Inlägg från: Anonym (stressad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stressad)

    Hur göra med sambo som ej betalar?

    Anonym (eee) skrev 2019-02-18 07:33:07 följande:
    Det är väl så att han själv måste vilja ändra för att det faktiskt ska bli ändring. Det kanske kan ske när ni har pratat med varann, annars får du helt enkelt inse att han är mer egoistisk än vad som är trevligt. 
    Ja, det är väl så tyvärr. 
    Damn it. 

    Hoppas det finns hopp!

    Tack igen för din pepp, det hjälper mig att stå upp för mig själv. Kan vara sån som gärna blundar för det.
  • Anonym (stressad)

    Vill säga till alla att ni ska veta att er ord hjälper mig att stå på mig!

  • Anonym (stressad)
    Anonym (J) skrev 2019-02-18 08:30:40 följande:
    Separat eknomi och betala 50 - 50 % är det enda rimliga med din killes beteende.

    Och göra slut om det inte funkar.

    Det handlar såklart inte om pengar , utan att han verkar självisk och snyltar på dig.

    Skaffa inte barn med honom! ( innan han växer upp och beter sig mognare )
    Ja försöker bli hårdare. Så jobbigt att man måste stå emot honom hela tiden. Han liksom default-snyltar, som ett inlärt beteende, han tänker inte ens på det.

    Suck. Svårt för mig att va hård. Drabbas lätt av dåligt samvete.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (Slacker?) skrev 2019-02-18 11:40:50 följande:
    Ja men då ser du ju tendenserna, om du inte hade tjatat hade du kanske aldrig fått igen pengarna?!  Eller bara när det passar honom (dvs kanske när hans företag börjar gå bra, om det nu nånsin gör det).

    Nej, med en sån här kille måste du stå på dig tyvärr. O hur kul är det att ha en kille med den attityden o stilen? (Jag hade inte gillat det o känt risk för att bli lurad)

    Dessutom verkar han ju varit så här en längre tid, eftersom du skriver att som vanligt får jag lösa situationen och det är alltid så här. 
    Jaaa, du har rätt på alla punkter. Jag tror inte han kommer släppa sitt företag. Hoppas på det. Han har iaf anställning också.

    Vad menar du händer om man har barn? Bara att jag får ta huvudansvaret då?
  • Anonym (stressad)
    Anonym (Kräv lönsamhet) skrev 2019-02-18 12:14:28 följande:

    TS hade han tagit hand om dig och er ekonomi om du hade fått det knapert? Han verkar inte vara någon att lita på om det blåser.


    Vet inte faktiskt. 

    Anonym (Zxcv) skrev 2019-02-18 15:17:07 följande:

    Den där snubben verkar inte vara mycket att hänga i julgranen. Sätt ner foten och hjälper det inte så gå vidare. Han utnyttjar dig ju!


    Alltså, känner mig just nu så passiv och har magknip. Älskar honom. Men att stå emot hans dysfunktionella beteende tar typ livsglädje från mig. Men inser att jag måste hålla ut. 
  • Anonym (stressad)
    Anonym (eee) skrev 2019-02-18 07:34:28 följande:
    man kan ju fråga sig hur han hade löst det om han var singel? 
    relevant fråga.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (AnnaLi) skrev 2019-02-18 22:47:56 följande:
    Säger han något så svara tillbaks: jag trodde inte att du uppskattade mat för du tycker ju inte att vi ska lägga mer på mat än vad vi har...

    Visst han kanske blir sur just då, men det kanske får honom att tänka...
    Oj, ja jag får nog tuffa till mig. Kommer känna dåligt samvete av att säga det, men säkert biter detta mer på killen.
  • Anonym (stressad)
    nihka skrev 2019-02-19 13:37:25 följande:
    Bra att du skriver "nyligen" för då är det här kanske bara barnsjukdomar som går att reda ut. Ta en mindre summa som ska täcka de fasta räkningarna och så handlar ni mat ihop för gemensam cash eller var för sig.

    Om han inte har pengar till mat och måste "svälta" kommer han att vilja ändra på något. Det kommer han inte att vilja så länge du "löser" det för honom. Om du inte vill äta framför honom när han "svälter" kan du äta dagens vid lunchtid på jobbet och bara ta kvällsmat hemma på vardagar. På helgen anpassar ni till hans budget. Linssoppa och hembakt bröd är billigt och känner du inte för det kan du lösa det genom att träffa några tjejkompisar på en bit mat.

