• Anonym (Ts)

    Är så trött!! Syskonbråk o annat!

    Alltså jag behöver skriva av mig och gör kanske inte det under den bästa stund heller. När jag är så fruktansvärt trött! Sjuk och allmänt trött på småbarnslivet just nu!

    Har en 3,5 åring o en 15 mån. VARJE dag måste man upprepade gånger sära på dom. 3,5 åringen är på lillebror hela tiden. Inte med slag eller så. Utan ska ta leksaker och liksom ?klappa? dom i huvudet på lillebror. Ska ta allt från lillebror. Kommer lillebror nära så skriker han. Lillebror försöker se vad storebror gör. Nyfiken. Storebror skriker och i bästa fall säger till oss att ta bort lillebror.

    Storebror kan inte sysselsätta sig själv en sekund. Om inte vi är nära så håller han bara på med rastlöst nonsense. Tar leksaker o placerar överallt, hänger de på olika ställen, ?klappar? lillebror i huvudet med dom, tar saker från lillebror osv.

    Konstant gnäll här i huset senaste veckorna månaderna.

    Jag går på knäna med dom. Känns som jag ständigt upprepar mig. Gör inte så, låt honom ha den leksaken, låt honom stå bredvid och titta osv osv.

    Försöker givetvis också ge storebror sin tid. Så att inte lillebror behöver vara överallt där storebror är. Och rasera saker om han nu byggt lego eller liknande. Men det är ändå dagliga kamper.

    Och jag tror att mkt bottnar i att storebror inte kan leka själv. Han är begåvad. Men leka. Näpp. Han kan lägga pussel, spela spel etc men oftast är det saker som vi MÅSTE vara med på. Så han kan visa vad han gör osv. Står han i sitt kök o leker så måste vi sitta bredvid. Annars leker han inte. Står han o leker o lillebror kommer så kan det lätt bli härdsmälta på en sekund för att lillebror pillat på något som han lekt med.

    Likadant på förskolan. Fast inte lika mkt som här hemma. Kan dela med sig mer där. Men fortf svårt med leken där.

    Är så innerligt trött på eviga tjatet. Gnället. Bråken. Att han inte kan sysselsätta sig själv. Gillar inte att gå ut heller. Vi går så klart ändå ut en stund. Men även där ska jag vara klistrad på honom. Eller snarare tvärtom.

    Jag ser ju att andra 3 åringar är mer självständiga än han är. Det är så otroligt krävande.

    Han har så fantastiska egenskaper. Pratar mkt. Vetgirig och vill kramas och gosa men just situationen med lillebror och leken tär på en. Aldrig går det att ha en lugn minut. O när hela familjen då är sjuk i influensa men barnen ändå har energi för 48 pers så tryter tålamodet. Så tråkig stämning hela tiden!

    Till den grad att storebror varvar ?jag älskar dig mamma? med ?nu är jag arg på dig mamma?.

    Blir så ledsen och nedslagen. Känner mig så misslyckad.

  • Svar på tråden Är så trött!! Syskonbråk o annat!
  • Anonym (kan inte leka)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-16 15:42:50 följande:
    Super tack för bra tips!!

    Para ihop bild och ord var ju super. Han har ju något liknande på en app på paddan men super att fixa något fysiskt att hålla i tänker jag!

    Ska letas efter.

    Han har alfabetet i magneter som

    Han gillar att stå med vid kylskåpet och hålla på med.

    Hinner inte skriva mer nu. Men jättetack för bra tips! Verkligen
    Ok, det här är ett jättebra tips om man vill att treåringen ska lära sig läsa tidigt. Vilket är kul och bra. Men om jag hade varit du så hade jag satsat på att lära honom leka. Det underlättar för honom i kontakten med andra barn och det är den kontakten som gör honom lycklig i det långa loppet. 
  • Anonym (Son)
    Anonym (kan inte leka) skrev 2019-03-17 07:09:46 följande:

    Ok, det här är ett jättebra tips om man vill att treåringen ska lära sig läsa tidigt. Vilket är kul och bra. Men om jag hade varit du så hade jag satsat på att lära honom leka. Det underlättar för honom i kontakten med andra barn och det är den kontakten som gör honom lycklig i det långa loppet. 


    Det ena utesluter väl inte det andra? TS verkar leka mycket med sitt barn men ibland behöver man också trick som stimulerar och roar barnet utan för mycket föräldrainblandning för att få vardagen att fungera.

