppas det är de nya medicinerna som gör skillnaden! Tack för att du delar med dig av din historia. Man blir ju lite mörkrädd, erkänner att jag inte haft någon aning om dessa saker.
    Tack så mycket, jag hoppas också att de ska göra skillnad.

    Jag har full förståelse för att människor i allmänhet inte känner till att det kan finnas så många olika saker som kan orsaka infertilitet/missfall. Det hade jag inte heller, innan vi fått våra 3 första missfall, och missfallsutredningen inte visade någonting.

    Men jag misstänkte redan då att det var mitt immunförsvar som var problemet, eftersom jag har allergier och en autoimmun sjukdom. Men alla läkarna jag träffade vid missfallsutredningen som jag berättade för, att jag misstänker att det är immunförsvaret som är problemet, bara skakade på huvudet och hävdade bestämt att "en kvinnas immunförsvar kan inte orsaka fertilitetsproblem". 

    Här kan du läsa hela vår historia:
    www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare

    Om du misstänker att ditt immunförsvar kan vara orsaken, så gå in i och läs i dessa trådar tråd, här finns mycket info:

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/1

    www.familjeliv.se/forum/thread/79251441-vi-som-gor-utredning-hos-dr-gorgy-i-london/1

    www.familjeliv.se/forum/thread/47451750-utredning-hos-alan-e-beer/1

    www.familjeliv.se/forum/thread/49826574-utredning-hos-alan-e-beer-trad-2/1

    Köp boken och läs: www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

    www.fertilitetsguiden.com/wp/

    Hör av dig om du har några frågor om immunbehandling så kan jag försöka svara på dem. Det finns flera olika kliniker utomlands som gör immunutredningar tex i Aten, London och USA. Jag har varit till Life clinic i Aten och FGA i London.
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-11 09:00:32 följande:

    Så skönt! Får man fråga hur länge du blödde? Eller du kanske gör det fortfarande? Jag funderar på om man kan be dem kolla om allt är ute på torsdag när jag har tid men det kanske är för tidigt, det blir ju bara 5 dagar efter att det satte igång.


    Jag började småblöda lördag 2:a Februari, det drog igång ordentligt på Tisdagen, sedan blödde jag kraftigt (som en rejäl mens fast med massa klumpar och koagel) fram till i Lördags sedan dess har jag blödit lite som i början på en mens typ, nu mest typ ljusa blödningar bara och ganska sparsamt så småblöder lite fortfarande men inte mycket. Det kan absolut vara tillräckligt lång tid att se om allt kommit ut, det verkar ju ha gått fort för dig så om de inte gör det automatiskt be dem kolla skulle ju vara skönt för dig att veta att allt är ute, och är det inte det så är det ju bra med en uppföljningstid för att kontrollera.
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17

    Jättebra besök hos läkaren

    Allt hade kommit ut och det såg jättefint ut, hon tog sig tid och tittade på mina äggstockar och kontrollerade hela livmodern. Hade gått igenom mina blodprovet för att som hon sa ?se så hon inte kunde se något alarmerande direkt? Hon skrev även in i min journal att jag vid en eventuell ny graviditet ska få ett vul i v.7 för att kontrollera graviditeten, så nästa gång så ringer jag direkt till dem så får jag en tid till tidigt vul. Kändes jätteskönt jag fick ställa frågor och hon verkligen tog sig tid, hon tog själv upp att skulle jag få ytterligare ett missfall så ska vi starta en utredning direkt. Nu vet jag ju att de sällan kan hitta något men skulle de kunna göra det och det går att åtgärda så skulle det ju vara super, och annars vet jag ju hur vi går tillväga för att få en mer utförlig utredning. Jag känner mig väldigt lugn inför framtiden jag vet liksom alla nästa steg nu och vad jag ska göra i alla scenarion, men steg ett är att överhuvudtaget bli gravid igen, så nu ligger fokus på 100%


    Pojke 9-12-17
  • UndrandeSökare
    Jsv17 skrev 2019-02-11 12:58:57 följande:

    Jättebra besök hos läkaren

    Allt hade kommit ut och det såg jättefint ut, hon tog sig tid och tittade på mina äggstockar och kontrollerade hela livmodern. Hade gått igenom mina blodprovet för att som hon sa ?se så hon inte kunde se något alarmerande direkt? Hon skrev även in i min journal att jag vid en eventuell ny graviditet ska få ett vul i v.7 för att kontrollera graviditeten, så nästa gång så ringer jag direkt till dem så får jag en tid till tidigt vul. Kändes jätteskönt jag fick ställa frågor och hon verkligen tog sig tid, hon tog själv upp att skulle jag få ytterligare ett missfall så ska vi starta en utredning direkt. Nu vet jag ju att de sällan kan hitta något men skulle de kunna göra det och det går att åtgärda så skulle det ju vara super, och annars vet jag ju hur vi går tillväga för att få en mer utförlig utredning. Jag känner mig väldigt lugn inför framtiden jag vet liksom alla nästa steg nu och vad jag ska göra i alla scenarion, men steg ett är att överhuvudtaget bli gravid igen, så nu ligger fokus på 100%


    Skönt att höra att det gick bra hos läkaren, och allt från missfallet kommit ut redan, och att hon vill hjälpa dig fixa missfallsutredning i Sverige om du behöver det. Nu jag hoppas att det går bra för dig denna nästa gång så du inte ska behöva någon utredning.

