Tjejer och killar har en tendens att föredra olika lekar av en anledning
Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat - regeringen.se (2010)
Ett experiment har gjorts där flickor med adrenogenitalt syndrom fick välja mellan tre klasser ("Pojk", "neutral", "Flick") av leksaker spontant uppvisade väsentligt högre frekvens av att välja "pojkleksaker". Dessutom visade spontanlek också mer pojkaktiga mönster. Tilläggas skall att dessa flickor uppfostrats med intentionen att växa upp som flickor, dvs. det fanns i vart fall ingen anledning att anta att miljöpåverkan från familj/omgivning skulle kunna vara grunden för skillnaden. Nyligen har konfirmerats att även utan genförändringar så leder exposition med testosteron under graviditeten till liknande förändringar (Auyeung et al., 2009). Slutsatsen blir att könsstereotypa beteenden har sitt ursprung i arv och miljö, och att modeller som enbart beskriver förekomsten av könsstereotypa beteenden som ett resultat av omgivningens påverkan helt enkelt inte är korrekta.
www.regeringen.se/49b719/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052
men detta gillas inte av genusfolket, det finns ju också genus"vetare" som inte har förstått barns lekar öht.
Hur fri är den fria leken? | Pedagogiska Magasinet
pedagogiskamagasinet.se/hur-fri-ar-den-fria-leken/
- Fanns det en snöhög var det ju inte så att jag kunde välja att gå och samla frimärken i stället. Om jag inte skulle gå upp på den här snöhögen skulle jag bli ifrågasatt på alla möjliga sätt. Jag skulle vara en fegis, inte en riktig kille. Och det straffet orkar man inte ta, så i stället gör man det som krävs av en.
pedagogiskamagasinet.se/hur-fri-ar-den-fria-leken/
så det som krävs för att vara en riktig kille och inte en fegis är alltså att vara en fegis?
Genus i förskolan
En undersökning om hur man som pedagog kan arbeta i förskolan utifrån ett genusperspektiv
[...]
Ingegerd Tallberg Broman (2001) menar som Månsson (2000) och Gannerud (2001) när hon skriver i boken Genusperspektiv på förskola, skola och utbildning att begreppet genus handlar om relationen mellan könen. Det vill säga att flickors och pojkars beteende och egenskaper inte är biologiska utan skapade från det sociala och historiska. Hur människor utformar sin kvinnlighet eller manlighet är utifrån hur de socialt anpassar sig och vad det finns för socialt mönster som de ska anpassa sig till.
[...]
Olofsson (2007) menar att vi som pedagoger ska tillföra barnen något. Pojkarna ska tillföras känslor och flickorna ska tillföras mod och styrka.
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:931/FULLTEXT01.pdf
Feministisk logik:
Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Hur hanterar man stereotyp pojke?
Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet.
ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html
hmmm
Skolinspektionen| Förskolor måste bli bättre på jämställdhet | Lärarnas tidning (2017)
Skolinspektionen har granskat hur 36 förskolor runt om i landet arbetar med jämställdhet.
[...]
Lotta Lemberg är noga med att prata om barn och inte om flickor och pojkar. När barnen klär ut sig för olika lekar finns de mest könstypiska kläderna inte längre i förskolans garderob. Barnen uppmuntras över huvud taget att välja lekar efter intresse och inte efter vilket kön de har.
lararnastidning.se/skolinspektionen-forskolor-maste-bli-battre-pa-jamstalldhet/
Vi plockar bort det killar/tjejer brukar välja innan vi uppmuntrar barnen att leka efter intresse.
Tja, barn kan leka med nästan vad som helst, i brist på annat.
Könsneutrala leksaker skapar debatt (2014)
Förskolan Pulpetens försök med att plocka bort dockor och leksaksbilar för en mer jämställd förskola väckte många reaktioner bland 24Kalmars läsare. Försöket möter nu även kritik från en forskare i genusfrågor.
24kalmar.se/konsneutrala-leksaker-skapar-debatt
Om vi plockar bort könsstereotypa leksaker så leker barn mer könsneutralt och mer jämställt
Feministisk logik:
Barn ska inte behandlas som tjej/kille, barn är olika så de ska behandlas som individer så de inte formas för mycket av de vuxnas och samhällets förväntningar på¨kön och snäva könsstereotypa normer. Man köper ju bara könskodade killeksaker till en kille och bara tjejleksaker till pojkar. Vi boxar bebisar i magen, om de har blå kläder.
Vi måste analysera det ur intersektionellt perspektiv och lära oss att förstå hur mycket barn formas av de vuxnas makt.
Vi är olika men våra olikheter är bara en social konstruktion. Evolutionen påverkar djur men inte människor som också är ett djur för att vi har en förmåga till självinsikt och kritiskt tänkande. För att kunna uppnå ett fritt och jämställt samhälle där inte normer hindrar oss måste vi begränsa barns frihet genom att styra över deras lekar så de lekar samma lekar, plocka bort leksaker vi inte gillar, träna pojkar på att gråta och att ha känslor och rädda män från sin maskulinitet. Med politisk makt ska vi använda barn som försökskaniner i ett socialt experiment så att de kan utvecklas till enskilda individer.