    Hur var din när han var liten TS? Min har varit så mer eller mindre sen födseln känns det som

    Tror också på att låta honom hitta sina egna sätt.
  • Anonym (Km)
    Pope Joan II skrev 2019-03-16 08:27:21 följande:

    Ja, det tycker jag är olyckligt att förskolan håller på att flagga för och dra upp som något som kan bli bekymmersamt eller som redan är det. Möjligen beror den sortens kraftigt överdriva nit på en överkompensation för att förskola och skola tidigare lät så många barn som i efterhand visat sig ha påvisbara svårigheter som lett till att de så småningom fått en diagnos klara sig utan hjälp och extra resurser. Kanske kan det vara på det sättet. 

    Problemet är att förhållningssättet, att tidigt varna för vad de menar kan visa sig vara avvikelser, är att det stressar och oroar föräldrar som därigenom får ganska orealistiska och emellanåt orättvisa förväntningar på deras barn och barnens förmågor. Det ger sedan en frustrerad förälder som i sin tur ger barn som känner av att de borde prestera men vars mognad inte medger det precis i den period det önskas vilket leder till ännu mer frustration hos föräldern och så är den onda cirkeln ett faktum.

    Olyckligt tycker jag.

    För övrigt tycker jag att du gjort och gör alldeles rätt i att möta och tillgodose hans större närhetsbehov. Det kan aldrig någonsin bli fel, och även om du är trött särskilt under sjukdomsperioder så kommer det snart dagar när du inte är så trött och i stället kan titta på resultaten av dina känslomässiga investeringar och känna dig glad över att du gjorde dem. 

    Tänk också på att han faktiskt fortfarande är hemskt liten. 


    Jag tror i och för sig både TS och hans förskola vet bättre hur sonen fungerar än vi som läser i andra hand på forumet. Förskolan har begränsade resurser, de tar INTE in specialpedagog utan anledning och de måste ha vårdnadshavarnas medgivande för att konsultera en. Det indikerar att pojken har lite svårare än jämnåriga på något sätt. Givetvis behöver det inte vara något allvarligt eller resultera i senare diagnos men just nu behöver han uppenbarligen lite extra stöd. De flesta 3.5-åringar kan sysselsätta sig på något sätt någon stund även om det inte är avancerade rollekar.

    Till TS: Förstår att du blir less! Det blir förstås värre när man går på varandra hemma med sjukdomar. Kanske blir det också lättare och roligare att vara ute sedan när våren kommer.

    Det är omöjligt att som vuxen leka med ett barn varje minut. Jag skulle försöka satsa på sånt han tycker om som han kan sitta med vid ett bord. Kanske playdough, trolldeg, göra halsband, alfapetsbokstäver han kan plocka med eller om han gillar att pyssla? Köp någon pyssel och och låt honom gå loss med glitter, limstift och piprensare mm. Detta har sysselsatt min dotter långa stunder när hon varit hemma och sjuk. Sedan har man glitter överallt hemma i veckor i och för sig (svårt att sopa bort så allt försvinner) men det var det värt ...
  • Anonym (Son)


    Min som ?tvättar ?

    Organiserar skorna

    Och fyller diverse skåp med diverse saker
  • Anonym (Son)


    Här är ?leken? att en i taget så ska böckerna bäras upp och sen åka kana

    Visst för att man ska lära dem rollekar genom att styra leken men man får också acceptera att de börjar göra sånt själv i sin egen tid och tills dess även hitta saker som kan roa honom själv en stund när man behöver händerna fria.

    Mitt tips är att inte ha för mycket koncept om hur fr lek behöver se ut. Skapa utrymmen för honom i köket tex med burklock, plastlådor och allmäna roliga köksprylar.

    Min älskar de små babblarfigurerna och de leker han väldigt gärna med. Vi har ett skärmförbud i hemmet men Han har tillåtelse till skärmtid när vi måste vistas i kollektivtrafiken och nu är han klart lite mindre men Han får då titta på babblarvideona från ?lek med oss? på YouTube
  • Anonym (Son)

    Vill lägga till att kurragömma är en tacksam lek. Min gömmer sig och älskar att jag letar högljutt med rösten på helt orimliga ställen. Typ, Äääär Han i stöveln???? Nej!!! Inte i stöveln

    Letandet får gärna pågå ett tag och leken upprepas gärna tills man som mamma inte pallar mer. Man kan lämpligt koordinera med att leta där man behöver vara, typ kyl, micro, ugn, låda , tvättmaskin etc

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Son) skrev 2019-03-17 07:59:03 följande:

    Det ena utesluter väl inte det andra? TS verkar leka mycket med sitt barn men ibland behöver man också trick som stimulerar och roar barnet utan för mycket föräldrainblandning för att få vardagen att fungera.

