• Jodyanna

    Genuspedagogik på förskolan

    Hejsan.

    Måste fråga vad andra anser om det här. Finns verkligen delade meningar.

    Vår förskola vi har, har bestämt sig för att ta bort allt "tjejigt" . Tillexempelt utklädningskläder dom haft när dom leker maskerad. Så nu finns inget rosa kvar, inga klänningar eller prinsesskronor.

    Dock finns bilar och allt som killar brukar leka med kvar.

    Är detta en bra lösning? Känns inte som de genom att ta bort allt. Skall de verkligen fungera för alla och att barnen skall få vara som dom är när dom plockar bort allt?

    Nu har även lego plockats bort för att barnen bygger saker som dom tycker är vapen och skjuter varandra med.

    Vad är nästa grej? Ta bort pennor om dom fantiserar att det också är nått vapen?

    Blir frustrerad över att dom tror lösningen hela tiden att ta bort allting.

  • Svar på tråden Genuspedagogik på förskolan
  • Tecum
    ThomasW skrev 2019-02-01 19:54:48 följande:
    Psykologiska studier visar att killar som inte får amma ofta blir mer bröstfixerade.
    Kan vara samma mekanism som slår in ?
    Kan stämma, även om jag inte tror att kidsen i förorterna är förbjudna att leka vapenlekar...

    Men ändå, våra barn hade några kompisar på tillfälligt besök, de bodde i en sommarstuga i närheten under semestern. Deras föräldrar är högutbildade och medvetna storstadsbor och barnen fick inte ha eller leka med vapen. Men när pojkarna kom hit passade de på, de var helt fixerade vid de enkla och hemgjorda pistolattrapper som mina ungar byggt ihop. Så det finns ett behov...
  • Desire223
    Tecum skrev 2019-02-01 21:13:59 följande:

    Kan stämma, även om jag inte tror att kidsen i förorterna är förbjudna att leka vapenlekar...

    Men ändå, våra barn hade några kompisar på tillfälligt besök, de bodde i en sommarstuga i närheten under semestern. Deras föräldrar är högutbildade och medvetna storstadsbor och barnen fick inte ha eller leka med vapen. Men när pojkarna kom hit passade de på, de var helt fixerade vid de enkla och hemgjorda pistolattrapper som mina ungar byggt ihop. Så det finns ett behov...


    Poängen är väl att man, enligt mig, bör lära barnen att det inte är ok med vapen. Vad vapen faktiskt gör. Att det inte är något man leker med. Att det bara är förbjudet utan förklaring är ju som att säga slicka inte på lyktstolpen på vintern. Klart det blir intressant då.
  • Tecum
    Desire223 skrev 2019-02-01 21:19:51 följande:
    Poängen är väl att man, enligt mig, bör lära barnen att det inte är ok med vapen. Vad vapen faktiskt gör. Att det inte är något man leker med. Att det bara är förbjudet utan förklaring är ju som att säga slicka inte på lyktstolpen på vintern. Klart det blir intressant då.
    Det tror jag nog att de gjort, och även barn vet ju vad vapen används till och att de är farliga. Men det farliga och förbjudna är också spännande... 

    Jag ryser av obehag när ungarna springer omkring och skriker "pang du är död" men låter dem hållas. Jag tror att det är en fas de behöver gå igenom och att det bästa man kan göra är att inte dramatisera. Jag menar, vi blev ju vettiga människor...
  • Desire223
    Tecum skrev 2019-02-01 21:30:35 följande:

    Det tror jag nog att de gjort, och även barn vet ju vad vapen används till och att de är farliga. Men det farliga och förbjudna är också spännande... 

    Jag ryser av obehag när ungarna springer omkring och skriker "pang du är död" men låter dem hållas. Jag tror att det är en fas de behöver gå igenom och att det bästa man kan göra är att inte dramatisera. Jag menar, vi blev ju vettiga människor...


    Jag tror att de inte alls förstår vad det innebär att skjuta någon eller döda, då tror jag inte de hade tyckt det var så kul. Problemet är just att det ÄR avdramatiserat. Men var och en gör ju så gott de kan med sina egna barn och försöker uppfostra dem på sätt de tror är de bästa.
  • Desire223
    Tecum skrev 2019-02-01 21:30:35 följande:

    Det tror jag nog att de gjort, och även barn vet ju vad vapen används till och att de är farliga. Men det farliga och förbjudna är också spännande... 

