• Stolt Farsa

    Är det så känsligt att familjer har olika ekonomier?

    Jag är pappa till två barn och jag har ganska ofta varit med om saker som:

    - att man på dagis inte får bjuda barnen på glass/fika när ens barn fyller år för att det finns andra barn som inte har råd att bjuda igen.

    - att barnen helst inte ska säga vad de gjort på sommarlovet för att andra barn kanske bara har fått hänga i parken.

    - att föräldrarna helst inte skall samla in pengar till en present till läraren eftersom alla föräldrar inte har råd att bidra.

    Ja ni förstår säkert. Jag tycker mycket av sådant här är ganska överdrivet. Det är ett faktum att familjer inte har lika god ekonomi och det är väl ingenting att hymla över, det är ju så världen ser ut. Jag tycker det är helt ok om en förälder väljer att slå på stort någon gång utan att andra föräldrar känner sig tvungna att bjuda till. Det ska vara lika ok att bjuda som att inte göra det.

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Är det så känsligt att familjer har olika ekonomier?
  • Stolt Farsa
    Anonym (Peter) skrev 2019-02-26 09:38:47 följande:

    Dagis? Var detta mycket länge sen? Hos oss bjöd förskolan på fika (även glass) ett par ggr om året, men det hade varit ohållbart (oavsett vem som betalade) att fika varje gång ett barn fyllde år.Barnen får självklart prata med varandra om vad de gjort, men skolan kan hindra rena jämförelse genom att göra en skoluppgift av det.Jag är lärare, och jag ser inte poängen med presenter varje terminsavslut. Det bästa jag fått är ett stort kort där mina elever skrivit nåt kul och en hälsning så jag kommer ihåg klassen.


    Hej Peter. Glassen på dagis var för kanske 5 år sedan.
  • Anonym (En lärare)
    Stolt Farsa skrev 2019-02-24 22:36:55 följande:

    Jag är pappa till två barn och jag har ganska ofta varit med om saker som:

    - att man på dagis inte får bjuda barnen på glass/fika när ens barn fyller år för att det finns andra barn som inte har råd att bjuda igen.

    - att barnen helst inte ska säga vad de gjort på sommarlovet för att andra barn kanske bara har fått hänga i parken.

    - att föräldrarna helst inte skall samla in pengar till en present till läraren eftersom alla föräldrar inte har råd att bidra.

    Vad tycker du?


    Jag är lärare och svarar på punkterna utifrån min erfarenhet. Det stämmer att alla familjer har olika möjligheter såklart. Om alla barn bjuder på glass på sin födelsedag förutom ett barn så kommer detta barn med stor sannolikhet ha en klump i magen hela morgonen eller kanske hela veckan. Hen vet att direkt hen kommer innanför skolans dörrar så kommer klasskompisar fråga "vad ska du bjuda på för glass?!" Den klumpen i magen förtjänar INGET barn att ha någonsin. På fritiden kan man bjuda på glass och kalas i vilken utsträckning man vill men i skolan ska inget barn behöva gå runt med den känslan i en redan kanske pressad miljö för många.

    Ang. Punkten om sommarlov så är det svårt. Ofta när de kommer tillbaka så sprudlar det av nyfikenhet inför vad andra gjort och vilja att berätta vad man själv gjort. Det är min uppgift som lärare att visa intresse för mina elevers liv både i och utanför skola för att skapa en god relation. Jag brukar efter lov säga att man får berätta EN sak man gjort under lovet som betytt extra mycket. Om man inte vill så får man säga pass. Jag har skapat en sådan miljö där jag tror att mina elever känner sig nöjda med den dealen oavsett socioekonomiska förhållanden. En liten sidenote här är att de allra flesta inte väljer att berätta om resan till USA, seglandet i medelhavet osv. Ofta berättar de saker som att de sovit över hos någon eller någon kväll där de ränt runt på kvällen med vänner och ätit glass. Det tror jag också visar att somrarna inte behöver vara så flådiga för de flesta barn kommer ihåg relationerna, inte de materiella tingen.

    Sista punkten. Jag behöver inga presenter. Jag får lön och era barn är mitt jobb. Jag som lärare vet ofta väldigt väl hur era barn mår, hur de känner i olika situationer, deras hemförhållanden i stora drag. Om jag skulle få en present där några av barnens familjer inte står med så skulle jag inte bli glad. Tvärtom skulle jag må fruktansvärt över att deras skolavslutning blir ett jobbigt moment för dem.