    Hur var din när han var liten TS? Min har varit så mer eller mindre sen födseln känns det som

    Tror också på att låta honom hitta sina egna sätt.


    Vi försöker leka jättemkt med honom.

    Tycker han lekte bättre som liten. Men vi var alltid nära. Framförallt jag som var mammaledig. Jag var i närheten alltid. Han hade en brokig start livet. Föddes två mån för tidigt och genomgick en 9 timmars operation 3 dagar gammal. Låg i respirator och intensivvårdades och låg inne på neo 2 månader.

    Hans första 2 år var jag konstant som en övervakningskamera med honom. Inte alls samma med lillebror nu.

    Men han lekte fint tyckte jag. Körde runt bilar, bläddrade i böcker, lekte med sorteringshinkar, staplade saker fint. Ja men allt sånt som man tänker att de gör i den åldern. Dock aldrig varit mkt för dockor. Vi har försökt introducera det men icke. Inte intressant. Lite mer intressant med hemvrån nu på fsk.

    Han pekade ut saker tidigt. Var så uppenbart att han sökte ens kontakt för att han ville veta vad han pekade på. Memoriserar lätt. Fantastiskt minne. Kunde peka ut en hel mängd med olika djur runt 13-14 mån. Kunde säga 8-10 ord som 15-16 mån. Pekade ut färger vid 18-20 mån. Kunde benämna vissa också.

    Han var nyfiken när vi var hos andra och när andra kom till oss. Aldrig skygg. Sprang mot dörren när folk kom hem till oss. Tog dom i hand o gick in. Interagerade fint med barn tycker jag också. Men absolut alltid varit mer för mig. Och hans mormor. Är hon nära får ingen någon uppmärksamhet utav honom. Än idag.

    Han har dock sedan han varit liten varit mer för LEKSAKEN i sig än själva leken med leksaken. Alltså från ålder då man tänker att man kanske mer leker med leksakerna och inte bara utforskar dom. Han körde runt bilar t ex men ville hellre utforska den från alla håll o vinklar. Inte direkt radat upp men kunnat gå runt med samma leksak en hel dag. Bytt dagen efter osv.

    Verkar ha svårt för fantasi. Men tycker det blir bättre nu.

    Nu t ex är jag på ovanvåning med lillebror o hör honom bygga duplo med pappa där nere. ?Jag bygger en stor elefant pappa och ska sätta en gubbe där som är du?

    Ja detta blev långt. Sorry.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Km) skrev 2019-03-17 08:00:42 följande:

    Jag tror i och för sig både TS och hans förskola vet bättre hur sonen fungerar än vi som läser i andra hand på forumet. Förskolan har begränsade resurser, de tar INTE in specialpedagog utan anledning och de måste ha vårdnadshavarnas medgivande för att konsultera en. Det indikerar att pojken har lite svårare än jämnåriga på något sätt. Givetvis behöver det inte vara något allvarligt eller resultera i senare diagnos men just nu behöver han uppenbarligen lite extra stöd. De flesta 3.5-åringar kan sysselsätta sig på något sätt någon stund även om det inte är avancerade rollekar.

    Till TS: Förstår att du blir less! Det blir förstås värre när man går på varandra hemma med sjukdomar. Kanske blir det också lättare och roligare att vara ute sedan när våren kommer.

    Det är omöjligt att som vuxen leka med ett barn varje minut. Jag skulle försöka satsa på sånt han tycker om som han kan sitta med vid ett bord. Kanske playdough, trolldeg, göra halsband, alfapetsbokstäver han kan plocka med eller om han gillar att pyssla? Köp någon pyssel och och låt honom gå loss med glitter, limstift och piprensare mm. Detta har sysselsatt min dotter långa stunder när hon varit hemma och sjuk. Sedan har man glitter överallt hemma i veckor i och för sig (svårt att sopa bort så allt försvinner) men det var det värt ...


