Inlägg från: Fröken W |Visa alla inlägg
  • Fröken W

    Gravid och oro för mf

    Snobben01 skrev 2019-02-15 13:20:01 följande:

    I december blev jag gravid redan efter två månaders försök, tyvärr fick vi bara glädjas i en vecka innan jag fick mf. Nu är jag gravid igen och livrädd! Är bara i vecka 5 och går hela tiden och tror att jag ska få mf. Dessutom kan jag inte sova för kroppen går på högvarv och är man trött blir det ju inte lättare att tackla tankemonstren som kommer i huvudet :( Ville egentligen bara skriva av mig.


    Hej!

    Grattis till graviditeten :) Jag känner igen känslan. Fick själv ett tidigt missfall i oktober i vecka 6 (5+2). Jag är gravid igen, 5+1 idag, och är precis som du orolig för ett nytt missfall. För att göra det lite mer uthärdligt så har jag satt upp några delmål.

    1. Inse att min oro bara gör mig mer orolig. Får jag ett missfall så finns det inget någon kan göra för att hindra det. Jag är gravid just nu och det ska jag glädjas åt.

    2. Komma förbi 5+2

    3. Kontakta barnmorska på onsdag, 6+1

    Nummer 1 var, och är, det svåraste. Jag faller tillbaka och oroar mig mycket emellanåt, men försöker då koppla på mål 2 och 3.

    Hur långt in i graviditeten är du nu? Hur långt hade du kommit när du fick missfall i december?
  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-02-20 17:30:20 följande:

    Fröken W Grattis till graviditet! Satte upp samma delmål som dig

    Tyvärr verkar det vara mf på gång här :( De superömna brösten ömmar inte alls längre och den klassiska mf-molvärken finns där.Precis som förra gången börjar det på v 5+0 och på exakt samma sätt.Blir så ledsen!


    Hoppas att du har fel. Om det kan lugna dig så försvann min ömhet i brösten i söndags också men är tillbaka nu. Blev precis som du superorolig. Vid min första graviditet, som gav oss en dotter som hunnit bli 2 år, så fick jag också molvärk/mensvärk i tidigt skede. Barnmorskan sa att det var vanligt och kan ses som träningsvärk i livmodern. Så molvärk behöver inte betyda missfall. Har du haft fler missfall än det i december?
  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-02-20 20:58:31 följande:

    Fröken W Jag hade kraftig ?mensvärk? innan bim och sen jag plussat har jag haft lite svag och idag på eftermiddagen fick jag kraftig igen och molvärk i ryggen,känns precis som förra gången dagen innan mf.Har haft ett mf i dec och ett när jag var yngre.


    Håller verkligen tummarna för att allt är som det ska och att det INTE är något missfall på gång. Hur känns det idag?
  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-02-21 15:13:48 följande:

    Fröken W Känns lite lugnare idag så förhoppningsvis var det falskt alarm.... Vaknade även med sjukt ömma bröstvårtor imorse. Jag hatar att symptomen för grav är samma ?mensvärk? som mf :( Håller tummarna att allt går bra


    Åh vad skönt! Men nu har ju både du och jag kommit längre i den här graviditeten än den förra. Grattis till oss :) Så nu är nästa delmål kontakta barnmorskan, vilket jag planerar att göra på onsdag.

    Har du ringt bm?
  • Fröken W
    Anonym (14/2) skrev 2019-02-21 19:26:09 följande:

    Jag är också extremt orolig! Han glädjas i en knapp vecka efter första pos grav testet. Nu är jag orolig, nedstämd. Gråter flera ggr om dagen utan eg orsak. Livrädd att få MF. Anslyserar allt som händer i min kropp konstant. Finns det något sätt att känna igen ett missfall? Att veta att det är på g?


    Hej!

    Grattis till graviditeten! Hur långt hade du kommit i din förra graviditet? Hur längesen var det du fick missfall? Hur långt gången är du nu?

