• splat

    Tror ni att det finns en chans?

    Hej,

    Jag har skrivit förut i detta forum att jag inte trivdes i min relation med min sambo pga svartsjuka (kontrollerande) och negativitet (mest att hon klagade mycket på folk/jobb/vänner).
    Vi gjorde slut i januari och hon flyttade ut. Vi har haft lite kontakt efteråt som vänner där jag kommit hem till henne några ggr. Vi var även vänner innan vi blev ihop ska tilläggas, så det kändes ganska naturligt att hänga igen, dock så finns det mycket i bagaget som är svårt att bortse ifrån.
    Vi båda var hyfsat överens om att göra slut, även fast jag tog initiativet. Det jobbiga i detta var att hon fick reda på att hon var gravid efter vi gjorde slut, och ville då strunta i alla problem och fortsätta vara ihop, något som jag då inte ville för jag kunde inte bara strunta i all historik mellan oss. Vi har gjort slut flera ggr tidigare av i princip samma skäl, så jag tänkte att det skulle bli skönt nu när hon är borta. Så hon gjorde abort och hennes familj hatar mig i princip.

    Vi hade ingen kontakt på över en vecka efter hennes flytt och hon skaffade tinder för att försöka glömma mig och träffa andra. Sedan hörde hon av sig och undrade om jag hade hennes hostmedicin hemma, och då kom jag över med den och sedan sov vi ihop i tre nätter och höll om varandra och hånglade. Vi båda känner såklart starkt för varandra och jag har gråtit varje dag sen hon flyttade.
    Stor del av mig vill ha henne tillbaka om hon vill, men detta avslut var jobbigt och jag skulle inte kunna se hennes familj i ögonen OM vi skulle bli ihop igen.
    Kanske måste det gå en väldigt lång tid? Hon kommer ju gå ganska frekvent på dejter, för det är hennes stil så fort det tar slut.
    Har ni erfarenheter av detta och hur har det i sådana fall gått för er?

    Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden Tror ni att det finns en chans?
  • Anonym (Rickard)
    splat skrev 2019-02-19 19:44:36 följande:

    tack för ditt svar. Vet på nåt sätt att det kommer bli bättre, men aldrig upplevt detta förut. Helt sjukt att det kan kännas såhär, det är därför jag tänker att det var fel beslut från början, men att man får stå sitt kast nu när det väl är taget.

    Jag har pratat och varit mycket med kompisar, det har hjälpt en del. 


    Uppbrott sker av en anledning. En del av livet. Man får extra mycket skuldkänslor när det var man själv som tog initiativet till att bryta upp och går och tänker och grubblar mycket på det. Det är inget konstigt. Snarare helt normalt. Och är man inte jätteerfaren av uppbrott så tänker man ännu mera på det. Jag vet - vi har alla varit där en gång.

    Det är inget fel på dig. Du är bara i en väldigt jobbig del av livet just nu. Men det är viktigt att du är ärlig mot dig själv och står upp för dig själv. Att fortsätta "gå tillbaka - göra slut" kommer bara göra att ni båda mår ännu sämre.
    splat skrev 2019-02-19 21:12:00 följande:

    vi var ju vänner innan så man kanske kan bli det igen. Det snackade vi om, dock är det ju mycket känslor involverat. Om ingen träffar nån annan de kommande åren så kan det vara en bra plan:). 


    Ibland går det - ofta går det inte. Jag har haft ett kärleksförhållande med en av mina bästa barndomskompisar och varit kk med en annan av mina privata tjejkompisar. Ingen bra idé upptäckte jag av olika anledningar. Vi har fortfarande kontakt men kontakten blev aldrig igen som den var innan.

    Ibland är det en idé att ta bort varandra på typ Facebook och Instagram när man avslutat ett förhållande. Annars kan det lätt bli under en (oftast övergående) tid att man hakar upp sig på varandra och får då ännu svårare att komma över varandra. Men det där känner du bäst.
  • splat
    Anonym (Rickard) skrev 2019-02-20 14:53:43 följande:
    Uppbrott sker av en anledning. En del av livet. Man får extra mycket skuldkänslor när det var man själv som tog initiativet till att bryta upp och går och tänker och grubblar mycket på det. Det är inget konstigt. Snarare helt normalt. Och är man inte jätteerfaren av uppbrott så tänker man ännu mera på det. Jag vet - vi har alla varit där en gång.