    Sedan kanske ni måste skala bort någon lyx som han inte har råd att vara med och betala på. Kanske kanalpaket eller så får du stå för det ensam om han kan men du inte vill vara utan det. Sedan kan du visst betala mer. Du tjänar mer och han har extra utgifter för nystartat företag, men då måste han bli varse om att det är så det ser ut och du kommer därmed att få ha en säg i hur han spenderar de pengar han har. Du ska ju inte behöva indirekt subventionera onödiga utgifter som att att hans kalsonghög växer för att han inte orkar tvätta. Då är det bättre att han köper lite mat för de pengarna.
    Tack för konstruktiva råd. Jag tror att låta honom "svälta" är grejen. Har tyvärr gått in och räddat honom för mycket och som du skriver ser ju inte han då någon anledning att bryta sin vana.

    Ja. Håller med om att det inte längre är acceptabelt att det jag indirekt subventionerar onödiga utgifter för han ej orkar tvätta kalsonger. 

    Jag är villig att betala mer och utgå från procent, men han vill splitta 50-50. Hans företag är dock ej nystartat. Han drömmer om hus också. Så han är ju lite orealistisk.
  • Anonym (stressad)
    Mella-Bella skrev 2019-02-19 13:43:06 följande:
    Jag hade sett till att äta ordentligt på jobbet av mat jag själv köpt och tagit dit, sen räcker det med en frukt på kvällen. Eller ett mellanmål att äta på vägen/efter träning tex. Alternativt passat på att ta en fastekur/detox när månadens gemensamma budget tar slut.
    Fast egentligen hade jag nog tvekat till att ens fortsätta satsa på en man som är så oansvarig som din sambo verkar vara.
    Ska testa ditt förslag och inställning månaden ut, för att markera att jag vill ha förändring. Jag hoppas han då inser att detta inte är hållbart.

    Min sambo är oansvarig med pengar, men han har goda sidor också. Är ju inte helt dum, bara halvt. 
  • Anonym (stressad)
    Anonym (klero) skrev 2019-02-19 13:51:21 följande:
    Jag skulle sätta hårt mot hårt och ställa till med bråk om detta. bättre göra det nu än att du ska försättas i en situation som vidmakthålls av gamla mönsnter.

    Tala om för honom vad ert gemensamma kostar och att du förväntar dig att han bidrar precis lika mycket som du gör. Om han inte fattar det så berättar du att då har du inte råd att leva med honom och ska se dig om efter billigare boende som du har råd med. 

    Sen bidrar du inte med en spänn mer än han gör, utan är pengarna på kontot slut så handlar du till dig själv och han får vara utan. 

    Och ta en ordentlig funderare om det här är en man du vill leva ditt liv med, kanske få barn och bindas till ännu hårdare. Eller är han en man som kommer att snylta på dig och se till sitt eget i alla lägen?
    Hjälp. Känner att vi är lite fast i mönstret. Har inte velat konfrontera detta mönster, vi har nämligen varit ihop i 3 år innan vi tog steget att flytta ihop. Väntade länge med att flytta ihop pga just detta med pengar.

    Men ska inte ge mig nu. Detta måste hanteras om vi ska ha en framtid ihop.
  • Anonym (stressad)

    Kanske är en udda TS som svarar varje inlägg. Men uppskattar verkligen alla era kommentarer. 

    Önskar jag kunde känna lite power! Skrikandes Men känner mig mest tillplattad och trött och bara att läsa denna tråd känns jobbigt. Kommer iaf fortsätta att långsamt stå upp i denna sakfråga, men känner liksom ingen "nä nu jävlar!". Bara att allt är jobbigt.

  • Anonym (stressad)
    Anonym (c) skrev 2019-02-19 21:10:40 följande:

    bby killen du dejtar är inte värd det, ring din bästis nu <3



    Just nu tycker jag plussen överväger. Men go' verkar du va <3
  • Anonym (stressad)
    Anonym (...) skrev 2019-02-19 21:31:35 följande:

    Vad jag tycker folk gör det besvärligt. Lever man ihop så går ju pengarna i slutänden till samma familj. Lägg alla pengar i en hög och ta där ifrån sedan, istället för att räkna kronor hur mycket var och en ska betala. I slutänden så är det ju i ett ut.


    Tack.

