• EmberEyes

    Hur försiktiga är ni kvinnor?

    Rent statistiskt sett är den största risken för misshandel eller mord för mig som kvinna min pojkvän/sambo/make, och största risken för sexualbrott är min pojkvän/sambo/make eller en annan för mig känd manlig vän eller bekant. Eller om jag lever i en sk "hederskultur" så är det manliga släktingar och/eller vänner till familjen.

    Just en "ful gubbe" ute i skogen är en otroligt liten risk, även om den finns.

  • EmberEyes
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-15 11:25:14 följande:
    Risken är bli utsatt för våld hemma är stor för de kvinnor som lever med en våldsam man.

    För oss andra, som inte lever med våldsamma män, är hemmet en trygghet.
    Det stämmer, men statistiken är fortfarande väldigt tydlig, det är inte den fula gubben i skogen som vi kvinnor ska hålla utkik efter. Bara här på FL kryllar det med trådar med kvinnor som vägrar inse att männen i deras liv uppvisar riskbeteenden.
  • EmberEyes
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-15 11:37:19 följande:
    För min del är det okända män utanför hemmet som jag ska se upp för.

    Bara för att mer våld sker inom hemmet än utanför, så kan man inte applicera det på alla. För de kvinnor med en våldsam man är det farligt hemma. Att kvinnan inte ser det spelar ingen roll. Men för oss andra, är inte hemmet en farlig plats.

    Tvärtom, för majoriteten av kvinnor är hemmet en trygg plats, för en del kvinnor är hemmet en farlig plats.

    Risken med att säga att hemmet är den farligaste platsen för kvinnor är att vissa kvinnor kanske inte är så uppmärksamma när de är ute. De tycker kanske som du att en ful gubbe i skogen är inget man behöver bry sig om.
    Jag säger inte att man inte ska vara medveten omsin omgivning, jag säger att risken för att råka ut för en ful gubbe är förtvivlat mycket mindre än att råka ut för en känd manlig person. Det är ju inte bara misshandel och våldtäkter inom relationen det gäller, det gäller även andra sexualbrott och våldsbrott mot kvinnor.
    Och visst kan din sambo vara helt ofarlig, men kan du säga samma sak om grannen, kollegan, kompisens nya, nästkusinen du träffar ett par ggr/år, kassören på ICA, dotterns lärare, sambons gym-partner, osv?
  • EmberEyes
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-15 16:49:19 följande:
    Fast de flesta av dom träffar man ju inte hemma. Så nej, jag är inte rädd att kassören på ICA ska våldta mig hemma.

    De män jag träffar i  mitt hem är jag inte rädd för och har aldrig haft anledning att vara rädd för heller.
    Ja, om du tror att det enda stället du kan bli utsatt för våld eller sexuella övergrepp på är hemma eller av en ful gubbe i skogen så får det stå helt för dig. Jag önskar dig all lycka och välgång med den inställningen.
Svar på tråden Hur försiktiga är ni kvinnor?