    Det är inget fel på dig. Du är bara i en väldigt jobbig del av livet just nu. Men det är viktigt att du är ärlig mot dig själv och står upp för dig själv. Att fortsätta "gå tillbaka - göra slut" kommer bara göra att ni båda mår ännu sämre.
    splat skrev 2019-02-19 21:12:00 följande:

    vi var ju vänner innan så man kanske kan bli det igen. Det snackade vi om, dock är det ju mycket känslor involverat. Om ingen träffar nån annan de kommande åren så kan det vara en bra plan:). 


    Ibland går det - ofta går det inte. Jag har haft ett kärleksförhållande med en av mina bästa barndomskompisar och varit kk med en annan av mina privata tjejkompisar. Ingen bra idé upptäckte jag av olika anledningar. Vi har fortfarande kontakt men kontakten blev aldrig igen som den var innan.

    Ibland är det en idé att ta bort varandra på typ Facebook och Instagram när man avslutat ett förhållande. Annars kan det lätt bli under en (oftast övergående) tid att man hakar upp sig på varandra och får då ännu svårare att komma över varandra. Men det där känner du bäst.
    Tack! Jag vet att det är så i en tid nu. Tror hon vill vara vänner och jag är helt med på det. Men ska tänka på det du sa.

  • splat

    Hej igen,

    Nu har jag träffat mitt ex några ggr, först som vänner men vi insåg att mycket känslor fanns kvar så var svårt att bara ses som vänner. Hon har nu även sagt att hon verkligen tänkt och att hon nu kan lita på mig till 100 %, vilket var grunden till hennes svartsjuka i vårat förhållande, då hon kände att hon inte kunde lita på mig när jag gjorde saker utan henne. Det kom lite plötsligt för mig att hon nu känner så, enligt henne är det för att hon nu sett att jag inte har gått till någon annan tjej efter uppbrottet samt att hon har en egen lägenhet som skapar trygghet för henne.
    Detta gör det svårt för mig, för vi hade bra förhållande och om det hon säger är sant så skulle det vara ännu bättre förhållande om vi skulle ta tag i allt igen. Hon vill det men jag sa att jag behöver mera tid och längre paus mellan oss för jag är rädd att om vi blir ihop igen efter så kort tid blir allt detsamma igen.

    Hur tänker ni?
    Tack på förhand.

  • Anonym (ll)

    Jag tänker att hon säger sådär för att manipulera dig. Att hon säger sånt hon vet att du vill höra, helt enkelt. Tyvärr. Du har ju två års historik om hur hon fungerar, om hon inte litade på dig under hela två år, varför skulle hon plötsligt göra det nu?

  • splat
    Anonym (ll) skrev 2019-03-04 11:43:41 följande:

    Jag tänker att hon säger sådär för att manipulera dig. Att hon säger sånt hon vet att du vill höra, helt enkelt. Tyvärr. Du har ju två års historik om hur hon fungerar, om hon inte litade på dig under hela två år, varför skulle hon plötsligt göra det nu?


    Så jag tänker med, dock är skillnaden nu att hon äger sitt eget boende som enligt henne skapar mera trygghet för henne och kan därmed släppa tankarna om att jag skulle ta någon annan och lämna henne. Jag vet faktiskt inte, och är fundersam. Jag vill ju hoppas, för om den biten funkar så är det ett bra förhållande. Hon vill ju också ta igen förlorad tid om vi skulle bli ihop igen, så innebär att sälja våra lägenheter och köpa tillsammans någorlunda snabbt, vilket också känns lite förhastat, men fattar henne med.
    Oh, så jäkla svårt bara, saknar henne fortfarande och vi hade så kul ihop för det mesta. 
  • Anonym (ll)
    splat skrev 2019-03-04 13:37:05 följande:
    Så jag tänker med, dock är skillnaden nu att hon äger sitt eget boende som enligt henne skapar mera trygghet för henne och kan därmed släppa tankarna om att jag skulle ta någon annan och lämna henne. Jag vet faktiskt inte, och är fundersam. Jag vill ju hoppas, för om den biten funkar så är det ett bra förhållande. Hon vill ju också ta igen förlorad tid om vi skulle bli ihop igen, så innebär att sälja våra lägenheter och köpa tillsammans någorlunda snabbt, vilket också känns lite förhastat, men fattar henne med.
    Oh, så jäkla svårt bara, saknar henne fortfarande och vi hade så kul ihop för det mesta. 
    Man kan se det på annat sätt också, nu när hon har ett eget boende så har hon ju VERKLIGEN ingen koll på om du t ex tar hem nån annan. 