    Jag ryser av obehag när ungarna springer omkring och skriker "pang du är död" men låter dem hållas. Jag tror att det är en fas de behöver gå igenom och att det bästa man kan göra är att inte dramatisera. Jag menar, vi blev ju vettiga människor...


    Sen menar jag inte nödvändigtvis att man blir en dålig människa för att man leker krig eller med låtsasvapen. Jag menar väl bara mer att det är tokigt att det ens är okej, det är ju verkligen något fruktansvärt de leker. Som att leka våldtäkt eller något, för att jämföra.
  • Tecum
    Desire223 skrev 2019-02-01 21:41:48 följande:
    Sen menar jag inte nödvändigtvis att man blir en dålig människa för att man leker krig eller med låtsasvapen. Jag menar väl bara mer att det är tokigt att det ens är okej, det är ju verkligen något fruktansvärt de leker. Som att leka våldtäkt eller något, för att jämföra.
    Jag tycker faktiskt att det är värre när vuxna håller på med paintball eller spelar krigsspel på datorn. Det är att göra underhållning av blod och död. För att inte tala om allt våld i deckare och krim på TV på bästa sändningstid. Varför fascineras så många av våld och ond bråd död?
  • Natta89

    Att ta bort sådant som är könskodat tjejigt är ett väldigt förvirrat sätt att arbeta med genuspedagogik som i det stora hela handlar om att alla barn ska erbjudas allt. Nu sändet de istället signalen att allt tjejigt är dåligt och ska tas bort medan det motsatta är okej. Skulle vara väldigt intressant att höra hur de motiverar det hela!

    När vi har utklädningskläder framme på min förskola är det lika vanligt att pojkarna har klänningar på sig som flickorna och det är inga konstigheter, precis som det bör vara.

  • Desire223
    Tecum skrev 2019-02-01 22:10:41 följande:

    Jag tycker faktiskt att det är värre när vuxna håller på med paintball eller spelar krigsspel på datorn. Det är att göra underhållning av blod och död. För att inte tala om allt våld i deckare och krim på TV på bästa sändningstid. Varför fascineras så många av våld och ond bråd död?


    Det vet jag inte om jag håller med om. Vuxna kan tänka djupare och förstå bättre, de vet att det inte är normalt och att se hemskheter i filmer kan ge förståelse för saker också, som sorg och förlust, empati osv. Men varför det är så fascinerande för vissa vet jag inte, för mig är själva våldet verkligen inte fascinerande.
  • Jodyanna

    Jag vet inte något barn som aldrig lekt krig eller skjutit med något. Vad som helst och sagt -Pang.

    Även jag själv som barn och alla vänner. Men inte har någon blivit farlig för det.

    Tror inte det största problemet ligger i vilken lek barnen gör utan hur dom behandlar varann. Dom kan skjuta och låtsas döda som någon sen springer fram och rädda. Men dom kan även sparka ner varann från gungor och kanor utan att förstå hur farligt det är.

    Vi måste som vuxna se att det är lek men gripa in när det går för långt.

    Såg små tjejer häromdagen på förskolan sitta och leka vid bordet när jag kom. Dom lekte lugnt och målade.. Men gaddade ihop sig och sa att just en liten tjej målade fult hela tiden.

    Tog upp detta med pedagogen då när dom ändå skulle prata om deras bråklekar, att lugna och "fina" lekar inte alls betyder att det är lekar som alla mår bra av varken psykiskt eller fysiskt.

    Tror inte lösningen är att förbjuda allt utan att vara med och gripa in när de spårar så dom lär sig att dom gått över en gräns. Utan att någon säger till så lär dom sig aldrig.

    Men verkar vara väldigt lätt att istället för att ta tag i saken så tar man bort allting för barnen.

    Det om något kommer ju göra dom galna tillslut. Skyddade för allt rosa, "tjejigt", "farligt".

  • Desire223
    Jodyanna skrev 2019-02-03 00:38:45 följande:

    Jag vet inte något barn som aldrig lekt krig eller skjutit med något. Vad som helst och sagt -Pang.

    Även jag själv som barn och alla vänner. Men inte har någon blivit farlig för det.

    Tror inte det största problemet ligger i vilken lek barnen gör utan hur dom behandlar varann. Dom kan skjuta och låtsas döda som någon sen springer fram och rädda. Men dom kan även sparka ner varann från gungor och kanor utan att förstå hur farligt det är.

    Vi måste som vuxna se att det är lek men gripa in när det går för långt.