    Spec pedagogerna kommer kopplas in först och främst anonymt. Men vi har en god dialog jag och hans pedagoger och de säger att de behöver få lite handledning i hur de ska vidare stimulera honom. De känner att de inte riktigt vet hur. I mindre grupp. Specifika aktiviteter osv.

    Men jag har sagt att behöver ni att de observerar honom så är det okej. Däremot hade jag inte gått med på en utredning i dagsläget. Av precis de anledningar Pope skrivit lite om tidigare. Han har rätt till stöd utifrån sina behov utredning eller ej.

    Play doh älskar han och sitter bra stunder med. Vill gärna att vi är med men går absolut att gå ifrån iaf lite här och där och göra annat. Pyssel också.

    Nu börjar ju jag jobba imorgon igen efter FL med lillebror. Innebär att han kommer gå lite mer på fsk. Inte jättemkt mer. Men ca 1 h mer per dag. Och jag tror att han behöver det. För att stimuleras ihop med andra barn. Vi har tyvärr inte jättemkt vänner med barn kring oss. Och är rätt nyinflyttade så det tar tid att skapa kontakter. Men sonen är väldigt omtyckt på fsk och har fått några förfrågningar av barnen om lekdejter så det ska vi ordna upp. Han behöver det.

    Sen var det någon i tråden som skrev om det gick att ordna att barnen går olika tider på fsk. Tror inte det går. Däremot kommer kag varje fredag att sluta 13 o hämtar då stora sonen och har en timme med honom ensam, gå till parken osv innan vi hämtar lillebror som ju sover den tiden o därför hämtas 14.

    Så det ser jag fram emot. Att ha lite egentid med honom, finare väder, vara ute i sol (förhoppningsvis!).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (kan inte leka) skrev 2019-03-16 13:21:18 följande:

    När vår äldsta var tre så var lillebror ett år. Lillebror var nöjd med att titta vad storebror gjorde och det storebror gjorde var att leka med mig. Han kunde inte alls leka utan mig, utan det var jag som lärde honom att leka genom att leka varje dag med honom. Det var jättelångtråkigt för mig men storebror lärde sig leka. Ett år senare lekte han mer själv. Vi lekte mest med tennsoldater, playmobil och olika skepp som gubbarna åkte i. Eller så lekte vi att han var ett stackars övergivet barn och jag var en elak häxa. Det var inte min idé, den sista leken var hans ide. Eller så lekte vi att vi  kunde trolla och gjorde olika uppdrag av som vi fått av någon konstig superhjälte som vi låtsades prata med. Men själv kunde han inte leka när han var tre. Nu är han elva och kan inte leka igen...bara spela iPad och Ps4. ..Jag får sätta mig på golvet igen. 


    Jag försöker leka med playmobil etc. men han uttråkas och går därifrån eller säger att han inte vill. Oftast. Inte alltid. Men försöker man ändå hålla honom kvar så börjar han larva sig med allt istället. Känns som man kämpar o kämpar men tålamodet tryter till slut, och man orkar inte sitta o leka leka leka. Hemsk känner jag mig då samtidigt.

    När han väl är med på noterna har vi jättefina stunder o han låtsas prata i telefon, går lagar mat o kommer och bjuder osv. Men det är minimalt korta stunder av rollek.
  • Anonym (Son)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-17 11:12:14 följande:

    Jag försöker leka med playmobil etc. men han uttråkas och går därifrån eller säger att han inte vill. Oftast. Inte alltid. Men försöker man ändå hålla honom kvar så börjar han larva sig med allt istället. Känns som man kämpar o kämpar men tålamodet tryter till slut, och man orkar inte sitta o leka leka leka. Hemsk känner jag mig då samtidigt.

    När han väl är med på noterna har vi jättefina stunder o han låtsas prata i telefon, går lagar mat o kommer och bjuder osv. Men det är minimalt korta stunder av rollek.


    Nu är jag absolut ingen expert men jag tycker det låter som en helt normal 3.5 åring. Visst alla barn har en utvecklingskedja de följer men ibland känns det som folk totalpanikar när barnet skiljer sig minsta lilla från gruppen.

    Din son gör ju en massa olika lekar sen att han inte älskar play mobile

    So what!!? Egentligen, det är knappast som att alla människor gillar samma saker. Jag tror att vissa basala begåvningsmönster en individ har kan ses redan från tidig ålder, tex om man är mer lagd åt det sociala hållet, det logiska tänkandet, rytm och rörelse eller mycket fri fantasi. Det märker man ju tydligt med lite större barn i grupper att det ofta är samma barn som initierar och hittar på själva leken, sen leker de andra med men alla är inte lika bra med fantasin för sånt.