    Hon vill alltså att ni köper nåt eget tillsammans helt snabbt, utan att du ska få tid att tänka o få möjlighet att se hur hon fungerar nu. Manipulativt, som sagt. O hon vet ju hur du fungerar.

    Hennes släkt hatar dig o vill inte ha nåt med dig att göra, vad beror det på? Gissa om hon har snackat skit om dig liksom.

    Nä, ta dig ordentligt med tid o se hur hon funkar nu, om du nödvändigt vill ge det en chans.
  • splat
    Anonym (ll) skrev 2019-03-04 14:26:26 följande:
    Man kan se det på annat sätt också, nu när hon har ett eget boende så har hon ju VERKLIGEN ingen koll på om du t ex tar hem nån annan. 

    Hon vill alltså att ni köper nåt eget tillsammans helt snabbt, utan att du ska få tid att tänka o få möjlighet att se hur hon fungerar nu. Manipulativt, som sagt. O hon vet ju hur du fungerar.

    Hennes släkt hatar dig o vill inte ha nåt med dig att göra, vad beror det på? Gissa om hon har snackat skit om dig liksom.

    Nä, ta dig ordentligt med tid o se hur hon funkar nu, om du nödvändigt vill ge det en chans.
    Det har du rätt i, dock tänker hon väl att vi ska hänga i princip varje kväll efter jobbet ändå, antingen hos mig eller hos henne, och sen köpa ihop snabbt. Men vet faktiskt inte mer på den punkten, det är vad hon iaf sade till mig att hon känner nu. Jag tror hon inte behöver ha koll på mig mer även fast vi inte bor ihop, då hon känner sig mera säker på mig. Hon hatar också att vara själv hemma en vanlig vardag efter jobbet om jag gör nåt, och säger ibland att vi knappt får nån kvalitetstid ihop även fast vi bor ihop. Jag är inte den som är borta mycket, men ibland så händer sånt såklart. Man känner sig lite kvävd så att säga, sen vet jag inte om det också har förbättrats nu, dvs om det hörde ihop med svartsjuka och tillit.

    Ja, hon vet hur jag fungerar, vill ta det lugnt och känna in, speciellt efter sånt här, och tror nog att jag kan få henne till det då hon verkligen älskar mig och sagt att vi har haft ett jättebra förhållande och hennes bästa hittills.
    Nja, det med släkten var nog i början, alltså i januari när det tog slut, men känns som det lagts sig lite nu. Jag sade det till henne med att det blir jäkligt konstigt att se din familj igen om vi skulle vara ihop, men föräldrar blir ju glada om ens barn är lyckliga så det är väl ok. Vi hade ju gjort slut och efteråt fick hon reda på att hon var gravid, och jag sa att jag ställer upp i vilket beslut hon än tar, men att jag inte ville bli ihop igen bara för barnet. Då valde hon abort, vilket hon nu sagt att hon inte ångrar och att jag inte ska ha dåligt samvete över, vilket såklart känns bra. Hennes föräldrar blev väl inte jätteglada men tror det har lagts sig nu som dagt.
  • Anonym (ll)

    Men vad är det du vill veta egentligen?? Förra gången tyckte du det var skönt när hon var borta o ni hade flera ggr innan gjort slut pga hennes svartsjuka o negativitet, o du tror att det bara skulle vara bortblåst nu? Jaja, tro det då.

