• Anonym (Sandra)

    Det här med att "välja lag" på idrotten, förekommer det fortfarande?

    När jag gick i grundskolan tyckte vår idrottslärare tydligen det var smart att eleverna fick "välja lag" när det var tex brännboll eller annan bollsport på agendan.

    Jag var den som alltid blev vald sist. Alltid.

    Minns så väl klumpen i magen när man som åttaåring stod där och blev ensam kvar, och det ena laget missnöjt och suckande sa: -ja, vi får väl ta henne då...

    Jag var utfryst och utanför från ettan till sexan.

    Hur tänkte idrottslärarna där egentligen? Var de bara korkade? För jag har i efterhand förstått att det var vanligt tillvägagångssätt.

    Hur är det idag?

    På mina barns skola förekommer detta inte, och jag tror och hoppas att detta är något som man helt förkastat idag?

  • Svar på tråden Det här med att "välja lag" på idrotten, förekommer det fortfarande?
  • Anonym (E)

    Jag har aldrig varit med om det, bara att vi blivit tillsagda att själva dela in oss i mindre grupper, vilket inte heller var så kul då jag alltid blev ensam. Är 21, kanske det där med att välja lag var mer vanligt förr.

  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Välja lag är mobbning) skrev 2019-03-21 01:49:27 följande:

    Jag hatar, hatar, HATAR hela idén med att välja lag. Att lärare efter lärare inte bara initierade det, utan också bara stod och såg på när vissa av oss ALLTID blev valda sist, ibland under skrän som ?NÄÄÄÄ, HONOM VILL VI INTE HA MED!?

    Hade detta varit USA hade jag stämt skolan på mångmiljonbelopp. Men nu har detta fått fortgå år efter år, och den ene efter den andre har fått sitt självförtroende nermalet i en köttkvarn.

    För några år sen återvände jag till skolan. I mörkret halade jag fram kuken och pissade på skolbyggnaden. Jag skulle lätt kunna spränga den skolan, eller bränna ner den. Jag har varit noga med att se till att mina barn inte ska gå i den.

    Jag hatar, hatar, hatar, HATAR vad skolans gympalektioner gjorde med mig. De tog ifrån mig min identitet som man och förvisade mig till ett liv som betahanne och undergiven och utan inre resning. Jag vill slå någon, slå dem hårt, göra dem så illa, men det hjälper ju inte att sprida mer ondska här i världen, och det som är gjort kan i vilket fall inte göras ogjort.

    Så jag får leva med mitt hat och mitt ursinne som aldrig får komma fram utan som vänds inåt och fräter sönder mig inifrån med det gift som kallas depression och som jag numera medicinerar mot vilket fått mig att gå upp i vikt och kanske därmed förkortar mitt liv. Att gå och träna har jag undvikit i hela mitt liv för det är så oändligt förnedrande och så många förnedrande minnen och jag har ju i vilket fall fått inbankat i mig att det inte är någon idé, jag duger ju inte.

    Jag fyller 50 i år men sviterna vill aldrig gå över.

    Jag hatar det.

    HATAR.

    HATAR.

    HATAR.


    Håller helt med dig. Jag är ett par år yngre men har samma erfarenhet. Vi hade dessutom nästan bara bollsporter på idrottslektionerna. På högstadiet var det basket 90% av tiden under höst och vinter och fotboll när vädret tillät under den varma delen av året. På gymnasiet var det volleyboll. Vi gick aldrig igenom några regler. trots all basket och volleyboll vet jag fortfarande inte vilka regler som gäller.

    Jag hade föredragit mer individuell träning.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Välja lag är mobbning) skrev 2019-03-21 01:49:27 följande:

    Jag fyller 50 i år men sviterna vill aldrig gå över.

    Jag hatar det.

    HATAR.

    HATAR.

    HATAR.


    Jag är som sagt också nästan 50 och jag kan inte gå in i en sportaffär utan att få ångest. Jag skulle på rehab för ett par år sedan och var tvungen att köpa träningskläder för sjukgymnastiken. Tack och lov hittade jag hyfsade grejor på HM och Din Sko.
  • Anonym (.)

    På lärarutbildningen dag så får dom lära sig att INTE dela upp på det sättet, men jag antar att det alltid finns någon lärare som antingen varit lärare väldigt länge och inte hängt med eller som helt enkelt bara inte är passande för yrket som fortsätter göra på det sättet.