    För mig är det bästa att försöka låta bli att tänka att det kanske kommer bli ett till missfall. Men tro mig, jag vet att det är lättare sagt än gjort. Som du kanske sett i kommentarererna ovan så trodde ju Snobben01 att det var missfall på g eftersom hon tyckte att några av hennes symtom försvann och byttes ut på ?mensvärk?. Men att symtomen är tillbaka. Så jag tror att det är svårt att säga, om det ens är möjligt, vilka kännetecken ett begynnande mf har.

    Jag skrev också i en tidigare kommentar att jag satt upp delmål för inte fastna i negativa tankar.

    1. Om jag får ett missfall så finns det inget jag eller någon annan kan göra för att förhindra det. Därför kan jag lika gärna glädjas åt att jag är gravid nu.

    2. Passera dagen när jag fick missfall förra gången (5+2)

    3. Kontakta barnmorskan när jag når 6+1, vilket är på onsdag

    Nummer 1 är svårt, men jag försöker ta hjälp av de andra två målen för att hitta tillbaka till 1. Delmål 2 är uppfyllt idag, så nu blir ett nytt mål att få komma på hälsosamtal/inskrivning.

    Återigen, grattis du är gravid!
  • Fröken W

    Hur går det för er oroliga gravida? Jag är taggad på att kontakta barnmorska imorrn som är nästa steg bland mina delmål.

  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-02-28 10:28:53 följande:

    Fröken W Än så länge verkar det lugnt här men man kan ju inte sluta oroa sig riktgt, ofta lyckas jag men så dyker det upp tillfällen när oroskänslan kommer krypande. Jag har bokat ett tidigt ul 9/3 och ser allt bra ut då bokar jag tid för inskrivning.


    Jag har faktiskt kunnat släppa oron mycket vilket känns superkul!

    Oj, du kommer ju vara långt in i graviditeten när du kontaktar bm då. Har de inga hälsosamtal innan inskrivning i ditt län?
  • Fröken W
    Anonym (14/2) skrev 2019-03-01 08:33:26 följande:

    Tack fina.

    Detta är min första graviditet. Har många nära mig som fått flera missfall, varav en nu helt gett upp om barn :(

    Inte många som berättar att det är så jobbigt att vara gravid! Inte nog med att jag mår illa konstant, höll på att spy igen imorse. Sen har jag ont i huvudet o livmodern typ jämt och mina bröst! Shit vad ömma de är, värre än jag nånsin haft innan. Sen är jag så extremt trött, det liksom värker i kroppen av trötthet. Och jag gläds inte åt graviditeten alls, mår mest bara dåligt hela tiden :(

    Jag är i v.6+1 nu, var på hälsosamtal i tisdags. Inskrivning 1/4.

    Hur går det för dig? Grattis till graviditeten! :)


    Tråkigt att du har många i din närhet som varit med om mf. Hoppas att din vän som gett upp hoppet får hjälp från vården så hon kan få barn om hon vill.

    Tröttheten har jag sluppit både den här gången och med dottern. Illamåendet började först runt vecka 12-13 för mig, och sen fann det med resten av graviditeten så får väl se om det blir lika den här gången. Ömma bröst och molvärk till och från är väl det jag känner av än så länge.
  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-03-02 21:55:32 följande:

    Hur går det för alla? Verkar vara ett mf på g här.Har fått den där mensvärken som jag så väl känner igen sen förra mf ???? Trodde det skulle gå vägen den här gången eftersom det inte gjorde det förra.Blir så ledsen!


    Du tyckte dig ju känna av denna mensvärk för någon vecka sedan också och då kom det ju inte igång någon blödning trots att du trodde det. Hoppas att det bara är hjärnspöken. Styrkekramar till dig!
  • Fröken W

    Hej!

    Som några av er vet så har jag satt upp delmål för mig själv för att kunna ha något att räkna ner till hela tiden så fokus på oro blir mindre. Jag tycker att det hjälpt mig bra hittills. Det börjar bli dags för nya delmål eftersom de första är avklarade. Skriver mina delmål här dels för min egen skulle och dels för att andra kanske också kan ha nytta av delmålen. Mål 1 och 2 är de som jag checkat av redan.