    O varför skulle du INTE känna dig kvävd även denna gången?? Men kör på då, du verkar behöva den erfarenheten, hon kommer fortsätta hata att vara ensam hemma o kräva dig som snuttefilt mot sin osjälvständighet. Som du går med på eftersom du själv är jätterädd att vara ensam. Good luck

  • splat
    Anonym (ll) skrev 2019-03-06 17:46:08 följande:

    Men vad är det du vill veta egentligen?? Förra gången tyckte du det var skönt när hon var borta o ni hade flera ggr innan gjort slut pga hennes svartsjuka o negativitet, o du tror att det bara skulle vara bortblåst nu? Jaja, tro det då.

    O varför skulle du INTE känna dig kvävd även denna gången?? Men kör på då, du verkar behöva den erfarenheten, hon kommer fortsätta hata att vara ensam hemma o kräva dig som snuttefilt mot sin osjälvständighet. Som du går med på eftersom du själv är jätterädd att vara ensam. Good luck


    Tack för ditt svar.
    Vet inte vad jag vill veta, är bara förvirrad. Polarna säger samma som dig, men varför skulle hon ljuga nu? Hon tjänar inget på det, för om vi blir ihop märker jag ju ändå att hon inte förändrats. Jag har ju erfarit det förr. Egentligen vet jag ju svaret på allt det här, men är så svårt att lämna en person som betytt mycket. Ska man lita på det hon säger eller inte? Nu är det mer allvarligare än de andra gångerna.  
  • Anonym (ll)

    Hon ljuger av samma orsak som att du vill ha henne tillbaka. Ingen av er verkar tänka klart.

    Eftersom det inte verkar hjälpa med vare sig råden här eller dina kompisars, så tycker jag som nån ovan att du borde prata med en kurator. Eller liknande. 

  • Fjäril kär
    splat skrev 2019-03-06 18:21:01 följande:

    Tack för ditt svar.

    Vet inte vad jag vill veta, är bara förvirrad. Polarna säger samma som dig, men varför skulle hon ljuga nu? Hon tjänar inget på det, för om vi blir ihop märker jag ju ändå att hon inte förändrats. Jag har ju erfarit det förr. Egentligen vet jag ju svaret på allt det här, men är så svårt att lämna en person som betytt mycket. Ska man lita på det hon säger eller inte? Nu är det mer allvarligare än de andra gångerna.  


    Självklart tjänar hon på att ljuga eftersom hon vet att du har känslor och helst inte vill lämna henne. Hon beter sig som skit mot dig och ändå tycker du att hon är underbar. Det är därför hon kan fortsätta ljuga. Du sväljer allt hon säger.

    Att hon registrerar sig på dejtingappar samma ögonblick som ni gör slut och jagar nya killar är stort bevis på att hon inte har riktiga känslor för dig, du duger tills hon hittat något bättre. Nu duger du igen eftersom hon inte fick något svar på dejtingappar .

    Hon vill inte ha dig, hon vill slippa vara ensam. Det är inte kärlek.
  • splat
    Fjäril kär skrev 2019-03-07 07:16:36 följande:
    Självklart tjänar hon på att ljuga eftersom hon vet att du har känslor och helst inte vill lämna henne. Hon beter sig som skit mot dig och ändå tycker du att hon är underbar. Det är därför hon kan fortsätta ljuga. Du sväljer allt hon säger.

    Att hon registrerar sig på dejtingappar samma ögonblick som ni gör slut och jagar nya killar är stort bevis på att hon inte har riktiga känslor för dig, du duger tills hon hittat något bättre. Nu duger du igen eftersom hon inte fick något svar på dejtingappar .

    Hon vill inte ha dig, hon vill slippa vara ensam. Det är inte kärlek.
    tack för ditt svar.
    Tror hon har känslor för mig med, jag har också registrerat mig på dejtingappar bara för att få möjligheten att gå vidare. Sen är hon så, hon var så mot sitt ex med, träffade mig snabbt efteråt för att kunna släppa allt.
    Kanske är det jag som inte har känslor för henne och bara vill slippa vara ensam, därför jag accepterar hennes beteende? Hon fick svar och hann ligga med en kille en gång på tredje dejten, men hon fick ingen bra känsla av honom och tänkte på mig sade hon.  
Svar på tråden Tror ni att det finns en chans?