  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Välja lag är mobbning) skrev 2019-03-21 01:49:27 följande:

    Jag hatar, hatar, HATAR hela idén med att välja lag. Att lärare efter lärare inte bara initierade det, utan också bara stod och såg på när vissa av oss ALLTID blev valda sist, ibland under skrän som ?NÄÄÄÄ, HONOM VILL VI INTE HA MED!?

    Hade detta varit USA hade jag stämt skolan på mångmiljonbelopp. Men nu har detta fått fortgå år efter år, och den ene efter den andre har fått sitt självförtroende nermalet i en köttkvarn.

    För några år sen återvände jag till skolan. I mörkret halade jag fram kuken och pissade på skolbyggnaden. Jag skulle lätt kunna spränga den skolan, eller bränna ner den. Jag har varit noga med att se till att mina barn inte ska gå i den.

    Jag hatar, hatar, hatar, HATAR vad skolans gympalektioner gjorde med mig. De tog ifrån mig min identitet som man och förvisade mig till ett liv som betahanne och undergiven och utan inre resning. Jag vill slå någon, slå dem hårt, göra dem så illa, men det hjälper ju inte att sprida mer ondska här i världen, och det som är gjort kan i vilket fall inte göras ogjort.

    Så jag får leva med mitt hat och mitt ursinne som aldrig får komma fram utan som vänds inåt och fräter sönder mig inifrån med det gift som kallas depression och som jag numera medicinerar mot vilket fått mig att gå upp i vikt och kanske därmed förkortar mitt liv. Att gå och träna har jag undvikit i hela mitt liv för det är så oändligt förnedrande och så många förnedrande minnen och jag har ju i vilket fall fått inbankat i mig att det inte är någon idé, jag duger ju inte.

    Jag fyller 50 i år men sviterna vill aldrig gå över.

    Jag hatar det.

    HATAR.

    HATAR.

    HATAR.


    Jag håller med dig.

    Hade också tidigare fantasier om att elda upp skolan osv.

    Mina barn går inte heller på den skolan, trots att de "tillhör" den egentligen. Jag valde en annan bättre skola för dem.

    Lärarna och eleverna är ju borta sedan många år, såklart, men bara att se skolan väcker obehagskänslor och ångest.

    Lärarna verkade uppmuntra mobbning, om det var någon elev som blev upprörd/ledsen, och sprang ut ur klassrummet, så kunde läraren säga till övriga klassen: - ja, han är ju lite konstigt och speciell, och förstår att ni inte vill umgås med honom. Tex.

    På den nivån var det.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-21 08:20:32 följande:

    Håller helt med dig. Jag är ett par år yngre men har samma erfarenhet. Vi hade dessutom nästan bara bollsporter på idrottslektionerna. På högstadiet var det basket 90% av tiden under höst och vinter och fotboll när vädret tillät under den varma delen av året. På gymnasiet var det volleyboll. Vi gick aldrig igenom några regler. trots all basket och volleyboll vet jag fortfarande inte vilka regler som gäller.

    Jag hade föredragit mer individuell träning.


    Nästan bara bollsporter här med.

    Efter att några killar i klassen roat sig med att sparka/kasta bollen hårt i mitt ansikte med flit, så blev jag bollrädd, och är det än idag.

    Känner av det när jag tittar på när mina söner tränar eller spelar match.
  • cosinus

    Nä jag har inte hört att det förekommit på barnens skolor idag.

    Fördelen rent praktiskt med den metoden är att en idrottslärare inte behöver minnas själv vilka som är bra i vad för barnen har stenkoll och du får de absolut jämnaste lagen du kan tänka dig med den metoden. Förmodligen därför den varit så populär. Vi delades nästan alltid så och det blev alltid bra lagfördelning. Men det uppskattades kanske då mest av oss som var mer brydda om jämna lag än var i turordningen vi valdes.

    Men däremot förekommer ff att vuxna blundar för barnens fulknep. I dotterns basketlag är det ett djäkla tjorv varje gång de delar lag på träningarna. Ungar byter västar med varandra, flyttar på folk i ledet för att de ska få andra siffror o s v. Tycker det är nästan lika illa.