    1. Passera tiden då jag fick missfall i oktober, vecka 5+2

    2. Kontakta barnmorska i vecka 6+1 (onsdags)

    3. Hälsosamtal hos bm i morgon, 4/3

    4. Inskrivning

    5. Kub

    6. Berätta för släkt och vänner under påskhelgen då jag förhoppningsvis är i vecka 14

    Hoppas allt går bra för er och försök njuta av att ni är gravida!

  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-03-03 10:53:21 följande:

    Fröken W, ja men den här värken känns annorlunda.Vi får se vad som händer, inget som går att styra ändå. Angående inskrivning så ska jag dit några dagar efter ul viket inte känns sent.


    Ok. Hoppas att värken ger med sig så att du inte behöver tänka på det, även om jag förstår att du säkert oroar dig om värken släpper också.

    Nej, för inskrivning är det ju inte sent. Fick känslan av att du inte varit i kontakt med någon bm än och därför tyckte jag det lät sent, att inte haft någon kontakt med någon innan 9+2. Trodde också att alla landsting erbjöd hälsosamtal vilka sker tidigt.

    Håller tummarna för dig!
  • Fröken W
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-14 23:49:32 följande:

    Jag har varit på 2 ultraljud sen sist och går imorgon in o vecka 12! Var på ultraljud senast i tisdags och känner ett otroligt lugn nu gällande missfallsrisken. Barnet växer på fint, sparkar och härjar i magen och hjärtat slår på. Blåmärket, eller vad det är, är dock kvar och ligger precis bredvid fostersäcken nu men verkar inte störa.

    Hur går det själv?


    Åh vad kul att höra! Har du gjort ultraljuden pga blåmärket? Eller vad beror de på?

    Själv går jag in i vecka 10 på tisdag och ska på inskrivning på torsdag. Mår bra, ömma bröst och illamående om jag inte äter regelbundet.

    Blev uppringd av barnmorskan för en dryg vecka sedan och tydligen så hade jag brist på sköldkörtelhormon, inte mycket men tillräckligt för att hon ville att jag skulle medicinera.

    Någon med erfarenhet av sköldkörtelproblem? Hur yttrar det sig? Kan man märka något själv? Försvinner det eller behöver man medicinera hela graviditeten?
  • Fröken W
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-17 21:50:18 följande:

    Jag fick göra 2 ultraljud pga blåmärket. Ett där vi fann blåmärket och en kontroll för att se så inte barnet tagit skada av det. Sedan bokade jag in ett eget privat ultraljud som jag var på förra veckan, allt såg bra ut men blåmärket var kvar. Det kanske hänger med hela graviditeten.. har inte blödigt något mer iallafall som tur är! Jag har precis gått in i vecka 12, har återkommande huvudvärk men gissar att det beror på spänningar. Illamåendet lade sig i v. 10 men jag kan knappt ligga på mage och sova mer för att brösten värker och är så svullna. Jag har min inskrivning imorgon :)

    Har ingen erfarenhet alls ang sköldkörtelhormon men hoppas det går bra för dig!


    Härligt att ha kommit förbi de här första orosveckorna. Hoppas att inskrivningen gick bra :)

    Jag har klarat mig från illamående i stort. Men med dottern så kom illamåendet senare, runt vecka 14 kanske. Sen var det kvar hela graviditeten...så får väl se hur det blir den här gången.
  • Fröken W
    StarkSnow skrev 2019-03-18 00:20:17 följande:

    Jag åt levaxin en period efter mina två första grav, blev såpass bra att jag kunde sluta med dom. Dock fick jag börja igen med dom under min grav i höstas som dock slutade i MF men kunde återgå till normala värden efter missfallet och behövde inte medicinera, nu är jag gravid igen så vi får se om jag får börja med levaxin igen. Denna gången.


    Tack för svar! Då hoppas jag att det blir bra för mig också, om inte under graviditeten så efter.
Svar på tråden Gravid och oro för mf