    Jag tycker snarare att man som välbärgad förälder bör ställa sig frågan VARFÖR man vill göra dessa saker.

    Finns säkert lärare som inte känner såhär. Men detta är min åsikt. :D
  • tankfull
    Anonym (En lärare) skrev 2019-02-28 19:01:14 följande:
    Jag är lärare och svarar på punkterna utifrån min erfarenhet. Det stämmer att alla familjer har olika möjligheter såklart. Om alla barn bjuder på glass på sin födelsedag förutom ett barn så kommer detta barn med stor sannolikhet ha en klump i magen hela morgonen eller kanske hela veckan. Hen vet att direkt hen kommer innanför skolans dörrar så kommer klasskompisar fråga "vad ska du bjuda på för glass?!" Den klumpen i magen förtjänar INGET barn att ha någonsin. På fritiden kan man bjuda på glass och kalas i vilken utsträckning man vill men i skolan ska inget barn behöva gå runt med den känslan i en redan kanske pressad miljö för många.

    Ang. Punkten om sommarlov så är det svårt. Ofta när de kommer tillbaka så sprudlar det av nyfikenhet inför vad andra gjort och vilja att berätta vad man själv gjort. Det är min uppgift som lärare att visa intresse för mina elevers liv både i och utanför skola för att skapa en god relation. Jag brukar efter lov säga att man får berätta EN sak man gjort under lovet som betytt extra mycket. Om man inte vill så får man säga pass. Jag har skapat en sådan miljö där jag tror att mina elever känner sig nöjda med den dealen oavsett socioekonomiska förhållanden. En liten sidenote här är att de allra flesta inte väljer att berätta om resan till USA, seglandet i medelhavet osv. Ofta berättar de saker som att de sovit över hos någon eller någon kväll där de ränt runt på kvällen med vänner och ätit glass. Det tror jag också visar att somrarna inte behöver vara så flådiga för de flesta barn kommer ihåg relationerna, inte de materiella tingen.

    Sista punkten. Jag behöver inga presenter. Jag får lön och era barn är mitt jobb. Jag som lärare vet ofta väldigt väl hur era barn mår, hur de känner i olika situationer, deras hemförhållanden i stora drag. Om jag skulle få en present där några av barnens familjer inte står med så skulle jag inte bli glad. Tvärtom skulle jag må fruktansvärt över att deras skolavslutning blir ett jobbigt moment för dem.

    Jag tycker snarare att man som välbärgad förälder bör ställa sig frågan VARFÖR man vill göra dessa saker.

    Finns säkert lärare som inte känner såhär. Men detta är min åsikt. :D
    Men det kan väl aldrig någonsin hända att man ger en present från klassen där några namn inte står med? Varför tar folk ens upp detta som en möjlighet, det händer ju inte.
    Jag tycker att det är fint att ge något till läraren som tack för det är så många lärare som mest får höra kritik och sällan ett tack, och många lärare orkar inte fortsätta jobba med bara skit och negativa krav. Viktigt att visa rent konkret att man uppskattar läraren också ibland. En avslutning utan åtminstone en blomma känns pinsam tycker jag. Jag har alltid köpt något själv till klassläraren som jag har gett lite mer i skymundan. När det blir fler lärare och betyg sätts är det en annan sak, men jag kommer alltid att säga tack och vara enormt tacksam. Alla som jobbar inom skolvärlden gör ett tungt och viktigt jobb och borde få veta hur mycket de är behövda och uppskattade.
  • Anonym (En lärare)
    tankfull skrev 2019-02-28 20:19:34 följande:

    Men det kan väl aldrig någonsin hända att man ger en present från klassen där några namn inte står med? Varför tar folk ens upp detta som en möjlighet, det händer ju inte.

    Jag tycker att det är fint att ge något till läraren som tack för det är så många lärare som mest får höra kritik och sällan ett tack, och många lärare orkar inte fortsätta jobba med bara skit och negativa krav. Viktigt att visa rent konkret att man uppskattar läraren också ibland. En avslutning utan åtminstone en blomma känns pinsam tycker jag. Jag har alltid köpt något själv till klassläraren som jag har gett lite mer i skymundan. När det blir fler lärare och betyg sätts är det en annan sak, men jag kommer alltid att säga tack och vara enormt tacksam. Alla som jobbar inom skolvärlden gör ett tungt och viktigt jobb och borde få veta hur mycket de är behövda och uppskattade.