     

  • Anonym (Inom fotbollen)
    Anonym (Sandra) skrev 2019-03-20 18:39:08 följande:

    När jag gick i grundskolan tyckte vår idrottslärare tydligen det var smart att eleverna fick "välja lag" när det var tex brännboll eller annan bollsport på agendan.

    Jag var den som alltid blev vald sist. Alltid.

    Minns så väl klumpen i magen när man som åttaåring stod där och blev ensam kvar, och det ena laget missnöjt och suckande sa: -ja, vi får väl ta henne då...

    Jag var utfryst och utanför från ettan till sexan.

    Hur tänkte idrottslärarna där egentligen? Var de bara korkade? För jag har i efterhand förstått att det var vanligt tillvägagångssätt.

    Hur är det idag?

    På mina barns skola förekommer detta inte, och jag tror och hoppas att detta är något som man helt förkastat idag?


    Jag spelade fotboll på hög nivå tills jag var 18, spelade i tipselitverksamheten för ett lag i Allsvenskan.

    Innan jag kom till elitklubben, vilket var i 15 års åldern, så förekom det att tränaren pekade ut två spelare som fick välja var sin kille fram tills någon blev sist vald. Alltså när jag spelade knattefotboll i ett "vanligt lag". Jag tycker att det var helt sjukt och stört att det kunde gå till så.
    Det är hemskt nog att det förekommer i skolan, vilket jag dock aldrig varit med om i skolmiljö, men när folk blir sist valde i sin idrott som de älskar över allt annat!!! Det är hemskt. Tröga jävla tränare som inte kan tänka längre än sin egen näsa.

       
  • Anonym (Sandra)
    cosinus skrev 2019-03-21 15:04:36 följande:

    Nä jag har inte hört att det förekommit på barnens skolor idag.

    Fördelen rent praktiskt med den metoden är att en idrottslärare inte behöver minnas själv vilka som är bra i vad för barnen har stenkoll och du får de absolut jämnaste lagen du kan tänka dig med den metoden. Förmodligen därför den varit så populär. Vi delades nästan alltid så och det blev alltid bra lagfördelning. Men det uppskattades kanske då mest av oss som var mer brydda om jämna lag än var i turordningen vi valdes.

    Men däremot förekommer ff att vuxna blundar för barnens fulknep. I dotterns basketlag är det ett djäkla tjorv varje gång de delar lag på träningarna. Ungar byter västar med varandra, flyttar på folk i ledet för att de ska få andra siffror o s v. Tycker det är nästan lika illa.

     


    Må så vara att det kanske blev jämna lag, men väger det upp det trauma det kan innebära för ett barn att alltid bli vald sist, att ingen i klassen vill att man ska vara i deras lag?

    Klart att det uppskattades av de som blev valda bland de första.

    Var lärarna totalt känslokalla, empatilösa, eller bara lite korkade? Hur kunde man annars missa den/de elever som varje gång inför lagväljning kröp ihop och mådde jättedåligt?
  • cosinus
    Anonym (Sandra) skrev 2019-03-21 15:17:17 följande:
    Må så vara att det kanske blev jämna lag, men väger det upp det trauma det kan innebära för ett barn att alltid bli vald sist, att ingen i klassen vill att man ska vara i deras lag?

    Klart att det uppskattades av de som blev valda bland de första.

    Var lärarna totalt känslokalla, empatilösa, eller bara lite korkade? Hur kunde man annars missa den/de elever som varje gång inför lagväljning kröp ihop och mådde jättedåligt?
    Jag har inte sagt att det väger upp, jag har sagt att det förmodligen är förklaringen till varför det användes. Minimalt med jobb för läraren och jämna lag för är det något många barn bryr sig om är det just rättvisa i laguppdelningar. Det betyder inte att det är en bra metod eftersom ett antal personer bevisligen mått dåligt av det.

    Så jag gissar på att svaret på din sista fråga är "korkade" jag tror att många idrottslärare inte insåg vad det gjorde med ett visst antal individer eftersom de förmodligen inte brytt sig själva när de blivit valda sist och dessutom förmodligen inte riktigt kom ihåg just hur lagindelningen blev sist i klass 5C
Svar på tråden Det här med att "välja lag" på idrotten, förekommer det fortfarande?