    Såg små tjejer häromdagen på förskolan sitta och leka vid bordet när jag kom. Dom lekte lugnt och målade.. Men gaddade ihop sig och sa att just en liten tjej målade fult hela tiden.

    Tog upp detta med pedagogen då när dom ändå skulle prata om deras bråklekar, att lugna och "fina" lekar inte alls betyder att det är lekar som alla mår bra av varken psykiskt eller fysiskt.

    Tror inte lösningen är att förbjuda allt utan att vara med och gripa in när de spårar så dom lär sig att dom gått över en gräns. Utan att någon säger till så lär dom sig aldrig.

    Men verkar vara väldigt lätt att istället för att ta tag i saken så tar man bort allting för barnen.

    Det om något kommer ju göra dom galna tillslut. Skyddade för allt rosa, "tjejigt", "farligt".


    Men bara för det alltid varit så måste det ju inte vara rätt. Barnen leker mord, vilket innebär att vuxna har avdramatiserat krig och dödande så pass att det plötsligt passar som lek. Det är uppenbart att det inte gör alla våldsamma eller mordiska i äldre ålder, men min poäng är att jag anser att man bör vara tydligare med barn och faktiskt lära dem vad saker innebär och handlar om. Jag tycker att det är en hemsk lek, och att det är galet att det anses så normalt. Men jag lekte den också.
  • Jodyanna

    Ja ibland kanske man kan få tillåta dom att leka det dom vill. Att inte behöva veta sanningen om allt i ung ålder.

    Det kommer, dom kommer veta när dom är äldre vilket helvete det är u många delar i världen. Men man kanske inte måste trycka i dom de redan som små barn.

    Precis som när dom pratar om döden och börjar fundera mycket på det.

    Ingen vet vad som händer men man eller jag iallafall säger saker som gör att deras ängslan försvinner.

    Man kanske inte måste säga att man kanske bara försvinner. Att vi föräldrar kommer försvinna en dag pga ålder eller något annat.

    Allt detta kommer dom ändå förstå så småningom.

    Men innan dess så tycker jag dom ska få leva i sin fantasi där dom förvisso leker krig men räddar varann och fortsätter leka. Varesig de är bråklekar eller något annat.

  • KlunsSmurfen

    Tjejer och killar har en tendens att föredra olika lekar av en anledning


    Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat - regeringen.se (2010)

    Ett experiment har gjorts där flickor med adrenogenitalt syndrom fick välja mellan tre klasser ("Pojk", "neutral", "Flick") av leksaker spontant uppvisade väsentligt högre frekvens av att välja "pojkleksaker". Dessutom visade spontanlek också mer pojkaktiga mönster. Tilläggas skall att dessa flickor uppfostrats med intentionen att växa upp som flickor, dvs. det fanns i vart fall ingen anledning att anta att miljöpåverkan från familj/omgivning skulle kunna vara grunden för skillnaden. Nyligen har konfirmerats att även utan genförändringar så leder exposition med testosteron under graviditeten till liknande förändringar (Auyeung et al., 2009). Slutsatsen blir att könsstereotypa beteenden har sitt ursprung i arv och miljö, och att modeller som enbart beskriver förekomsten av könsstereotypa beteenden som ett resultat av omgivningens påverkan helt enkelt inte är korrekta.

    www.regeringen.se/49b719/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052


    men detta gillas inte av genusfolket, det finns ju också genus"vetare" som inte har förstått barns lekar öht.
    Hur fri är den fria leken? | Pedagogiska Magasinet
    pedagogiskamagasinet.se/hur-fri-ar-den-fria-leken/


    - Fanns det en snöhög var det ju inte så att jag kunde välja att gå och samla frimärken i stället. Om jag inte skulle gå upp på den här snöhögen skulle jag bli ifrågasatt på alla möjliga sätt. Jag skulle vara en fegis, inte en riktig kille. Och det straffet orkar man inte ta, så i stället gör man det som krävs av en.

    pedagogiskamagasinet.se/hur-fri-ar-den-fria-leken/


    så det som krävs för att vara en riktig kille och inte en fegis är alltså att vara en fegis?



    Flört


    Genus i förskolan

    En undersökning om hur man som pedagog kan arbeta i förskolan utifrån ett genusperspektiv
    [...]

