Inlägg från: Anonym (soffpotatis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soffpotatis)

    Hur lär man sig att tycka om träning?

    Jag har så länge jag kan minnas hatat träning och tung fysisk aktivitet. Spelade fotboll många år när jag var barn, men slutade av den anledningen att det var för tungt fysiskt med träningarna. Idag som vuxen är jag överviktig och hatar fortfarande tung fysisk aktivitet. Hur i helsike bär man sig åt för att lära sig tycka om träning? Jag vill innerst inne vara en stark kvinna med starka muskler och en frisk och smidig kropp, men när man avskyr träning som pesten blir det svårt att komma dit. Tänk så enkelt det hade varit om man njöt av och gillade träning, om det kunde bli en hobby! Jag tänker på såna som sysslar med fitness och ägnar sin lediga tid åt att träna och vara aktiv mest inom någon sport eller aktivitet bara för att dom tycker det är roligt. Då kommer ju allt annat på köpet: kroppen, hälsan, styrkan osv samtidigt som man har kul. Vilken dröm det hade vart! Har ni några tips på hur man programmerar om sig själv till att gilla träning?

  • Svar på tråden Hur lär man sig att tycka om träning?
  • Anonym (soffpotatis)
    GAndrea skrev 2019-03-23 16:16:52 följande:

    Jag gör träningen direkt på morgonen. Går inte ner i pyjamas till soffan utan jag tar på mig träningskläderna först. Tränar, hoppar i duschen och gör mig redo för dagen. Känner mig awesome hela dagen eftersom jag redan varit duktig och tränat. Försöker även att inte förstöra träningen med en kaka efter lunch äen eller chips på kvällen. Försöker träna 20-60 min varje dag så man får in ett nytt mönster. En till sak man gör varje dag som att borsta tänderna som också är skittråkigt. Min träning består av Sandra Friberg på Youtube och att sticka ut eller jogga 3-6 km.


    Av alla tips hittills tror jag detta är något som skulle passa mig bäst. Jag är sån att jag tycker det är jobbigt att "bryta" vardagen med träning eftersom det förutom själva träningen innebär att byta kläder, duscha, fixa nya kläder osv. Att gå direkt från pyjamas till träningskläder låter faktiskt som en bra idé för att få det att kännas lite mindre jobbigt. Kan också tänka mig att det ger en boost inför resten av dagen, som du skriver.

    Förstår poängen med att många föreslår att man ska hitta nån aktivitet man gillar. Jag gillar t.ex. ridning och paddling i alla fall lite, och bågskytte låter spännande, men i samtliga sporter känns det som man behöver en viss grundkondition och grundstyrka för att kunna utöva sporten, och den saknar jag helt just nu. Jag är svagare än svagast eftersom jag lever ett så stillasittande och inaktivt liv just nu.
Svar på tråden Hur lär man sig att tycka om träning?