    Det är så vi gjort. Men sambon vill lägga mindre pengar än vi behöver för att klara oss och förväntar sig att jag ska lösa mellanskillnaden (övrigt går till hans företag, samt vin som han köpte denna månad). Det blir så tröttsamt att det alltid hänger på mig. 
  • Anonym (stressad)
    Anonym (X) skrev 2019-02-19 21:37:58 följande:
    Har du LÄST trådstarten? Bevisligen är det ju inte på ett ut, utan en som satt i system att snika på den andra.
    Tack {#emotions_dlg.flower}
    Lite så känns det
  • Anonym (stressad)
    Mella-Bella skrev 2019-02-19 21:39:08 följande:
    Ja, jag tycker ju att du ska inte behöva betala hans mat när överenskomna budgeten är slut, pga att han gjort oansvariga val... om du fixar situationen åt honom och köper hem mat då så blir det ju inget problem för honom att fortsätta göra dåliga val.

    Jo jag känner ju honom inte som du, han har säkerligen annat som du fastnat för. Men det verkar ju som att det här tär på dig, och risken är att det kommer fortsätta så. Det är ju upp till dig att avgöra om det är värt det. Men som redan sagts i tråden, avvakta med att skaffa barn med honom. Då får han ännu svårare att få pengarna att räcka till.
    Tack för ditt råd. 

    Idag sade han: ska jag gå och handla på Konsum? Jag sade: för vilka pengar då, vi har typ 11 kr på vårt gemensamma konto. 

    Sade att vi får sticka till några hundralappar var extra till gemensamma kontot. Han sade: ja om jag har råd.

    Bad honom häromdan att kolla detta (om han hade råd), då svarade han att han skulle göra det "vid tillfälle". Så han fular sig. 

    Så jag ska hålla ut nu.

    Hoppas jag inte curlade för mycket för honom bara, nu när jag sade att vi måste lägga till pengar. Hade varit bättre om han formulerat det.

    Vi har hela 200 kr! (obs ironi) sparade också på ett gemensamt sparkonto. Vill inte att vi naggar på dem, men gissar att han kommer föreslå det.

    Vad tycker du jag ska säga då?
  • Anonym (stressad)
    Anonym (...) skrev 2019-02-19 21:44:57 följande:
    Varför Lägger ni inte alla pengar ni har på samma konto (förutom pensionsspar/sparande typ) och sedan ha ett varsitt kort till det kontot? Sen får han ha någon form av budget till sitt företag att det går det visst mycket i månaden som är rimligt. Men att alla pengar kommer in på ett och samma konto då kan igen snika sig heller och ljuga hur mycket pengar man har
    Det tror aldrig han kommer gå med på. Frågan är om jag är redo för det. Litar inte på honom när det gäller pengar. Men ditt inlägg får mig att inse att vårt förhållande är rätt konstigt när det gäller ekonomi.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (AnnaLi) skrev 2019-02-19 21:45:20 följande:

    Nyfiken på hur han reagerar när du konfronterar honom första gången...

    Gör ni räkningarna tillsammans? Eller är det bara du som sitter med dem?

    Du får helt enkelt sätta er tillsammans och börja stryka onödiga räkningar så att ni kan budgetera till mat.

    Hur mycket lägger ni på mat? Hjälps ni åt att handla?


    Ska uppdatera om hur det går.

    Räkningarna betalar jag (från vårt gemensamma konto), för han flyttade in till min lägenhet. Så de står i mitt namn. Men vågar inte släppa på detta, för han är sån som kan betala nån dag för sent osv.

    Jag ville skapa detta gemensamma konto för jag alltid lagt mer på mat. Och tidigare när hans pengar tagit slut har jag hjälpt honom. Då såg han tex till att jag alltid handlade. Nu när vi har gemensamt konto och varsitt kort så har han börjat handla mer.
  • Anonym (stressad)
    Anonym (...) skrev 2019-02-19 21:44:57 följande:
    Varför Lägger ni inte alla pengar ni har på samma konto (förutom pensionsspar/sparande typ) och sedan ha ett varsitt kort till det kontot? Sen får han ha någon form av budget till sitt företag att det går det visst mycket i månaden som är rimligt. Men att alla pengar kommer in på ett och samma konto då kan igen snika sig heller och ljuga hur mycket pengar man har
    Dvs som du säger borde det ju funka i en familj.
Svar på tråden Hur göra med sambo som ej betalar?