    Ingegerd Tallberg Broman (2001) menar som Månsson (2000) och Gannerud (2001) när hon skriver i boken Genusperspektiv på förskola, skola och utbildning att begreppet genus handlar om relationen mellan könen. Det vill säga att flickors och pojkars beteende och egenskaper inte är biologiska utan skapade från det sociala och historiska. Hur människor utformar sin kvinnlighet eller manlighet är utifrån hur de socialt anpassar sig och vad det finns för socialt mönster som de ska anpassa sig till.

    [...]

    Olofsson (2007) menar att vi som pedagoger ska tillföra barnen något. Pojkarna ska tillföras känslor och flickorna ska tillföras mod och styrka. 
    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:931/FULLTEXT01.pdf


    Feministisk logik:

    Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Hur hanterar man stereotyp pojke?

    Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet.

    ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html


    hmmm

    Skolinspektionen| Förskolor måste bli bättre på jämställdhet | Lärarnas tidning (2017)

    Skolinspektionen har granskat hur 36 förskolor runt om i landet arbetar med jämställdhet.

    [...]

    Lotta Lemberg är noga med att prata om barn och inte om flickor och pojkar. När barnen klär ut sig för olika lekar finns de mest könstypiska kläderna inte längre i förskolans garderob. Barnen uppmuntras över huvud taget att välja lekar efter intresse och inte  efter vilket kön de har.

    lararnastidning.se/skolinspektionen-forskolor-maste-bli-battre-pa-jamstalldhet/


    Vi plockar bort det killar/tjejer brukar välja innan vi uppmuntrar barnen att leka efter intresse.


    Val av lek ger jämställda barn | Lärarnas tidning (2010)

    På Sörskogens förskola i Huddinge tänker man på genus. Ena dagen "flicksaker" - nästa dag "pojksaker". Här lär sig barnen leka med allt.

    lararnastidning.se/val-av-lek-ger-jamstallda-barn/


    Tja, barn kan leka med nästan vad som helst, i brist på annat.

    Könsneutrala leksaker skapar debatt (2014)

    Förskolan Pulpetens försök med att plocka bort dockor och leksaksbilar för en mer jämställd förskola väckte många reaktioner bland 24Kalmars läsare. Försöket möter nu även kritik från en forskare i genusfrågor.

    24kalmar.se/konsneutrala-leksaker-skapar-debatt


    Om vi plockar bort könsstereotypa leksaker så leker barn mer könsneutralt och mer jämställt Skrattande

    Feministisk logik:
    Barn ska inte behandlas som tjej/kille, barn är olika så de ska behandlas som individer så de inte formas för mycket av de vuxnas och samhällets förväntningar på¨kön och snäva könsstereotypa normer. Man köper ju bara könskodade killeksaker till en kille och bara tjejleksaker till pojkar. Vi boxar bebisar i magen, om de har blå kläder.

    Vi måste analysera det ur intersektionellt perspektiv och lära oss att förstå hur mycket barn formas av de vuxnas makt.

    Vi är olika men våra olikheter är bara en social konstruktion. Evolutionen påverkar djur men inte människor som också är ett djur för att vi har en förmåga till självinsikt och kritiskt tänkande. För att kunna uppnå ett fritt och jämställt samhälle där inte normer hindrar oss måste vi begränsa barns frihet genom att styra över deras lekar så de lekar samma lekar, plocka bort leksaker vi inte gillar, träna pojkar på att gråta och att ha känslor och rädda män från sin maskulinitet. Med politisk makt ska vi använda barn som försökskaniner i ett socialt experiment så att de kan utvecklas till enskilda individer.
  • KlunsSmurfen
    Jodyanna skrev 2019-02-03 00:38:45 följande:

    Jag vet inte något barn som aldrig lekt krig eller skjutit med något. Vad som helst och sagt -Pang.

    Även jag själv som barn och alla vänner. Men inte har någon blivit farlig för det.

    Tror inte det största problemet ligger i vilken lek barnen gör utan hur dom behandlar varann. Dom kan skjuta och låtsas döda som någon sen springer fram och rädda. Men dom kan även sparka ner varann från gungor och kanor utan att förstå hur farligt det är.

    Vi måste som vuxna se att det är lek men gripa in när det går för långt.

    Såg små tjejer häromdagen på förskolan sitta och leka vid bordet när jag kom. Dom lekte lugnt och målade.. Men gaddade ihop sig och sa att just en liten tjej målade fult hela tiden.