    Jättekul att du vill visa din uppskattning. Vår situation kommer dock inte förändras för att vi får en avslutningspresent. Jo, det händer att presenter inte är från "alla föräldrar" då vuxna generellt beter sig mer som barn än vad barn faktiskt gör...

    Jag som lärare tycker inte att det är pinsamt att inte få något. Tyvärr får man ju för det mesta något ändå. Gladast blir jag för den uppskattning jag får spontant under läsårets dagar.
  • Stolt Farsa
    Anonym (En lärare) skrev 2019-02-28 19:01:14 följande:

    Jag är lärare och svarar på punkterna utifrån min erfarenhet. Det stämmer att alla familjer har olika möjligheter såklart. Om alla barn bjuder på glass på sin födelsedag förutom ett barn så kommer detta barn med stor sannolikhet ha en klump i magen hela morgonen eller kanske hela veckan. Hen vet att direkt hen kommer innanför skolans dörrar så kommer klasskompisar fråga "vad ska du bjuda på för glass?!" Den klumpen i magen förtjänar INGET barn att ha någonsin. På fritiden kan man bjuda på glass och kalas i vilken utsträckning man vill men i skolan ska inget barn behöva gå runt med den känslan i en redan kanske pressad miljö för många.

    Ang. Punkten om sommarlov så är det svårt. Ofta när de kommer tillbaka så sprudlar det av nyfikenhet inför vad andra gjort och vilja att berätta vad man själv gjort. Det är min uppgift som lärare att visa intresse för mina elevers liv både i och utanför skola för att skapa en god relation. Jag brukar efter lov säga att man får berätta EN sak man gjort under lovet som betytt extra mycket. Om man inte vill så får man säga pass. Jag har skapat en sådan miljö där jag tror att mina elever känner sig nöjda med den dealen oavsett socioekonomiska förhållanden. En liten sidenote här är att de allra flesta inte väljer att berätta om resan till USA, seglandet i medelhavet osv. Ofta berättar de saker som att de sovit över hos någon eller någon kväll där de ränt runt på kvällen med vänner och ätit glass. Det tror jag också visar att somrarna inte behöver vara så flådiga för de flesta barn kommer ihåg relationerna, inte de materiella tingen.

    Sista punkten. Jag behöver inga presenter. Jag får lön och era barn är mitt jobb. Jag som lärare vet ofta väldigt väl hur era barn mår, hur de känner i olika situationer, deras hemförhållanden i stora drag. Om jag skulle få en present där några av barnens familjer inte står med så skulle jag inte bli glad. Tvärtom skulle jag må fruktansvärt över att deras skolavslutning blir ett jobbigt moment för dem.

    Jag tycker snarare att man som välbärgad förälder bör ställa sig frågan VARFÖR man vill göra dessa saker.

    Finns säkert lärare som inte känner såhär. Men detta är min åsikt. :D


    Hej. När min son fyllde tre år bjöd jag dagiset på glass. Varför? För att göra barnen glada. Och det blev de. Personalen uppskattade det också, men tyvärr inte alla föräldrar. Därför slutade dagiset senare med detta. Trist tycker jag.
  • tankfull
    Anonym (En lärare) skrev 2019-02-28 21:00:29 följande:
    Jättekul att du vill visa din uppskattning. Vår situation kommer dock inte förändras för att vi får en avslutningspresent. Jo, det händer att presenter inte är från "alla föräldrar" då vuxna generellt beter sig mer som barn än vad barn faktiskt gör...

    Jag som lärare tycker inte att det är pinsamt att inte få något. Tyvärr får man ju för det mesta något ändå. Gladast blir jag för den uppskattning jag får spontant under läsårets dagar.
    Jag är också lärare, även om jag är sjukskriven, och jag är även förälder.
    Har aldrig varit med om eller hört att någon ens viskat om att en gåva inte skulle vara från alla, men okej om du har varit med om det så är det säkert undantaget som bekräftar regeln då. Extremt löjligt i så fall.
    Självklart förändras inte själva arbetssituationen per se, men nog tusan blir man glad av att folk visar uppskattning och vill säga tack! I alla fall jag. Att få uppskattning under terminen eller att få en blomma på avslutningen tar inte ut vartannat.

