• Lotta90

    Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?

    Jag undrar ofta hur många som faktiskt "råkar bli gravida" medvetet, alltså genom att hoppa över p-piller/mini-piller mm. Känns osannolikt att alla dessa oplanerade graviditeter är just helt oplanerade. Preventivmedel gör ju generellt sitt jobb om man följer hur dom ska tas.

    Undrar också om någon vågar erkänna att man gjort det eller känner nån som gjort det

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Spiralen) skrev 2019-03-26 18:49:57 följande:
    Spiralen kan ju ramla ut. Det hände mig, men å andra sidan blev jag inte gravid. Gynekologen plockade ut en sönderpökad spiral när jag var där och sökte för samlagsblödningar. "Kolla här då!" sa hon.
    Ursäkta, men hur ser en sönderpökad spiral ut? Gick den sönder?
  • Mascaraklumpar
    Lotta90 skrev 2019-03-27 07:35:10 följande:
    Nej alltså frågan var ju om man avsiktligt skippar pillren för att bli gravid utan att säga de till sin partner. Tror inte på att så många "glömmer"

    Det var just kombinationen av din fråga och detta efterföljande påstående som gjorde att jag inte riktigt fick ihop det. Det låter ju som om du antyder att de flesta som inte tar pillrena precis som man ska, medvetet försökter lura sin partner. Med den logiken - om det nu är så du menar - så är det dubbelt så många män som kvinnor som lurar på sin partner ett barn, i och med att skillnaden i andelen graviditeter per år mellan perfekt och faktisk användning är ca 15% för kondom jämfört med ca 7-8% för p-piller.

  • Lotta90
    Mascaraklumpar skrev 2019-03-27 18:10:24 följande:

    Det var just kombinationen av din fråga och detta efterföljande påstående som gjorde att jag inte riktigt fick ihop det. Det låter ju som om du antyder att de flesta som inte tar pillrena precis som man ska, medvetet försökter lura sin partner. Med den logiken - om det nu är så du menar - så är det dubbelt så många män som kvinnor som lurar på sin partner ett barn, i och med att skillnaden i andelen graviditeter per år mellan perfekt och faktisk användning är ca 15% för kondom jämfört med ca 7-8% för p-piller.


    Fast det är ju väldigt svårt att lura en tjej till graviditet genom att inte ta på kondom. Det märks ju liksom. Ändå gången en kille kan göra en tjej gravid mot tjejens vilja är ju genom våldtäkt och det tror och hoppas jag är en ytterst ovanlig anledning till graviditet i ett förhållande
  • Mascaraklumpar
    Lotta90 skrev 2019-03-27 18:20:33 följande:
    Fast det är ju väldigt svårt att lura en tjej till graviditet genom att inte ta på kondom. Det märks ju liksom. Ändå gången en kille kan göra en tjej gravid mot tjejens vilja är ju genom våldtäkt och det tror och hoppas jag är en ytterst ovanlig anledning till graviditet i ett förhållande
    Jag förstår. Så när män "glömmer" kondomen så handlar det om att de faktiskt glömmer, men när kvinnor "glömmer" så finns det en baktanke?
  • Anonym (Lättlurad)

    Vanligt, mitt ex råkade ut för det. Hon blev gravid efter 3 månaders dejta de mee.miyt wx. Hon sa dessutom att hon tagit dagen efter piller hahahaha så naiv han är och nu har dom en son.

  • Anonym (Trasig)
    Lotta90 skrev 2019-03-27 18:20:33 följande:

    Fast det är ju väldigt svårt att lura en tjej till graviditet genom att inte ta på kondom. Det märks ju liksom. Ändå gången en kille kan göra en tjej gravid mot tjejens vilja är ju genom våldtäkt och det tror och hoppas jag är en ytterst ovanlig anledning till graviditet i ett förhållande


    Kondomer går att sticka hål på genom förpackningen, det är inget man märker om man inte har för vana att använda den som ballong sen..

    Ett annat alternativ (men som nog mest förekommer på tv) är att han byter ut pillren.
  • Lotta90
    Mascaraklumpar skrev 2019-03-27 18:57:54 följande:

    Jag förstår. Så när män "glömmer" kondomen så handlar det om att de faktiskt glömmer, men när kvinnor "glömmer" så finns det en baktanke?


