• Anonym (Svär men bara ibland)

    En fråga till kristna

    Hur allvarligt tycker ni att det är att svära?

  • Svar på tråden En fråga till kristna
  • Anonym (Svär men bara ibland)
    Anonym (elina) skrev 2019-03-23 14:20:02 följande:

    Det är en sådan onödig grej som svärtar ner själen, men inte så att det är den grövsta synden.


    Vad är bra ord att använda vid t ex upprivet tillstånd, menar du?
  • Embla twopointoh
    Anonym (-) skrev 2019-03-23 07:09:47 följande:

    Det står INGENTING i bibeln om att man inte får svära.

    Det enda, som är snarlikt, är att det står att man inte får missbruka herrens namn.

    Så enligt bibeln får man säga både jävlar, skit, helvete, fan och hora - men man får inte säga herre gud, meeeeen guuuuud, eller kors i jössenamn, t.ex.


    Precis därför jag som kristen inte säger "Gud så snyggt" och liknande. Jag svär inte heller, varför krydda sitt språk med så obehagliga saker såsom djävulen och helvetet, liksom. Och kalla folk vid fula/nedvärderande namn, såsom hora eller idiot, det gör jag aldrig, oavsett om tillmälet räknas som svordom eller inte. "Älska din nästa såsom dig själv" handlar även om hur man tänker på och benämner sina medmänniskor, inte bara om hur man behandlar dem.


    Det grövsta som kan slinka ur mig, och bara när jag är riktigt ordentligt upprörd, är "skit". 

  • Anonym (Svär men bara ibland)
    Embla twopointoh skrev 2019-03-23 16:39:44 följande:

    Precis därför jag som kristen inte säger "Gud så snyggt" och liknande. Jag svär inte heller, varför krydda sitt språk med så obehagliga saker såsom djävulen och helvetet, liksom. Och kalla folk vid fula/nedvärderande namn, såsom hora eller idiot, det gör jag aldrig, oavsett om tillmälet räknas som svordom eller inte. "Älska din nästa såsom dig själv" handlar även om hur man tänker på och benämner sina medmänniskor, inte bara om hur man behandlar dem.

    Det grövsta som kan slinka ur mig, och bara när jag är riktigt ordentligt upprörd, är "skit". 


    Frågan är vad man ska säga om man är förbannad, om det inte går att besinna sig?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Svär men bara ibland) skrev 2019-03-23 17:02:32 följande:
    Frågan är vad man ska säga om man är förbannad, om det inte går att besinna sig?
    Som jag ser det handlar det mycket om vana vad man säger när man är riktigt upprörd. Om man aldrig svär i vanliga fall, så kommer man inte heller att börja svära om man är så arg att man inte kan besinna sig. Om man däremot går omkring och tänker svordomar, även om man inte uttalar dem högt, så kanske det ligger närmre till hands att börja svära i det läget.

    Egentligen kan man använda vilket ord som helst som kraftuttryck, för att få utlopp för starka känslor. Det behöver faktiskt inte vara ett "fult" ord. Jag har en vän som har hittat på ett eget ord, i stil med "sknurf" (jag vill inte skriva vad hon egentligen säger), som hon använder i stället för svärord. Det har, enligt henne, precis samma syfte och ger precis samma ventil som en ful svordom.

  • Anonym (Äh)
    Anonym (Svär men bara ibland) skrev 2019-03-22 21:00:07 följande:

    Ja. Vad tycker du om *slarv-varianter* då? Typ åh fan, åfasen osv, som inte beskriver tydlig ilska eller glädje. Samma aversion där?


    Alltså jag har inte tid att gå runt ocv passa på vem som svär. Jag bryr mig inte. Tycker bara inte att det är särskilt trevligt.
  • Anonym (elina)
    Anonym (Svär men bara ibland) skrev 2019-03-23 16:29:54 följande:

    Vad är bra ord att använda vid t ex upprivet tillstånd, menar du?


    Det är väl mycket mer konstruktivt att faktiskt uttrycka vad problemet är än att bara utbrista "f*n" ellet dylikt.
  • Anonym (Svär men bara ibland)
    Embla twopointoh skrev 2019-03-23 18:18:48 följande:

    Som jag ser det handlar det mycket om vana vad man säger när man är riktigt upprörd. Om man aldrig svär i vanliga fall, så kommer man inte heller att börja svära om man är så arg att man inte kan besinna sig. Om man däremot går omkring och tänker svordomar, även om man inte uttalar dem högt, så kanske det ligger närmre till hands att börja svära i det läget.

    Egentligen kan man använda vilket ord som helst som kraftuttryck, för att få utlopp för starka känslor. Det behöver faktiskt inte vara ett "fult" ord. Jag har en vän som har hittat på ett eget ord, i stil med "sknurf" (jag vill inte skriva vad hon egentligen säger), som hon använder i stället för svärord. Det har, enligt henne, precis samma syfte och ger precis samma ventil som en ful svordom.


    Problemet är att de *finare* svordomarna bara används av dem som är 70 +. Annars håller jag med dig om det mesta. Dock ej argumentet att det enbart har med intelligens att göra, det förklarar t ex inte varför en som Leif GW svår så mycket. Det var dock inte du som framförde det argumentet, så det är ingen kritik mot dig.
  • Anonym (Svär men bara ibland)
    Anonym (elina) skrev 2019-03-23 20:44:57 följande:

    Det är väl mycket mer konstruktivt att faktiskt uttrycka vad problemet är än att bara utbrista "f*n" ellet dylikt.


    När något har skett så kanske man inte tänker *det här ska vi lösa* efter två sekunder.
  • Anonym (elina)
    Anonym (Svär men bara ibland) skrev 2019-03-23 20:49:05 följande:

    När något har skett så kanske man inte tänker *det här ska vi lösa* efter två sekunder.


    Det var dock inte vad jag sa. Jag menar att det är mycket mer konstruktivt att uttrycka att "nej, nu hände si och så, vad jag känner mig besviken".

    Sedan handlar det väl också om karaktär, att bli aggressiv och dra en harang bara för att något går fel känns ganska svagt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Svär men bara ibland) skrev 2019-03-23 20:45:21 följande:
    Problemet är att de *finare* svordomarna bara används av dem som är 70 +. Annars håller jag med dig om det mesta. Dock ej argumentet att det enbart har med intelligens att göra, det förklarar t ex inte varför en som Leif GW svår så mycket. Det var dock inte du som framförde det argumentet, så det är ingen kritik mot dig.
    Varför är det ett problem att de ""finare" svordomarna bara används av dem som är 70?"? Jag tror också att vilka svordomar som används delvis beror på vilken social grupp det handlar om, inte bara utifrån ålder. De flesta jag umgås med svär måttligt eller inte alls, och när det svärs är det ett enstaka "jävlar" eller "fan", inte grova haranger om att knulla någons morsa och liknande.

    Jag har hört någonstans (om det är sant vet jag inte), att intelligenta människor i allmänhet svär mer. Däremot så uppfattas mycket svordomar som ett tecken på obildning.
Svar på tråden En fråga till kristna