• Djurvän03

    Vilken av de här maträtterna kan ni minst tänka er att äta?

    Om ni måste välja mellan de här rätterna, vilken skulle ni minst kunna tänka er att äta? Gärna varför också.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken av de här maträtterna kan ni minst tänka er att äta?
  • Anonym (K)
    Anonym (Bb) skrev 2019-04-02 07:55:19 följande:

    Jag skulle aldrig i livet äta någon då de innehåller kroppsdelar. Men tillbehören så är potatisgratäng riktigt gott. Grönpepparsås likaså.


    Det låter mindre troligt att TS kompis och gästerna är veganer...
  • Palestrina

    Jag är jättehungrig, så allt låter jättegott just nu även om jag normalt inte väljer de flesta av alternativen. Men falukorv är väl det jag minst av allt vill äta över huvud taget, även om tanken på välstekta korvskivor just nu är väldigt tilltalande.

  • asdfgh

    Som en rest av grundskolans skolmat säger jag falukorv och stuvade makaroner. Det är något med lukten av stekt falukorv som ger mig rysningar och konsistensen på stuvade makaroner är heller ingen hit.

    När det gäller laxen går det säkert att skrapa undan såsen även om det alternativet kommer som en god tvåa just pga såsen.

  • asdfgh

    Som en rest av grundskolans skolmat säger jag falukorv och stuvade makaroner. Det är något med lukten av stekt falukorv som ger mig rysningar och konsistensen på stuvade makaroner är heller ingen hit.

    När det gäller laxen går det säkert att skrapa undan såsen även om det alternativet kommer som en god tvåa just pga såsen.

  • flygrl

    Hederlig svensk husmanskost alltihop. Härligt!

    Jag tycker alla dom där rätterna är jättegoda och kan faktiskt inte välja nån som ska typ bort. Stekt falukorv med stuvade makaroner är lika gott som dom andra rätterna men väl ansett som lite mindre fiiint och udda som bjudrätt men hey jag skulle inte klaga om jag blev bjuden på det. Men så gillar jag ju i stort sett all mat också.


    Brattman skrev 2019-04-01 11:44:54 följande:

    Av de fem rätter du har föreslagit, räknas tre stycken som "finare mat", och två stycken som "husmanskost". Lax. porterstek och fläskfilé hör till kategorin "finare mat", medan de båda varianterna av falukorv hör till kategorin "husmanskost".

    Det kan naturligtvis finnas individuella variationer, beroende på allergi eller att någon enstaka person inte tycker om en viss typ av maträtt. Men generellt sett får det anses vara ett bra val att servera lax, fläskfilé eller porterstek på en finare bjudning.

    De båda rätterna med falukorv är däremot sådant som man kan laga till sig själv och familjen, eller sina närmaste vänner som man träffar under enkla förhållanden. Men däremot ingenting som bör serveras vid en finare middag.

    När det gäller de båda varianterna av falukorv skulle jag säga att korv stroganoff med ris är ett par snäpp bättre, och stekt falukorv med stuvade makaroner är ett par snäpp sämre. Om du skulle bjuda på falukorv och stuvade makaroner, så kan du räkna med att dina gäster börjar att undra om det beror på att du har så dåligt ställt att du inte har råd med något bättre, eller om det beror på att dina matlagningskunskaper är så bristfälliga att du inte klarar av att göra något annat.

    Om du trots allt, mot bättre vetande, väljer att bjuda på korv och makaroner så skulle jag i så fall rekommendera dig att inte stuva dem. För många personer upplever stuvade makaroner som rent oaptitliga, så ett bättre alternativ är därför att bara koka dem i vanligt vatten istället. Men se till att inte koka dem för länge. De ska vara "al dente" (ha tuggmotstånd) och inte vara överkokta.


    Som sagt det är inte korv stroganoff utan det elegantare biff stroganoff.
  • Embla twopointoh
    Pilsner skrev 2019-04-02 14:15:22 följande:
    Nja, mycket likt är en överdrift. Hyfsat likt är mer korrekt.
    Det är såklart subjektivt. Jag tycker att vissa märken smakar mycket likt riktig Falukorv (jag åt fläsk fram till för några år sedan), andra märken som inte smakar likt alls, och så allt däremellan.
  • Brattman
    Anonym (Veggie) skrev 2019-04-02 16:50:07 följande:

    Hade inte ätit nåt då jag inte äter lik.


    Begreppet "lik" avser kroppsdelar där blodet fortfarande är kvar i kroppen. Men eftersom slakterier tappar ur blodet från kroppen, är inte "lik" ett korrekt begrepp i detta sammanhang. Ett mera korrekt begrepp är därför "styckningsdelar".

    Man bör även notera att begreppet "lik" främst används när det gäller mänskliga kroppar. Motsvarande begrepp för djurkroppar där blodet fortfarande finns kvar är "kadaver".
  • Anonym (Allätare)

    Jag skulle kunna äta allt av det där, men allra helst laxen. Men röstade på "porterstek", eftersom jag aldrig ätit det förr och därför är osäker på hur det smakar.

  • HSOF

    Varför ska jag välja bort något? Goda rätter allihopa lite beroende hur de är tillagade såklart.

  • Anonym (H)

    Jag vill inte välja bort nån! Jag är inte ett dugg kräsen med mat och äter verkligen allt.

  • Tom Araya

    Jag äter allihop, men falukorven och mackisarna är tråkigast.

    Detta förutsätter såklart att det är bra och vällagad mat.

  • Jamesdio

    Äter med glädje samtliga rätter utom stuvade makaroner. Men tackar inte nej till dem om det är det enda alternativet.

  • Anonym (Haha)

    Valde laxen pga att den retar vissa minst???? Allt på listan såg gott ut.

  • HSOF
    Anonym (Pia) skrev 2019-04-02 17:10:31 följande:

    Fläskfilé. Gillar inte det. Smaken känns fettig.


    Fettig? Fläskfilé är ju den fettsnålaste delen på hela grisen! Haha..
Svar på tråden Vilken av de här maträtterna kan ni minst tänka er att äta?