    Och eftersom jag själv är sjuk och inte jobbar nu så uppskattar jag så fruktansvärt mycket alla dem som orkar kämpa på numera eftersom lärarjobbet är så enormt krävande, speciellt för dem som jobbar på skolor i problemområden.

    Att säga tack både i ord och med en symbolisk gåva känns väldigt viktigt för mig, jag vill att just lärare (och poliser och vårdpersonal) känner sig extra sedda för att de får ta så stor del av samhällets skit. Jag hoppas att de alla känner uppskattning då och då för jag kan inte tacka dem tillräckligt mycket :) 
  • Anonym (Hej)

    Min mamma är förskollärare och vi har pratat lite om det där. Hon säger att i hennes förskolor som hon jobbade i, försökte dem hitta på andra saker för att barnet skulle känna sig firad. Ett exempel kunde vara en speciell födelsedagshatt, som bara den som fyllde år fick ha på sig. En annan grej kunde vara att barnet som fyllde år fick välja när det gällde olika saker, som vilken lek de skulle leka eller vilken bok de skulle läsa, eller nåt sånt. Det där tycker jag låter som bättre alternativ och det kostar ingenting för någon. Däremot tror jag inte att problemet är så mycket att föräldrar inte har råd, de flesta i Sverige skulle väl ha råd med lite glass, jag tror snarare att problemet ligger i att vissa föräldrar inte bryr sig, eller att de har egna problem så att de är lite "frånvarande"föräldrar. Jag bor i Grekland och här är det tradition att bjuda de andra barnen på något litet när deras barn fyller år OCH när de har namnsdag. Hittills har jag inte sett några problem med denna tradition, man blir liksom bara tacksam när nån bjuder och tänker inte på om det är någon som inte bjuder. Man jämför sig inte så mycket. Som svensk suckar jag lite inom mig med allt socker de ger barnen här, de bjuder ju på godis och choklad och you name it. Samtidigt tror jag att om de äter det nån gång ibland så är det ok. Det jag vill komma fram till är att om grekerna, som har jättelite pengar att röra sig med i förhållande till svenskar, kan bjuda på något då deras barn fyller år, så borde väl svenskar kunna det? Vad som räknas som låginkomsttagare i Sverige skulle räknas som höginkomsttagare i Grekland liksom. Därför tror jag inte att det handlar så mycket om ekonomi, utan mer om hur förhållandena är hemma. För hur fattig kan en svensk vara, då det finns bidrag för det mesta och jag kan inte se hur man kan vara helt utan pengar? I Grekland t.ex om man blir arbetslös får man jättelågt bidrag i ett år, sen får man inget bidrag alls! Det kan ju inte vara lika dåligt i Sverige, eller? Hur som helst, bättre att skippa det här med bjudandet om det är några barn som blir lidande, det finns som sagt andra sätt att fira ett barns födelsedag

  • Anonym (xaxxon)
    Stolt Farsa skrev 2019-02-24 22:36:55 följande:

    Jag är pappa till två barn och jag har ganska ofta varit med om saker som:

    - att man på dagis inte får bjuda barnen på glass/fika när ens barn fyller år för att det finns andra barn som inte har råd att bjuda igen.

    - att barnen helst inte ska säga vad de gjort på sommarlovet för att andra barn kanske bara har fått hänga i parken.

    - att föräldrarna helst inte skall samla in pengar till en present till läraren eftersom alla föräldrar inte har råd att bidra.

    Ja ni förstår säkert. Jag tycker mycket av sådant här är ganska överdrivet. Det är ett faktum att familjer inte har lika god ekonomi och det är väl ingenting att hymla över, det är ju så världen ser ut. Jag tycker det är helt ok om en förälder väljer att slå på stort någon gång utan att andra föräldrar känner sig tvungna att bjuda till. Det ska vara lika ok att bjuda som att inte göra det.

    Vad tycker du?


    Typiskt svensk lättkränkthet och inbillningssjuka.
    INGET barn upplever att det är fattigt om inte föräldrarna aktivt säger till dem att de är det.
    Ungdomar i Rinkeby med senaste iphone och dyra märkeskläder går runt och säger att de är "fattiga" för det har de lärt sig. Samtidigt sitter ensamstående mamma Andersson i en hyresrätt i Karlskoga och köper barnens kläder på Myrorna men låter aldrig barnen andas ett ljud om att de har svårt med ekonomin.