    Hoppas du låter honom vara vem han är, han verkar ju inte ha några problem med det sociala, språkliga, allmän begåvning eller att faktiskt pyssla och leka. Det andra kommer säkert med tiden, jämför med att vissa går redan vid 10 månader andra dröjer förbi 18 månader utan att BVC tar det särskilt hårt. Sen verkar han lite försiktig och avvaktande i stor grupp vilket säkert hämmar lite på förskolan. Kanske är det så enkelt att han är helt normal men han blir kanske aldrig en romanförfattare, istället kanske han blir en fantastisk fysiker :)
  • Anonym (Son)

    Att förskolan ser det som en grej just nu behöver faktiskt inte heller betyda så mycket, även om tanken är god så kan det bli lite storm i vattenglas när de sitter och pratar med varandra, och plötsligt har det problematiserats mycket mer än det egentligen finns anledning till.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Son) skrev 2019-03-17 14:19:17 följande:

    Nu är jag absolut ingen expert men jag tycker det låter som en helt normal 3.5 åring. Visst alla barn har en utvecklingskedja de följer men ibland känns det som folk totalpanikar när barnet skiljer sig minsta lilla från gruppen.

    Din son gör ju en massa olika lekar sen att han inte älskar play mobile

    So what!!? Egentligen, det är knappast som att alla människor gillar samma saker. Jag tror att vissa basala begåvningsmönster en individ har kan ses redan från tidig ålder, tex om man är mer lagd åt det sociala hållet, det logiska tänkandet, rytm och rörelse eller mycket fri fantasi. Det märker man ju tydligt med lite större barn i grupper att det ofta är samma barn som initierar och hittar på själva leken, sen leker de andra med men alla är inte lika bra med fantasin för sånt.

    Hoppas du låter honom vara vem han är, han verkar ju inte ha några problem med det sociala, språkliga, allmän begåvning eller att faktiskt pyssla och leka. Det andra kommer säkert med tiden, jämför med att vissa går redan vid 10 månader andra dröjer förbi 18 månader utan att BVC tar det särskilt hårt. Sen verkar han lite försiktig och avvaktande i stor grupp vilket säkert hämmar lite på förskolan. Kanske är det så enkelt att han är helt normal men han blir kanske aldrig en romanförfattare, istället kanske han blir en fantastisk fysiker :)


    Haha! Fysiker. Ja du, jag och en väninna brukar säga det om honom. inte mig emot alls.

    Men, ja du har rätt i mkt av det du skriver.

    Jag brukar tänka att alla är olika, precis som du skriver. Och vi alla har olika preferenser, och det är helt ok. En del vill vara i centrum. En del inte. En del trivs bäst i sällskap utav hela grannskapet och en annan trivs bäst med några få (jag räknar mig själv till denna skara). En del är duktiga med kroppsarbete andra vill hellre sitta framför en dator, medan andra hellre jobbar på Ica. En del tränar gärna, andra läser hellre. Osv osv. Inget är fel eller rätt och inget utesluter ju det andra heller (så inte en del tror att jag menar att de som tränar inte gillar att läsa också haha). Men alla är olika.

    Han får vara precis som han är. Jag ska erkänna att när påtryckningar kommer från framförallt förskolan och hans fysioterapeut (han går till en lite då och då pga inlägg i skorna, plattfot, och gick relativt sent - 17 mån), så kan jag bli frustrerad. Tänker mkt på vad han gått igenom sen han föddes två mån för tidigt och får en klump av sorg i mig att ?det aldrig tar slut?, att han inte bara får vara och utvecklas. Att fokus läggs på ?bristerna? men aldrig framhävs förmågorna. I ett utav samtalen med förskolan så brast det till slut för mig varpå jag stoppade pedagogen och sa att nu har du suttit i snart 1 timme och talat om för mig att mitt barn inte är intresserad av jämnåriga (vilket han är!) och har svårt med leken (ja, till viss del har han). Du har under denna timme inte talat IM för mig vad du tänker att ni behöver göra för att hjälpa honom med detta ni talar om för mig. Inte heller har du benämnt hans styrkor och förmågor?! Hon blev så ställd så hon nästan började stamma. Och började rada upp allt han imponerar med, då var han ca 2,5 år. Han kunde alla färger, former, räkna till 20, alfabetet inkl vilken bokstav vissa ord började med, kunde återberätta för oss t ex hur dagen varit på förskolan, vad han gjort ätit osv. Rikt ordförråd. Älskar musik, dans och rörelse osv.

