• Tiina87

    Överbetalda gnälliga sjuksköterskor

    Anonym (Anna) skrev 2019-03-16 07:08:34 följande:

    Jodå det är just det de gör, men är så sjukt att det inte ska gå att få upp lönen när man är kvar på samma arbetsplats som i exemplet i artikeln.


    Nej, det fungerar inte att höja lönen mot att byta arbetsplats.
  • Tiina87
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-16 11:51:54 följande:

    fast jag känner åtskilliga som ändå gjort det, inklusive jag själv.


    Inom landstinget? Kommunen?
  • Tiina87
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-16 12:43:15 följande:

    Både och.

    Jag har bytt jobb lite då och nu för att få upp lönen. Tagit nya jobb fast jag trivts på det gamla, jobbat ett tag på det nya och kommit tillbaka något år senare och då med högre lön.

    Flera jag kanen har tagit kommun uppdrag och fått upp lönen med 7-10 000 kr. Jobbat där för att sedan söka sig tillbaka till landstinget igen, då med ett bättre förhandlingsläge och jämkat och gått in på kanske 5-6000 kr mer än då de lämnade.


    Jobbar man via bemanningsföretag så får man självklart upp lönen. Men det är svårt att få upp lönen genom att byta jobb inom samma landsting eller samma kommun.
  • Tiina87
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-16 12:59:22 följande:

    jag har inte jobbat inom bemanning utan bara kommun och landsting. De exempel jag angav är bara kommun och landsting ( och en del primärvård)


    Det ÄR svårt att få upp lönen när man byter inom samma organisation.
  • Tiina87
    CH2O2 skrev 2019-03-16 13:57:56 följande:

    Men varför skulle arbetsgivare erbjuda en lägre lön till en erfaren sjuksköterska än till en oerfaren om de söker samma jobb? De flesta arbetsgivare lär väl slåss om de erfarna sjuksköterskorna vid nyanställning?


    Handlar mer om att nyutexade får samma lön som en erfaren.
  • Tiina87
    CH2O2 skrev 2019-03-16 14:10:22 följande:

    Jag förstår att det blir så när man stannar på samma arbetsplats. Arbetsmarknaden är ju just en marknad där yrken med stor efterfrågan och låg tillgång kostar mer än motsatsen. Det är väldigt tråkigt, men vill man anställa personal får man tugga i sig vad det kostar, precis som när man köper ett hus, högst bud vinner. Men om man byter jobb måste det väl finnas förhandlingsutrymme för en erfaren sjuksköterska som rimligtvis bör värderas högre än en oerfaren.


    Oftast inte om man byter inom samma organisation, dvs samma landsting.
  • Tiina87
    CH2O2 skrev 2019-03-16 14:18:10 följande:

    Vem är det som anställer och sätter lönerna? Borde det inte vara konkurrens mellan vårdcentraler, sjukhus eller avdelningar om de bästa sjuksköterskorna? Jag tänker att en vårdcentral som ska anställa en sjuksköterska skulle ge en erfaren som jobbar på en vårdcentral 3km bort ett bättre erbjudande än en nyutexaminerad sjuksköterska? Eller anses oerfarna sjuksköterskor vara lika kompetenta som erfarna?


    Det borde vara konkurans.
  • Tiina87
    Akidoki skrev 2019-03-16 14:25:41 följande:

    Om en erfaren person och en oerfaren person söker samma arbete, värderar arbetsgivaren sannolikt den erfarna högre. Om inga andra problem föreligger kring den erfarna personen. Men det gäller då att de erfarna personerna söker nya jobb. Förhandla hos samma arbetsgivare en redan är anställd hos, om befintlig tjänst handlar det alltså inte om.


    Tyvärr inte om den erfarna kräver hög lön. Landstinget tar de som inte kräver "onormalt" hög lön.

    Landstinget är en arbetsgivare och vill man byta inom landstinget så är det fortfarande samma arbetsgivare.
  • Tiina87
    Anonym (anneli) skrev 2019-03-16 14:55:32 följande:

    Om ens drivkraft i livet är att tjäna riktigt bra med pengar så utbildar man sig väl inte till sjuksköterska? Läkare är ju betydligt mer lukrativt men för egen del skulle jag välja ett yrke så långt bort från vårdsektorn som möjligt. FY F..N vilket otacksamt jobb. Kink och gnäll från morgon till kväll.