    Att ta med glass till förskolan är väl något man diskuterar avseende allergi eller liknande. Ta med ett fruktfat eller muffins. Sak samma.
    Som förälder kanske detta är ett sätta att komma undan kostnaden för barnkalas, så man slipper bjuda hem till sin hyresrätt och stå för massa godsaker...

    Sommarlovet. Inget barn blir upprörd eller ledsen över att Mohammed fick flyga och Oscar fick åka båt. Själv har man badat och spelat fotboll. Barn gillar sommarlov, och det är ju de egna minnena man har, inte andras.

    Presenter till lärarna är väl fritt fram att delta i. Jag valde att inte delta i presentköpet till barnens lärare ett år i gymnasiet för personen var ett rövhål. Så jag köpte en blomma till skolkuratorn istället som hade varit ett stöd under året.

    Allas ekonomi ser absolut inte likadan ut, men det kommer den inte att göra heller. Inte ens kommunist-Ryssland hade jämställd ekonomi, även om de flesta hade det lika jävligt.
    Men i Sverige har vi socialbidrag som jämnar ut en del och likväl som barnbidraget så har man pengar som kommer varje månad. Väljer man att lägga det på sina barn eller på ett 10pack Gula Blend så är det ju upp till en själv.
  • JennyJizz

    Ja, otroligt löjligt. Upprörda föräldrar som är "fattiga" (hur kan man ens vara fattig i dagens Sverige?) kanske borde satsa på att utbilda sig så de kan ta mer välbetalda jobb. Varför ska andra barn behöva lida för deras ekonomis skull? Sjukt.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Fattar inte alla) skrev 2019-02-27 12:23:54 följande:
    Men det fattar ju inte de som är lite fattigare. De tror att berätta om sitt sommarlov alltid betyder stora resor. Och att de fattiga inte kan berätta något alls.

    Grejen är ju att man kan göra massor med billiga utflykter på sommaren. Det hänger ju inte på ekonomin utan på förälderns förmåga.
    Varför tror du att "fattiga inte fattar". Tror du att fattigdom också innebär att de är dumma i huvudet? De flesta är fullt kapabla att förstå att inte alla kan berätta om stora resor de gjort. Därmed inte sagt att de själva inte skulle vilja göra en likadan resa de med, men det har inget med vad du skrev att göra 
  • Anonym (mmm)
    GGN skrev 2019-04-14 08:12:50 följande:

    Att man inte får prata om sommarlovet tycker jag är helt sjukt!


    Du FÅR prata om sommarlovet!

    Vissa inlägg i den här tråden drar åt lite fel håll men det beror nog på att TS innehöll olika exempel som har med olika saker att göra. Nej, inte ok när skolan styr upp att man "måste" prata om sitt lov, eller skriva en uppsats om det eller sitta i ring där atta ska berätta vad de gjort (var mkt så förr men inte idag). Däremot kan barnen självklart prata med varann på raster och dylikt, precis som vi vuxna gör när vi kommer tillbaka till vårt arbete efter semestern. 
  • GGN
    Anonym (mmm) skrev 2019-04-14 08:41:56 följande:

    Du FÅR prata om sommarlovet!

    Vissa inlägg i den här tråden drar åt lite fel håll men det beror nog på att TS innehöll olika exempel som har med olika saker att göra. Nej, inte ok när skolan styr upp att man "måste" prata om sitt lov, eller skriva en uppsats om det eller sitta i ring där atta ska berätta vad de gjort (var mkt så förr men inte idag). Däremot kan barnen självklart prata med varann på raster och dylikt, precis som vi vuxna gör när vi kommer tillbaka till vårt arbete efter semestern. 


    Men varför ska man inte få skriva om vad man gjort på sommarlovet? Varför frågar inte lärarna?

    Jag är ett av de där "fattiga" barnen. Det störde aldrig mig att de andra barnen drog iväg. Vi hade inte ens video! Men det var bara att deal with it. Vi hade så mycket annat som andra saknade.