    De satt så mkt energi på det andra att de inte kunde se förbi det och ta hjälp av hans förmågor och styrkor för att hjälpa till i hans s k brister. Vi bytte förskola kort därefter. Och nya förskolan agerar till mångt och mycket annorlunda och stöttar upp på annat sätt. De ser hans styrkor och använder dom. De ser nyfikenhet och intresse men ser också att han har svårt i samspelet. De uttrycker dock att detta inte behöver vara något ovanligare än att det tar tid för en del barn. Att de ganska nyligen hade ett barn som gått på samma förskola från 1 år och nu var 4,5 år och först nu vågat ta kontakt med andra barn. Men uttrycker också att de vill vara säkra på att ge vår son rätt stimulans. Vilket jag uppskattar oerhört. Och tycker är viktigt.

    Dock skulle jag inte gå med på en utredning i dagsläget. Han har knappt gått på förskola i 1 år totalt sätt. Och bytt under denna tid. Jag vill att han får ta sin tid. Och samtidigt får stöttning. Och det har han rätt till, utredning eller ej.

    Sorry. Det blev en roman det här.

    Uppskattar alla era inputs och tankar. Tack!
  • Anonym (Son)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-17 20:18:31 följande:

    Haha! Fysiker. Ja du, jag och en väninna brukar säga det om honom. inte mig emot alls.

    Men, ja du har rätt i mkt av det du skriver.

    Jag brukar tänka att alla är olika, precis som du skriver. Och vi alla har olika preferenser, och det är helt ok. En del vill vara i centrum. En del inte. En del trivs bäst i sällskap utav hela grannskapet och en annan trivs bäst med några få (jag räknar mig själv till denna skara). En del är duktiga med kroppsarbete andra vill hellre sitta framför en dator, medan andra hellre jobbar på Ica. En del tränar gärna, andra läser hellre. Osv osv. Inget är fel eller rätt och inget utesluter ju det andra heller (så inte en del tror att jag menar att de som tränar inte gillar att läsa också haha). Men alla är olika.

    Han får vara precis som han är. Jag ska erkänna att när påtryckningar kommer från framförallt förskolan och hans fysioterapeut (han går till en lite då och då pga inlägg i skorna, plattfot, och gick relativt sent - 17 mån), så kan jag bli frustrerad. Tänker mkt på vad han gått igenom sen han föddes två mån för tidigt och får en klump av sorg i mig att ?det aldrig tar slut?, att han inte bara får vara och utvecklas. Att fokus läggs på ?bristerna? men aldrig framhävs förmågorna. I ett utav samtalen med förskolan så brast det till slut för mig varpå jag stoppade pedagogen och sa att nu har du suttit i snart 1 timme och talat om för mig att mitt barn inte är intresserad av jämnåriga (vilket han är!) och har svårt med leken (ja, till viss del har han). Du har under denna timme inte talat IM för mig vad du tänker att ni behöver göra för att hjälpa honom med detta ni talar om för mig. Inte heller har du benämnt hans styrkor och förmågor?! Hon blev så ställd så hon nästan började stamma. Och började rada upp allt han imponerar med, då var han ca 2,5 år. Han kunde alla färger, former, räkna till 20, alfabetet inkl vilken bokstav vissa ord började med, kunde återberätta för oss t ex hur dagen varit på förskolan, vad han gjort ätit osv. Rikt ordförråd. Älskar musik, dans och rörelse osv.

    De satt så mkt energi på det andra att de inte kunde se förbi det och ta hjälp av hans förmågor och styrkor för att hjälpa till i hans s k brister. Vi bytte förskola kort därefter. Och nya förskolan agerar till mångt och mycket annorlunda och stöttar upp på annat sätt. De ser hans styrkor och använder dom. De ser nyfikenhet och intresse men ser också att han har svårt i samspelet. De uttrycker dock att detta inte behöver vara något ovanligare än att det tar tid för en del barn. Att de ganska nyligen hade ett barn som gått på samma förskola från 1 år och nu var 4,5 år och först nu vågat ta kontakt med andra barn. Men uttrycker också att de vill vara säkra på att ge vår son rätt stimulans. Vilket jag uppskattar oerhört. Och tycker är viktigt.

