• Anonym (JJEK)

    Ska man vara vän med sitt ex?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska  göra detta.

    Vi har sagt att vi ska vara vänner och umgås lite då och då, jag vet inte riktigt hur jag ska ta det. Vi har två barn tillsammans och även ett radhus som lånet står på båda.

    Hon bor dock kvar där och jag bor i en hyres lägenhet.

    Oftast är det jag som tar initiativet till att höra av sig, får väldigt korta och tråkiga sms svar tillbaka. Men jag känner att jag inte får någon vänskap i över huvudtaget.

    Jag har funderat på eventuellt ta och prata med mitt ex, säga som det är och få ett ordentligt avslut på allt. Detta innebär då att jag vill sälja radhuset och be henne flytta där ifrån. Självklart så ska hon få 50/50.

    Hur ska jag göra? Jag tar gärna emot tips. :)

     

  • Svar på tråden Ska man vara vän med sitt ex?
  • Anonym (JJEK)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-22 03:53:25 följande:

    Det gör man väl som man vill, men jag brukar iaf ligga med mina ex ibland även om jag har nytt förhållande. 


    ....
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-03-20 18:10:51 följande:

    Du kan ju ge henne alternativen att sälja huset eller att du bor där och hon flyttar ut. För barnen spelar det ju ingen roll vem av er som bor där.


    Problemet är att jag inte vill ha huset alls, jag vill ha något eget för mig och barnen bara. 
    lövet2 skrev 2019-03-20 17:03:15 följande:
    Jag förstår hur du tänker rent ekonomiskt. Men har du sett det ur barnens synvinkel?

    De har absolut inte bett om skilsmässan. Helt plötsligt flyttar pappa. Barnen måste bo på två olika ställen. Föräldrarna ger inte riktigt samma trygghet längre, eftersom de uppenbarligen blivit galna. Enda fasta punkten är att de åtminstone har kvar sitt hem på halvtid. Så bestämmer pappa att även deras hem ska tas från dem. Tror du då att barnen nickar instämmande och tycker att du har tagit ett förnuftigt beslut? Tänk dig för innan du ställer några krav! Tänk över hur det påverkar barnen och ditt förhållande till dem.

    Jag försöker så gott jag kan och självklart ser jag från barnens synvinkel, jag vill att barnen ska få ha det bra som möjligt men även att jag mår bra är rätt viktigt det med. Men jag förstår hur du tänker.

    Det blir juh lite jobbigare sen om hon ska skaffa en ny och sen kanske inte jag får den kakan som jag ska ha för huset.

    Men jag uppskattar verkligen det du skriver och jag tänker och tänker på hur jag ska göra. :)

  • Anonym (Elsa)

    Ibland kan det kännas som om jag och exet fortfarande är ihop men att jag är på tillfälligt besök hos någon annan.

    Jag avskyr mitt ex på många sätt men hos honom var jag helt mig själv. Och han uppmuntrade det. Jag behövde aldrig känna mig dum eller tveka för att säga något personligt. Med min nuvarande så kan jag ibland känna mig så underlägsen. Som om han är mer världsvan än vad jag är. Exet och jag var på samma plan och hade samma värderingar.

    Hade vi kunnat umgås som vänner så hade jag gärna gjort vissa saker med exet, men det är en total omöjlighet.

  • Anonym (EG)

    Helst ska man alltid vara vän med sitt ex. Oavsett vad som gav ett slut på förhållandet.

    Att vara ovänner gör oftast bara båda mår dåligt i längden.

    Jag vet många som regelbundet umgås med sina ex och är väldigt bra kompis med dem. Jag vet också många som helt brutit kontakten med sina ex. De som brutit kontakten mår ganska dåligt över det hela och ser ofta fd-relationer som tabu och därför något som måste helt bort från ens liv... det enda problemet med det är ju att de ?raderar? ut kanske tre år av sitt liv eftersom ?den? fanns med i livet då.

    Om ni har barn så MÅSTE ni försöka vara vänner, även när barnen är vuxna. Har ni inte en vänskap så blir det lätt så att allt dåligt som händer alltid är den andra förälderns fel. Och ni kan inte blunda för det faktum att dessa barnen är ERA tillsammans, det är alltså något NI har tillsammans. Ni måste ha bra kontakt angående era barns skola, fritidsaktiviteter, välmående etc...

    skolan kontaktar ofta bara ena föräldern om saker som rör skolan, det innebör att denna föräldern mäste prata med den andra föräldern så att den också har någon aning om vad som händer

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-22 03:53:25 följande:

    Det gör man väl som man vill, men jag brukar iaf ligga med mina ex ibland även om jag har nytt förhållande. 


    Tyvärr tror jag att det här är vanligare än vad många tror.

    En av mina närmsta vänner ligger fortfarande med exet fast han har en fantastisk tjej som han precis har fått en bebis ihop med. Den stackars tjejen anar absolut ingenting eftersom han och exet sköter det så snyggt och är så trevliga.