    Jag var stolt över mina sommarlov.
  • Anonym (xaxxon)
    Anonym (Hej) skrev 2019-03-01 15:40:41 följande:

    Min mamma är förskollärare och vi har pratat lite om det där. Hon säger att i hennes förskolor som hon jobbade i, försökte dem hitta på andra saker för att barnet skulle känna sig firad. Ett exempel kunde vara en speciell födelsedagshatt, som bara den som fyllde år fick ha på sig. En annan grej kunde vara att barnet som fyllde år fick välja när det gällde olika saker, som vilken lek de skulle leka eller vilken bok de skulle läsa, eller nåt sånt. Det där tycker jag låter som bättre alternativ och det kostar ingenting för någon.


    Men tänk då på de stackars barn som fyller år på julen, eller 1a maj... Då man alltid är ledig. De barnen kommer ju aldrig att få den speciella hatten eller få bestämma lekar.
    Det om något sitter ju kvar hos ett barn, den uteslutningen... Inte om man hade glass eller fruktfat på dagis.
  • louisa83
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-04-26 00:57:25 följande:

    Men tänk då på de stackars barn som fyller år på julen, eller 1a maj... Då man alltid är ledig. De barnen kommer ju aldrig att få den speciella hatten eller få bestämma lekar.

    Det om något sitter ju kvar hos ett barn, den uteslutningen... Inte om man hade glass eller fruktfat på dagis.


    Men det är väl som med glassen då? Att man kan göra det när man kommit tillbaka? Samma gäller ju om någon fyller år på en helg, man tar det på måndagen då. Som förälder kan man ju flika in ett litet "han/hon fyllde år igår/för några dagar sedan"! Måste vi verkligen skapa och hitta problem i allt?
  • pyssel
    tankfull skrev 2019-02-28 20:19:34 följande:

    Men det kan väl aldrig någonsin hända att man ger en present från klassen där några namn inte står med? Varför tar folk ens upp detta som en möjlighet, det händer ju inte.

    Jag tycker att det är fint att ge något till läraren som tack för det är så många lärare som mest får höra kritik och sällan ett tack, och många lärare orkar inte fortsätta jobba med bara skit och negativa krav. Viktigt att visa rent konkret att man uppskattar läraren också ibland. En avslutning utan åtminstone en blomma känns pinsam tycker jag. Jag har alltid köpt något själv till klassläraren som jag har gett lite mer i skymundan. När det blir fler lärare och betyg sätts är det en annan sak, men jag kommer alltid att säga tack och vara enormt tacksam. Alla som jobbar inom skolvärlden gör ett tungt och viktigt jobb och borde få veta hur mycket de är behövda och uppskattade.


    Jo, det händer. I mitt barns klass gick det med uppmaningen om insamling ut ett litet "hotbrev" från klassföräldrarna att de som inte betalade inte fick stå med på kortet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (xaxxon)
    louisa83 skrev 2019-04-26 06:20:39 följande:
    Men det är väl som med glassen då? Att man kan göra det när man kommit tillbaka? Samma gäller ju om någon fyller år på en helg, man tar det på måndagen då. Som förälder kan man ju flika in ett litet "han/hon fyllde år igår/för några dagar sedan"! Måste vi verkligen skapa och hitta problem i allt?
    Min poäng är desamma, exkludering kan ske även i det bästa försök... Så då ska ju personalen vara uppmärksam på födelsedagarna. Det är ju inte sannolikt att föräldern kanske känner till den speciella hatten eller dylikt. Således ska personalen vara uppmärksam och det är inte den erfarenheten jag har av svensk förskola.
  • louisa83
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-04-26 14:51:38 följande:

    Min poäng är desamma, exkludering kan ske även i det bästa försök... Så då ska ju personalen vara uppmärksam på födelsedagarna. Det är ju inte sannolikt att föräldern kanske känner till den speciella hatten eller dylikt. Således ska personalen vara uppmärksam och det är inte den erfarenheten jag har av svensk förskola.


    Men alltså om det är så viktigt för barnet säger väl barnet själv till förskollärarna att det har fyllt år, för att få ha hatten på sig?

    Min mamma som var förskollärare tyckte att det funkade bra iallafall.

    Sen tror jag inte att det blir en sån big deal iaf för jag tror att de flesta barn föredrar att vara lediga och hemma med familjen på ens födelsedag än att vara på förskolan den dagen. Så tror inte att de sitter hemma och tänker på den där hatten. MEN om de nu gör det, så antar jag att föräldrar eller personal får reda på det och gör det dagen efter.
Svar på tråden Är det så känsligt att familjer har olika ekonomier?