• Anonym (Frågaren)

    Varför är vissa tjejer mer utsatta för sexuellt ofredande än andra?

    Varför verkar det som att vissa tjejer är mer utsatta för sexuellt ofredande än andra? Jag har en vän som ser mycket bra ut, men hon säger att hon i stort sett aldrig blivit sexuellt ofredad. Samtidigt finns det en del tjejer som verkar bli utsatta varenda gång de är ute och har hela sitt liv fått uppleva hur illa män beter sig. 

  • Svar på tråden Varför är vissa tjejer mer utsatta för sexuellt ofredande än andra?
  • Anonym (Vad är oddsen)

    Jag har också tänkt på det där..jag tycker att jag flera ggr hört om tjejer som inte bara blivit våldtagna en gång, utan två ggr samma kväll av två olika män! Eller om någon tjej som blir utsatt för en gruppvåldtäkt en gång, för att några år senare bli utsatt för exakt samma sak igen. Vad är oddsen liksom?!

  • Anonym (Olika)
    Anonym (Felix) skrev 2019-03-21 20:38:23 följande:

    Ja jag håller med, tror det är lite så med.


    Sen finns det säkert andra saker också. Som redan påtalats i tråden så är vissa lärare offer än andra.

    Det kanske handlar om subtila signaler och hur tjejerna för sig, hur de uppträder och rör sig. Ger de sken av att vara sårbara och osäkra, eller rör de sig självsäkert och tryggt? Kan mycket väl handla om små subtila och knappt märkbara saker som avgör..

    En tredje grej som säkert också till del är omedveten är nog också hur man reagerar på själva ofredandet. Här kanske det handlar om förmåga att snabbt (och medvetet/omedvetet) läsa en presumtivt farlig social situation. Vissa är nog helt enkelt mycket bättre och snabbare än andra på det. Och vissa kanske reagerar snabbt och de-eskalerar, eller ger sig ifrån situationen, medan andra lyckas förvärra situationen för sig själva?

    OBS att jag inte menar att det någonsin är offrets fel!

    Och jag tror inte att någon människa går helt säker. Men var vi befinner oss och vilka vi ungås med råkar nog kunna va en riskfaktor bland annat

    Observera också att jag här inte pratar om grova överfallsvåldtäkter utan om ?ofredande?. Ett lite brett begrepp.. kan va lite allt möjligt, både stort och smått.
  • Anonym (Frågaren)
    Anonym (***) skrev 2019-03-21 20:18:02 följande:

    Känner du tjejer som verkar bli utsatta varje gång de är ute?

    Eller är det bara en slutsats du själv kommit fram  till? 


    Nej jag känner ingen. Utifrån vad en del tjejer skrivit här på FL så har det verkat som att de blivit utsatta typ varje gång de är ute. Men de kanske överdriver? Sexuella trakasserier kan ju dessutom vara av ganska olika grad.
  • Anonym (Frågaren)
    Anonym (***) skrev 2019-03-21 20:18:02 följande:

    Känner du tjejer som verkar bli utsatta varje gång de är ute?

    Eller är det bara en slutsats du själv kommit fram  till? 


    För att förtydliga, med "ute" menade jag ute på krogen eller nåt dansställe, nån fest etc, där bl a alkohol är inblandat.
  • Anonym (Frågaren)
    Anonym (Lätta offer) skrev 2019-03-21 20:26:00 följande:

    Män som ofredar föredrar lätta offer. Även om en man oftast är starkare än en kvinna, så ju fysiskt starkare hon är, ju mer ont kan han själv få. Han är ju ute efter att ofreda någon, helst så smärtfritt som möjligt. Även om han kan ofreda en fysiskt stark kvinna så kommer han kanske inte lyckas med det utan att få ett par blåmärken.  Så är man liten och nätt råkar man antagligen oftare illa ut än om man är lång och atletisk eller kraftig. Ungefär som rånoffer, en ensam rånare ger sig helst inte på någon som ser ut att kunna bli ett problem att råna om det finns andra alternativ. Risk/reward.

    (Nu vill jag tillägga att det finns sexförbrytare som speciellt ger sig på fysiskt starka kvinnor, just för att de gillar och slåss och en sådan bjuder på större motstånd, och då blir det "roligare", och de får utlopp för två drifter samtidigt (sex och slagsmål) men det får räknas till undantag bland en grupp som redan är undantag)  

    Sedan är det nog mycket platserna man befinner sig på, och i vilket sällskap man är i.


    Det kan vara en anledning, men min vän har en liten kropp, så nåt mer är det. Tror det kan ha att göra med subtila signaler man sänder ut?
  • Anonym (Frågaren)
    Meriall skrev 2019-03-21 21:45:48 följande:

    Jag har aldrig blivit ofredad.

    Jag kollade någon lista på riskfaktorer för att bli våldtagen för några år sedan och passade då in på allihop.

    Mycket konstigt. Många har blivit intresserade/förälskade i mig genom åren så tror inte jag är oattraktiv.


    Intressant. Du sänder kanske ut nån osynlig signal som får dem att inte vilja göra nåt? 
  • Anonym (***)
    Anonym (Frågaren) skrev 2019-03-21 23:30:21 följande:
    Nej jag känner ingen. Utifrån vad en del tjejer skrivit här på FL så har det verkat som att de blivit utsatta typ varje gång de är ute. Men de kanske överdriver? Sexuella trakasserier kan ju dessutom vara av ganska olika grad.
    OK. Då vet vi att du baserar ditt tyckande på vad några kvinnor skriver här på FL.
  • Anonym (Frågaren)
    Egon den stora skrev 2019-03-21 21:54:23 följande:
    Just det där med att vara attraktiv eller inte verkar ju inte spela så stor roll gällande trakasserier.

    Varför tror du inte det? Nån slags koppling måste det ju vara. Attraktiva kvinnor är mer uppvaktade än oattraktiva, alltså mer åtråvärda. Är man åtråvärd så lär det vara fler män som antastar henne generellt sett. Varför skulle en man ofreda en kvinna som är ful som stryk, såvida mannen inte har nåt hat mot kvinnor i allmänhet och vill bara vara djävlig? 

  • Anonym (Frågaren)
    Anonym (***) skrev 2019-03-21 23:46:19 följande:
    OK. Då vet vi att du baserar ditt tyckande på vad några kvinnor skriver här på FL.
    Bland annat. Alla som berättat via metoo på Facebook t ex har också gett mig den uppfattningen. Mansfri festival, för att tjejer för en gångs skull ska kunna ha kul utan att bli trakasserade.
  • Anonym (Frågaren)
    Anonym (Olika) skrev 2019-03-21 23:08:15 följande:
    OBS att jag inte menar att det någonsin är offrets fel!
    Bra att du påpekar det redan tidigt, för dessa trådar brukar alltid mynna ut i diskussion kring detta.
Svar på tråden Varför är vissa tjejer mer utsatta för sexuellt ofredande än andra?