• Anonym (-)

    Har skolan rätt att "tvinga" barnen utsättas för förnedrande aktiviteter?

    Min dotter går 3:an i lågstadiet och har alltid varit lite klumpig av sig, hon är ca 5 kg överviktig. Har aldrig idrottat eller varit intresserad av idrott. På skolidrotten upplever hon (och jag för den delen) att det uppstår förnedrande, förödmjukande situationer....

    1. Det ekonomiska: Många andra barn i klassen har dyra skidor, skridskor, hjälmar, slalomskidor, snowboard, sportkläder av dyra märken, nike skor m.m. Vår familj har lite sämre ekonomi (inte fattiga men inget överflöd av pengar) och känner att vi inte vill lägga pengar på dyra kläder och dyr utrustning som bara kommer användas någon enstaka gång på skolan (inte på fritiden som hos de andra sportiga barnen) och så är det urvuxet nästa säsong.. Och jag förstår att problemet är komplext, man kan inte tvinga andra från att köpa dyra kläder och sportprylar. MEN det leder till kännbara konsekvenser för min dotter. Hon är inte bara ledsen och "avundsjuk", hon är ju rent ut sagt förnedrad när hon kommer med farmors skidor inför dom andra som har dyra märken. Det är ju rent ut sagt FÖRNEDRING! Och hon framstås ju inte som mindre värd enbart på idrotten, utan hennes materiella prylar är ju en stor statusmarkör som hon saknar och därmed får lägre värde i gruppen (klassen) allmänt inte bara på idrotten.

    2: Idrotts aktiviteterna: Det är mycket tävling och prestation. Exempelvis skulle de göra armhävningar och min dotter klarade av en armhävning varpå några skrattade lite försiktigt (ingen grov mobbning direkt eller så). Men tänk förödmjukelsen att inför hela sin klass verka så värdelös och bara klara en armhävning. Eller när de ska skidra på isen från punkt A där alla samlas till punkt B och sedan tillbak till punkt A för samling igen. Då kom min dotter fram 10 minuter senare än alla andra som låg på isen och väntade på henne. Snacka om förnedring!!!? Att behöva blottas på det sättet som så värdelös. Eller när de ska välja kandidater till årliga sporttävlingar i kommunen "tre kampen" till exempel, så är min dotter aldrig valt till något. För att inte tala om hur de väljer lag ibland på idrotten. Läraren utser två barn till "lagledare". Dessa får ställa sig på andra sidan rummet och varannan gång ropa upp ett barn de vill ansluta till laget. Då tvingas min dotter stå där och bli vald SIST. 1: det är sårande för henne, hon blir ledsen. 2: det är pinsamt och förnedrande inför gruppen att behöva stå där och väljas sist samtidigt som andra suckar när hon måste till deras lag.

    Jag vet allt bra med idrott och min dotter borde idrotta mer, men det är fan inte bra under dessa förnedrande former... Det leder bara till ett motstånd att träna, när man fått för sig att man är så värdelös tappar man glädjen och självförtroende till träning.

    Och idrottsläraren är inte rätta personen att "förstå" dessa svagare individer i idrott. Han är ju fasiken fotbollstränare till damlaget, tror ni han förstår de svagas perspektiv? Nej han förstår de starkas perspektiv och vill ha så mycket träning och prestation som mycket.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Har skolan rätt att "tvinga" barnen utsättas för förnedrande aktiviteter?
  • Anonym (Pepp)
    Fiona M skrev 2019-03-20 11:28:33 följande:

    Nej, elever ska inte behöva genomföra förnedrande aktiviteter, men idrott i sig är inte så problematiskt som du får det att låta.

    Prata med läraren om lagindelning och minskad fokus på att komma först/sist, och jobba själv på en attityd att idrott och hälsa är ett viktigt ämne.


    Eller rättare idrott ska och behöver inte vara så problematiskt som det är för TS dotter och flera andra.