    Det sa jag inte. Men att han glömt kondomen märks ju. Att tjejen inte tagit sitt piller är ju mindre lätt att veta för honom. Det enda han kan göra är väl att ta hål på kondomen som nån skrev. Sen om man ska hårdra det så är det ju i slutändan tjejen som bestämmer över sin kropp. Hon kan göra abort men han kan inte tvinga henne till det
  • Anonym (Freja)

    Tror inte att det är allt för vanligt. Preventivmedel fungerar inte alla gånger, men många verkar ignorera det. Många verkar tro att har någon blivit gravid trots preventivmenel så har hon ljugit. Det finns ju folk som livit gravida trots p-piller och kondom, så klart att alla inte ljuger. Inget preventivmedel är ett 100%-igt skydd.

    Sen tror jag nog att många slarvar med skydd eller t.ex. faktiskt glömmer ta sitt p-piller på exakt samma tid varje dag, men det är ju inte "medvetet" på samma sätt som att helt skippa pillret eller peta hål i kondomen.

  • Anonym (Avsiktligt)

    Undermedvetet (alltså ljuger för mig själv) har jag redan planerat när nästa barn ska komma. Min man vill inte ha fler barn men jag vill ha syskon till vår. Det är jobbigt för mig själv för jag VET att jag kommer slarva med mina p-piller men göra det i smyg till och med för mig själv.

    Hör ju själv hur dumt det låter. Ändå ändå ändå vet jag att jag kommer göra så. Blir jag gravid kommer farsan till babyn godkänna och köra. Vill inte genomgå en abort och det vill nog icke han heller.

  • Anonym (Göran)

    Just i denna frågan har kvinnan all makt. Mannen kan inte välja att inte bli pappa men kvinnan kan välja att bli mamma. Tvärtom går inte mannen kan inte välja att bli pappa om kvinnan inte vill bli mamma. Men frågeställningen diskuteras aldrig av feminister.

  • Anonym (Liv)
    Anonym (Avsiktligt) skrev 2019-03-29 13:06:31 följande:

    Undermedvetet (alltså ljuger för mig själv) har jag redan planerat när nästa barn ska komma. Min man vill inte ha fler barn men jag vill ha syskon till vår. Det är jobbigt för mig själv för jag VET att jag kommer slarva med mina p-piller men göra det i smyg till och med för mig själv.

    Hör ju själv hur dumt det låter. Ändå ändå ändå vet jag att jag kommer göra så. Blir jag gravid kommer farsan till babyn godkänna och köra. Vill inte genomgå en abort och det vill nog icke han heller.


    Alltså precis sådär är jag också. Faktiskt. Jag är bara rädd att jag kommer ha ångest sen. Samtidigt vet jag att jag kommer älska o få en bebis till. Och man har ju hört så många ggr att man ångrar bara de barn man inte fick. Jag har "glömt" piller förut nångång men inget hände då. Vi får väl se. Hur många barn har du sedan innan?
  • Anonym (Ovanligt)

    Med undantag av kvinnor i 35års-åldern (Kvinnor som inte har barn blir lite tossiga då under ett par år) så tror jag det är väldigt ovanligt.

    Just den åldern verkar vara svår för barnlösa kvinnor, de känner sig gamla, men inte tillräckligt gamla för att ge upp, då ruckar man lite på moralen med såna grejer.

  • BA0911
    Anonym (Göran) skrev 2019-03-29 13:17:08 följande:

    Just i denna frågan har kvinnan all makt. Mannen kan inte välja att inte bli pappa men kvinnan kan välja att bli mamma. Tvärtom går inte mannen kan inte välja att bli pappa om kvinnan inte vill bli mamma. Men frågeställningen diskuteras aldrig av feminister.


    Mannen kan välja kondom. Alltså alla dagar i veckan. Ta med egen kondom. Använd den. Så vet du att du alltid är Safe?
  • Anonym (Avsiktligt)
    Anonym (Liv) skrev 2019-03-29 18:21:20 följande:

    Alltså precis sådär är jag också. Faktiskt. Jag är bara rädd att jag kommer ha ångest sen. Samtidigt vet jag att jag kommer älska o få en bebis till. Och man har ju hört så många ggr att man ångrar bara de barn man inte fick. Jag har "glömt" piller förut nångång men inget hände då. Vi får väl se. Hur många barn har du sedan innan?


    Samma som du. Ångesten alltså. Jag kommer nog glömma på riktigt.. försöka göra annat och glömma. Omedvetet fast medvetet. Ljuga för mig själv. Förstår du? Känner mig knäpp.