    Det finns nog ingen som läser ssk för tjäna riktigt bra med pengar MEN vi är då fån värden lön utifrån ansvar, utbildning och kompetans och är dessutom värda en bra löneinflation.
  • Tiina87
    Akidoki skrev 2019-03-16 15:07:27 följande:

    Ändå är det så det går till. Personer som stannar i samma anställning har en betydligt sämre löneutveckling än den som byter jobb och därmed förhandlar ny lön.


    Vilket är fel och bla det man önskar göra något åt.
  • Tiina87
    CH2O2 skrev 2019-03-16 17:16:14 följande:

    Men det är väl så i nästan alla yrken. Jag menar inte att sjuksköterskor inte är värda en bra löneutveckling på sin arbetsplats, men blir man kvar på samma ställe i 15 år kommer man, oavsett yrke, troligtvis ha en sämre lön än den som under samma period bytt jobb 3 gånger.

    Jag tycker att det är en lite konstig inställning som blivit, att just sjuksköterskor inte är lika fria som andra att byta jobb. Kanske är det för att man vet att det är svårt att hitta en kompetent ersättare. Sjuksköterskor har ingen skyldighet att stanna på en arbetsplats som inte kan erbjuda bra lön.


    Problemet för ssk är bla kartellbildning som sjukhusen inom samma landsting/region har, dvs att man får med sig sin lön om man byter avdelning/sjukhus.

    Nej, självklart behöver man inte stanna på arbetsplatsen men man läser knappast till ssk för att sedan inte jobba som ssk.
  • Tiina87
    Anonym (Gurgal) skrev 2019-03-16 17:40:43 följande:

    Väldigt generell fråga men hur har ni sån koll på allas lön?

    Är det något som diskuteras öppet bland personalen?

    Jag har aldrig stött på att man pratar om lön med kollegor i min karriär. Däremot kan man ju kolla generella lönenivåer och se om det skrivs ut löneläge i jobbannonser t ex.


    Lönerna är offentlig uppgifter vilket innebär att vem som helst kan kolla upp vad ens kolleger har i lön.
  • Tiina87
    CH2O2 skrev 2019-03-16 19:44:52 följande:

    Ja om man får med sig sin lön när man byter arbetsplats är det ju helt fel. Så ska det ju verkligen inte vara. När jag menar byta arbetsplats så menade jag ju mellan sjukhus, avdelningar eller vårdcentraler. Det blir väldigt orättvist om man får samma lön trots att man byter arbetsplats (men inte arbetsgivare)


    Är pga att det är samma arbetsgivare och att sjukhuset har kartellbildning (det har de haft i några år nu).
  • Tiina87
    Anonym (Hej) skrev 2019-03-23 19:17:31 följande:

    När ska undersköterskor säga ifrån, syrrorna har fått upp sin lön ordentligt men uskor jobbar för fem pers och tjänar som en halv.


    Usk är ett annat yrke med mindre ansvar och mycket kortare utbildning. Egentligen är det en anställningsform som inte kräver utbildning. Är arbetsgivaren som bestämmer om utbildning är ett krav eller inte. Går inte att jämför med ssk och eller ens diskutera i samma tråd.
  • Tiina87
    Anonym (Hej) skrev 2019-03-23 20:25:21 följande:

    Fast 6 terminer är inte lång utbildning alls och många sek tjänar 40.000:- och kräver högre lön vill övergå till uthyrning istället vad påverkas då jo patienten och skattebetalarna så tänk efter. Många andra likvärdiga förskolelärare poliser de har lägre lön.


    Det är universitetsutbildning och många har dessutom läst vidareutbildning. Nej, nyutexade förskollärare får rätt hög lön i förhållande till ssk.

    Att Sek. tjänar 40 000kr har inget med ssk lön att göra. De har dessutom ingen patientkontakt eller ansvar över patienter.
  • Tiina87
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-23 20:29:37 följande:

    Nu är medellönen INTE 40 000 kr, långt i från den lön grundutbildad sjuksköterskor tjänar. Och du, 6 terminer är 6 terminer längre utbildning än undersköterskan utbildning.


    Både längre och helt annan form av utbildning (akademisk jämför med på sin höjd gymnasiet)
Svar på tråden Överbetalda gnälliga sjuksköterskor