    Tog upp detta med pedagogen då när dom ändå skulle prata om deras bråklekar, att lugna och "fina" lekar inte alls betyder att det är lekar som alla mår bra av varken psykiskt eller fysiskt.

    Tror inte lösningen är att förbjuda allt utan att vara med och gripa in när de spårar så dom lär sig att dom gått över en gräns. Utan att någon säger till så lär dom sig aldrig.

    Men verkar vara väldigt lätt att istället för att ta tag i saken så tar man bort allting för barnen.

    Det om något kommer ju göra dom galna tillslut. Skyddade för allt rosa, "tjejigt", "farligt".


    "Såg små tjejer häromdagen på förskolan sitta och leka vid bordet när jag kom. Dom lekte lugnt och målade.. Men gaddade ihop sig och sa att just en liten tjej målade fult hela tiden...."
    Man kan se samma fenomen när små tjejer leker med dockor eller leker andra sociala rollspel. Tjejers lekar kan vara mer socialt avancerade än killars och det kan vara mycket social dominans. Tjejers bråklekar påminner om hur tjejer mobbar och killars bråklekar påminner om hur killar mobbar

    Kränkningar i skolan - analyser av problem och lösningar (2013)

    Fokus på pojkars mobbning
    Skolverket

    I boken Mobbning - en social konstruktion? problematiseras mobbningsbegreppet och den forskning som tidigare bedrivits.  I många studier har social mobbning, som är vanligare bland fickor, osynliggjorts eftersom det talas om elever och mobbning som om det inte fanns någon skillnad mellan pojkar och fickor. Studierna har fokuserat på de former av mobbning som pojkar oftare är inblandade i. Eftersom social mobbning är svårare att upptäcka har det bidragit till att fickors problem inte uppmärksammats på samma sätt som pojkarnas. Gerda Siann  menar att om till exempel beteenden som social uteslutning inte finns med i definitionen av mobbning, kommer mobbning mot och mellan fickor inte att synas eller att underrapporteras. Siann menar vidare att vissa enkäter rapporterar betydligt "flera mobbningsincidenter än andra, vilket också kan ha sin grund i själva definitionen av begreppet. Ett annat problem som också har sin grund i definitionen av begreppet mobbning rör dess anknytning till aggression. Mobbningsforskningen inleddes historiskt sett med studier om aggressiva pojkar. Men i resultatredovisningarna presenterades pojkarna som elever, vilket bidrog till att mobbning uppfattades som synonymt med pojkars aggressivitet med syftet att skada någon annan fysiskt. Det har inneburit att fickors aggressivitet inte har uppmärksammats i samma utsträckning, eftersom fickor ofta uttrycker aggressivitet på andra sätt än pojkar. Generellt sett undviker fickor i högre grad utåtriktade uttrycksformer av aggression.

    umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:679916/FULLTEXT01.pdf


    "Tror inte lösningen är att förbjuda allt utan att vara med och gripa in när de spårar så dom lär sig att dom gått över en gräns. Utan att någon säger till så lär dom sig aldrig."
    jepp, barns lekar brukar vara viktiga, de lär sig andras gränser och de lär sig att sätta gränser.

    Hjältar utmanar lärare och barn | Förskolan
    forskolan.se/alla-kan-flyga/
    Ny syn på vilda lekar | Förskolan
    forskolan.se/ny-syn-pa-vilda-lekar/
    "Är det okej med våldsamma lekar?" | Förskolan
    forskolan.se/ar-det-okej-med-valdsamma-lekar/
  • Desire223
    Jodyanna skrev 2019-02-03 12:59:52 följande:

    Ja ibland kanske man kan få tillåta dom att leka det dom vill. Att inte behöva veta sanningen om allt i ung ålder.

    Det kommer, dom kommer veta när dom är äldre vilket helvete det är u många delar i världen. Men man kanske inte måste trycka i dom de redan som små barn.

    Precis som när dom pratar om döden och börjar fundera mycket på det.

    Ingen vet vad som händer men man eller jag iallafall säger saker som gör att deras ängslan försvinner.

    Man kanske inte måste säga att man kanske bara försvinner. Att vi föräldrar kommer försvinna en dag pga ålder eller något annat.

    Allt detta kommer dom ändå förstå så småningom.

    Men innan dess så tycker jag dom ska få leva i sin fantasi där dom förvisso leker krig men räddar varann och fortsätter leka. Varesig de är bråklekar eller något annat.


    Då tycker vi olika men det är ok :)
Svar på tråden Genuspedagogik på förskolan