    Dock skulle jag inte gå med på en utredning i dagsläget. Han har knappt gått på förskola i 1 år totalt sätt. Och bytt under denna tid. Jag vill att han får ta sin tid. Och samtidigt får stöttning. Och det har han rätt till, utredning eller ej.

    Sorry. Det blev en roman det här.

    Uppskattar alla era inputs och tankar. Tack!


    Du verkar egentligen ganska trygg i dina känslor för sonen så hade jag varit du så hade jag försökt helt och släppa det och ha en mental check point om ett år kanske där du utvärderar igen. Är ju inte som att där är massiva problem på nåt område, han verkar också trivas och vara omtyckt. Kanske är han bara ett sånt barn som tar lång tid på sig att känna sig tillräckligt trygg och bekväm för att våga mer på förskolan? Kanske är han bara ett mer blygt barn som gillar smågrupper bättre?

    Om du är lite lika så kan det ju vara så enkelt.

    Skulle det (mot förmodan ) faktiskt vara något så lär det vara mycket tydligare vad det handlar om om ett år, han är ju faktiskt bara en liten mini på 3,5. Hade han varit 5,5 och skolan närmat sig så är det ju mer kritiskt med att hitta strategier på förhand.

    Ibland tror jag oersonalgrupper kan köra fast i ett problematiserande tankesätt kring en situation tills det liksom föder sig själv, gäller alla yrken.

    Om det är din magkänsla så kanske var klar med personalen att du själv faktiskt inte alls har någon oro utan bara tror att det är Hans individualitet och att det kanske ändras med tiden?

    Klart att man ska se och jobba med resoektive barn men ibland blir saker överproblematiserade.

    Hade jag kort behövt beskriva min son så hade jag beskrivit honom som ett väldigt medvetet och tänkande barn. Det låter mycket som din son och kanske är de just därför generellt lite mer avvaktande i nya sammanhang och grupper?
  • Anonym (Km)

    Du verkar vara en engagerad och ambitiös mamma. Vad din sons små tillfälliga svårigheter beror på är säkert omöjligt att veta nu. Det kan vara hans tuffa start i livet, hans personlighet eller precis vad som helst. Det viktiga är ju att ni får dagarna (även när ni är hemma sjuka) så uthärdliga som möjligt.

    Om jag hade varit du hade jag tagit det lugnare med kravet att lära honom leka. Att leka något som varken du eller han tycker är roligt verkar bara plågsamt. Leken ska ju per definition vara lustfylld. Han verkar ju kunna fantisera när han bygger med lego. Det är väl jättebra övning! I brädspel övar man turtagning som är en viktig del i lek. Så om ni tycker om det är det bra. Eller vad ni nu tycker är roligt - baka tillsammans eller vad som helst.

    Känn dig inte som en dålig mamma! Just att vara hemma med småsjuka gnälliga barn är tålamodsprövande! Så stå ut de värsta dagarna är också ett råd. Det känns säkert bättre snart!

  • hammarhajen
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-17 10:59:06 följande:
    Spec pedagogerna kommer kopplas in först och främst anonymt. Men vi har en god dialog jag och hans pedagoger och de säger att de behöver få lite handledning i hur de ska vidare stimulera honom. De känner att de inte riktigt vet hur. I mindre grupp. Specifika aktiviteter osv.

    Men jag har sagt att behöver ni att de observerar honom så är det okej. Däremot hade jag inte gått med på en utredning i dagsläget. Av precis de anledningar Pope skrivit lite om tidigare. Han har rätt till stöd utifrån sina behov utredning eller ej.
    Tycker det är lite tokigt tänkt. Självklart har han rätt till stöd, men en utredning visar ju VILKET stöd som behövs och VARFÖR. Annars kanske man fortsätter med något man tror stödjer, men i själva verket är meningslöst. 

    Olika svårigheter kan ge samma symptom. Man kan bli utåtagerande aven mängd skäl, t.ex. att man har svårt att sortera intryck, av att man har svårt att förstå andra människors beteende eller av nedsatt arbetsminne. Det som hjälper barnet med svårt att sortera intryck kan vara något helt annat än det som hjälper barnet som har svårt att tolka sociala situationer. Men det observerbara beteendet kan vara rätt lika. 

    En utredning stämplar inte barnet om inte föräldrarna ser det som en stämpling. En utredning är till för att hjälpa barnet.
    Ett barn i förskoleålder förstår inte heller vad en utredning innebär, för barnet är det som vilket BVC-besök som helst. Resultatet av en utredning delges inte heller barnet, som inte alls behöver veta om vad en utredning visar. 
  • Anonym (Ts)
    hammarhajen skrev 2019-03-18 07:57:53 följande:

    Tycker det är lite tokigt tänkt. Självklart har han rätt till stöd, men en utredning visar ju VILKET stöd som behövs och VARFÖR. Annars kanske man fortsätter med något man tror stödjer, men i själva verket är meningslöst. 

    Olika svårigheter kan ge samma symptom. Man kan bli utåtagerande aven mängd skäl, t.ex. att man har svårt att sortera intryck, av att man har svårt att förstå andra människors beteende eller av nedsatt arbetsminne. Det som hjälper barnet med svårt att sortera intryck kan vara något helt annat än det som hjälper barnet som har svårt att tolka sociala situationer. Men det observerbara beteendet kan vara rätt lika. 

    En utredning stämplar inte barnet om inte föräldrarna ser det som en stämpling. En utredning är till för att hjälpa barnet.

    Ett barn i förskoleålder förstår inte heller vad en utredning innebär, för barnet är det som vilket BVC-besök som helst. Resultatet av en utredning delges inte heller barnet, som inte alls behöver veta om vad en utredning visar. 


    Det har du också rätt i. Jag tänker dock att han är 3,5 år. Har gått igenom något som de flesta barn tack och lov inte går igenom. Varit knuten till nästan uteslutande vuxna under sina första två år i livet. Varit försiktig. iaktagande, och haft motgångar.

    Jag tänker att förskolepersonal och specialpedagoger ska vara så pass tränade (jo, det ska dom, sen kan det skifta hej vilt så klart men har jobbat kring yrket väldigt mkt) att de ska kunna sammanställa en kartläggning kring hans svårigheter och behov och tillsammans reflektera över vad de tänker att han behöver för stöd och kan de inte ge honom det så finns det handledning att tillgå. Både av specialpedagoger utanför verksamheten och även skol/förskolepsykologer. Detta har vi i vår kommun, det vet jag och jag har själv sagt att det står dom helt fritt att ta hjälp utav dessa professioner för att få tips, råd och handledning i hur de ska stötta upp min son. Detta är steg 1. Min son har knappt gått på förskola i ett år (räknar man in alla sjukdomar som hållit honom borta (nedsatt immunförsvar) så har han knappt går 6 mån typ), under detta år så har han gått på höjden 20 timmar. Utökade tiden från 15 h nu för 3 månader sen (varav 1 månad totalt sjuk). Nu har jag börjat jobba och han har således gått upp i tid nu.

    Under denna tid har jag svårt att se att de faktiskt haft möjlighet att jobba med honom. Och att han haft möjlighet att faktiskt hitta sin plats i gruppen.

    Därför säger jag att i dagsläget hade jag inte accepterat en utredning (för mig innebär en utredning en psykologisk utredning, pedagogiska utredningar får de gärna göra). De måste börja med att stötta upp honom. Funkar inte det. Då sitter vi i ett annat läge. Och får då tänka om.

    Jag vill ändå understryka att jag ser att han har svårigheter. Absolut. Och vi tar dom på allvar och tar hjälp utifrån också. Men, jag ser också en annan pojke än den pojke som då och då beskrivs på förskolan, och jag vill så gärna att han får en chans att visa den sidan. Den sidan som igår när jag kom hem från jobbet sprang till mig och sa ?jag har saknat dig mamma. Jag älskar dig!? (Och då säger personalen på förskolan att han inte talar om sig själv i jag form utan i tredje person?? Jag blir lite förvånad. Vadå tredje person. De menar att han inte har ett koncept om hur man använder jag han hon du ni osv. Sorry för språket men drt är rent skitsnack!). Eller ville hjälpa till att servera maten, plocka undan disken, städa upp leksakerna osv. Ville rulla boll med oss föräldrar och lillebror.

    Detta blev långt. Men nu ska jag iväg och vara med en stund på förskolan för att se hur han har det.

    Uppskattar allas feedback. Ger mig mkt bra att tänka på och ett bollplank. Det uppskattas.
Svar på tråden Är så trött!! Syskonbråk o annat!