    Skulle du sen behöva immunutredning så vänd dig till Dr D på Life clinic: www.lifeclinic.gr/

    Vill du öka chanserna så kan du ju testa att köpa receptfri Progesteronkräm och testa inför denna gång om du vill. Googla Progesterall så hittar du. Bruksanvisning medföljer.

    Samt köpa Albyl Minor 250mg på Apotea och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

    Kan också tipsa dig om att göra ivfSerums Mensblodtest, som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de försvåra implantationen när embryot försöker fästa och då kan resultatet bli minus eller missfall. Om baciller hittas så får både du och mannen varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek.

    Man skriver i följebrevet att man vill göra BÅDE Locus Medicius testet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300euro inkl receptskrivning: www.ivfserum.com/infection-screening/

    När nya medlemmar kommer till Atentråden brukar jag rekommendera dem följande steg:
    1. Köp Is your body babyfriendly boken och läs den, det lär man sig massor på !
    2. Gör ivfSerums Mensblodtest
    3. Boka tid hos Dr D för immunutredning och Serum för hysto under samma Atenresa. Då har du ökat dina chanser rejält att det ska gå bra nästa gång.
    www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

    Lycka till !
  • Lita89
    Jsv17 skrev 2019-02-11 12:58:57 följande:

    Jättebra besök hos läkaren

    Allt hade kommit ut och det såg jättefint ut, hon tog sig tid och tittade på mina äggstockar och kontrollerade hela livmodern. Hade gått igenom mina blodprovet för att som hon sa ?se så hon inte kunde se något alarmerande direkt? Hon skrev även in i min journal att jag vid en eventuell ny graviditet ska få ett vul i v.7 för att kontrollera graviditeten, så nästa gång så ringer jag direkt till dem så får jag en tid till tidigt vul. Kändes jätteskönt jag fick ställa frågor och hon verkligen tog sig tid, hon tog själv upp att skulle jag få ytterligare ett missfall så ska vi starta en utredning direkt. Nu vet jag ju att de sällan kan hitta något men skulle de kunna göra det och det går att åtgärda så skulle det ju vara super, och annars vet jag ju hur vi går tillväga för att få en mer utförlig utredning. Jag känner mig väldigt lugn inför framtiden jag vet liksom alla nästa steg nu och vad jag ska göra i alla scenarion, men steg ett är att överhuvudtaget bli gravid igen, så nu ligger fokus på 100%


    Vilket härligt besked!! :) och så skönt att de tar dig på allvar. Bara att köra på nu då :):)
  • Jsv17
    UndrandeSökare skrev 2019-02-11 13:30:44 följande:

    Skönt att höra att det gick bra hos läkaren, och allt från missfallet kommit ut redan, och att hon vill hjälpa dig fixa missfallsutredning i Sverige om du behöver det. Nu jag hoppas att det går bra för dig denna nästa gång så du inte ska behöva någon utredning.

    Skulle du sen behöva immunutredning så vänd dig till Dr D på Life clinic: www.lifeclinic.gr/

    Vill du öka chanserna så kan du ju testa att köpa receptfri Progesteronkräm och testa inför denna gång om du vill. Googla Progesterall så hittar du. Bruksanvisning medföljer.

    Samt köpa Albyl Minor 250mg på Apotea och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

    Kan också tipsa dig om att göra ivfSerums Mensblodtest, som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de försvåra implantationen när embryot försöker fästa och då kan resultatet bli minus eller missfall. Om baciller hittas så får både du och mannen varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek.

    Man skriver i följebrevet att man vill göra BÅDE Locus Medicius testet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300euro inkl receptskrivning: www.ivfserum.com/infection-screening/

    När nya medlemmar kommer till Atentråden brukar jag rekommendera dem följande steg:

    1. Köp Is your body babyfriendly boken och läs den, det lär man sig massor på !

    2. Gör ivfSerums Mensblodtest

    3. Boka tid hos Dr D för immunutredning och Serum för hysto under samma Atenresa. Då har du ökat dina chanser rejält att det ska gå bra nästa gång.

    www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

    Lycka till !


    Tack för alla dina fantastiska tips, känns så lugnande att ha alla steg framför sig förberedda så jag vet precis vad jag ska göra härnäst i alla scenarion.

    Jag ska ge detta ett försök till utan att ändra någonting, går det inte bra så kommer jag säkerligen ha några cykler medan man väntar på utredning även fast man får remiss så brukar det ju ta tid ändå, så då tänker jag definitivt testa lite ?hemma-grejjer? medan jag väntar.

    Håller verkligen tummarna för dig att det ska gå vägen i år med de nya medicinerna <3
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet