• Anonym (Agnes)

    Men vad tjänar er familj och vad har ni för utgifter?

    Läser trådar om ekonomi.

    Hur mycket har ni in ( efter skatt) och vad för utgifter har ni? Antal vuxna och barn i hushållet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-10 18:38
    Hos oss.
    In med barnbidrag 60- 70 000 per månad. Utgifter med allt fast ca 40 000. Två vuxna och två barn

  • Svar på tråden Men vad tjänar er familj och vad har ni för utgifter?
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (oj) skrev 2019-02-12 18:59:54 följande:

    Fy så jobbigt! Otroligt lessamt att höra att det funkar så illa. :-//


    Verkligen! Vi faller mellan stolarna då soc inte gör något utan ett godkänt läkarintyg. Och maken är utan a-kassa och fick hoppa av plugget efter 6 månader utan csnlån då han va tvungen att vara hemma med min pappa som hade cancer och ASiH. (Avancerad sjukvård i hemmet) fram till att han dog. Därefter blev jag sjuk i anorexi och maken fick barnvakta mig och sätta haspar på dörren då jag fick väldigt starka mediciner på öppenvården som gjorde att jag hallucinerade och gick hemifrån. Plus att vi har en son med cpskada som också behöver tillsyn dygnet runt. Så nä, samhället sviker tyvärr när livet är tärt. Men fick iaf hjälp på psyket så jag mår rätt bra idag. Men det är inte lätt att hanka sig fram. Fick uppsägning på förskoleplatser i veckan så nu vet jag inte hur jag ska lösa det - sms-lån kanske men det känns förjävligt..
  • Anonym (Student...)

    Vi får nog ut... 43.000 efter skatt samt 2260kr barnbidrag.

    Boende, fritids, mobil, försäkring, häst 22.000 kr

    Mat 7-8.000 kr

    Spara: 2500. Sparande resor: 5000 kr.

    Övrigt: resten försvinner spårlöst på skit.

  • Anonym (par)

    In: ca 50 000 i lön. Två vuxna, inga barn.

    Ut:
    Boende 20 000 (varav 7000 amortering)
    Transport:1600
    Mat: 8000
    Fasta utgifter (fack,telefon, CSN, m.m.): 4600
    Sparande: 6000
    Nöjen, kläder, möbler, semester, mm: Ca 10 000

  • Elin P

    Inkomster efter skatt, min lön 26 000, makens lön 22 000. Tre barnbidrag med flerbarnstillägg 4480. Så totalt ca 52500 då.

    Utgifter boende 7000 kr för ränta och amortering. Mat och hushållsartiklar 10 000. Övriga räkningar ca 8000. Totalt 25 000. Så vi har en bra ekonomi trots att varken jag eller maken jobbar heltid (jobbar 85 % var). Är lyckligt lottad.

  • Elin P
    Anonym (liltowl) skrev 2019-02-11 14:09:07 följande:

    Wow, vad mycket ni får in varje månad! Vad jobbar ni med? Kunna spara flera tusen varje månad... jag har börjat inse att mitt heltidsjobb efter 2 års utbildning är skamligt lite betalt. 

    Inkomst: 19000 efter skatt. 

    Fasta utgifter: Runt 14000. Det som blir över går till mat och enstaka nöje + sparar 1000 kr i månaden. Bor i hyresrätt, har inte bil, inga barn. 

    Min fråga är, tycker ni som tjänar runt 40 000 efter skatt att det är väldigt högt eller är det så svenskar i allmänhet tjänar? Jag är fan chockad alltså...


    Nej att få ut 40 efter skatt är nog inte så vanligt. Men den som tjänar så pass mycket är nog mer benägen att skriva i den här typen av trådar än den som får ut väldigt lite. Jag är också lite nyfiken på vad man jobbar med för att tjäna så mycket. Jag är själv mellanchef i vården och har en heltidslön före skatt på 40 000. Tycker det är rätt bra men inte om man jämför med folk som får ut samma summa efter skatt då....
  • Anonym (Liten)
    Elin P skrev 2019-02-13 20:44:27 följande:
    Nej att få ut 40 efter skatt är nog inte så vanligt. Men den som tjänar så pass mycket är nog mer benägen att skriva i den här typen av trådar än den som får ut väldigt lite. Jag är också lite nyfiken på vad man jobbar med för att tjäna så mycket. Jag är själv mellanchef i vården och har en heltidslön före skatt på 40 000. Tycker det är rätt bra men inte om man jämför med folk som får ut samma summa efter skatt då....
    Min man jobbar inom IT och är handplockad för sina kunskaper och jobbar betydligt fler timmar än 40 på en vecka. Brukar vara hemma runt 19,30 varje dag. Jobba ofta även helger också. Han får ut runt 41000kr.
  • Anonym (par)
    Elin P skrev 2019-02-13 20:44:27 följande:
    Nej att få ut 40 efter skatt är nog inte så vanligt. Men den som tjänar så pass mycket är nog mer benägen att skriva i den här typen av trådar än den som får ut väldigt lite. Jag är också lite nyfiken på vad man jobbar med för att tjäna så mycket. Jag är själv mellanchef i vården och har en heltidslön före skatt på 40 000. Tycker det är rätt bra men inte om man jämför med folk som får ut samma summa efter skatt då....
    Min svåger leder ett utvecklingsteam på ett större teknikföretag och får ut runt 40 tror jag. Civilingenjör (4,5 års utbildning var det då). 6 veckors semester och ingen övertidsersättning. Resor cirka 2-3 dagar i Europa per månad (vanligen Tyskland) och en hel del helg- och kvällsjobb blir det.
  • Anonym (Bra)
    Elin P skrev 2019-02-13 20:44:27 följande:

    Nej att få ut 40 efter skatt är nog inte så vanligt. Men den som tjänar så pass mycket är nog mer benägen att skriva i den här typen av trådar än den som får ut väldigt lite. Jag är också lite nyfiken på vad man jobbar med för att tjäna så mycket. Jag är själv mellanchef i vården och har en heltidslön före skatt på 40 000. Tycker det är rätt bra men inte om man jämför med folk som får ut samma summa efter skatt då....


    Jag får ut strax under 40.000 efter skatt, innan försäkringar, trängselskatt och tjänstebil är avdragen. Jag jobbar på ett stort företag med organisationsfrågor. Har en ledande befattning utan ansvar för personal.
  • Jordfelsbrytare

    Vi har 67-68 in varje månad

    Olika ut varje månad men amorterar 20000/månad.

    Mat cirka 8500kr( 5 barn)

    El+försäkringar+dagis räkning m.m cirka 6-7 i månaden.

  • Anonym (par)
    Jordfelsbrytare skrev 2019-03-02 11:06:53 följande:
    Vi har 67-68 in varje månad
    Olika ut varje månad men amorterar 20000/månad.
    Mat cirka 8500kr( 5 barn)
    El+försäkringar+dagis räkning m.m cirka 6-7 i månaden.
    Hur klarar ni er på 8500 kr på mat för 7 personer?
Svar på tråden Men vad tjänar er familj och vad har ni för utgifter?