    Nej jag tror inte att man behöver vara bästis med exet bara för att man har barn ihop. En god dialog och relation gynnar barnen givetvis men det kan hållas till det.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-03-24 17:26:53 följande:
    Tyvärr tror jag att det här är vanligare än vad många tror.

    En av mina närmsta vänner ligger fortfarande med exet fast han har en fantastisk tjej som han precis har fått en bebis ihop med. Den stackars tjejen anar absolut ingenting eftersom han och exet sköter det så snyggt och är så trevliga.

    Nej jag tror inte att man behöver vara bästis med exet bara för att man har barn ihop. En god dialog och relation gynnar barnen givetvis men det kan hållas till det.
    Det är den enda anledningen jag kan se att ha kontakt med ett ex 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-25 00:52:23 följande:

    Det är den enda anledningen jag kan se att ha kontakt med ett ex 


    Behöver inte vara den enda men tror också att det är vanligare än vad folk tror. Den otroheten brukar legitimeras eftersom man minsann har barn ihop och levt ett liv ihop.

    Sen tror jag att det lätt kan bli slitningar när speciellt mannen träffar en ny kvinna. Exet blir ofta ännu mer needy då, vill att mannen ska komma över och mecka med bilen eller skjutsa till jobbet när bilen inte startar. Blir ofta gränslösa relationer.
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-25 00:52:23 följande:

    Det är den enda anledningen jag kan se att ha kontakt med ett ex 


    Det kan ju vara så att man trivs ihop som vänner också och har mkt gemensamt. Ofta (inte alltid) har man ju mer gemensamt med någon man varit ihop med än bara det sexuella/känslomässiga. Och om bägge har slut kärlekskänslor men gillar att spela tv-spel ihop eller något annat så funkar det väl. Är ju lite mer risky om någon har känslor kvar, då tycker jag den måste känna efter om den orkar vara vänner eller inte.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-03-25 10:55:37 följande:
    Det kan ju vara så att man trivs ihop som vänner också och har mkt gemensamt. Ofta (inte alltid) har man ju mer gemensamt med någon man varit ihop med än bara det sexuella/känslomässiga. Och om bägge har slut kärlekskänslor men gillar att spela tv-spel ihop eller något annat så funkar det väl. Är ju lite mer risky om någon har känslor kvar, då tycker jag den måste känna efter om den orkar vara vänner eller inte.
    Tror inte det funkar. Kommer leda till att man ligger. 
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-26 01:44:34 följande:

    Tror inte det funkar. Kommer leda till att man ligger. 


    Har man slut känslor och attraktion vill man väl inte ligga med sitt ex? Som sagt förstår varför det vore dåligt om bägge känner åtminstone attraktion. Men så länge minst en inte gör det så kommer man ju inte ligga.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-03-26 07:55:11 följande:
    Har man slut känslor och attraktion vill man väl inte ligga med sitt ex? Som sagt förstår varför det vore dåligt om bägge känner åtminstone attraktion. Men så länge minst en inte gör det så kommer man ju inte ligga.
    Men känslorna kan vara slut fast attraktionen finns kvar. Jag är kär och ihop med min kille till exempel, men ibland ligger jag med två av mina ex som jag fortfarande attraheras av (men inte vill ha relation med)
  • TriC
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-26 09:18:15 följande:
    Men känslorna kan vara slut fast attraktionen finns kvar. Jag är kär och ihop med min kille till exempel, men ibland ligger jag med två av mina ex som jag fortfarande attraheras av (men inte vill ha relation med)
    Du vet uppenbarligen inte vad äkta kärlek är, för dom du känt det till din kille så hade du inte bedragit honom genom att vara otrogen. 
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-03-26 09:18:15 följande:

    Men känslorna kan vara slut fast attraktionen finns kvar. Jag är kär och ihop med min kille till exempel, men ibland ligger jag med två av mina ex som jag fortfarande attraheras av (men inte vill ha relation med)


    Ja men det är ju specialfall. Om minst en av personerna inte längre är attraherad så kommer det ju inte bli sex. Då borde det vara lugnt att vara vänner.
  • Anonym (Felicia)
    TriC skrev 2019-03-26 12:00:18 följande:
    Du vet uppenbarligen inte vad äkta kärlek är, för dom du känt det till din kille så hade du inte bedragit honom genom att vara otrogen. 
    Vad vet du om det? Jag lever med mannen jag tänker gifta mig med.
  • Anonym (JJEK)

    Jag vill tacka er alla som har verkligen hjälpt mig och gett mig tips.

    Jag har bestämt mig att Mamma ska få ha kvar huset så länge hon vill så att barnen kan få ha ett tryggt hem.

    Jag gör detta för barnens skull och för Mammans skull. Jag vill så mycket gärna att dom ska få ha det bra som möjligt.

    Åter igen, jag är evigt tacksam för allt. Hjärta

Svar på tråden Ska man vara vän med sitt ex?