    Eftersom det vad jag förstår även ingår en viss teoretisk del i ämnet idrott och hälsa hade mitt betyg varit bättre idag. Jag hade satsat på att få alla rätt på den teoretiska delen.
  • Bananböjaren

    Bra och tänkvärd trådstart. Det man borde fundera på är om skolidrotten helt har spelat ut sin roll i dagens samhälle. Den stjäl tid ifrån viktigare ämnen och är destruktiv när den delar in barn i olika kategorier.

    Barn som är dåliga på idrott hamnar utanför och blir inte accepterade. Själv var jag rätt medioker men ändå på den vinnande sidan. Tillräckligt bra för att bli accepterad av "gänget". Man tänkte kanske inte på det då men dom som sedan hamnade utanför i högstadiet, dom som hade det struligt, började röka och supa tidigt, dom hörde nästan oavkortat till gruppen som hade det svårt med skolidrotten. 

    Man kan verkligen ifrågasätta hela samhällsnyttan med det ämnet.

  • Anonym (märken)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-03-20 08:18:42 följande:
    Hej TS! Jag förstår hur du känner och vad du menar, men hur löser man sånt här? Vi har 4 barn och är väl inte heller superrika, men inte fattiga heller. Dock prioriterar jag barnens kläder och utrustning av just de anledningar du tar upp.

    Barnen har adidasryggsäckar, adidasskor, adidasträningskläder...converse.., de har nya cyklar som ju syns på skolan, nya fina skridskor mm. Och detta eftersom de flesta andra barn i skolan har detta också. Jag köper hellre nya snygga vårskor som är lite dyrare till barnen än något annat till mig själv om jag måste välja. Dyrare skor håller ju dessutom bättre.

    Vi åker inte heller skidor, och sist då ena tjejen skulle åka slalom med skolan (man fick välja slalom/pulka) så hyrde vi där på plats för 150kr, och det var det många som gjorde. Hade man velat ha en kostnadsfri aktivitet så fanns ju pulkaalternativet.

    Visst bidrar vi till den osunda materialismen där en del barn som din dotter hamnar utanför, och det är jag ledsen för. Men skolvärlden är hård, barnen har det tufft ändå, och jag vill att mina barn ska ha samma chans som de med så kallade goda förutsättningar. Vi bor i ett medelklassområde, bara villor här, förort i Stockholm. Givetvis finns det de med mycket pengar här men många har det nog som oss, normala eller vad man ska säga.

    Vad det gäller gymnastiken får du ta detta med rektorn om du får dåligt gehör av gymnastikläraren. Inget barn ska ju bli mobbad. Men sådana tävlingar du beskriver förekommer ju, och det är tråkigt att din dottter hamnar efter, men ni kanske kan vara ute mer, försöka träna upp hennes kondition?
    Fast jag blir så fascinerad av detta. Det känns alltid som att det är de som är fattigare som bryr sig om märken osv. Vi har råd med de kläder vi vill ha men köper ofta så billigt som möjligt. Mina barn (2:an och 4:an) har aldrig frågat efter ett visst märke på en enda pryl. Eller brytt sig om HUR slalomskidorna ser ut osv. Vi köper gärna vinterutrustningen begagnat osv.
  • oanonym
    Bananböjaren skrev 2019-03-20 12:20:52 följande:

    Bra och tänkvärd trådstart. Det man borde fundera på är om skolidrotten helt har spelat ut sin roll i dagens samhälle. Den stjäl tid ifrån viktigare ämnen och är destruktiv när den delar in barn i olika kategorier.

    Barn som är dåliga på idrott hamnar utanför och blir inte accepterade. Själv var jag rätt medioker men ändå på den vinnande sidan. Tillräckligt bra för att bli accepterad av "gänget". Man tänkte kanske inte på det då men dom som sedan hamnade utanför i högstadiet, dom som hade det struligt, började röka och supa tidigt, dom hörde nästan oavkortat till gruppen som hade det svårt med skolidrotten. 

    Man kan verkligen ifrågasätta hela samhällsnyttan med det ämnet.


    Att dela lag och kategorisera barn har inget med ämnet Idrott och hälsa att göra. Lärare som gör så gör fel.