    Men jag har aldrig glömt innan. Dock är vår son oplanerad och inte alls tänkt att bli till. Vi har ett barn sen innan. Hur många har du? :)
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Avsiktligt) skrev 2019-03-29 21:21:19 följande:

    Samma som du. Ångesten alltså. Jag kommer nog glömma på riktigt.. försöka göra annat och glömma. Omedvetet fast medvetet. Ljuga för mig själv. Förstår du? Känner mig knäpp.

    Men jag har aldrig glömt innan. Dock är vår son oplanerad och inte alls tänkt att bli till. Vi har ett barn sen innan. Hur många har du? :)


    Okej. Ja de värsta är väl att man vet ju innerst inne att det faktiskt inte är glömt. Oavsett hur man gör för man tänker inte på nåt annat. Jag tar en annan medicin samtidigt så jag glömmer aldrig. Vi får se.

    Jag har två, av samma kön, är väl en av anledningarna till att jag vill ha en till. Sen borde man vara nöjd men jag vet att när andra barnet föddes kände jag att jag inte var färdig. Många andra säger att nu är familjen komplett osv. Jag har inte kännt så. Mycket pga att jag har två syskon så vi var tre. Ser många fördelar i det.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Avsiktligt) skrev 2019-03-29 21:21:19 följande:

    Samma som du. Ångesten alltså. Jag kommer nog glömma på riktigt.. försöka göra annat och glömma. Omedvetet fast medvetet. Ljuga för mig själv. Förstår du? Känner mig knäpp.

    Men jag har aldrig glömt innan. Dock är vår son oplanerad och inte alls tänkt att bli till. Vi har ett barn sen innan. Hur många har du? :)


    Okej. Ja de värsta är väl att man vet ju innerst inne att det faktiskt inte är glömt. Oavsett hur man gör för man tänker inte på nåt annat. Jag tar en annan medicin samtidigt så jag glömmer aldrig. Vi får se.

    Jag har två, av samma kön, är väl en av anledningarna till att jag vill ha en till. Sen borde man vara nöjd men jag vet att när andra barnet föddes kände jag att jag inte var färdig. Många andra säger att nu är familjen komplett osv. Jag har inte kännt så. Mycket pga att jag har två syskon så vi var tre. Ser många fördelar i det.
  • Anonym (...)

    De som jag känner som blivit gravida med preventivmedel har inte haft p-piller utan spiral eller pessar.

    Jag vet tre fall där spiralen har flyttat sig antingen perforerat livmodern eller åkt ut/ hamnat fel och då har de blivit gravida, definitivt inget som går att göra medvetet. Jag vet också en som blivit gravid med pessar, oklart varför, om det satt fel, men det var definitivt inte heller medvetet eftersom hon inte var i relation med pappan till barnet.

    Så nej jag tror inte att det är så vanligt att man lurar sin partner till graviditet. Det händer säkert i enstaka fall, men jag har aldrig hört talas om någon bekant, vän eller familjemedlem som uppgett att de blivit gravida medans de tagit p-piller, som ju egentligen är det enda preventivmedlet som skulle gå att luras på det sättet med.

  • Anonym (...)
    Anonym (Göran) skrev 2019-03-29 13:17:08 följande:

    Just i denna frågan har kvinnan all makt. Mannen kan inte välja att inte bli pappa men kvinnan kan välja att bli mamma. Tvärtom går inte mannen kan inte välja att bli pappa om kvinnan inte vill bli mamma. Men frågeställningen diskuteras aldrig av feminister.


    Hur vet du att ingen i denna tråden, där ämnet diskuteras är feminist?
  • Anonym (...)
    Lotta90 skrev 2019-03-27 18:20:33 följande:
    Fast det är ju väldigt svårt att lura en tjej till graviditet genom att inte ta på kondom. Det märks ju liksom. Ändå gången en kille kan göra en tjej gravid mot tjejens vilja är ju genom våldtäkt och det tror och hoppas jag är en ytterst ovanlig anledning till graviditet i ett förhållande
    Det är dock förekommande att män tar av kondomen under sex. Det kallas stealthing. Så visst kan även män ägna sig åt den här typen av bedrägeri. Det räknas dock som ett brott och man kan bli fälld för det. Troligen pga att kondom skyddar mot sjukdomar och genom att ta bort den så kan man ju smitta tjejen.

    https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/883012-tjejer-berattar-tog-av-kondomen-sex

    https://edition.cnn.com/2018/12/20/health/stealthing-germany-sexual-assault-scli-intl/index.html
Svar på tråden Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?