    Själv tycker jag det är bra att barn lär sig simma, t.ex. Likaså att de lär sig om hälsa och motion. Samhällsnyttan är nog svår att räkna ut, däremot tror jag den är stor. Det kostar antagligen samhället mycket mer pengar om folk inte får utbildning inom idrott och hälsa.
  • John22

    Klarar hon bara av en armhävning och kommer tio minuter efter på skidåkningen så finns det allvarligare problem att ta tag i än att tjura över att man har äldre skridskor än andra.

  • John22
    Bananböjaren skrev 2019-03-20 12:20:52 följande:

    Bra och tänkvärd trådstart. Det man borde fundera på är om skolidrotten helt har spelat ut sin roll i dagens samhälle. Den stjäl tid ifrån viktigare ämnen och är destruktiv när den delar in barn i olika kategorier.

    Barn som är dåliga på idrott hamnar utanför och blir inte accepterade. Själv var jag rätt medioker men ändå på den vinnande sidan. Tillräckligt bra för att bli accepterad av "gänget". Man tänkte kanske inte på det då men dom som sedan hamnade utanför i högstadiet, dom som hade det struligt, började röka och supa tidigt, dom hörde nästan oavkortat till gruppen som hade det svårt med skolidrotten. 

    Man kan verkligen ifrågasätta hela samhällsnyttan med det ämnet.


    Du måste skämta. Ungdomarna blir allt fetare och ohälsosammare, och fysisk aktivitet leder bevisligen till bättre koncentration och hjärnaktivitet. Om något skulle skolidrotten utökas till fem dagar i veckan.

    Dra ner på skit som geometri och annat trams som man aldrig kommer använda så länge man inte blir någon form av ingenjör istället.
  • Bananböjaren
    John22 skrev 2019-03-20 12:42:35 följande:
    Du måste skämta. Ungdomarna blir allt fetare och ohälsosammare, och fysisk aktivitet leder bevisligen till bättre koncentration och hjärnaktivitet. Om något skulle skolidrotten utökas till fem dagar i veckan.

    Dra ner på skit som geometri och annat trams som man aldrig kommer använda så länge man inte blir någon form av ingenjör istället.
    Skolidrotten är bara några timmar i veckan. Den har absolut ingen betydelse för barnens hälsa. De som motionerar och rör på sig gör det på fritiden. De som inte gör det, gör det inte på skolidrotten heller.
  • Bananböjaren
    John22 skrev 2019-03-20 12:42:35 följande:
    Dra ner på skit som geometri och annat trams som man aldrig kommer använda så länge man inte blir någon form av ingenjör istället.
    Och om du inte tror att du har nytta av geometri i det verkliga livet så har nånting verkligen gått snett... Ta av dig skygglapparna och titta ut genom fönstert och fundera om du kan applicera nån geometri på det du ser genom fönstret.
  • John22
    Bananböjaren skrev 2019-03-20 12:44:41 följande:
    Skolidrotten är bara några timmar i veckan. Den har absolut ingen betydelse för barnens hälsa. De som motionerar och rör på sig gör det på fritiden. De som inte gör det, gör det inte på skolidrotten heller.
    Noll koll märker jag. Några timmars aktivitet i veckan kan göra enorm skillnad fysiskt såväl som psykiskt. Och är skolidrotten bra utformad så har man inget annat val än att röra sig.
  • John22
    Bananböjaren skrev 2019-03-20 12:46:18 följande:
    Och om du inte tror att du har nytta av geometri i det verkliga livet så har nånting verkligen gått snett... Ta av dig skygglapparna och titta ut genom fönstert och fundera om du kan applicera nån geometri på det du ser genom fönstret.
    Att man kan applicera geometri innebär inte att man behöver det. Om jag fick välja mellan god fysisk hälsa och förmågan att räkna ut hypotenusan i en rätvinklig triangel så vet jag vad jag skulle välja.
Svar på tråden Har skolan rätt att "tvinga" barnen utsättas för förnedrande aktiviteter?